Jump to content

ZIN en ONzin van luidsprekers die tot 40.000Hz en hoger gaan ?


Henri
 Share

Recommended Posts

Vandaag de dag willen de fabrikanten van luidsprekers en versterkers ons laten geloven dat we apparatuur nodig hebben die met een frequentiebereik tot 40KHz en hoger.

Dan pas kan je spreken van HIGH END.

Het zou de bedoeling zijn om alle harmonischen perfect weer te geven.

 

Ik heb hiermee 2 bedenkingen :

1. De meesten van ons horen boven 15KHZ niets meer.

2. Een CD heeft data van 20Hz tot 20KHz.

 

Wat klopt er niet in het verhaal ?

Hebben ze met andere woorden het warme water opnieuw uitgevonden en willen ze ons op deze manier aanzetten om opnieuw geld uit te geven ?

 

Wat zijn jullie gedachten en bedenkingen ?

Link to comment
Share on other sites

Naar mijn mening, klopt minstens een deel van het verhaal.

https://tubejack.nl/2017/07/06/heeft-meer-dan-20khz-zin-deel-1/

https://tubejack.nl/2017/07/19/heeft-meer-dan-20khz-zin-deel-2/

 

Maar of je daar luidsprekers voor nodig hebt die tot 40Khz gaan en dat het dan alleen pas high-end zou zijn?

Lijkt me wat overdreven, als je het principe snapt. 

 

Maar het helpt misschien wel.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ze zeggen wel eens dat die hoge frequenties de lagere frequenties beïnvloeden. Zelf denk ik dat je boven de 15.000 helemaal niets mist. Die hoor je na de jeugd toch niet meer.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Henri said:

Een CD heeft data van 20Hz tot 20KHz

 

Als je de kortst mogelijke digitale impuls neemt dan ga je in een tik van 0 naar 1, een benadering van de dirac-impuls. Die impuls zorg voor informatie ver buiten de 20Hz tot 20KHz bandbreedte. Er is niets in de CD specificatie dat je van zo'n puls weerhoudt. Sterker nog, 20kHz met maximale amplitude bestaat uit twee van die pulsen achter elkaar. De elektronica voor de conversie van digitaal naar analoog filtert een heleboel van die energie weer weg.

 

Al dat afkappen/filteren echter heeft invloed op het impuls gedrag, een hoe steile impuls is nog weer te geven? Een klap op een bekken genereert geluidsdruk tot ~120 kHz. Dat op zich horen wij niet, maar als je dat signaal gaat filteren alleen weergave tot onder de 20kHz dan verander je het impuls gedrag. En dat neem je wel waar.

 

De ideale weergave keten geeft minimaal tot twee octaven onder en boven de gehoorgrens weer. Hoor je het? Neen. Neem je het waar? Ja. Hoe beter de transientweergave hoe realistischer het klinkt. Dit is waar hoge resolutie digitale systemen zin hebben, maar alleen als de rest van de keten er ook mee om weet te gaan. Niet iedere eindversterker is zomaar stabiel bij een 100kHz signaal.

 

Om te illustreren, een praktisch gebruik van een zeer korte impuls, zet de naald van de draaiert in de uitloopgroef. Dan heb je eens per omwenteling een korte tik. Haal die tik door je audio analyser en doe een frequentieanalyse. Je ziet dat het volledige spectrum in die tik zit en je ziet ook meteen hoe en wat het element en de vv er na filteren. Een ander gebruik is in de akoestiek. Om in een grote ruimte te meten schiet je een pistool af. Je neemt de impuls op en doe het zelfde als bij de LP tik.

 

T.a.v. harmonischen buiten het hoorbare (CD) spectrum, wat je niet opneemt kun je niet weergeven. Wat nog wel eens zie is dat harmonischen verward worden met intermodulatie vervorming. Iets waar luidsprekers goed in zijn, met name breedbanders maar ook luidsprekers in slappe kasten. Een woofer stuurt zoveel signaal een kastwand in dat de tweeter op die energie gaat staan meeklapperen en niet meer goed in staat is het eigen aangeboden signaal weer te geven.

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Off Topic: Hi ben nieuw hier. Dit is mijn eerste post. Just call me Sijb. Ben wat hifi audio spullen aan het aanschaffen nog meeste vintage. "Het betere spul van 'Way Back Then". Ik upload binnenkort / later wat fototjes. Speakers heb nog helemaal niet overigens!

On topic: Het is echt statistisch en medisch onjuist dat ouderen normaal gesproken zo wie zo (ver) onder de 20.000 hz horen te 'zitten'! "Gezonde gehoor genen' of niet, dan wel gehoor trauma schade (overbelasting) zonder bescherming zoals in fabriek, bouw, schietbaan, PA. life concerten, vuurwerk, of 24 / 7 door headphones naar muziek luisteren, zeker wanneer men daar mee start in de jeugd,maken het verschil tussen goede en slechte oren. En 'leeftijd op zichzelf staand veel minder. Ik ben zeg maar '60', maar beiden 'oren zitting nog net boven de 20.000 Kz. Wel één 'oor' meer dan de andere, en dat is ook niet zonder negatieve luister en type gear complicaties !!!. Maar kort gezegd. De huidige 50+ generatie en al veel jonger hebben door het vorenstaande, dan ook gemiddeld stevige gehoorschade. Dat is wel een statistisch gegeven. Maar het gaat uiteindelijk om de muziek beleving 'audiophile' of niet ! Hoe goed of slecht je gehoor ook moge zijn!     

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tubejack said:

Verder is dit onderwerp wel een beetje uitgekauwd.  ;)

Klopt. Maar toch nog ff dit. Ik heb heel veel gear gehad. En the best of de best sounding gear in speakers en amps en bronnen modern, nieuw EN vintage; is ook in grote mate vertegenwoordigd door strikt 20 - tot 20.000 hz home audio gear! Incluis speakers. Er zitten veel nadelen aan 20.000 hz PLUS speakers en audio gear overigens. Ik heb wat tweeters 'smoked' ! Met strikt 20.- 20.000 hz DIN hifi gear en speakers is mij dat echter nooit overkomen.

En mijn oren? Verschil in beide oren wordt je ook niet blij van. De 'sweet spot' krijgt dan een geheel nieuwe betekenis. Reden ik altijd gear met balans, reverse stereo en 'tone.control' heb gekocht! Want om nou met je speakers te blijven schuiven en asymmetrisch te plaatsen, heb ik ook geen zin in! Meestal is dat gezien de luister ruimte ook nagenoeg onmogelijk! 

Goede speakers . Het is wel handig als je speakers (en bronnen inderdaad) ze wat extreme hoge frequencies (incluis pieken dan wel vervorming aan kunnen!) Maar voor een goede geluidsbeleving is 20.000 hz goed genoeg / ruim voldoende over je 'oren en of hersenen' (nog) 20.000 hz capable zijn of niet ! 

Dat is 'just my take' on this subject. M.a.w. Ik ga in de toekomst gewoon 'Magnatten', Polken of Elypsonnen' met dat stereophonic JVC spul van mij. Ongewild high end 40.000 hz plus speakers 'slopen'; is mij namelijk een veel te dure hobby gebleken..!

    

Edited by Vintage_Hooked
Link to comment
Share on other sites

Het gaat m.i. niet zozeer om de hoge tonen ver buiten ons gehoor. Maar de intermodulatie die extreem hoge tonen veroorzaken, die weer terugkomen in het hoorbare gebied Dus 2 tonen van  20Khz en 21Khz maken een verschilsignaal van 1Khz.  50Khz en 51Khz ook, 70 en 71Khz geeft ook 1Khz etc etc.  

 

Hoe meer van die tonen "des te echter" klinkt de muziek. De tonen zijn dan "mooi dik"  Zo kan muziek die met een hoge sample rate is opgenomen b.v  24 bit 192Khz en goed gedown mixed naar 16 bit 44.1khz erg goed klinken waar bij het verschil tussen bron en CD niet of nauwelijks hoorbaar is.

 

Zie ook mijn metingen eerder in dit topic

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...