Vinyl_Fuchs Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 5 hours ago, Edje2 said: Goede vraag hoor Jongensdroom. Ik heb een enorme collectie opgebouwd door jaren van wisselen, kopen, verkopen. De mooie spullen houd ik dan. Ik koop lang niet alles nieuw, elementen bij voorkeur wel. Ik heb echter een enorm arsenaal aan mooie elementen gekregen omdat die vaak in een platenspeler zaten waarvan ik de arm wilde gebruiken bijvoorbeeld. Zo houd je nog wel eens wat over en het test ook echt een stuk makkelijker. Ik heb vroeger toen mijn set in de kamer nog "andersom" stond (set tegen de muur, bank in het midden) veel problemen gehad met het geluid. Een dealer vroeg toen wel eens aan me waarom ik het niet voor elkaar kreeg. Ik snap de opmerking wel, maar een dealer kan heel makkelijk even wat andere versterkers aansluiten totdat je het goede resultaat krijgt. Ik heb maar 1 set versterkers (voor/eind) en daar moet ik het mee doen. Het verzamelen zie ik ook als onderdeel van de hobby. Mijn passie is platenspelers, en daar kan ik dan eindeloos mee experimenteren. Ik heb tientallen jaren ervaring met platenspelers, en nog leer ik elke dag bij. Erg boeiend onderwerp. En zonder verschillende componenten is het erg lastig om soms de vinger erachter te krijgen waarom iets niet optimaal te krijgen is. Dus het even kunnen testen van een andere arm of element maakt het zoveel makkelijker om tot resultaat te komen. Ik hoop dus niet dat je de indruk krijgt dat ik alles maar koop wat ik mooi vind, is dus zeer zorgvuldig samengesteld in de loop van tientalen jaren. Nee, die indruk had ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 25 minutes ago, Jongensdroom said: Bedankt voor je uitleg. Het gaat mij niet aan wat iedereen uitgeeft. Maar de meeste liefhebbers die ik ken, verdienen een "gemiddeld" salaris. Ik vraag me alleen af, hoe iedereen dat aanpakt. Of ze hebben allemaal een vrouw die razend enthousiast is (grapje). Ik denk dat er maar weinig vrouwen enthousiast worden bij hoge uitgaven m.b.t. hifi/ 's mans hobby's. Die zien liever een nieuwe badkamer/ wc/ wooninrichting. Persoonlijk verdedig ik mijn hobby steevast met het feit dat de prijs die ik voor mijn grotendeels 2dehands audio-apparatuur betaald heb, ook weer terugkrijg bij verkoop. Audiogerelateerde aankopen verlopen bij mij meestal deels op de gok (behoudens inlezen): Foei. Thuis uitproberen is vaak niet mogelijk. Gelukkig heb ik me daarbij nog nooit in mijn eigen voet geschoten. P.s. Ik had het er met een patiënt van mij over die een Porsche 911 rijd (ok, verdient bovenmodaal), maar die vertelde mij dat hij bijna nooit iets hoefde toe te leggen bij de ver-/aankoop van Porsche's. Begonnen met een oudere, 2dehandse 911 uit de jaren 80 en inmiddels een veel nieuwere, 2dehandse 911. Die verklaarde me dan ook voor gek toen ik hem over mijn DT vertelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 9 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Ik denk dat er maar weinig vrouwen enthousiast worden bij hoge uitgaven m.b.t. hifi/ 's mans hobby's. Die zien liever een nieuwe badkamer/ wc/ wooninrichting. .P.s. Ik had het er met een patiënt van mij over die een Porsche 911 rijd (ok, verdient bovenmodaal), maar die vertelde mij dat hij bijna nooit iets hoefde toe te leggen bij de ver-/aankoop van Porsche's. Begonnen met een oudere, 2dehandse 911 uit de jaren 80 en inmiddels een veel nieuwere, 2dehandse 911. Die verklaarde me dan ook voor gek toen ik hem over mijn DT vertelde. -Ik denk dat je veralgemeend, mijn vrouw heeft NOOIT kritiek geuit op onze (!!!!) audio uitgaven. Is mijn vrouw de enige, neen want ik ken nog koppels die daar geen probleem -rond maken. -Mijn zoon werkt aan oldtimers, nml luchtgekoelde VW's en vooral Porsche's en die stijgen enorm in waarde, maar je kan auto's toch niet met audio vergelijken. -Het interesseert mij eerlijk gezegd geen fluit wie hoeveel heeft uitgegeven aan audio. Belangrijkste is, en ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn, is genieten van -mooie muziek en dat zal voor eenieder verschillend zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 Mijn vriendin zegt altijd: Als je het graag wil en kan betalen moet je het gewoon doen. Heb jij je draaitafel 2ehands gekocht Fuchs?..Wel een mooi ding trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 Thnx. Nee. Die was nieuw. Een uitzondering op de regel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 (edited) 29 minutes ago, Bebatoli said: -Ik denk dat je veralgemeend, mijn vrouw heeft NOOIT kritiek geuit op onze (!!!!) audio uitgaven. Is mijn vrouw de enige, neen want ik ken nog koppels die daar geen probleem -rond maken. -Mijn zoon werkt aan oldtimers, nml luchtgekoelde VW's en vooral Porsche's en die stijgen enorm in waarde, maar je kan auto's toch niet met audio vergelijken. -Het interesseert mij eerlijk gezegd geen fluit wie hoeveel heeft uitgegeven aan audio. Belangrijkste is, en ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn, is genieten van -mooie muziek en dat zal voor eenieder verschillend zijn. * Mijn vriendin ook niet, mocht ik die indruk wekken. Kijk maar eens naar MIJN audio-opstelling in ONZE woonkamer. En daar hebben de meeste andere vrouwen die hier op bezoek komen wel degelijk moeite mee. Hier het is vaak een compromis qua MIJN uitgaven: het is niet en/ en, maar of/ of. * M.b.t. auto's/ audio: eens qua waardestijging. Het gaat me echter om de manier van geld spenderen: verstandig aankopen; geleidelijk op/- uitbouwen van hobby. * Eens Edited 26 juli 2023 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 (edited) 19 hours ago, Jongensdroom said: Hoe stellen jullie een draaitafel incl. phono amp samen. In't verre verleden heb ik heel wat draaitafels gebouwd, gewoon voor de lol en zonder high-end aspiraties. Uitgangspunt was meestal een eenvoudig lager en plateau van een Telefunken S500 en een OEM Jelco arm. Plateau en lagerhuis zijn van ZAMAK (Zink, aluminium, magnesium, koper). Het voornaamst dat veranderde was de basis, maar ook regelmatig het plateau. Verschillende houtsoorten in verschillende richtingen (kops beuken / slagersblok is heel aardig). Engineerd hout als MDF, HDF, Panzerholz, Bamboe. Polyesterhars, al dan niet gevuld met staalschroot of zand of kiezels. Stukken natuursteen. Noem maar op. Ook verschillende constructies, geheel massief of juist heel open (betonnen gatenkaas). Op een gegeven moment krijg je wel een idee hoe dingen werken. Ook leer je hoe enorm de invloed van de basis, het loopwerk is (incl plateau). Veel meer bepalend dan de rest wat je er op schroeft. Armen die ik bouwde waren dramatisch slecht maar wel leuk om te doen. Meestal 1-punters met een stokje, of twee (chopsticks van been). De grootste verbetering was veel massa rond het lagerpunt van de arm. Het loopwerk eerst, de rest, arm en element, vindt ik niet zo belangrijk, voor minder dan E1000.- heb je een mooie nieuwe Hadcock, wat wil je nog meer? Hang daar een goede MI of MM in en klaar. Als ik de middelen had dan zou ik wel eens iets "definitiefs" willen bouwen. Loopwerk en plateau van niet magnetisch gietijzer en een slappe direct drive aandrijving. Een wisselbaar armboard is een zinvolle optie als je met meerdere armen wilt spelen. EDIT: m.i. moeten b.v. gitaristen ook eens een gitaar bouwen. Als was het maar van een sigarenkistje. Zoiets geeft inzicht, gevoel voor de materie. EDIT2: het leuke van ZAMAK is dat je het kunt spuitgieten, net als kunststoffen. "Warmkammerdruckgussverfahren" Edited 26 juli 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 Ik heb altijd een beetje moeite met een loopwerk waar de arm dan niet op het loopwerk vastzit, maar op een aanhangsel daarvan. Of een Feickert waarvan de armbase maar 1/4 van het loopwerk raakt.....Is toch weer anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 @seed. Om de één of andere reden was ik van mening dat die Hadcock toonarmen niet meer geproduceerd werden? (Foutje mijnerzijds). Las dat ze in ieder geval goed harmonieerde met NA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 33 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Om de één of andere reden was ik van mening dat die Hadcock toonarmen niet meer geproduceerd werden? Ze zijn volgens mij wel eens van de markt geweest, maar je weet het nooit met die Engelse cottage industrie. Net zo als London Decca (doet het heel erg goed in een Hadcock), dan zijn ze er niet meer, dan weer wel, dan zijn het twee producenten en u is er geloof ik niets meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 3 hours ago, Jongensdroom said: Er moeten woeker winsten gemaakt worden, maar door wie. En waarom? Zo begrijp ik nog steeds niet, waarom de meeste pick-up elementen zo duur zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 juli 2023 Author Report Share Posted 26 juli 2023 1 hour ago, Tubejack said: En waarom? Zo begrijp ik nog steeds niet, waarom de meeste pick-up elementen zo duur zijn. Ik denk ten eerste dat er wel wat verdiend wordt door de maker. Maar daarnaast is een speciaal geslepen tip op een cantilever van, laten we zeggen Boron, ook best duur om in te kopen. De maker van de tips en cantilevers kan denk ik vragen wat hij wil. Er zullen hier niet zoveel producenten van zijn. Kijk maar eens naar een lijn van bijvoorbeeld Ortofon. Een instapper (2M red) met geklemde eliptische naald kost 115 euro. Met een gelijmde eliptische naald kost gelijk het dubbele. Met fine line naald kost 380 en met shibata naald en boron cantilever kost 630. Als je dan nog bijzondere materialen toepast, betere matching tussen links/rechts, een merk met een kleinere oplage loopt het al heel snel op. Maar wat het verschil is tussen een element van 2000 euro met boron cantilever en fine line naald en één van 5000 is me ook een raadsel. Ik vermoed dat op die laatste heel veel marge zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 juli 2023 Author Report Share Posted 26 juli 2023 3 hours ago, Seed7 said: In't verre verleden heb ik heel wat draaitafels gebouwd, gewoon voor de lol en zonder high-end aspiraties. Uitgangspunt was meestal een eenvoudig lager en plateau van een Telefunken S500 en een OEM Jelco arm. Plateau en lagerhuis zijn van ZAMAK (Zink, aluminium, magnesium, koper). Het voornaamst dat veranderde was de basis, maar ook regelmatig het plateau. Verschillende houtsoorten in verschillende richtingen (kops beuken / slagersblok is heel aardig). Engineerd hout als MDF, HDF, Panzerholz, Bamboe. Polyesterhars, al dan niet gevuld met staalschroot of zand of kiezels. Stukken natuursteen. Noem maar op. Ook verschillende constructies, geheel massief of juist heel open (betonnen gatenkaas). Op een gegeven moment krijg je wel een idee hoe dingen werken. Ook leer je hoe enorm de invloed van de basis, het loopwerk is (incl plateau). Veel meer bepalend dan de rest wat je er op schroeft. Armen die ik bouwde waren dramatisch slecht maar wel leuk om te doen. Meestal 1-punters met een stokje, of twee (chopsticks van been). De grootste verbetering was veel massa rond het lagerpunt van de arm. Het loopwerk eerst, de rest, arm en element, vindt ik niet zo belangrijk, voor minder dan E1000.- heb je een mooie nieuwe Hadcock, wat wil je nog meer? Hang daar een goede MI of MM in en klaar. Als ik de middelen had dan zou ik wel eens iets "definitiefs" willen bouwen. Loopwerk en plateau van niet magnetisch gietijzer en een slappe direct drive aandrijving. Een wisselbaar armboard is een zinvolle optie als je met meerdere armen wilt spelen. EDIT: m.i. moeten b.v. gitaristen ook eens een gitaar bouwen. Als was het maar van een sigarenkistje. Zoiets geeft inzicht, gevoel voor de materie. EDIT2: het leuke van ZAMAK is dat je het kunt spuitgieten, net als kunststoffen. "Warmkammerdruckgussverfahren" Jeetje Seed, dat is nogal wat. Je bent niet voor een kleintje vervaard! Doe je nu nog wat met vinyl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 juli 2023 Author Report Share Posted 26 juli 2023 3 hours ago, Vinyl_Fuchs said: * Mijn vriendin ook niet, mocht ik die indruk wekken. Kijk maar eens naar MIJN audio-opstelling in ONZE woonkamer. En daar hebben de meeste andere vrouwen die hier op bezoek komen wel degelijk moeite mee. Hier het is vaak een compromis qua MIJN uitgaven: het is niet en/ en, maar of/ of. * M.b.t. auto's/ audio: eens qua waardestijging. Het gaat me echter om de manier van geld spenderen: verstandig aankopen; geleidelijk op/- uitbouwen van hobby. * Eens Heel erg herkenbaar. Vrienden zullen het bij ons ook nooit zeggen, maar de audio is nogal aanwezig in de kamer. De set staat in het midden van de kamer. En jullie begrijpen als geen ander dat dit aanwezig is. Mijn vrouw is daar heel makkelijk in: als ik daar gelukkig van wordt gunt ze het mij. Is een kwestie van geven en nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 juli 2023 Report Share Posted 26 juli 2023 10 hours ago, Edje2 said: Ja zeker erg fraai, maar helaas wel het nadeel dat op mc de afsluitweerstand niet aanpasbaar is, vind dat wel echt een groot nadeel en ook een technische tekortkoming. Er gloort echter hoop aan de horizon, gisteravond nog uitgebreid geluisterd, en het is echt opgeknapt. Of het inspelen van de armbekabeling is, ik weet het echt niet, of toch iets andere afstelling van de arm. Het geluid is nu nog fractioneel frisser dan de streamer, maar zeker niet meer zo extreem als het was. Nog maar wat uurtjes maken dus. Toch maar even in gedoken en er zitten wel een paar rare keuzes in. zo lijkt jou MC wel instelbaar qua weerstand maar ook als capaciteit. Je transformator werkt namelijk 2 kanten op. dus de last (weerstand) die je aan de secundaire kant van de transformator zet zal je in verhouding ook aan de primaire kant zien. Hier onder zie je hoe dat in jouw phono pre wordt gedaan. En de waardes zijn ook deels gegeven. Alleen lijken de waardes voor MC nergens op te slaan. maar dat lijkt alleen maar zo of valt het toch mee? De transformator versterkt van het element (primair) naar de versterker zijde met zeg ongeveer een factoor 10. Dat betekend dat de Impedantie die het element ziet (de ander kant op) een factor 10 kleiner is dus die 30K tot 100K moet je dan door 10 delen. Ik heb de exacte waardes van de transformator nog niet zo snel kunnen vinden maar ja neem je dan 30.000Ω : 10= 3000Ω dat is voor MC nog redelijk hoog. Deze weerstand staat over de interne weerstand van de buis en ook het Grit hangt nog met een vaste weerstand aan aarde. Hoeveel dat is staat niet gespecificeerd. Wel wordt verder op aan geven dat de high en low ingang ook nog een weerstand hebben aan de primaire zijde dus ook die staan weer door de transformator heen parallel aan elkaar. De som tel ik dat even snel bij elkaar op dan kom ik met een transformator van 1:10 op een stel bereik van 39-tot 40Ω, oke niet ruim maar wel iets. is dat bruikbaar, lijkt me niet. Als alternatief zou je in de RCA connector nog een weerstand kunnen plaatsen. dan hoef je daarvoor de versterker niet open te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 8 hours ago, Edje2 said: Ik denk ten eerste dat er wel wat verdiend wordt door de maker. Maar daarnaast is een speciaal geslepen tip op een cantilever van, laten we zeggen Boron, ook best duur om in te kopen. De maker van de tips en cantilevers kan denk ik vragen wat hij wil. Er zullen hier niet zoveel producenten van zijn. Kijk maar eens naar een lijn van bijvoorbeeld Ortofon. Een instapper (2M red) met geklemde eliptische naald kost 115 euro. Met een gelijmde eliptische naald kost gelijk het dubbele. Met fine line naald kost 380 en met shibata naald en boron cantilever kost 630. Als je dan nog bijzondere materialen toepast, betere matching tussen links/rechts, een merk met een kleinere oplage loopt het al heel snel op. Maar wat het verschil is tussen een element van 2000 euro met boron cantilever en fine line naald en één van 5000 is me ook een raadsel. Ik vermoed dat op die laatste heel veel marge zit. Hoi Ed, bedankt voor je reactie. Ik heb echt geen moeite dat er wat verdient moet worden, bij in mijn ogen normale prijzen. Maar sommige fabrikanten hebben zich -wat mij betreft- uit de markt geprijsd. Waarom moet b.v. een Benz Ace €995 kosten? Terwijl je voor dat bedrag ook het topmodel van Goldring kunt kopen. Dan nóg vind ik €1000 voor een pick-up element veel te duur, als je het vergelijk hoeveel electronica je kan kopen voor dat bedrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 9 hours ago, Edje2 said: Doe je nu nog wat met vinyl? Op het moment niet. De NA hyperspace en de DD's zijn ingepakt. Ben de hele set al lang aan het heroverwegen, maar verkoop levert niets op en nieuwkoop kost de hoofdprijs, die ik me niet kan permitteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 46 minutes ago, Tubejack said: Ik heb echt geen moeite dat er wat verdient moet worden, bij in mijn ogen normale prijzen. Maar sommige fabrikanten hebben zich -wat mij betreft- uit de markt geprijsd. Waarom moet b.v. een Benz Ace €995 kosten? Terwijl je voor dat bedrag ook het topmodel van Goldring kunt kopen. Dan nóg vind ik €1000 voor een pick-up element veel te duur, als je het vergelijk hoeveel electronica je kan kopen voor dat bedrag. Ik heb ooit eens een element bij Jan Allaerts binnen gebracht, nml een Koetsu Rosewood. Het element moest voorzien worden van een nieuwe naaldtip en cantilever. Ik heb een deel van zijn werk kunnen bijwonen en geloof me, dat is geen werkje als je wat nerveus bent. Jan Allaerts vertelde me toen dat hij geen 8 uur aan een stuk kon bouwen omdat het zo intensief is. Dat een element een hoop centen kost is begrijpelijk, arbeidsintensief, veel lagere oplage dan vroeger (voor het digitale tijdperk). Ik vraag me verder af waarom je het vaak over de "te" dure prijzen hebt. Het veranderd niets aan de huidige marktsituatie. Trouwens niemand verplicht je om zoveel centen uit te geven. Een mooi voorbeeld van een mooi en betaalbaar element is de Denon DL103, kost 300€ en heeft mijn inziens een waanzinnige prijs/kwaliteit verhouding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 16 hours ago, Jongensdroom said: Ik vraag me alleen af, hoe iedereen dat aanpakt. Of ze hebben allemaal een vrouw die razend enthousiast is (grapje). Van het begin van onze relatie tellen we onze inkomens bij elkaar op, trekken de kosten er van af en delen we wat overblijft Wil. Dus ieder heeft zijn eigen budget en we hebben nooit problemen over uitgaven. Ik moet wel zeggen dat wat overblijft de laatste jaren meer is geworden (geen studerende kinderen meer). Edited 27 juli 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 31 minutes ago, Bebatoli said: Een mooi voorbeeld van een mooi en betaalbaar element is de Denon DL103, kost 300€ en heeft mijn inziens een waanzinnige prijs/kwaliteit verhouding. Die laat ook mooi de audio-inflatie zien, ik heb ze nog gekocht voor minder dan E90.- nieuw en daarvoor voor ~ fl 125.- Maar in die tijd moest 'niemand' er iets van hebben. Het zelfde met de Shure SC35C en soortgenoten. Nu ~E 160.- nog geen 10 jaar geleden kocht je er een verpakking met drie stuks voor ~ E 90.- Ondertussen is dan wel de productie van de VS naar Mexico verplaatst wegen lage lonen aldaar. High-end is altijd duur geweest, tegenwoordig is het (betere)middensegment al duur, of gewoon niet meer aanwezig. Het is voor een gezin met een enkel modaal inkomen niet meer te doen om een goede traditionele audio set neer te zetten, velen verdienen minder dan modaal. E 1000.- en meer zijn uitgaven buiten het budget waar je heel goed over na moet denken, zomaar E300.- voor een 'slijtage onderdeel' zit er dan niet in. (Goede audio is natuurlijk relatief en er zijn een paar zeer betaalbare mogelijkheden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 2 hours ago, Tubejack said: Dan nóg vind ik €1000 voor een pick-up element veel te duur, als je het vergelijk hoeveel electronica je kan kopen voor dat bedrag. Als je gaat vergelijken loop je al vlug in de val Jack. Ons soort hifi wordt in kleine aantallen gemaakt en dat maakt het al duur. Daarnaast denk ik dat er te veel schakels tussen zitten die allemaal willen verdienen. Wat dat betreft heb ik veel respect voor bedrijven als Schiit en Topping. Zorgen er wel voor dat intreders op de markt nieuwe apparatuur kunnen kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 5 minutes ago, Seed7 said: Het is voor een gezin met een enkel modaal inkomen niet meer te doen om een goede traditionele audio set neer te zetten. Het is tegenwoordig toch echt de norm dat je samen ongeveer 8 dagen per week werkt als je kinderen hebt Seed. Ik had echter een collega die streng christelijk was en waar de vrouw niet werkte. Zelfgekozen luxe en daar wil ik niet voor betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 5 minutes ago, carl said: Het is tegenwoordig toch echt de norm dat je samen ongeveer 8 dagen per week werkt als je kinderen hebt Seed. De norm? Kom op zeg. Wie schrijft dat voor? De huisjesmelkers, de buurtsuperboeren, de audiodealers? Lang niet ieder gezin kan aan jou norm voldoen @carl. Niet iedereen kan werken, niet ieder tweetal kan samen een modaal inkomen genereren, laat staan meer. Maar ze moeten wel ergens van in leven blijven. (Nederlandse voedselbanken samen ca. 25000 vrijwilligers. Het zal de laatste bank zijn die omvalt). 14 minutes ago, carl said: Zelfgekozen luxe en daar wil ik niet voor betalen. .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) Het is wel degelijk de maatschappelijke norm Seed. Hier in Nijmegen ken ik maar nauwelijks gezinnen waarvan de vrouw niet werkt. Die maatschappelijke norm vindt je bijvoorbeeld ook in ons belastingsysteem terug want daar wordt individueel met de fiscus afgerekend. Als gezin kan je namelijk beter over twee maal 3000 euro belasting betalen dan 1 maal over 6000. De Christelijke partijen vonden (vinden) dat ook niet erg rechtvaardig. Waar je dan in concreto voor kiest is dan je eigen zaak. Uitvoerig besproken in het parlement. Edited 27 juli 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 4 hours ago, Bebatoli said: Ik heb ooit eens een element bij Jan Allaerts binnen gebracht, nml een Koetsu Rosewood. Het element moest voorzien worden van een nieuwe naaldtip en cantilever. Ik heb een deel van zijn werk kunnen bijwonen en geloof me, dat is geen werkje als je wat nerveus bent. Jan Allaerts vertelde me toen dat hij geen 8 uur aan een stuk kon bouwen omdat het zo intensief is. Dat een element een hoop centen kost is begrijpelijk, arbeidsintensief, veel lagere oplage dan vroeger (voor het digitale tijdperk). Ik vraag me verder af waarom je het vaak over de "te" dure prijzen hebt. Het veranderd niets aan de huidige marktsituatie. Trouwens niemand verplicht je om zoveel centen uit te geven. Een mooi voorbeeld van een mooi en betaalbaar element is de Denon DL103, kost 300€ en heeft mijn inziens een waanzinnige prijs/kwaliteit verhouding. Klopt Gydo. Ik heb Jan Allaerts ook daarover gehoord en hij vertelde mij dat hij een week erover doet om een element te maken. En geen 8 uur werkt per dag. Hij wilt dan ook een top product afleveren. En dat laatste beaam ik dat zijn elementen top zijn. 4 hours ago, carl said: Van het begin van onze relatie tellen we onze inkomens bij elkaar op, trekken de kosten er van af en delen we wat overblijft Wil. Dus ieder heeft zijn eigen budget en we hebben nooit problemen over uitgaven. Ik moet wel zeggen dat wat overblijft de laatste jaren meer is geworden (geen studerende kinderen meer). Zo doet iedereen, denk ik. Bij elkaar optellen en de kosten delen. En als er dan nog wat overblijft dan is dat er voor beiden. 3 hours ago, Seed7 said: ........ High-end is altijd duur geweest, tegenwoordig is het (betere)middensegment al duur, of gewoon niet meer aanwezig. Het is voor een gezin met een enkel modaal inkomen niet meer te doen om een goede traditionele audio set neer te zetten, velen verdienen minder dan modaal. E 1000.- en meer zijn uitgaven buiten het budget waar je heel goed over na moet denken, zomaar E300.- voor een 'slijtage onderdeel' zit er dan niet in. (Goede audio is natuurlijk relatief en er zijn een paar zeer betaalbare mogelijkheden) Zo zie en beleef ik het ook. Zelfs het middensegment is duur geworden. En de high-end is volledig losgeslagen met prijzen van ver boven de 10K en zelfs 100K voor een versterker of 200K voor een luidspreker. 3 hours ago, Seed7 said: De norm? Kom op zeg. Wie schrijft dat voor? De huisjesmelkers, de buurtsuperboeren, de audiodealers? Lang niet ieder gezin kan aan jou norm voldoen @carl. Niet iedereen kan werken, niet ieder tweetal kan samen een modaal inkomen genereren, laat staan meer. Maar ze moeten wel ergens van in leven blijven. (Nederlandse voedselbanken samen ca. 25000 vrijwilligers. Het zal de laatste bank zijn die omvalt) Eens. Zie hieronder op Carl's Quote. En voedselbank zou niet eens mogen bestaan in zo'n rijk land als Nederland. In 2002 gestart als een particulier initiatief, en waar de politiek van zei dat het 4 jaar later niet meer nodig zou zijn. Nu leven er meer dan 1 miljoen onder de armoedegrens en zijn de voedselbanken nog steeds hard nodig. Waarom? Omdat de politiek het verdomd om de mensen die in armoede leven een fatsoenlijke uitkering te geven en banen creeert waar ze een perspectief in hebben en betaald worden waar ze nog iets aan overhouden. En dat de rijken en de aandeelhouders dan maar wat extra inleveren van hun megawinsten. Dat de lasten eerlijker worden verdeeld, zeg maar. De twaalf jaar Rutte en c.s. hebben die ongelijkheid alleen maar vergroot. 3 hours ago, carl said: Het is tegenwoordig toch echt de norm dat je samen ongeveer 8 dagen per week werkt als je kinderen hebt Seed. Ik had echter een collega die streng christelijk was en waar de vrouw niet werkte. Zelfgekozen luxe en daar wil ik niet voor betalen. Als dat de norm is, dan is het gewoon GOED MIS in Nederland. Dan zijn we dus echt loonslaven van het systeem en van de belastingen en (r)overheid geworden. Dan wordt het hoogtijd dat we massaal op gaan staan en richting het Binnenhof optrekken. 2 hours ago, carl said: Het is wel degelijk de maatschappelijke norm Seed. Hier in Nijmegen ken ik maar nauwelijks gezinnen waarvan de vrouw niet werkt. Die maatschappelijke norm vindt je bijvoorbeeld ook in ons belastingsysteem terug want daar wordt individueel met de fiscus afgerekend. Als gezin kan je namelijk beter over twee maal 3000 euro belasting betalen dan 1 maal over 6000. De Christelijke partijen vonden (vinden) dat ook niet erg rechtvaardig. Waar je dan in concreto voor kiest is dan je eigen zaak. Uitvoerig besproken in het parlement. Ik ken gezinnen waar de 1 niet kan werken of geen baan kan vinden. Ik ken mensen die geen 3000 euro bruto verdienen en wel 1 of 2 kinderen hebben. En even algemeen: Ik heb altijd zelf voor mijn audiohobby betaald en niet mijn vrouwen. Ik ben zelfs jaren alleen kostwinner geweest en verdiende echt geen modaal of daarboven. Ik werkte meer dan 60 uur per week en ben begonnen met een instapsetje, die ik heb gekregen van mijn ouders toen ik mijn eerste diploma haalde. In mijn diensttijd kwam de eerste serieuze versterker en die heeft eerst nog jaren in een doos gestaan, voor ik de luidsprekers en de draaitafel kon kopen. Pas na het overlijden van mijn tweede vrouw begon ik pas echt meer te verdienen en kon ik de set uitbreiden en naar een iets hoger niveau tillen. Dat deed ik met 2e hands aankopen en elke keer een stapje verder, een proces van tientallen jaren. Het is pas sinds een jaar of 12 dat ik een echte stap heb kunnen zetten en zelfs de meeste aanschaffen nieuw kon kopen, zoals mijn Jan Allaerts element en mijn Transrotor Fat Bob draaitafel combi. Het is pas sinds een jaar of 3 dat ik mijn set op een niveau heb kunnen tillen waar ik wilde zijn en het nu dan ook genoeg vind, Om weer minstens er 10-15 jaar mee te gaan doen. Modaal heb ik nooit verdiend, ook niet in de tijd dat ik mijn eigen bedrijven had. Rijk hoef ik ook niet te worden en te bulken van het geld of een groot huis te bezitten e.d. Ik ben liever rijk in mijn hart en deel graag mijn rijkdom en geef liever aan de minder bedeelden. Daar word ik echt blij van. Ik ben het ook volledig eens met Seed 7 Edited 27 juli 2023 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts