Edje2 Posted 28 juli 2023 Author Report Share Posted 28 juli 2023 19 hours ago, kappa7 said: Toch maar even in gedoken en er zitten wel een paar rare keuzes in. zo lijkt jou MC wel instelbaar qua weerstand maar ook als capaciteit. Je transformator werkt namelijk 2 kanten op. dus de last (weerstand) die je aan de secundaire kant van de transformator zet zal je in verhouding ook aan de primaire kant zien. Hier onder zie je hoe dat in jouw phono pre wordt gedaan. En de waardes zijn ook deels gegeven. Alleen lijken de waardes voor MC nergens op te slaan. maar dat lijkt alleen maar zo of valt het toch mee? De transformator versterkt van het element (primair) naar de versterker zijde met zeg ongeveer een factoor 10. Dat betekend dat de Impedantie die het element ziet (de ander kant op) een factor 10 kleiner is dus die 30K tot 100K moet je dan door 10 delen. Ik heb de exacte waardes van de transformator nog niet zo snel kunnen vinden maar ja neem je dan 30.000Ω : 10= 3000Ω dat is voor MC nog redelijk hoog. Deze weerstand staat over de interne weerstand van de buis en ook het Grit hangt nog met een vaste weerstand aan aarde. Hoeveel dat is staat niet gespecificeerd. Wel wordt verder op aan geven dat de high en low ingang ook nog een weerstand hebben aan de primaire zijde dus ook die staan weer door de transformator heen parallel aan elkaar. De som tel ik dat even snel bij elkaar op dan kom ik met een transformator van 1:10 op een stel bereik van 39-tot 40Ω, oke niet ruim maar wel iets. is dat bruikbaar, lijkt me niet. Als alternatief zou je in de RCA connector nog een weerstand kunnen plaatsen. dan hoef je daarvoor de versterker niet open te maken. Ik had ook naar het schema gekeken, die zit ook als papieren versie bij de versterker. Ik denk eerlijk gezegd dat het meer een schematische weergave is. Dus de blokjes "impedance" en "cap" worden den ik alleen geactiveerd als je de versterker op de mm stand zet. Er schakelen ook allerlei relais over als je een andere setting kiest. Ik meende dat de als je de transformator aan secundaire zijde afsluit deze met het kwadraat van de wikkelfactor aan primaire zijde wordt gezien. Dus een 1:10 trafo met een afsluitweerstand aan secundaire zijde van 47K wordt gezien als 470 ohm. Ik krijg overigens de indruk, maar zie het nergens onderbouwd terug, is dat een mc element afgesloten met een step up trafo zich heel anders gedraagt in het hoog dan afgesloten met een weerstand. Dat is natuurlijk niet gek omdat de trafo zich als een aktief en niet lineair element gedraagt. Het is dan eerder proberen of het werkt ipv op basis van de afgeleide primaire impendantie. Ook de mate waarin een element stroom kan leveren speelt daarin een rol. Is allemaal geen exacte wetenschap, al zal het best berekend/gesimuleerd kunnen worden. Ik moet zeggen dat het samen met mijn element erg fraai werkt. Ik ben ook iemand die graag alle parameters onder controle heeft, maar kwa klank balans klinkt hij met het Zyx element hetzelfde als een transistor phonoversterker waarbij ik de afsluitweerstand op 100 ohm af sluit. Zoals Arden stelde is het de combinatie Reed/Zyx/Feickert die voor teveel energie zorgt waardoor het net iets te fel in het hoog wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 15 augustus 2023 Author Report Share Posted 15 augustus 2023 De reed arm heeft een heel klein beetje wrange nasmaak gekregen voor mij. Ik had de arm gekocht bij audio-life in buren. Deze arm stond al even te koop voor een aantrekkelijke prijs, maar heb er toch lang over nagedacht voordat ik de trekker over haalde. Is toch alsnog een boel geld. De arm kwam echter zonder de originele manual en gereedschap wat erbij hoort, ondanks dat hij geadverteerd werd als “echt helemaal nieuw”. Dat zou opgelost worden. Ik heb uiteindelijk een kopietje van de handleiding gekregen die niet in de doos past en 1 van de 2 bijbehorende inbus sleutels. ik kan niet begrijpen dat een bedrijf er zo mee om gaat. In hun ogen was de arm verkocht voor een weggeef prijs. Ik probeer me altijd wel in een ander te verplaatsen. Ik snap heel goed dat een dealer denkt: je boft maar met deze arm voor zo’n prijs. Dat was ook de reactie toen ik vroeg om de originele manual ipv een kopietje. Ze vergeten daarbij dat het voor een koper nog steeds een heleboel geld is. Had hem dan voor 100 euro meer verkocht denk ik dan als het teveel moeite is de originele handleiding en inbus sleutel opnieuw te bestellen. Deze zit namelijk altijd in de doos vertelde Marco, ze zijn hem toch echt zelf kwijt geraakt. Maar ik denk toch dat je op deze manier klanten weg jaagt. Ik zal er niet zo snel nog wat bestellen denk ik. Dan zoek ik wel een dealer die wel begrijpt wat een klant beweegt. overigens speelt de arm momenteel met een element wat ik jaren terug zelf uit Japan heb gehaald: een Denon dl103M. Dat is in tegenstelling tot een normale 103 een hoog compliant element met een boron cantilever. Dit klopt gewoon. Speelt niet op het Nivo van de zyx, maar is wel goed. Zoals Marco ook al aangaf heeft de reed een hoog compliant element nodig als een vd hul oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 15 augustus 2023 Report Share Posted 15 augustus 2023 On 27-7-2023 at 20:07, Tubejack said: Inderdaad niet zo fijn, maar het maakte ons meer bewust van de waarde van geld. Nu houden regelmatig over om te sparen. Ik lees momenteel dit boek: Miljonair met een gewone baan. Ik heb het nog niet helemaal uitgelezen. Maar ik denk dat het een goed boek is voor jonge mensen van rond de 30, die zonder te veel risico vermogen op willen bouwen. Om met +/- 15 jaar financieel onafhankelijk zijn, met gewone middelen. Zelf heb ik er niet zoveel meer aan (te oud) Veel bespaartips ken ik. Maar wie weet Zo'n boek schrijven en er flink aantal van verkopen is de makkelijkste methode om miljonair te worden ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 15 augustus 2023 Report Share Posted 15 augustus 2023 14 minutes ago, Edje2 said: De reed arm heeft een heel klein beetje wrange nasmaak gekregen voor mij. Ik had de arm gekocht bij audio-life in buren. Deze arm stond al even te koop voor een aantrekkelijke prijs, maar heb er toch lang over nagedacht voordat ik de trekker over haalde. Is toch alsnog een boel geld. De arm kwam echter zonder de originele manual en gereedschap wat erbij hoort, ondanks dat hij geadverteerd werd als “echt helemaal nieuw”. Dat zou opgelost worden. Ik heb uiteindelijk een kopietje van de handleiding gekregen die niet in de doos past en 1 van de 2 bijbehorende inbus sleutels. ik kan niet begrijpen dat een bedrijf er zo mee om gaat. In hun ogen was de arm verkocht voor een weggeef prijs. Ik probeer me altijd wel in een ander te verplaatsen. Ik snap heel goed dat een dealer denkt: je boft maar met deze arm voor zo’n prijs. Dat was ook de reactie toen ik vroeg om de originele manual ipv een kopietje. Ze vergeten daarbij dat het voor een koper nog steeds een heleboel geld is. Had hem dan voor 100 euro meer verkocht denk ik dan als het teveel moeite is de originele handleiding en inbus sleutel opnieuw te bestellen. Deze zit namelijk altijd in de doos vertelde Marco, ze zijn hem toch echt zelf kwijt geraakt. Maar ik denk toch dat je op deze manier klanten weg jaagt. Ik zal er niet zo snel nog wat bestellen denk ik. Dan zoek ik wel een dealer die wel begrijpt wat een klant beweegt. overigens speelt de arm momenteel met een element wat ik jaren terug zelf uit Japan heb gehaald: een Denon dl103M. Dat is in tegenstelling tot een normale 103 een hoog compliant element met een boron cantilever. Dit klopt gewoon. Speelt niet op het Nivo van de zyx, maar is wel goed. Zoals Marco ook al aangaf heeft de reed een hoog compliant element nodig als een vd hul oid. Je zou toch verwachten van een bedrijf wat ook aardig wat merken importeert dat zelfs klanten die een winkeldochter kopen netjes worden behandeld.. doet me denken aan de Mazda dealer waar ik vorig jaar binnenliep vanuit mijn oude Suzuki Alto. Ik werd niet begroet, toen ik om een brochure en informatie vroeg was dat wel heel ingewikkeld. Nou mijn 30k heb ik fijn ergens anders uitgegeven.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 15 augustus 2023 Author Report Share Posted 15 augustus 2023 Precies, is ook geen handige zet van een bedrijf denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 augustus 2023 Report Share Posted 15 augustus 2023 49 minutes ago, pjotr27 said: Zo'n boek schrijven en er flink aantal van verkopen is de makkelijkste methode om miljonair te worden ... Zie mijn eerdere opmerkingen aan @carl. Het is een aardig boek om te lezen. Voor de prijs van een Staatslot, waarbij je zeker weet, dat je, je geld kwijt bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 15 augustus 2023 Report Share Posted 15 augustus 2023 @Edje2Misschien ook geen eerlijk vergelijk qua prijs: SME V + ZYX R1000 Airy 2 vs Reed 2G + Denon DL-103M. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de juiste match i.r.t. persoonlijke voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 15 augustus 2023 Author Report Share Posted 15 augustus 2023 Zeker geen eerlijk vergelijk. De Denon is zeker niet zo kostbaar als de zyx, maar is ook een element welke lang geleden te koop was (midden jaren 80 denk ik). Was toen ook geen heel goedkoop element met boron cantilever en speciaal slijpsel. Maar de tijd heeft niet stil gestaan en er is 1. Beter te koop en 2. Wellicht is de demper ook wat achteruit gegaan door de tijd. Hij spoort erg goed en nergens slisserig, dus verwacht het niet. Dankzij een tip van duclaasie komt er waarschijnlijk iets heel bijzonders in. Dat vertel ik tegen de tijd dat ik het kan proberen. Zit nu lekker in de zon op vakantie in Engeland te genieten van een biertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 20 augustus 2023 Report Share Posted 20 augustus 2023 Iets van Phasemation schat ik dan zo in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 augustus 2023 Author Report Share Posted 20 augustus 2023 (edited) Daar was ik in eerste instantie wel naar op zoek, Reed schijnt zelf ook met phasemation te werken, en ook een mooie gevonden. Alleen is deze gerefurbished bij annamighty sound. Die schijnt wel heel erg betrouwbaar te zijn, alleen ben ik nogal huiverig voor reparaties aan een element. Ik ken zelf annamighty niet, dus ook niet wat de kwaliteit van het element is. Edited 20 augustus 2023 by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 augustus 2023 Report Share Posted 20 augustus 2023 Ana Mighty is echt heel erg goed. Ze zijn niet goedkoop, maar leveren puik werk af en ze zijn grond-eerlijk. Ze kunnen mijn speciale technics wel repareren, maar ze weigeren het. omdat originele herstelonderdelen niet meer te krignen zijn en als je er iets anders in zet, je het element in pricipe verneukt. Dus doen ze het niet. Het vervelende voor mij is nu wel dat mijn geliefd Technics kleinood helaas overleden is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 20 augustus 2023 Report Share Posted 20 augustus 2023 Goed te weten dat dat een betrouwbaar adres is. Het element wordt echter niet rechtstreeks door hen aangeboden en dan moet je het verhaal van de verkoper dus maar geloven. Bij een element wat dan alsnog 1150,- moet kosten zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Een MC element blijft een bijzonder teer stukje mechaniek, waar je wat dat betreft beter geen risico mee kan lopen, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus 2023 Report Share Posted 20 augustus 2023 On 15-8-2023 at 18:50, Vinyl_Fuchs said: @Edje2Misschien ook geen eerlijk vergelijk qua prijs: SME V + ZYX R1000 Airy 2 vs Reed 2G + Denon DL-103M. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de juiste match i.r.t. persoonlijke voorkeur. Ik zou dit blind niet durven zeggen Fuchs. Ik heb altijd de idee dat een SME V wat aan de saaie kant is. En ik vond indertijd de Zyx goed, maar ook weer niet uitmuntend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 20 augustus 2023 Report Share Posted 20 augustus 2023 1 hour ago, carl said: Ik heb altijd de idee dat een SME V wat aan de saaie kant is. Die ervaring heb ik niet, destijds gecombineerd met een Shelter 901 MKIII en dat speelde totaal niet saai, integendeel. Krachtig, dynamisch en erg mooi in balans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2023 Report Share Posted 21 augustus 2023 Interessant Gydo. Ik heb indertijd op basis van gebruikersreviews gekozen voor de Graham 2.2 en niet voor de SME IV of V. De trend was daar dat de SME toch wat minder levendig was. Zelf vergelijken was verder niet te organiseren. Nooit spijt van gehad gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 21 augustus 2023 Report Share Posted 21 augustus 2023 18 minutes ago, carl said: Ik heb indertijd op basis van gebruikersreviews gekozen voor de Graham 2.2 en niet voor de SME IV of V. De trend was daar dat de SME toch wat minder levendig was. Ik ga NOOIT af op reviews ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2023 Report Share Posted 21 augustus 2023 21 minutes ago, Bebatoli said: Ik ga NOOIT af op reviews ! Gebruikerservaringen op internet Gydo ! Die kwamen toch behoorlijk overeen in relatie tot de Delphi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 21 augustus 2023 Report Share Posted 21 augustus 2023 4 minutes ago, carl said: Gebruikerservaringen op internet Gydo ! Die kwamen toch behoorlijk overeen in relatie tot de Delphi. Daar ga ik ook niet op voort, die zijn vaak te beperkt en subjectief. Maar het belangrijkste is dat jij een erg mooie arm hebt en dat je er erg tevreden over bent ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2023 Report Share Posted 21 augustus 2023 High End draaitafels zijn gewoon lastig om te kopen Gydo. Ik had de Oracle in de winkel gehoord maar niet thuis en dan nog met een SME arm. Ik vond het geluid wel wat “gedekt” klinken en ik wilde die combi niet. De Graham leek dat niet te hebben op basis van gebruikerservaringen en de reviews van Mickey Fremer. Dat is gelukkig gewoon goed uitgevallen. Als mijn Benz Ruby versleten is komt er misschien een Gullwing op. Op mijn oude dag is het goed om naar iets te streven (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 21 augustus 2023 Author Report Share Posted 21 augustus 2023 14 hours ago, Bebatoli said: Die ervaring heb ik niet, destijds gecombineerd met een Shelter 901 MKIII en dat speelde totaal niet saai, integendeel. Krachtig, dynamisch en erg mooi in balans. Ik ook zeker niet. Ik denk omdat de sme V zo extreem goed gedempt is kan dat als saai worden bestempeld. Maar eigenlijk blijft alleen de muziek over zonder storende bijzaken. Ik ervaar de sme V als een heel goede arm. Wel met een belangrijke beperking: de azimuth is niet instelbaar. Dat moet je dan mbv shimms aan één kant voor elkaar krijgen en dat is natuurlijk niet heel gemakkelijk in de omgang. er staat op de site van origin live heel interessante info over toonarmen, en ook een interssant statement: de kwaliteit van de toonarm is veel belangrijker dan de perfecte match kwa gewicht en compliantie. Dus een zeer goede arm speelt ook met een niet optimale match met het element heel goed. Maw, als de arm van top kwaliteit is maakt het bijna niet meer uit wat je er in hangt, de arm houd het element toch wel onder controle. ik had nog nooit zo bekeken, maar dat gevoel had ik al wel met de sme. Wat ik er ook in hang aan element, het gaat eigenlijk altijd wel goed. De reed is veel kritischer wat dat betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 21 augustus 2023 Author Report Share Posted 21 augustus 2023 2 hours ago, carl said: High End draaitafels zijn gewoon lastig om te kopen Gydo. Ik had de Oracle in de winkel gehoord maar niet thuis en dan nog met een SME arm. Ik vond het geluid wel wat “gedekt” klinken en ik wilde die combi niet. De Graham leek dat niet te hebben op basis van gebruikerservaringen en de reviews van Mickey Fremer. Dat is gelukkig gewoon goed uitgevallen. Als mijn Benz Ruby versleten is komt er misschien een Gullwing op. Op mijn oude dag is het goed om naar iets te streven (haha). Uiteraard blijft de match belangrijk. Ik heb nog nooit een Oracle gehoord (shame), maar kan met voorstellen dat een rustige tafel met een rustige arm te weinig leven geeft. Het blijft zoeken naar de ideale match. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 21 augustus 2023 Author Report Share Posted 21 augustus 2023 4 hours ago, Bebatoli said: Ik ga NOOIT af op reviews ! Ergens wordt je toch beïnvloed wat anderen schrijven, TENZIJ je zelf een winkel hebt waar je alles zelf kunt testen! Als particulier lees je eea, en de mening geeft je toch een beeld. Als iemand een product wat je interessant vindt heel slecht over schrijft ga je er toch anders over denken en sla je het wellicht over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 augustus 2023 Report Share Posted 21 augustus 2023 (edited) 3 hours ago, carl said: Ik vond het geluid wel wat “gedekt” klinken en ik wilde die combi niet. Kijk eens naar het saaiste loopwerk, de sloomste arm en een suf element. Koop er een parametrische equalizer bij en creëer een 3kHz bultje bij. Plotseling hebben we een levendig systeem. 1 hour ago, Edje2 said: er staat op de site van origin live heel interessante info over toonarmen, en ook een interssant statement: de kwaliteit van de toonarm is veel belangrijker dan de perfecte match kwa gewicht en compliantie. Dus een zeer goede arm speelt ook met een niet optimale match met het element heel goed. Geheel mee eens. "Nerveuze systemen" die bij de geringste wijziging (ander element) uit de bocht vliegen zijn niet inherent stabiel. Een niet stabiel systeem is geen basis om iets op te bouwen. Wat denk je waarom de Britse audio uit de jaren '70 '80 en '90 bij elkaar gelijksoortiger klonk dan alles uit Duitsland of Frankrijk of de hele fanfare uit de USA? Saai is goed. Edited 21 augustus 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 november 2023 Author Report Share Posted 7 november 2023 Even een update na heel wat experimenten op pickup gebied. Uiteraard zoeken we allemaal de heilige graal en soms zit het dan even tegen in die zoektocht. Mijn ervaring is dat je vaak na een stapje voorwaarts de volgende wilt maken, (het smaakt naar meer), maar het vervelende is echter dat je dan vaak twee stappen terug doet en gefrustreerd raakt. Uiteindelijk komt dat meestal altijd wel goed door tunen/tweaken/aanpassen enz. Ik heb meer dan 20 jaar naar alle tevredenheid met de Spacedeck gespeeld icm de Morch arm. Maar een mens wil wel eens wat anders en dus de Feickert met de Reed arm. Mijn top element wat ik gebruikte was een ZYX Airy 1000. Een erg mooie combi, maar dat ging dus niet goed in de nieuwe combinatie. Te scherp en teveel hoog. Het zou op papier goed moeten gaan, maar niet dus. Kan natuurlijk ook zijn dat het element niet helemaal goed meer is. Via Duclaasie kwam ik in contact met een jongen die elementen repareert. Hij zou nog wel eens wat hebben liggen. Uiteindelijk verschillende dingen besproken zodat hij kon begrijpen wat ik zoek. Hij maakt namelijk ook wel eens van een afval element (afgebroken naald, doorgebrande spoel) weer wat nieuws. Dat klinkt denigrerend, maar wat hij maakt is echt mooi. Zo zat ik te luisteren naar een volledig aangepaste vd Hul Colibri met super low output en andere compliantie (standaard is zo’n ding nogal soepel/compliant), een zeer sterk gemodificeerde Denon DL-103 met saffier cantilever en een Fidelity Research MC-201. De vd Hul deed me niet zoveel, maar Denon maakt echt muziek. Enorm veel energie, ballen, giga geluidsbeeld enz. Maar de FR is echt magisch. Daar zit een boron cantilever in met Ogura tip. Standaard is het een alu cantilever. De ZYX kan er niet bij in de schaduw staan. En een perfecte match met de Reed arm. Resonantie op 10Hz, haalt 100 bijna mu sporing, echt een top ding. Die FR gaat dus blijven. Ik vind het altijd erg bijzonder dat die oude dingen soms zo ongelooflijk goed presteren. Niks muffig geluid, maar wel ballen, enorm geluidsbeeld, een stem waar je kippenvel van krijgt en ga zo maar door. Echt een heel bijzondere combi dus. Voorlopig draai ik weer volop plaatjes, wat hebben we toch een fantastische hobby jongens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 7 november 2023 Report Share Posted 7 november 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts