Jump to content

Nieuwe arm gemonteerd (Reed 2G)

Edje2
 Share

Recommended Posts

Heb je de arm al in hoogte gewijzigd. Daar kan ook veel klankverschil optreden. Dit is ook afhankelijk van hoe ver de cantilever in veert. Meer naaldkracht en de cantilever zakt in, dus de arm moet omlaag om de naald weer juist in de groef te krijgen. Maar met ronde naaldtips maakt dat minder uit.

3 minutes ago, kappa7 said:

Je komt namelijk nog al onaangenaam betweterig uit de hoek.

En wat vind je een low output element met lage impedantie?

In het voorbeeld staan een Lyra: Lydian, Helikon, etc. met 5.5 interne impedantie.

Dat is wel redelijk laag te noemen.

Maar goed schijnbaar weet jij alles beter.

Pardon? Ik stel hier voornamelijk vragen, en beweer nergens iets zeker te weten. Maar als je zo met mede forummers om wens te gaan prima. Kun je aangeven wanneer ik onaangenaam over kom? Ik leer namelijk graag! Ik was er echt van overtuigd dat dit een leuk forum was, maar blijkbaar heb ik me vergist.

Ach ik geef aan kijk eens naar de afsluitimpedantie en sabelt dat gelijk neer.

Dan weet je het schijnbaar beter en heb je waarschijnlijk geen behoefte aan antwoorden op je vragen maar wil je alleen maar broadcasten in plaats van ook luisteren.

4 hours ago, Edje2 said:

Waarom denk je dat ik droom, ik ben zo wakker als maar kan😉

Ik denk dat dit voorbeeld niet van toepassing is bij low-output mc elementen (staat er ook niet bij). Het is heel simpel een LCR kring. En aangezien de L enorm klein is van een low output mc element ligt het effect van een afsluiting van bijv 200pF in de orde van >100MHz. Wat denk je daarmee te bereiken dan?

Ik lees dat de schrijver,  het in het tabel over µF heeft Ed.  Dus b.v. een "dikke" Wima MKP10 van 1,5 µF over de ingang.

200pF zal inderdaad niets uitmaken. ;)

Ik heb op de Spacedeck met een Morch UP-4 arm gespeeld. Een erg mooie arm vind ik zelf en zeker voor het geld een topper. Wel goed matchen met het element. Dit is een 1 punts arm en zeer snel en open klinkend. Deze heb ik ook getest op de Blackbird en het resultaat vond ik niet je-van-hét. Te weinig muzikale betrokkenheid, te veel details, het accent verschoof teveel naar het hoog naar mijn smaak.

--

Erg jammer omdat de ZYX mijn mooiste element is. Ik had die er graag in gehad. Maar ergens vermoed ik dat het de combi Feickert/Reed is. Zojuist nog vergeleken met de streamer en het geluid bevat echt teveel hoog. De Zyx geeft eigenlijk nooit problemen, maar heb hem nog nooit in een Reed gehoord.

--

Overigens nog wat meer ge-experimenteerd. Ik heb nu de volgende elementen geprobeerd. Het resultaat staat erachter:

Zyx R1000 airy2                                                           bovenmatig veel hoge tonen

Uitangspunt is de Morch op Spacedeck met Zyx en Lux phono

Dan wissel je het loopwerk en alles wordt "te fris"

Dan wissel je de arm en alles is nog steeds "te fris"

Dan ligt dat niet aan impedantie- of capaciteitsinstelling in de pre, die zijn het zelfde gebleven evenals het element.

Dan kan het in zekere mate aan de arm liggen. Is de Reed nog frisser dan de Morch?

Dan kan het in grotere mate aan het loopwerk liggen, het verschil met de NA waarbij de rest het zelfde is.

De vraag, wat is het doel? De Zyx behouden, de SME behouden, het loopwerk etc?

Je moet dan wel eerst de afsluit impedantie goed hebben om te beoordelen. Als je voor MC low alleen een afsluit impedantie hebt van 2.5ohm....Het uitgangpunt is eigenlijk altijd wel 100ohm. Een Benz sluit je het beste af met 33K dacht ik.

BV. Mijn Krell doet dit:

To alter loading from the 100 Ohm factory setting, set one loading switch from each bank to the CLOSED (on) position to obtain the desired setting. The loading switches are situated on the left and right of the circuit board. The loading switches are labeled as follows: 1 10 Ohms 2 25 Ohms 3 47 Ohms 4 100 Ohms 5 249 Ohms 6 475 Ohms 7 825 Ohms 8 1000 Ohms (1 K)

8 hours ago, kappa7 said:

Dan weet je het schijnbaar beter en heb je waarschijnlijk geen behoefte aan antwoorden op je vragen maar wil je alleen maar broadcasten in plaats van ook luisteren.

allemaal aannames ….

Hoe stellen jullie een draaitafel incl. phono amp samen. Koop je 5 loopwerken, een aantal armen en een kudde elementen?

Hoeveel geld moet je dan in hemelsnaam investeren? Koop je dat allemaal nieuw? Wat niet matched gaat weer weg?

Om te proberen heb ik eerst e.e.a. tweedehands gekocht. Vaak kun je dat voor ongeveer hetzelfde geld weer verkopen.

Op de eerste elementen heb ik wel geld verloren. Op een gegeven moment, toen ik overtuigd was, wel een nieuwe tafel+arm gekocht.

UIteindelijk een serieus element er in en er kwam weer een Jongensdroom uit.

8 hours ago, Jongensdroom said:

Hoe stellen jullie een draaitafel incl. phono amp samen. Koop je 5 loopwerken, een aantal armen en een kudde elementen?

Hoeveel geld moet je dan in hemelsnaam investeren? Koop je dat allemaal nieuw? Wat niet matched gaat weer weg?

Om te proberen heb ik eerst e.e.a. tweedehands gekocht. Vaak kun je dat voor ongeveer hetzelfde geld weer verkopen.

Op de eerste elementen heb ik wel geld verloren. Op een gegeven moment, toen ik overtuigd was, wel een nieuwe tafel+arm gekocht.

Veel recensies lezen, kijken wat er in je budget past. Wat niet matched gaat inderdaad weer naar een volgende liefhebber. . Bij phono versterkers is 2e hands of zelfbouw een optie.  Ik verbaas me af en toe van de hoge prijzen die voor een buizen phono versterker wordt gevraagd met 2x ECC83.  Voor een fractie bouw je het zelf of koop je het 2e hands. @roots Benz 22KΩ 

Edited by Tubejack

17 hours ago, Tubejack said:

Ik lees dat de schrijver,  het in het tabel over µF heeft Ed.  Dus b.v. een "dikke" Wima MKP10 van 1,5 µF over de ingang.

200pF zal inderdaad niets uitmaken. ;)

Ik zie nu inderdaad ook dat het om uF gaat. Er is geen phono trap die dat aan board heeft. Dit is wel aanpassen next level, en in de praktijk eerlijk gezegd nog nooit gezien Jack.

Zelf ben ik van mening dat een MC element met een afsluitweerstand goed aan het klinken te krijgen moet zijn. Er zijn echter zeker elementen die wat exta's hebben aan de bovenkant. Die worden geroemd om het detail, maar dat is waarschijnlijk ook iets teveel aan informatie rond de 18kHz. Dat straalt ook nog wat door naar beneden en dat klinkt vaak heel luchtig. Op een of andere manier wordt je er op de lange duur luistermoe van.

13 hours ago, Jongensdroom said:

Goede vraag hoor Jongensdroom. Ik heb een enorme collectie opgebouwd door jaren van wisselen, kopen, verkopen. De mooie spullen houd ik dan. Ik koop lang niet alles nieuw, elementen bij voorkeur wel. Ik heb echter een enorm arsenaal aan mooie elementen gekregen omdat die vaak in een platenspeler zaten waarvan ik de arm wilde gebruiken bijvoorbeeld. Zo houd je nog wel eens wat over en het test ook echt een stuk makkelijker. 

Ik heb vroeger toen mijn set in de kamer nog "andersom" stond (set tegen de muur, bank in het midden) veel problemen gehad met het geluid. Een dealer vroeg toen wel eens aan me waarom ik het niet voor elkaar kreeg. Ik snap de opmerking wel, maar een dealer kan heel makkelijk even wat andere versterkers aansluiten totdat je het goede resultaat krijgt. Ik heb maar 1 set versterkers (voor/eind) en daar moet ik het mee doen. 

Het verzamelen zie ik ook als onderdeel van de hobby. Mijn passie is platenspelers, en daar kan ik dan eindeloos mee experimenteren. Ik heb tientallen jaren ervaring met platenspelers, en nog leer ik elke dag bij. Erg boeiend onderwerp. En zonder verschillende componenten is het erg lastig om soms de vinger erachter te krijgen waarom iets niet optimaal te krijgen is. Dus het even kunnen testen van een andere arm of element maakt het zoveel makkelijker om tot resultaat te komen.

Ik hoop dus niet dat je de indruk krijgt dat ik alles maar koop wat ik mooi vind, is dus zeer zorgvuldig samengesteld in de loop van tientalen jaren.

16 hours ago, kappa7 said:

Dat is wel een hele nette phono pre.

Ja zeker erg fraai, maar helaas wel het nadeel dat op mc de afsluitweerstand niet aanpasbaar is, vind dat wel echt een groot nadeel en ook een technische tekortkoming.

Er gloort echter hoop aan de horizon, gisteravond nog uitgebreid geluisterd, en het is echt opgeknapt. Of het inspelen van de armbekabeling is, ik weet het echt niet, of toch iets andere afstelling van de arm. Het geluid is nu nog fractioneel frisser dan de streamer, maar zeker niet meer zo extreem als het was. Nog maar wat uurtjes maken dus.

16 hours ago, Seed7 said:

Uitangspunt is de Morch op Spacedeck met Zyx en Lux phono

Dan wissel je het loopwerk en alles wordt "te fris"

Dan wissel je de arm en alles is nog steeds "te fris"

Dan ligt dat niet aan impedantie- of capaciteitsinstelling in de pre, die zijn het zelfde gebleven evenals het element.

Dan kan het in zekere mate aan de arm liggen. Is de Reed nog frisser dan de Morch?

Dan kan het in grotere mate aan het loopwerk liggen, het verschil met de NA waarbij de rest het zelfde is.

De vraag, wat is het doel? De Zyx behouden, de SME behouden, het loopwerk etc?

Dat zijn hele goede vragen Seed, en een goede analyse!

Ik heb de Morch niet meer terug geplaatst. Het ligt zeker niet aan de phono, die heb ik gewisseld, en alles blijft "hetzelfde".

Ik had zeker het idee dat de Reed ietsje frisser was dan de Morch, maar wel voller. De Reed is behoorlijk frisser dan de SME. Die is niet zo luchtig in het hoog, maar wel heel subtiel en zijdeachtig. 

Ik denk dat het grote verschil in het loopwerk zit. De Feickert is zeker een gedetailleerder loopwerk dan de Nottingham, dat is wel zeker. Hij gaat een flink stuk verder in het ontrafelen van de muziek, en daar was het deels om te doen. Dit mag uiteraard niet ten koste gaan van de muzikaliteit. 

Maar zoals ik hierboven aangaf: het gaat echt de goede kant op. Het echt felle is er vanaf. Misschien toch de bekabeling die moet inspelen. Dat zal met 240 microvolt! best een rol spelen. Of toch iets andere instelling. Ik kwam erachter dat de batterij van mn naaldweger op was, en die geeft dan blijkbaar geen juiste waarde meer aan. Toch maar even met de shure balansmeter gedaan, die werkt altijd, maar is minder makkelijk in de omgang.

3 hours ago, Edje2 said:

Ik zie nu inderdaad ook dat het om uF gaat. Er is geen phono trap die dat aan board heeft. Dit is wel aanpassen next level, en in de praktijk eerlijk gezegd nog nooit gezien Jack.

Zelf ben ik van mening dat een MC element met een afsluitweerstand goed aan het klinken te krijgen moet zijn. Er zijn echter zeker elementen die wat exta's hebben aan de bovenkant. Die worden geroemd om het detail, maar dat is waarschijnlijk ook iets teveel aan informatie rond de 18kHz. Dat straalt ook nog wat door naar beneden en dat klinkt vaak heel luchtig. Op een of andere manier wordt je er op de lange duur luistermoe van.

Ik heb het ook nog nooit gezien Ed.  M.i. heeft  voormalig lid @kt88 (Sander) het er m.i. wel eens overgehad.  Ik heb zelf in een van mijn buizen pre's een VDV MC-10 step-up die eerder in dit topic is genoemd.  Veel MC's kun je precies  aanpassen.  Ook ongewenste resonanties/opslinger effecten in het hoog.  

9 minutes ago, Seed7 said:

Met wat rekenwerk kun je het in principe met weerstanden op/in/over de ingangen doen.

Ik meende altijd dat je met een step-up alleen aan de secundaire zijde kunt aanpassen met een weerstand. Ik zal me er eens op inlezen. Wellicht kan het toch aan de primaire kant. De Luxman wil ik van binnen niet aanpassen, het apparaat zou daardoor flink in waarde dalen.

10 hours ago, Tubejack said:

Veel recensies lezen, kijken wat er in je budget past. Wat niet matched gaat inderdaad weer naar een volgende liefhebber. . Bij phono versterkers is 2e hands of zelfbouw een optie.  Ik verbaas me af en toe van de hoge prijzen die voor een buizen phono versterker wordt gevraagd met 2x ECC83.  Voor een fractie bouw je het zelf of koop je het 2e hands. @roots Benz 22KΩ 

Er moeten woeker winsten gemaakt worden, maar door wie. De winkeliers die ik ken, verdienen er maar een heel klein beetje aan (volgens eigen zeggen dan).

Dit terwijl er bij Intratuin producten zijn die 15 keer over de kop gaan. Maar dat is natuurlijk "heel anders". 

Volgens een insider, is bij een versterker de kast het duurst.

4 hours ago, Edje2 said:

Goede vraag hoor Jongensdroom. Ik heb een enorme collectie opgebouwd door jaren van wisselen, kopen, verkopen. De mooie spullen houd ik dan. Ik koop lang niet alles nieuw, elementen bij voorkeur wel. Ik heb echter een enorm arsenaal aan mooie elementen gekregen omdat die vaak in een platenspeler zaten waarvan ik de arm wilde gebruiken bijvoorbeeld. Zo houd je nog wel eens wat over en het test ook echt een stuk makkelijker. 

Ik heb vroeger toen mijn set in de kamer nog "andersom" stond (set tegen de muur, bank in het midden) veel problemen gehad met het geluid. Een dealer vroeg toen wel eens aan me waarom ik het niet voor elkaar kreeg. Ik snap de opmerking wel, maar een dealer kan heel makkelijk even wat andere versterkers aansluiten totdat je het goede resultaat krijgt. Ik heb maar 1 set versterkers (voor/eind) en daar moet ik het mee doen. 

Het verzamelen zie ik ook als onderdeel van de hobby. Mijn passie is platenspelers, en daar kan ik dan eindeloos mee experimenteren. Ik heb tientallen jaren ervaring met platenspelers, en nog leer ik elke dag bij. Erg boeiend onderwerp. En zonder verschillende componenten is het erg lastig om soms de vinger erachter te krijgen waarom iets niet optimaal te krijgen is. Dus het even kunnen testen van een andere arm of element maakt het zoveel makkelijker om tot resultaat te komen.

Ik hoop dus niet dat je de indruk krijgt dat ik alles maar koop wat ik mooi vind, is dus zeer zorgvuldig samengesteld in de loop van tientalen jaren.

Bedankt voor je uitleg. Het gaat mij niet aan wat iedereen uitgeeft. Maar de meeste liefhebbers die ik ken, verdienen een "gemiddeld" salaris.

Ik vraag me alleen af, hoe iedereen dat aanpakt. Of ze hebben allemaal een vrouw die razend enthousiast is (grapje).