Jump to content

Nieuwe arm gemonteerd (Reed 2G)

Edje2
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Edje2 said:

Even de Phasemotion opgezocht. Is dat niet een veel te laag comliant element voor de Reed? Deze heeft een compliantie van 8, wat bijna gelijk is aan een DL103. Lijkt me een veel te hoge resonantie frequentie op te leveren.

Dat is de resonantie frequentie bij 100hz (Japanse meting), bij een 10HZ meting blijkt de compliance rond de 14 te liggen. Ik heb het gecontroleerd met de Hifi News test LP (helaas niet heel betrouwbaar) en dan kom ik ook uit rond de gecalculeerde resonantie frequentie van ca. 8,7 Hz. 

Overigens begreep ik van François van Anamighty Sound dat voor een 9,5” Reed 1H (12 gram eff. Massa) een lichter contra gewicht nog beter zou zijn. Doordat deze verder van het scharnierpunt komt neemt de effectieve massa nog wat toe, wat bij de Phasemation ondanks de theorie ( 10 HZ RES. Freq.) beter zou moeten werken. Mogelijk is dit een stap die ik nog eens ga proberen, maar dit geeft wel aan dat een Phasemation graag een wat zwaardere arm ziet, ondanks de medium compliance. 

Edited by Duclaasie

25 minutes ago, Jongensdroom said:

Ik meen dat Marco daar veel van weet.

Marco is met vakantie, als het goed is vrijdag weer terug. Moet sowieso bij hem de slider voor het tweede armboard ophalen. Hij heeft vroeger ook Zyx gedaan, dus zal zeker weten hoe en wat. 

7 minutes ago, Duclaasie said:

Dat is de resonantie frequentie bij 100hz (Japanse meting), bij een 10HZ meting blijkt de compliance rond de 14 te liggen. Ik heb het gecontroleerd met de Hifi News test LP (helaas niet heel betrouwbaar) en dan kom ik ook uit rond de gecalculeerde resonantie frequentie van ca. 8,7 Hz. 

Overigens begreep ik van François van Anamighty Sound dat voor een 9,5” Reed 1H (12 gram eff. Massa) een lichter contra gewicht nog beter zou zijn. Doordat deze dichter op het scharnierpunt komt neemt de effectieve massa nog wat toe, wat bij de Phasemation ondanks de theorie ( 10 HZ RES. Freq.) beter zou moeten werken. Mogelijk is dit een stap die ik nog eens ga proberen, maar dit geeft wel aan dat een Phasemation graag een wat zwaardere arm ziet, ondanks de medium compliance. 

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Een lichter contragewicht moet juist verder van het scharmierpunt worden gemonteerd. In mijn ervaring is meer massa op het contragewicht, en dus dichter bij het scharnierpunt altijd beter is. Met een Morch kun je dat heel goed testen, daar zitten 4 verschillende contra gewichten bij.

Phasemotion doet dat dan hetzelfde als Denon, die geven ook een waarde bij ik meen 100Hz op, daar heb je niet zoveel aan. Vreemd eigenlijk dat sommige fabrikanten toch weer een andere norm gebruiken, de meeste fabrikanten doen dat wel bij 10Hz namelijk.

31 minutes ago, Edje2 said:

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Een lichter contragewicht moet juist verder van het scharmierpunt worden gemonteerd. In mijn ervaring is meer massa op het contragewicht, en dus dichter bij het scharnierpunt altijd beter is. Met een Morch kun je dat heel goed testen, daar zitten 4 verschillende contra gewichten bij.

Phasemotion doet dat dan hetzelfde als Denon, die geven ook een waarde bij ik meen 100Hz op, daar heb je niet zoveel aan. Vreemd eigenlijk dat sommige fabrikanten toch weer een andere norm gebruiken, de meeste fabrikanten doen dat wel bij 10Hz namelijk.

Qua contragewicht heb je inderdaad gelijk, zal het meteen aanpassen. Ik zal het verhaal van François quoten:

This combination will work, especially if you chose the 12’’ version but it is a bit on the lower side of effective mass. I would recommend that you use the lighter optional Reed counterweight in order to add effective mass to your ensemble by pulling the counterweight the most forward of your tonearm. “

Overigens kwam ik ook Dit artikel  tegen. Als de prijs voor een contragewicht een beetje meevalt maar eens mee experimenteren denk ik. 

@Edje2

Wat is jouw ervaring qua effect bij verschillende contragewichten?

Edited by Duclaasie

7 minutes ago, Duclaasie said:

add effective mass to your ensemble by pulling the counterweight the most forward

Exact. Dat is dan ook de manier om een licht arm in te kunnen zetten met b.v. een DL-103, hoewel veel element juist extra massa in de headshell waarderen om het zelfde te bereiken

33 minutes ago, Duclaasie said:

Qua contragewicht heb je inderdaad gelijk, zal het meteen aanpassen. Ik zal het verhaal van François quoten:

This combination will work, especially if you chose the 12’’ version but it is a bit on the lower side of effective mass. I would recommend that you use the lighter optional Reed counterweight in order to add effective mass to your ensemble by pulling the counterweight the most forward of your tonearm. “

Overigens kwam ik ook Dit artikel  tegen. Als de prijs voor een contragewicht een beetje meevalt maar eens mee experimenteren denk ik. 

@Edje2

Wat is jouw ervaring qua effect bij verschillende contragewichten?

Het citaat is ook niet correct lijkt me, hij geeft aan een lichter contragewicht te gebruiken en deze zoveel mogelijk naar voren te plaatsen. Hij bedoelt naar achteren denk ik.

mijn ervaring met de Morch is dat er meer rust komt in het geluid bij een zwaarder contra gewicht. Dat is ook wat Morch adviseert overigens. Maar dat is denk ik geen echt vergelijk met een Reed arm. De Morch is een eenpuntsarm, en het extra gewicht geeft hem ook meer massa tegen schommelen van de arm, iets wat bij een reed geen rol speelt natuurlijk.

Overigens nog wat meer ge-experimenteerd. Ik heb nu de volgende elementen geprobeerd. Het resultaat staat erachter:

Zyx R1000 airy2                                                           bovenmatig veel hoge tonen

zyx R1000 airy3 met silver base (extra zwaar)         bovenmatig veel hoge tonen

vd Hul mc10, heel vroege versie met metaal huis     klinkt goed

Vd Hul colibri (van deze is bekend dat hij erg fel is.  Bovenmatig veel hoge tonen

ortofon MC10 super II.                                                 Klinkt goed

Op een of andere manier werkt het maar niet met de zyx in deze arm. MM heb ik nog niet geprobeerd, maar vermoed dat dat ook heel goed gaat.

Wat ik toch opmerkelijk vind is dat de Ortofon en zyx normaal een zelfde geluidsbeeld hebben, en dan bedoel ik tonaal. Waarom de zyx nu zoveel meer output heeft bovenin kan ik nog steeds niet bevatten

Het vervelende is dat de zyx normaal heel veel beter klinkt dan de vdHul en Ortofon. 

19 minutes ago, Edje2 said:

Het citaat is ook niet correct lijkt me, hij geeft aan een lichter contragewicht te gebruiken en deze zoveel mogelijk naar voren te plaatsen. Hij bedoelt naar achteren denk ik.

mijn ervaring met de Morch is dat er meer rust komt in het geluid bij een zwaarder contra gewicht. Dat is ook wat Morch adviseert overigens. Maar dat is denk ik geen echt vergelijk met een Reed arm. De Morch is een eenpuntsarm, en het extra gewicht geeft hem ook meer massa tegen schommelen van de arm, iets wat bij een reed geen rol speelt natuurlijk.

Ik lees dat het optionele contragewicht gebruikt moet worden. Maar nergens dat het originele er af zou moeten. Dus twee contragewichten zo ver mogelijk naar voor, dus dichter bij het scharnier.

Maar helemaal duidelijk is dat niet.

26 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik lees dat het optionele contragewicht gebruikt moet worden. Maar nergens dat het originele er af zou moeten. Dus twee contragewichten zo ver mogelijk naar voor, dus dichter bij het scharnier.

Maar helemaal duidelijk is dat niet.

Dat gaat niet. Je hebt het standaard contragewicht van 60 gram en optioneel een 40 grams en 105 grams gewicht. Deze schroef je in de houder waar het gewicht in komt, dus gewichten combineren gaat niet bij een Reed arm. 

Edited by Duclaasie

Dat heb ik zeker geprobeerd, alleen wordt het geluid dan wat duf. Met de Luxman gaat dat overigens niet, die kun je niet aanpassen op MC gek genoeg. Maar die gebruikt een step up trafo, en dan komt dat minder kritisch.

2 hours ago, Edje2 said:

Overigens nog wat meer ge-experimenteerd. Ik heb nu de volgende elementen geprobeerd. Het resultaat staat erachter:

Zyx R1000 airy2                                                           bovenmatig veel hoge tonen

zyx R1000 airy3 met silver base (extra zwaar)         bovenmatig veel hoge tonen

Vd Hul colibri (van deze is bekend dat hij erg fel is.  Bovenmatig veel hoge tonen

ortofon MC10 super II.                                                 Klinkt goed

Op een of andere manier werkt het maar niet met de zyx in deze arm. MM heb ik nog niet geprobeerd, maar vermoed dat dat ook heel goed gaat.

Wat ik toch opmerkelijk vind is dat de Ortofon en zyx normaal een zelfde geluidsbeeld hebben, en dan bedoel ik tonaal. Waarom de zyx nu zoveel meer output heeft bovenin kan ik nog steeds niet bevatten

Het vervelende is dat de zyx normaal heel veel beter klinkt dan de vdHul en Ortofon. 

Ik zou het volgende week voorleggen aan Marco. Hij heeft veel ervaring, kent de merken die je noemt. 

3 hours ago, Edje2 said:

Is dat niet optelossen met een andere afsluiting van het element.

Dat kan wel eens verschil maken. met name spelen met de capaciteit.

Edited by kappa7

Wat doet het zelfde rijtje elementen in de Morch op de Feikert? Als dat vergelijkbaar is (niet in absolute zin) zou ik niet meteen naar het element wijzen.

MC via trafo's moet je ook aanpassen, die dingen zijn zeker niet universeel (PDF)

Heb je de NA nog? Past de Reed daar op?

Edited by Seed7

40 minutes ago, Seed7 said:

Wat doet het zelfde rijtje elementen in de Morch op de Feikert? Als dat vergelijkbaar is (niet in absolute zin) zou ik niet meteen naar het element wijzen.

MC via trafo's moet je ook aanpassen, die dingen zijn zeker niet universeel (PDF)

Ja, een phono versterker moet enorm veel versterken. De invloed is groot.

Zwaar balen als je de combi niet kunt vinden en hoeveel kost het allemaal?

10 hours ago, Jongensdroom said:

Ik zou het volgende week voorleggen aan Marco. Hij heeft veel ervaring, kent de merken die je noemt. 

Ga ik zeker even doen, hij is er vrijdag weer, kan ik gelijk de tweede slider ophalen zodat ik de SME ook kan monteren. Hij heeft zelf ook ZYX gedaan, dus weet zeker of dat wil of niet. Vanmiddag nog even verder experimenteren.

9 hours ago, kappa7 said:

Is dat niet optelossen met een andere afsluiting van het element.

Dat kan wel eens verschil maken. met name spelen met de capaciteit.

Capaciteit aanpassen heeft alleen zin met een MM element. Dit geeft geen verschil bij een MC, daar telt alleen de afsluitweerstand.

2 hours ago, Seed7 said:

Ik ken de theorie erachter, afsluiten aan secundaire zijde. Alleen is dat niet mogelijk bij de Luxman. Vind dat echt een manco van het apparaat. Hij klinkt echt heel bijzonder goed, maar daardoor wel minder universeel toepasbaar. De NA is helaas al een poosje weg. Ik ben er zeker nog niet klaar mee, wil hoe dan ook de ZYX spelend zien te krijgen op de Reed arm. Moet ook echt mogelijk zijn, de ZYX moet heel goed gaan in een arm van 15 gram. Heeft het ook altijd goed gedaan in diverse andere armen, soms lichter, soms zwaarder. 

Erg leuk topic Ed en je bent zeker goed bezig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor Puresound wel eens een ZYX element in huis heb gehad en ik vond die toch wel minder dan mijn Benz Ruby. De Feickert is overigens wel een heel andere draaitafel dan een NA. 

Edited by carl

Een Zyx is echt een heel fraai element, maar kleurt nergens. Ik kan me voorstellen dat het tov een Benz Ruby te kaal wordt, maar alles hangt natuurlijk van de match af.

Een Feickert is zeker geen NA, maar op welke vlakken denk jij dat deze anders is kwa klank? Zelf ervaar ik veel meer detaillering en energie in hem mid/hoog tov de Nottingham. Het gaat op bepaalde vlakken veel verder. De NA is makkelijker kwa matching, schiet wat minder snel de bocht uit. Ik heb 23 jaar met de NA gespeeld, dat zegt misschien al genoeg. Het klinkt gewoon erg fraai, maar kwa detaillering laat het wel te wensen over. En vroeg of laat wil je een stap verder, en mijn wens voor 2 armen is met een Feickert heel makkelijk in te vullen.

1 hour ago, kappa7 said:

welterusten en droom maar lekker door

http://www.extremephono.com/Loading.htm

Waarom denk je dat ik droom, ik ben zo wakker als maar kan😉

Ik denk dat dit voorbeeld niet van toepassing is bij low-output mc elementen (staat er ook niet bij). Het is heel simpel een LCR kring. En aangezien de L enorm klein is van een low output mc element ligt het effect van een afsluiting van bijv 200pF in de orde van >100MHz. Wat denk je daarmee te bereiken dan?

Je komt namelijk nog al onaangenaam betweterig uit de hoek.

En wat vind je een low output element met lage impedantie?

In het voorbeeld staan een Lyra: Lydian, Helikon, etc. met 5.5 interne impedantie.

Dat is wel redelijk laag te noemen.

Maar goed schijnbaar weet jij alles beter.

Het spijt me dat ik je probeerde te helpen.

Edited by kappa7