Edje2 Posted 23 juli 2023 Report Share Posted 23 juli 2023 Ik ben de laatste tijd druk bezig mijn set te verbeteren. Ik heb zowel een luistertest met een andere eindversterker gedaan, de Atma Sphere class-D (daarover in een later topic meer). Ik wil hier wat vertellen over mijn vinyl ontwikkelingen. Zoals ik al eerder had vermeld heb ik sinds kort een Dr Feickert Blackbird. Ik wilde al heel lang met 2 armen gaan werken. Ik probeer graag dingen uit, en dan is dit een erg leuke optie. Ik draai al zo’n beetje mijn hele leven platen, en heb heel lang met een Spacedeck gedraaid. Erg fraaie speler, veel rust. De Feickert is een heel andere speler. Wel ook ongeveerd, waar ik de voorkeur aan geef, maar met twee motoren en heel andere materialen. De Feickert laat veel meer details horen dan de Nottingham. Dat kan ook een valkuil zijn, want het ontspoort ook snel daardoor. Ik heb de Feickert gekocht met een Jelco SA-750L (12"). Dit vond ik niet zo’n succes. Te weinig rust in het geluid. Ben zelf nogal allergisch voor scherpte of onrust. Ik heb op de Spacedeck met een Morch UP-4 arm gespeeld. Een erg mooie arm vind ik zelf en zeker voor het geld een topper. Wel goed matchen met het element. Dit is een 1 punts arm en zeer snel en open klinkend. Deze heb ik ook getest op de Blackbird en het resultaat vond ik niet je-van-hét. Te weinig muzikale betrokkenheid, te veel details, het accent verschoof teveel naar het hoog naar mijn smaak. Nu had ik ook nog een SME-V. Een heel mooie arm. Is een vroeg exemplaar, maar na al deze jaren werkt alles alsof het gisteren gemaakt is. Echt heel mooi. De meningen over deze arm zijn nogal divers. De een vind hem fantastisch, de ander niks. Laat ik kort zijn, deze arm klinkt ongelooflijk goed in de Dr Feickert. Ik heb mijn analoog nog nooit zo fraai gehoord bij mij thuis. Ook in vergelijking met andere draaitafels waar in naar heb mogen luisteren speelt dit op zeer hoog niveau. Overigens heb ik alles getest met een ZYX R1000 Airy 2. Ik heb ook een Airy 3, maar vind de 2 eigenlijk lekkerder klinken op de Feickert, net iets minder gedetailleerd, maar wel muzikaler. Op de Blackbird is plaats voor één 9 inch arm en één 9-12 inch arm. Op zo’n grote tafel hoort natuurlijk een 12 inch arm. Na lang twijfelen de trekker overgehaald voor een Reed 2G arm. Nog nooit gehoord, maar hun engineering ziet er goed uit, en de recensies (voor wat het waard is!) zijn lovend. Na wat strubbelingen met de levering (er ontbrak het eea in de levering) vandaag de arm kunnen monteren. Omdat Music2 met vakantie is zelf een aanpassing gemaakt zodat ik (tijdelijk) met het Jelco board kan spelen. Marco van Music2 gaf aan dat hij dat altijd zo doet. Weet nog niet of ik het zo laat. De arm staat nu niet in het midden van het board en dan vind ik slordig staan. De eerste indruk van de arm gaf me een gevoel van teveel details. De klankbalans is heel anders als de SME V. Het hoog is veel uitgesprokener. Het zou kunnen dat de toonarm bekabeling nog moet inspelen. Dat kan best een aardige verandering met zich meebrengen is mijn ervaring. Het zal nooit heel rustig in het hoog worden zoals de SME, maar nu is het ook soms wat aan de harde kant. Ook is in drukke passages de muziek wat onrustig. Ook na een plaat of 10 is het nog steeds iets aan de felle kant naar mijn smaak. De balans is zeker wat beter geworden, de echte hardheid is er vanaf, en de drukte is ook wat minder geworden, maar het speelt niet op het niveau van de SME. De SME blijft sowieso op de tafel staan, de Reed waarschijnlijk ook, maar dan wellicht met een ander element erin, wellicht een MM of een ander MC element. Ik vind overigens opmerkelijk dat de Reed zoveel presenter is in het hoog dan de SME. Lijkt me toch dat de energie minder goed gedempt is dan bij de SME. Het schiet iets eerder uit de bocht. De rest van mijn set verbloemt ook niet zoveel. Mijn luidsprekers (Tad micro) zijn zeer transparant en laten elke wijziging feilloos horen. Het kan van zeer warm tot extreem fel klinken, heb alles al voorbij horen komen. Mijn streamer (Aurender A10) wordt nu helemaal akelig hard voorbij gestreefd door de platenspeler, maar dat is ook niet eerlijk gezien het prijsverschil. Uiteraard hoop ik de Reed beter aan het spelen te krijgen met iets meer rust. Element is perfect ingeregeld. Phono trap kan ik evt nog wijzigen. Speel nu met buizen phono met step up trafo erin. Die is ook extreem transparant. Genoeg te proberen dus al met al, en erg leuk om te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 23 juli 2023 Report Share Posted 23 juli 2023 (edited) Gefeliciteerd,met jouw Reed 2G en natuurlijk die mooie Blackbird. Die felheid van de Reed 2G herken ik persoonlijk niet, maar anderzijds heb ik ook nog nooit met een SME V gespeeld. Hoop dat je hem naar wens spelend krijgt. Edited 23 juli 2023 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 juli 2023 Report Share Posted 23 juli 2023 42 minutes ago, Edje2 said: Ik ben de laatste tijd druk bezig mijn set te verbeteren. Ik heb zowel een luistertest met een andere eindversterker gedaan, de Atma Sphere class-D (daarover in een later topic meer). Ik wil hier wat vertellen over mijn vinyl ontwikkelingen. Zoals ik al eerder had vermeld heb ik sinds kort een Dr Feickert Blackbird. Ik wilde al heel lang met 2 armen gaan werken. Ik probeer graag dingen uit, en dan is dit een erg leuke optie. Ik draai al zo’n beetje mijn hele leven platen, en heb heel lang met een Spacedeck gedraaid. Erg fraaie speler, veel rust. De Feickert is een heel andere speler. Wel ook ongeveerd, waar ik de voorkeur aan geef, maar met twee motoren en heel andere materialen. De Feickert laat veel meer details horen dan de Nottingham. Dat kan ook een valkuil zijn, want het ontspoort ook snel daardoor. Ik heb de Feickert gekocht met een Jelco SA-750L (12"). Dit vond ik niet zo’n succes. Te weinig rust in het geluid. Ben zelf nogal allergisch voor scherpte of onrust. Ik heb op de Spacedeck met een Morch UP-4 arm gespeeld. Een erg mooie arm vind ik zelf en zeker voor het geld een topper. Wel goed matchen met het element. Dit is een 1 punts arm en zeer snel en open klinkend. Deze heb ik ook getest op de Blackbird en het resultaat vond ik niet je-van-hét. Te weinig muzikale betrokkenheid, te veel details, het accent verschoof teveel naar het hoog naar mijn smaak. Nu had ik ook nog een SME-V. Een heel mooie arm. Is een vroeg exemplaar, maar na al deze jaren werkt alles alsof het gisteren gemaakt is. Echt heel mooi. De meningen over deze arm zijn nogal divers. De een vind hem fantastisch, de ander niks. Laat ik kort zijn, deze arm klinkt ongelooflijk goed in de Dr Feickert. Ik heb mijn analoog nog nooit zo fraai gehoord bij mij thuis. Ook in vergelijking met andere draaitafels waar in naar heb mogen luisteren speelt dit op zeer hoog niveau. Overigens heb ik alles getest met een ZYX R1000 Airy 2. Ik heb ook een Airy 3, maar vind de 2 eigenlijk lekkerder klinken op de Feickert, net iets minder gedetailleerd, maar wel muzikaler. Op de Blackbird is plaats voor één 9 inch arm en één 9-12 inch arm. Op zo’n grote tafel hoort natuurlijk een 12 inch arm. Na lang twijfelen de trekker overgehaald voor een Reed 2G arm. Nog nooit gehoord, maar hun engineering ziet er goed uit, en de recensies (voor wat het waard is!) zijn lovend. Na wat strubbelingen met de levering (er ontbrak het eea in de levering) vandaag de arm kunnen monteren. Omdat Music2 met vakantie is zelf een aanpassing gemaakt zodat ik (tijdelijk) met het Jelco board kan spelen. Marco van Music2 gaf aan dat hij dat altijd zo doet. Weet nog niet of ik het zo laat. De arm staat nu niet in het midden van het board en dan vind ik slordig staan. De eerste indruk van de arm gaf me een gevoel van teveel details. De klankbalans is heel anders als de SME V. Het hoog is veel uitgesprokener. Het zou kunnen dat de toonarm bekabeling nog moet inspelen. Dat kan best een aardige verandering met zich meebrengen is mijn ervaring. Het zal nooit heel rustig in het hoog worden zoals de SME, maar nu is het ook soms wat aan de harde kant. Ook is in drukke passages de muziek wat onrustig. Ook na een plaat of 10 is het nog steeds iets aan de felle kant naar mijn smaak. De balans is zeker wat beter geworden, de echte hardheid is er vanaf, en de drukte is ook wat minder geworden, maar het speelt niet op het niveau van de SME. De SME blijft sowieso op de tafel staan, de Reed waarschijnlijk ook, maar dan wellicht met een ander element erin, wellicht een MM of een ander MC element. Ik vind overigens opmerkelijk dat de Reed zoveel presenter is in het hoog dan de SME. Lijkt me toch dat de energie minder goed gedempt is dan bij de SME. Het schiet iets eerder uit de bocht. De rest van mijn set verbloemt ook niet zoveel. Mijn luidsprekers (Tad micro) zijn zeer transparant en laten elke wijziging feilloos horen. Het kan van zeer warm tot extreem fel klinken, heb alles al voorbij horen komen. Mijn streamer (Aurender A10) wordt nu helemaal akelig hard voorbij gestreefd door de platenspeler, maar dat is ook niet eerlijk gezien het prijsverschil. Uiteraard hoop ik de Reed beter aan het spelen te krijgen met iets meer rust. Element is perfect ingeregeld. Phono trap kan ik evt nog wijzigen. Speel nu met buizen phono met step up trafo erin. Die is ook extreem transparant. Genoeg te proberen dus al met al, en erg leuk om te doen. Zo dat is nog eens even een omschrijving van verschillen. Hoedje of petje af. Zo te lezen trap je niet in de valkuil van scherpte, maar ga je voor natuurlijkheid. Ook blijkt dat je precies weet wat wilt horen. Een goede draaitafel gaat muzikaal gezien absoluut verder dan digitale weergave. Alleen, het kost een paar centen. Nog even over combinaties. Een draaitafel is in zichzelf al een combinatie. Het is een complexe materie. Tel daar de akoestiek en de rest van de apparatuur bij op en je zou er compleet overspannen van kunnen worden. Veel luisterplezier toegewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 23 juli 2023 Report Share Posted 23 juli 2023 Wat een interessant verslag. Het is toch ontzettend leuk om zo aan een draaitafel te knutselen en te tunen. Uiteindelijk moet de boel toch naar de wens van de eigen oren afgesteld worden. Die weg gaat men het best alleen. Een Mörch UP4 arm heb ik zelf ook (2 x zelfs) en je ervaring hiermee kan ik goed thuis brengen. Ik heb alle vier de bijbehorende armpjes (rood, geel, groen en blauw - met headshell-). De blue is de meest rustige arm. Heel wat jaren geleden heb ik de Mörch UP4 met Zyx (type weet ik niet meer) gehoord bij Jitze op een Ariston en sindsdien is Nina Hagen (Zarah- Ich weiss...LP Angstlos) voor mij de standaard geworden van dynamiek en attaque. Wanneer het glas kapot gegooid wordt dient men te schrikken en dat heb ik het meest overtuigend gehoord met die arm/element combinatie. Niks wat daar ooit aan heeft kunnen tippen. Klipsch Heresy luidsprekers speelden daarbij ook wel een rol. Naast de Mörch UP4 heb ik op de draaitafel nog een SME IV. Daarin heb ik onlangs de zilveren bekabeling door Sodejuu laten vervangen door de ultradunne kabel van Cock. Een verbetering, iets feller en wat detailrijker. Met een Benz Ebony element. Ik heb op mijn draaitafel nog een derde (en leukste/niet beste) arm. Een Infinity Black Widow maar die doet hier verder niet ter zake. Van de wederwaardigheden rondom de draaitafel blijf ik graag op de hoogte ( en ook van de belevenissen met de class-D versterking) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 Mooi uitgebreid verhaal Ed! Nu speel ik ook met een Feickert met een Reed arm er op, weliswaar een en Volare met een 1H, maar ik herken de felheid ook niet. Ik ben dan ook heel benieuwd welk element jou wel goed gaat bevallen in de nieuwe arm. Veel succes en plezier in deze zoektocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 Ik heb gedraaitafeld met een aanzienlijk lager budget dan ik hier boven allemaal lees. Na verschillende ("goedkope") Thorens tafels en Denon. Benz Ace, Goldring elementen, was ik nog niet tevreden. Het was een Kuzma tafel+arm die de doorslag gaven. Pas na een vdH Frog klonk het echt goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 8 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Gefeliciteerd,met jouw Reed 2G en natuurlijk die mooie Blackbird. Die felheid van de Reed 2G herken ik persoonlijk niet, maar anderzijds heb ik ook nog nooit met een SME V gespeeld. Hoop dat je hem naar wens spelend krijgt. Had jij het idee dat de bekabeling nog ingespeeld moest worden nadat je hem in gebruik had genomen? Soms kan dat een lelijk fel randje geven aan stemmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 8 hours ago, Jongensdroom said: Zo dat is nog eens even een omschrijving van verschillen. Hoedje of petje af. Zo te lezen trap je niet in de valkuil van scherpte, maar ga je voor natuurlijkheid. Ook blijkt dat je precies weet wat wilt horen. Een goede draaitafel gaat muzikaal gezien absoluut verder dan digitale weergave. Alleen, het kost een paar centen. Nog even over combinaties. Een draaitafel is in zichzelf al een combinatie. Het is een complexe materie. Tel daar de akoestiek en de rest van de apparatuur bij op en je zou er compleet overspannen van kunnen worden. Veel luisterplezier toegewenst. Klopt Jongensdroom, er zijn zoveel variabelen dat je er behoorlijk de weg mee kan kwijt raken. Ik heb echter al heel wat platenspelers opgebouwd en aardig wat ervaring. Maar dan loop je soms nog tegen onverklaarbare zaken aan. Een match die je totaal niet verwacht, combi's die op papier heel goed moeten klinken maar het niet doen. Het lijntje tussen muziek en geluid is, zeker met een "high-end systeem", nogal dun en je gaat daar heel snel overheen. het belangrijkste is dat je het leuk vind om te doen zonder in frustratie te vervallen. Dat lukt tot nu toe aardig met af en toe een tegenvaller. Maar dat is vaak op te lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 (edited) Zo kun je ook wel eens positief verrast worden met een element waar je het niet van verwacht, dat zal dan een betere match zijn denk ik. Gefeliciteerd met de Reed. Edited 24 juli 2023 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 8 hours ago, Kraus vonBentinck said: Wat een interessant verslag. Het is toch ontzettend leuk om zo aan een draaitafel te knutselen en te tunen. Uiteindelijk moet de boel toch naar de wens van de eigen oren afgesteld worden. Die weg gaat men het best alleen. Een Mörch UP4 arm heb ik zelf ook (2 x zelfs) en je ervaring hiermee kan ik goed thuis brengen. Ik heb alle vier de bijbehorende armpjes (rood, geel, groen en blauw - met headshell-). De blue is de meest rustige arm. Heel wat jaren geleden heb ik de Mörch UP4 met Zyx (type weet ik niet meer) gehoord bij Jitze op een Ariston en sindsdien is Nina Hagen (Zarah- Ich weiss...LP Angstlos) voor mij de standaard geworden van dynamiek en attaque. Wanneer het glas kapot gegooid wordt dient men te schrikken en dat heb ik het meest overtuigend gehoord met die arm/element combinatie. Niks wat daar ooit aan heeft kunnen tippen. Klipsch Heresy luidsprekers speelden daarbij ook wel een rol. Naast de Mörch UP4 heb ik op de draaitafel nog een SME IV. Daarin heb ik onlangs de zilveren bekabeling door Sodejuu laten vervangen door de ultradunne kabel van Cock. Een verbetering, iets feller en wat detailrijker. Met een Benz Ebony element. Ik heb op mijn draaitafel nog een derde (en leukste/niet beste) arm. Een Infinity Black Widow maar die doet hier verder niet ter zake. Van de wederwaardigheden rondom de draaitafel blijf ik graag op de hoogte ( en ook van de belevenissen met de class-D versterking) De Mörch armen zijn heel bijzonder, al denk ik dat een DP-6 een iets universeler arm is dan de UP-4. Die klinkt ook wat rustiger, al heb ik hem zelf nooit hier kunnen vergelijken. De Infinity arm ken ik helemaal niet, zal er eens naar kijken. Is een heel licht armpje zo te zien. Class-D verslag komt eraan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 @Edje2 Mooi verhaal. Als ik het zo lees bekruipt mij wel een vraag. Is de Feickert wel het juiste loopwerk voor je (smaak)? Een daaraan gerelateerde vraag, heb je de SME-V wel eens op de NA geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 40 minutes ago, Edje2 said: Had jij het idee dat de bekabeling nog ingespeeld moest worden nadat je hem in gebruik had genomen? Soms kan dat een lelijk fel randje geven aan stemmen. Nee, maar ik zit nu "pas" op ca. 20 uur. Welke armbuis en welke bekabeling heb je gekozen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 (edited) 56 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Nee, maar ik zit nu "pas" op ca. 20 uur. Welke armbuis en welke bekabeling heb je gekozen? Ik heb de wenge buis met de vd Hul bekabeling. Daar heb ik een Cardas clear cygnus op gemonteerd. Ik moet nog wel met de phono versterker experimenteren. Speel nu met de Luxman EQ500. Erg mooie versterker, maar heb toch het idee dat deze iets meer details met de ZYX geeft dan hoort. De EQ500 klinkt zeer transparant en natuurlijk, maar het nadeel is dat je deze niet kunt aanpassen vwb afsluit impedantie. Dat komt omdat er een step up trafo in zit, en dan is dat iets minder kritisch. ga straks een andere (oude Burmester) proberen. Wellicht gaat dat beter. Welk loopwerk is de Reed bij jou gemonteerd? Edited 24 juli 2023 by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 1 hour ago, Seed7 said: @Edje2 Mooi verhaal. Als ik het zo lees bekruipt mij wel een vraag. Is de Feickert wel het juiste loopwerk voor je (smaak)? Een daaraan gerelateerde vraag, heb je de SME-V wel eens op de NA geprobeerd? Dat weet ik eerlijk gezegd ook nog niet Seed. Audio is voor mij altijd een zoektocht. Je probeert iets en het doel dat dan te maximaliseren. Het is soms één stap voorwaarts en twee terug. Je moet dan doorgaan tot het naar je zin is. Ik geloof niet zozeer dat de Feickert niet mijn smaak zou zijn. Het is een zeer fraai loopwerk met rust en autoriteit. Hij is zeker ietsje levendiger dan een Nottingham, maar zal zeker niet bijdragen aan teveel details. En let wel, ik kan me zomaar voorstellen dat heel veel luisteraars hier dik tevreden mee zouden zijn, maar ik streef naar rust en muzikaliteit boven enorm veel details. Zoals ik hierboven al had geantwoord ga ik nog met de phono experimenteren, wellicht dat daar een oorzaak in zit. Met dit soort spullen kan het zo snel over het randje gaan, dus komt tijd komt raad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 4 hours ago, Duclaasie said: Mooi uitgebreid verhaal Ed! Nu speel ik ook met een Feickert met een Reed arm er op, weliswaar een en Volare met een 1H, maar ik herken de felheid ook niet. Ik ben dan ook heel benieuwd welk element jou wel goed gaat bevallen in de nieuwe arm. Veel succes en plezier in deze zoektocht. Dank je Klaas, en dank voor je hulp nog gisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 14 minutes ago, Edje2 said: Ik heb de wenge buis met de vd Hul bekabeling. Daar heb ik een Cardas clear cygnus op gemonteerd. Ik moet nog wel met de phono versterker experimenteren. Speel nu met de Luxman EQ500. Erg mooie versterker, maar heb toch het idee dat deze iets meer details met de ZYX geeft dan hoort. De EQ500 klinkt zeer transparant en natuurlijk, maar het nadeel is dat je deze niet kunt aanpassen vwb afsluit impedantie. Dat komt omdat er een step up trafo in zit, en dan is dat iets minder kritisch. ga straks een andere (oude Burmester) proberen. Wellicht gaat dat beter. Welk loopwerk is de Reed bij jou gemonteerd? 12 inch Reed 2G met makassar ebony armbuis en 125cm koperen bekabeling met WBT-stekkers. Loopwerk: Transrotor Massimo Nero TMD. Ik heb de combo nog niet uitgeprobeerd i.c.m. mijn ASR phonoversterker, maar maak momenteel gebruik van Marantz 3250b (interne MC/ / MM phonoversterker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 Ook erg fraaie combo! En de ASR lijkt me toch wel verder te gaan dan de interne Marantz. Welk element zit in de arm? Kun je de klank van het geheel in grote lijnen omschrijven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 Het is ook erg moeilijk om een draaitafel te lenen. Je bent echt op jezelf aangewezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 2 hours ago, Edje2 said: Dat weet ik eerlijk gezegd ook nog niet Seed. Audio is voor mij altijd een zoektocht. Je probeert iets en het doel dat dan te maximaliseren. De vraag kwam in me op omdat je in gelegenheid was om een arm op twee verschillende loopwerken te gebruiken, met een stevig verschil in beleving. Voor mij is het loopwerk altijd het belangrijkste geweest, het deel dat bij uitstek voor de 'rust' zorgt. Dan de arm en tenslotte pas het element. Die laatste is voornamelijk "sounding". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 1 hour ago, Edje2 said: Ook erg fraaie combo! En de ASR lijkt me toch wel verder te gaan dan de interne Marantz. Welk element zit in de arm? Kun je de klank van het geheel in grote lijnen omschrijven? Ik gebruik een Denon DL-A100. Klank omschrijven, vind ik altijd lastig. Ik heb in ieder geval getracht om de bombastische/ levendige/ innemend klinkende Amerikaanse Klipschen iets te temperen door er een meer zakelijke/ verfijnder klinkende Duitse DT en phonoversterker combo tegenover te zetten. Beter kan ik het helaas niet omschrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 2 hours ago, Edje2 said: Dank je Klaas, en dank voor je hulp nog gisteren! Graag gedaan en ik volg je topic met interesse! Overigens speel ik met een Phasemation PP-300, misschien is een Phasemation of Phasetech element voor jou ook interessant. Nu speel ik uiteraard voor de rest met een hele andere setup, maar als ik zo lees wat je qua klank zoekt dan zou het best een match kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 Ik ken de Phasemotion niet, ook nooit gehoord. Zal me er eens in verdiepen. Zojuist de phono versterker vervangen voor de Burmester. Het geluid is natuurlijk wel anders, maar het blijft aan de te frisse kant. Luka Bloom live in Amsterdam staat op, en ik hoor de snaren de boventoon voeren. Blijkbaar een combi die niet werkt. Erg jammer omdat de ZYX mijn mooiste element is. Ik had die er graag in gehad. Maar ergens vermoed ik dat het de combi Feickert/Reed is. Zojuist nog vergeleken met de streamer en het geluid bevat echt teveel hoog. De Zyx geeft eigenlijk nooit problemen, maar heb hem nog nooit in een Reed gehoord. Ik heb twee Zyx elementen, de tweede er ook in gemonteerd, die heeft een silver base en is wat zwaarder. Ook dat geeft hetzelfde resultaat. Heb de resonantie frequenties gemeten, horizontaal 10Hz, verticaal 12 Hz. ligt allemaal binnen de marges. Toch maar even een ander element proberen. Met de Zyx gaat hem niet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 Even de Phasemotion opgezocht. Is dat niet een veel te laag comliant element voor de Reed? Deze heeft een compliantie van 8, wat bijna gelijk is aan een DL103. Lijkt me een veel te hoge resonantie frequentie op te leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 juli 2023 Author Report Share Posted 24 juli 2023 Weer een stapje verder. Heb een vd Hul MC one (een hele vroege met zilveren body) gemonteerd. Dat is een erg geblanceerd element (itt bijv een Colibri). Nu klopt het wel. Lijkt er dus op dat de match met de ZYX elementen gewoon niet goed gaat. Snappen doe ik het nog steeds niet, want op papier zou het prima moeten matchen, maar soms werkt het zo in de audio. De vd Hul klinkt goed, maar lang zo goed niet als de ZYX kan klinken. Moet nog eens gaan bedenken wat ik ga doen. Vind het oprecht jammer dat de ZYX niet werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 juli 2023 Report Share Posted 24 juli 2023 4 hours ago, Edje2 said: Ik ken de Phasemotion niet, ook nooit gehoord. Zal me er eens in verdiepen. Zojuist de phono versterker vervangen voor de Burmester. Het geluid is natuurlijk wel anders, maar het blijft aan de te frisse kant. Luka Bloom live in Amsterdam staat op, en ik hoor de snaren de boventoon voeren. Blijkbaar een combi die niet werkt. Erg jammer omdat de ZYX mijn mooiste element is. Ik had die er graag in gehad. Maar ergens vermoed ik dat het de combi Feickert/Reed is. Zojuist nog vergeleken met de streamer en het geluid bevat echt teveel hoog. De Zyx geeft eigenlijk nooit problemen, maar heb hem nog nooit in een Reed gehoord. Ik heb twee Zyx elementen, de tweede er ook in gemonteerd, die heeft een silver base en is wat zwaarder. Ook dat geeft hetzelfde resultaat. Heb de resonantie frequenties gemeten, horizontaal 10Hz, verticaal 12 Hz. ligt allemaal binnen de marges. Toch maar even een ander element proberen. Met de Zyx gaat hem niet worden. Ik meen dat Marco daar veel van weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts