Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 3 hours ago, carl said: Als je gaat vergelijken loop je al vlug in de val Jack. Ons soort hifi wordt in kleine aantallen gemaakt en dat maakt het al duur. Daarnaast denk ik dat er te veel schakels tussen zitten die allemaal willen verdienen. Wat dat betreft heb ik veel respect voor bedrijven als Schiit en Topping. Zorgen er wel voor dat intreders op de markt nieuwe apparatuur kunnen kopen. Ik vraag me af, of producten die op kleine schaal gemaakt worden (altijd) "beter" zijn @carl dan producten die door de hoge omloopsnelheid dus minder marge nodig hebben. @Seed €1000,- in 1980 is nu bijna €3000,- https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/inflatie.html#calctop @Bebatoli Als ik de waarde er niet van in zie vind ik al gauw "te duur" Maar er zijn genoeg producten die serieus kosten, waar ik wél de waarde van in zie. Net platen gedraaid met een DL-103, aangesloten op een top phono-pre heel muziekaal. Ik vond nog een interessant topic op dit forum. Met name vond ik deze link van @Arden interessant https://forum.audiogon.com/discussions/review-denon-dl-103r-cartridge Edited 27 juli 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 in 2007: Quote Bestellbestätigung Sehr geehrte Damen und Herren, hiermit bestätigen wir Ihnen den Eingang Ihrer Bestellung wie folgt: Auftrags-Nr. Kunden-Nr. Premiere Kd-Nr. 070704-69651 173234 Pos Beschreibung Anz Einzelpreis Gesamtpreis ---------------------------------------------------------------------------------- 1 DENON DL-103 R 2 136,01 EUR 272,01 EUR Versandkosten 8,00 EUR ---------------------------------------------------------------------------------- Gesamtsumme 280,01 EUR ---------------------------------------------------------------------------------- enth. 19% MwSt. 44,71 EUR Let wel, voor de R, niet eens de standaardversie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 juli 2023 Members Report Share Posted 27 juli 2023 Ben terug van vakantie hoor... Even in een notendop in het geval van Zyx elementen: Heb je een open transparante combinatie, zoek iets anders. Heb je een wat ingetogen draaitafel combi: aanrader! Als we dan nu een Nottingham tafel nemen met een SME arm... Meer dan een aanrader dus! Feickert met Reed: open, transparant, snel en dynamisch, moet ik hem nog inkoppen? Nu zit er zo te lezen wel al een step-up tussen (low impedance neem ik aan), iets wat ik normaliter weer niet aanraad met ZYX omdat deze liever hoger worden afgesloten, maar dat zal er in dit geval al een klein beetje een rem op zetten. Ik las ook dat de arm niet compleet was, komt hij uit Buren vandaan? Die vroegen mij om een manual en een niet meegeleverde alan key terwijl ik op vakantie was. Heel vaag, want als er 1 bedrijf alles piekfijn op orde heeft is het Reed wel, dus vond het een beetje vaag. Er was ook sprake van een vaste kabel van 1,25 meter, die hebben zij alleen nooit gehad, maar goed, details of ik heb te snel het hele topic proberen te lezen... Dan nog even over het niet in het midden zitten van het armboard, bij Jelco boarden boren we 3 extra schroefgaten, en wel zo dat een Reed arm dan precies over het midden van het board valt. Of lees ik iets verkeerd? O, nog een laatste, je hebt een 12 inch met Ebbenhouten schacht? Dan is de effectieve massa 18 gram. De horizontale compliance van de ZYX is 16. Met Silver base dacht ik? Je zit dan wel aan de ondergrens, maar het zou geen echt probleem moeten zijn buiten dan misschien dat het als combi gewoon niet helemaal je smaak is. Persoonlijk vind ik de combi vdH met Reed fantastisch goed (geen Colibri, die zijn echt te fel) een MC ONE, een Frog of Crimson is gewoon fenomenaal in die armen. De interne bekabeling bij Reed is ook van den Hul trouwens... Nou, van die notendop is niet veel overgebleven, nu hopen dat ik alles goed gelezen had... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 1 minute ago, Seed7 said: in 2007: Let wel, voor de R, niet eens de standaardversie. Even rekenen €280 in 2007 is nu in 2023 €429 voor 2 DL-103R. De DL-103R koop je nu, voor rond de €320 per stuk. Dus inderdaad flink duurder geworden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 12 minutes ago, Tubejack said: Even rekenen €280 in 2007 is nu in 2023 €429 voor 2 DL-103R. De DL-103R koop je nu, voor rond de €320 per stuk. Dus inderdaad flink duurder geworden Ik ben vooral benieuwd hoeveel je loon nu gestegen is tegenover 2007. Mij vrouw haar loon is tegenover 2007 met zo'n 40% gestegen en zij werkt als maatschappelijk assistent in een woon zorg centrum waar er geen top lonen zijn. Edited 27 juli 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 @ArdenEdje heeft een wenge armbuis. Ik ben degene met een ebbenhouten armbuis. Heb ik ook bewust voor gekozen i.v.m. hogere effectieve massa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 18 minutes ago, Bebatoli said: Ik ben vooral benieuwd hoeveel je loon nu gestegen is tegenover 2007. Mij vrouw haar loon is tegenover 2007 met zo'n 40% gestegen en zij werkt als maatschappelijk assistent in een woon zorg centrum waar er geen top lonen zijn. 40% red ik niet, maar laten we wel wezen: huizenprijzen, energie-/ brandstofkosten, etc. zijn ook al lang niet meer op het niveau van 2007. Bovendien hebben het we het hier over een hobby: het is geen noodzaak/ moeten. Oftewel het is geen verplichting om dure hifispullen te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 juli 2023 Members Report Share Posted 27 juli 2023 2 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: @ArdenEdje heeft een wenge armbuis. Ik ben degene met een ebbenhouten armbuis. Heb ik ook bewust voor gekozen i.v.m. hogere effectieve massa. Ik had me al ingedekt, afsluitend met hopen dat ik alles goed gelezen heb... In het geval van Wenge is zijn effectieve arm massa 14 gram! Nou vraag ik me ook af, welke armkabel zit er dan aan? Geen Audioquest hoop ik? Niet dat daar veel mis mee is, maar die boosten ook het hoog. Intern is het vdH, maar dit is er neem ik aan 1 met een TAC connector? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 2 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: 40% red ik niet, maar laten we wel wezen: huizenprijzen, energie-/ brandstofkosten, etc. zijn ook al lang niet meer op het niveau van 2007. Bovendien hebben het we het hier over een hobby: het is geen noodzaak/ moeten. Oftewel het is geen verplichting om dure hifispullen te kopen. Een reden te meer om er niet meer over te zeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 47 minutes ago, Bebatoli said: Ik ben vooral benieuwd hoeveel je loon nu gestegen is tegenover 2007. Onze inkomsten zijn met zo'n 30% gedaald. De kosten ook. Edited 27 juli 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 27 juli 2023 Author Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 1 hour ago, Arden said: Ik had me al ingedekt, afsluitend met hopen dat ik alles goed gelezen heb... In het geval van Wenge is zijn effectieve arm massa 14 gram! Nou vraag ik me ook af, welke armkabel zit er dan aan? Geen Audioquest hoop ik? Niet dat daar veel mis mee is, maar die boosten ook het hoog. Intern is het vdH, maar dit is er neem ik aan 1 met een TAC connector? Klopt, Wenge buis en daaraan een Cardas clear cygnus. Heb Marco inmiddels gesproken. Het zal waarschijnlijk altijd een iets te levendige combi blijven met de Zyx erin, maar die gaat in de SME. Ik heb gehoord hoe fabelachtig dat is. Ik zou mezelf tekort doen door die in de Reed arm te willen zetten. De Reed wordt dan de "experimenteer arm". Marco gaf ook aan dat een vd Hul erg mooi gaat, die had ik zelf inderdaad ook al aan den lijve ondervonden. Is weliswaar een heel oude MC one, maar klinkt gewoon erg fraai. Edited 27 juli 2023 by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 2 hours ago, Tubejack said: Onze inkomsten zijn met zo'n 30% gedaald. De kosten ook. Dat lijkt me eerder de uitzondering dan de regel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 6 hours ago, audiofreak said: Klopt Gydo. Ik heb Jan Allaerts ook daarover gehoord en hij vertelde mij dat hij een week erover doet om een element te maken. En geen 8 uur werkt per dag. Hij wilt dan ook een top product afleveren. En dat laatste beaam ik dat zijn elementen top zijn. Jan Allaerts vertelde enkele jaren geleden dat de naalden van Fritz Gyger zo enorm gestegen waren in prijs. Dus tel dat er ook maar bij op. Overigens, een Allaerts (fluweelzacht) met een Reed, zou dat een geslaagde combi kunnen opleveren? Ik meen dat een MC1b het goed op een middelzware arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 2 hours ago, Bebatoli said: Dat lijkt me eerder de uitzondering dan de regel! Inderdaad niet zo fijn, maar het maakte ons meer bewust van de waarde van geld. Nu houden regelmatig over om te sparen. Ik lees momenteel dit boek: Miljonair met een gewone baan. Ik heb het nog niet helemaal uitgelezen. Maar ik denk dat het een goed boek is voor jonge mensen van rond de 30, die zonder te veel risico vermogen op willen bouwen. Om met +/- 15 jaar financieel onafhankelijk zijn, met gewone middelen. Zelf heb ik er niet zoveel meer aan (te oud) Veel bespaartips ken ik. Maar wie weet Edited 27 juli 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 Dank voor de tip Jack, met mijn 37 heb ik daar vast nog wat aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 8 minutes ago, Duclaasie said: Dank voor de tip Jack, met mijn 37 heb ik daar vast nog wat aan! Graag gedaan. Voor de jongste had ik het boek meegenomen, maar de ze had het al gelezen, is enthousiast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 1 hour ago, marc said: Jan Allaerts vertelde enkele jaren geleden dat de naalden van Fritz Gyger zo enorm gestegen waren in prijs. Dus tel dat er ook maar bij op. Maar die naalden worden toch ook door andere merken gebruikt? Of zie ik dat verkeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 Ik heb ooit van vd Hull begrepen dat hij zo een beetje alles heeft opgekocht wat er op de markt kwam toen dat de CD in opkomst was. Wat er dus nu op de markt komt zal nieuw geproduceerd moeten worden wat kostbaar is en de kunst om dat te doen moest ook weer uitgevonden worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 (edited) 11 hours ago, audiofreak said: - De twaalf jaar Rutte en c.s. hebben die ongelijkheid alleen maar vergroot. - Als dat de norm is, dan is het gewoon GOED MIS in Nederland. Dan zijn we dus echt loonslaven van het systeem en van de belastingen en (r)overheid geworden. Dan wordt het hoogtijd dat we massaal op gaan staan en richting het Binnenhof optrekken. - Ik ken gezinnen waar de 1 niet kan werken of geen baan kan vinden. Ik ken mensen die geen 3000 euro bruto verdienen en wel 1 of 2 kinderen hebben. - Ik betwijfel of er na de tweede Wereldoorlog vaak zo veel genivelleerd is als tijdens de laatste twee jaar Rutte. - Al onze studievrienden die pakweg 40 jaar geleden afgestudeerd zijn en getrouwd hebben altijd beiden gewerkt. Op mijn werk hadden volgens mij nagenoeg alle collega’s een partner die werkte. Iedereen die ik ken vond/vindt dat volstrekt normaal. Als dat niet zou gebeuren zou ons sociale systeem ook niet betaalbaar zijn. - Natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen werken, maar daar heb ik het toch niet over. Laten we dit off topic maar voorzetten. Overigens ben ik de hele avond audiofiel bezig geweest - erg leuke muziek (ik vermoed van mijn zoon). Edited 27 juli 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 11 hours ago, Tubejack said: Ik vraag me af, of producten die op kleine schaal gemaakt worden (altijd) "beter" zijn @carl dan producten die door de hoge omloopsnelheid dus minder marge nodig hebben. Dat zou ik zeker niet durven beweren Jack. Het voordeel van grotere produkties is dat je bijvoorbeeld de research over meer producten kan verdelen. Aan de andere kant kan je bij kleinere produkties misschien een wat complexer apparaat bouwen en wat betere onderdelen gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2023 Report Share Posted 27 juli 2023 5 hours ago, Tubejack said: Er is er in ieder geval 1 miljonair geworden en dat is hijzelf Jack. Ik heb verder het boek niet gelezen maar mijn kinderen zeiden laatst nog dat we ze financieel zo nuchter hadden opgevoed en dat ze daar dankbaar voor waren. Altijd redelijk sober geleefd en inderdaad goed belegd. Nu doen we het af en toe wat “wilder”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2023 Report Share Posted 28 juli 2023 (edited) 5 hours ago, carl said: Er is er in ieder geval 1 miljonair geworden en dat is hijzelf Jack. Ik heb verder het boek niet gelezen maar mijn kinderen zeiden laatst nog dat we ze financieel zo nuchter hadden opgevoed en dat ze daar dankbaar voor waren. Altijd redelijk sober geleefd en inderdaad goed belegd. Nu doen we het af en toe wat “wilder”. Ik geloof niet dat hij door dat boek miljonair geworden is @Carl dat vind ik negatief gedacht. Net als mensen die beweren dat je aandelen hebt als je een ander ergens op wijst. De man werkt nog gewoon, heeft geen oud geld, woont in een rijtjes huis en rijd in een 2e hands middenklasse auto van hooguit 15K. Het boek kost minder dan 2 tientjes. Ik had het voor niks uit zo'n straat bibliotheek en voor de jongste meegenomen niet wetende dat ze het al gelezen had en al een tijd belegd. Als ik het uit heb, geef ik het weer weg. Edited 28 juli 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2023 Report Share Posted 28 juli 2023 6 hours ago, carl said: Dat zou ik zeker niet durven beweren Jack. Het voordeel van grotere produkties is dat je bijvoorbeeld de research over meer producten kan verdelen. Aan de andere kant kan je bij kleinere produkties misschien een wat complexer apparaat bouwen en wat betere onderdelen gebruiken. Het is is pure economie @carl Je hebt het in de jaren 70 en 80 wat audio betreft kunnen zien. Schaal vergroting, dus grote volumes en slim bouwen en slim onderdelen inkopen. Daarmee kun je series maken van hoge kwaliteit en betaalbaar. Voorbeelden zijn merken zoals Sansui en Pioneer. Ook in de goedkoopste modellen zitten onderdelen van hoge kwaliteit. Veel speelt nog steeds of is gewoon te repareren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juli 2023 Report Share Posted 28 juli 2023 9 hours ago, kappa7 said: Ik heb ooit van vd Hull begrepen dat hij zo een beetje alles heeft opgekocht wat er op de markt kwam toen dat de CD in opkomst was. Wat er dus nu op de markt komt zal nieuw geproduceerd moeten worden wat kostbaar is en de kunst om dat te doen moest ook weer uitgevonden worden. Bedankt, vandaar dat je b.v. bij Goldring bijzondere naaldbomen hebt zoals "vital" Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli 2023 Report Share Posted 28 juli 2023 1 hour ago, Tubejack said: Ik geloof niet dat hij door dat boek miljonair geworden is @Carl dat vind ik negatief gedacht. Net als mensen die beweren dat je aandelen hebt als je een ander ergens op wijst. De man werkt nog gewoon, heeft geen oud geld, woont in een rijtjes huis en rijd in een 2e hands middenklasse auto van hooguit 15K. Het was ook maar humoristisch bedoeld Jack. In ieder geval houdt hij zijn uitgaven onder controle dan houdt je geld over om te beleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts