Jump to content

bezoek bij Leobus

Recommended Posts

Op een zomerse, zonnige zondagmiddag zaten zowel Cock als ik dit keer niet op de bank in een speciale luisterruimte maar in een echte ‘dedicated livingroom’.

Rondom de entree van de twee-onder-een-kap in landelijke omgeving bevinden zich in U-vorm een grote keuken, een langwerpige eetkamer en een ruime woonkamer. Alles mooi strak en modern ingericht en, heel begrijpelijk, ontbreekt hier het zicht op een storende en in het oog vallende geluidsinstallatie.

Toch zitten we hier op bezoek bij de serieuze high-end audioliefhebber Leobus.

Om te luisteren kent men hier twee opstellingen, de snelle waarbij met een kleine aanpassing vlot geluisterd kan worden en de langzame, wanneer er serieus aandacht aan alle aspecten van de opstelling wordt geschonken.

Eerst natuurlijk koffie & koek en dan is het tijd voor de langzame, uitgebreide opstelling.

Als eerste dient vermeld te worden dat Leo beroepshalve wetenschapper is en derhalve de zorgvuldige methodische stap-voor-stap aanpak hanteert die daarbij een vereiste is. Echter, er is  hier ook ruimte voor de wat minder exacte benadering in de ruime toepassing van al of niet bewezen en in sommige gevallen ook zelf uitgevonden ‘tweaks’.

Achtereenvolgens worden de luidsprekers nauwkeurig op hun plaats gezet, akoestisch materiaal tevoorschijn gehaald en opgesteld (twee absorptiepanelen en twee –vrij slanke- bass traps en twee “mutsjes”(?) krijgen elk een specifieke plek)

Ik heb er niet naar gevraagd maar de luidspreker kabels zien er bijzonder verzorgd (omwikkeld) uit en worden geplaatst op zich nog in het prototype fase bevindende kleine stands, los van de vloer dus.

https://i.postimg.cc/VvzgqY08/DSC-0234-2-1.jpg

De forse speakers zijn zelfbouw (schitterend in de pianolak), vier units (3x front, 1x achter + baspoort) en een extern filter.

Over die luidsprekers valt qua ontwerp en filter veel te zeggen maar dat gaat mij al gauw boven de pet en ik weet er verder niks anders over te zeggen dat het er zeer fraai uit ziet. Cock kan niet nalaten te zeggen dat het beste filter geen filter is. Hij is overigens goed bekend met het hele ontwerp.

https://i.postimg.cc/8cFRBjkx/DSC-0233-1.jpg

De apparatuur staat vrijwel uit het zicht opgesteld in een wandmeubel, Er is een geïntegreerde d’Audio versterker, een harde schijf waarop de muziekverzameling (flac & wave, van CD tot high-resolution) staat, aangesloten met een switch. Er is uiteraard een DAC die gevoed wordt door een aparte, forse (volgens Cock niet fors genoeg) transformator. M.u.v. de trafo, staat alles, haast overbodig te vermelden, op de door Leo zelf uitgevonden en bijzonder populaire “verwonderringen”. Een tweak die breed ingang & waardering heeft gevonden. Zowel de kleinere als de nieuwe wat grotere ringen zijn her en der terug te vinden. De gehele installatie, dus alles in de signaalketen, is bedraad, alleen de bediening gebeurt draadloos via een laptop. Ook hier dus slechts 1 bron, de harde schijf. Ambities voor nog een andere bron zijn er in het geheel niet.

Van het forum is genoegzaam bekend dat Leobus niet wars is van tweaks en uitgebreid heeft geëxperimenteerd met kabels, audiolamp en gehakt en ongetwijfeld nog meer zaken. Daaraan hebben wij verder geen aandacht besteed. Er staat een audiolamp (baat het niet dan schaadt het niet, is bij Leo de opvatting), uiteraard de verwonderringen, een paar kabelstands en op verscheidene plaatsen in de apparatuur is door Leo Twaron aangebracht ter bestrijding /voorkoming van trillingen.

https://i.postimg.cc/TYwSF9hX/DSC-0236-2-1.jpg

Tijd om maar eens te luisteren: de set is heel mooi stil, vermogen is er meer dan genoeg en het beeld is fraai ruimtelijk, vooral wanneer de opname die informatie bevat. Kari Bremmes is tegenwoordig populair en haar prachtige stem en geweldige begeleiding klinken prima. Attaque is uitstekend, een klarinet klinkt precies als een klarinet en laag is voldoende, niet dreunend aanwezig. Bij Missa Criolla komen de vorige, klasse D-versterkers, even ter sprake. Daar is het laag áfgepaster en wat feller volgens Cock en Leo, maar ik kan de wat vloeiender tromslagen wel waarderen. Je hoort het geluid wat mooier uitsterven, in mijn belevenis de meer correcte weergave. Ook Leo vindt zijn d’Audio meer controle geven dan de D-klasse versterkers.

De afbeelding is mooi ruimtelijk maar de exacte luisterpositie is ook bepalend. Er is een klein verschil tussen mooi in het midden en iets meer naar de zijkant.

Alle muziek staat op de harde schijf en zelf meegebrachte muziek gaat hier niet. (ook niks meegenomen).

De muziekbibliotheek van Leo verschilt nogal van de mijne en heel veel bekends trof ik dan ook niet aan. Wel wat Mozart, Beethoven en Rossini, Kiri te Kanawe met wat aria’s  maar vaak in andere uitvoeringen.

Een echt heel rustiger luistersessie was het eigenlijk niet. De muziek stond soms nogal hard en er werd veel commentaar tussendoor geleverd. De vleermuisoren van Cock hadden grote bezwaren tegen de manier waarop het luidsprekerfilter stond afgesteld. Veel te hard in het hoog volgens hem. Uiteindelijk leidde dat tot een soort wonderlijk lapje voor de tweeter en dat was een juiste ingreep.

https://i.postimg.cc/XqhZVLbz/DSC-0235-2-1.jpg

Het volgende is erg persoonlijk

Wel overbekend bij mij: Bob Dylan en natuurlijk Man in the long black coat van Oh Mercy. Ook een geliefd audiofiel nummertje. De oude oren moeten nog wel de krekels kunnen onderscheiden en bij heel nauwkeurig luisteren is er helemaal aan het eind nog te horen dat Dylan iets zegt. Ik heb de LP, de CD en de SACD en moet dat laatste tzt nog eens controleren. Mij is het nooit opgevallen.

Maar vervolgens liepen de meningen uiteen. Op mijn verzoek werd ook de eerste track gedraaid (Political World) en zowel Leo als Cock vonden dat verschrikkelijk. “Een kakafonie, totaal foute & mislukte opname”.  Ik zie dat volledig  anders. Toevallig had ik laatst ook thuis bezoek en werden er meegebrachte CD’s gedraaid en ook tien viel mij al op  dat er heel erg geluisterd wordt naar “goede opname”. Vroeger kreeg je bij de stereoplay wel eens een CD met allemaal van die goede opnames, totaal nietszeggende muzak, net als de demonstratietapes van STS. Mooi opgenomen leegte.

Poltical World is geen vrolijk nummer maar een staccato opsomming in vier coupletten van wat er allemaal mis is in de wereld. Geen gedoe van de lucht is blauw en ik hou van jou maar gewoon onverdunde ellende. Crescendo! Dan moet je voor de begeleiding niet aankomen met harp en viool.  Ik moest sterk denken aan Anselm Kiefer, de beroemdste Duitse schilder op het moment die o.a. het Duitse verleden in beeld brengt. Dat doe je niet met roze en lichtblauw.  In mijn opvatting is de begeleiding bij de tekst een echte onderstreping van wat er beweerd wordt, niks geen gedoe met mooie opname.

https://i.postimg.cc/YSqWd1sC/kiefer-auschwitz.jpg

Maar dit alles terzijde.

Wij hadden een hele leuke middag, een gastvrije ontvangst en als klapstuk een heerlijke, door de huisvrouw eigenhandig bereide, quiche. De lekkere nasmaak was goed voor de gehele lange rit terug.

Leo nogmaals bedankt voor de welluidende, leuke en leerzame middag.

Om te beginnen kan ik zeggen dat het voor mij ook een leuke middag was. En wat een prachtig verslag heb je er van gemaakt Kraus. 
Een Pietje precies als ik heeft natuurlijk wel wat opmerkingen. Ten eerste hebben de speakers maar 3 units: twee aan de voorkant en een woofer aan de achterkant. Ten tweede komen de versterker en dac en streamer niet van ‘d audio, maar van DionAudio.. het filter van de speakers is wel ontworpen door ‘d Audio. De speakerkabel heb ik samen met Cock gemaakt.

Dat jouw muzieksmaak wat anders is dan de mijne is natuurlijk niet vreemd. Wie in de wereld.hebben er een gelijke smaak, zou ik zeggen.

Zoals ik je al gemeld had, ben ik geen luisteraar naar teksten. Dat Dylan nummer doet mij dus niets omdat ik de tekst niet volg. Muzikaal zal het bij de tekst passen, maar muzikaal past het niet bij mij. Ik houd meer van ritme en melodie.

Een poosje terug heb ik ergens gemeld dat ik wat met kabellifters wilde doen met Twaron als dempingmateriaal. Wat op de foto te zien is, is een prototype van polycarbonaat plaatjes met Twaron draagdraden. De plaatjes moeten nog wat verder in elkaar geschoven worden en ik wil wat meer draden toepassen. 
Dat plukje Twaron voor de tweeter heb ik inmiddels vervangen door wat dunne carbon draadjes voor de tweeter te spannen. Zie je bijna niet en het doet hetzelfde als het plukje.

groet,

Leobus

Leuk, de aloude zakdoekje leggen truuk met twaron uitgevoerd.

En ja, voor mij ook, emotie en inhoud boven (alleen maar) "mooi". Bijvoorbeeld die overmatige dynamische compressie waar hier nogal eens over gemopperd wordt kan ook een artistieke keuze zijn.

Yep leuk bloemrijk geschreven verslag en erg leuk om te lezen.

Grappig vond ik de zin :

"Mooi opgenomen leegte".

Wat mij direct deed denken aan een uitzending van DWDD, waarin een muziekstuk werd gespeeld waar niks in te horen was oftewel er werd geen enkele noot gespeeld. 

Edited by audiofreak

Inderdaad erg leuk verslag en zeker na het Vierdaagse geweld. Ik ben wel eens bij Leo geweest en ik vond het toen al heel goed klinken en nu dus kennelijk nog beter. Die kabellifters lijken me in ieder geval zeer interessant. Ben benieuwd of het evenveel doet als de Verwonderringen.

9 hours ago, carl said:Die kabellifters lijken me in ieder geval zeer interessant. Ben benieuwd of het evenveel doet als de Verwonderringen.

Hoeveel deze kabellifters doen, weet ik niet. Ik had altijd al wel een stel lifters, maar niet zoals op de foto. Die deden wel wat, maar ik denk niet zoveel als de ringen. Die van de foto heb ik maar één van, dus daar kan ik niks over zeggen. 
Als er meer geïnteresseerden zijn, wil ik er wel meer maken, maar voor mij alleen is de investering in een plaat polycarbonaat en gereedschap niet rendabel. 
groet,

Leobus

Kun je die houdertjes niet beter uittekenen en bij een kunststof bewerker een serie laten maken? Ik denk dat je nog verbaasd kan staan hoe voordelig dat soms kan, zeker bij grotere oplages. Ik heb zelf goede ervaring met Betech, maar bij jou in de buurt zit bijvoorbeeld ook Vink kunststoffen. 

ik heb zelf ooit voor een Pro-Ject draaitafel een POM plateau getekend en laten produceren en dat was zelfs voor één exemplaar niet gek duur. Bij een oplage van 5 stuks was de prijs zelfs al 3 keer zo laag, omdat de materiaalkosten vrij laag zijn tov de instelkosten van de machine. 

11 hours ago, Duclaasie said:

Kun je die houdertjes niet beter uittekenen en bij een kunststof bewerker een serie laten maken? Ik denk dat je nog verbaasd kan staan hoe voordelig dat soms kan, zeker bij grotere oplages. Ik heb zelf goede ervaring met Betech, maar bij jou in de buurt zit bijvoorbeeld ook Vink kunststoffen. 

ik heb zelf ooit voor een Pro-Ject draaitafel een POM plateau getekend en laten produceren en dat was zelfs voor één exemplaar niet gek duur. Bij een oplage van 5 stuks was de prijs zelfs al 3 keer zo laag, omdat de materiaalkosten vrij laag zijn tov de instelkosten van de machine. 

Hoeveel kostte zo’n POM plateau ongeveer Duclaasie?

8 minutes ago, carl said:

Hoeveel kostte zo’n POM plateau ongeveer Duclaasie?

1 stuks kostte mij uiteindelijk 145,-. Voor dat geld heb ik twee exemplaren gehad, waarvan de eerste krom bleek te zijn als gevolg van materiaal spanning. De eerste was gemaakt uit een plaat POM, waarbij de materiaalspanning dus in de lengte ligt en de plaat na het bewerken dus is gaan bollen. Het tweede exemplaar hebben ze vervolgens uit rond basismateriaal gemaakt en die was perfect vlak. 

qua tekening heb ik de boel zelf met pen en papier uitgewerkt en heeft mijn broertje het uitgetekend in 3D en een bestandsformaat waarmee de producent uit de voeten kan. 

12 hours ago, Duclaasie said:

Als ik de lifters ga maken, is dat voor mij gewoon hobby werk. Ik ga dus geen 60-80 euro per uur verdienen. Dat soort bedragen ben je al gauw kwijt als je naar Vink of zo gaat. Bovendien mis ik dan dat hobbyen. Lekker bezig zijn is ook leuk toch?

Prijzen van polycarbonaat plaat heb ik inmiddels wel gevonden. 

Ik mag bij iemand een zaagtafel en een freesbankje gebruiken. Ik vraag even na wat de kosten daarvan zijn en dan kan ik een stukprijs bepalen.

groet,

Leobus

1 minute ago, leobus said:

Als ik de lifters ga maken, is dat voor mij gewoon hobby werk. Ik ga dus geen 60-80 euro per uur verdienen. Dat soort bedragen ben je al gauw kwijt als je naar Vink of zo gaat. Bovendien mis ik dan dat hobbyen. Lekker bezig zijn is ook leuk toch?

Prijzen van polycarbonaat plaat heb ik inmiddels wel gevonden. 

Ik mag bij iemand een zaagtafel en een freesbankje gebruiken. Ik vraag even na wat de kosten daarvan zijn en dan kan ik een stukprijs bepalen.

groet,

Leobus

Als het maken onderdeel van de hobby is dan moet je het natuurlijk vooral lekker zelf doen. Ik bedoel er ook mee te zeggen dat de kosten van laten maken soms verbazingwekkend veel lager zijn dan menigeen denkt, laat staan de kwaliteit van het geleverde werk wat met huis, tuin en keuken gereedschap vaak niet is te halen. 

3 hours ago, Duclaasie said:

1 stuks kostte mij uiteindelijk 145,-. Voor dat geld heb ik twee exemplaren gehad, waarvan de eerste krom bleek te zijn als gevolg van materiaal spanning. De eerste was gemaakt uit een plaat POM, waarbij de materiaalspanning dus in de lengte ligt en de plaat na het bewerken dus is gaan bollen. Het tweede exemplaar hebben ze vervolgens uit rond basismateriaal gemaakt en die was perfect vlak. 

qua tekening heb ik de boel zelf met pen en papier uitgewerkt en heeft mijn broertje het uitgetekend in 3D en een bestandsformaat waarmee de producent uit de voeten kan. 

Dank!

• 2 weeks later...