Seed7 Posted 7 november 2023 Report Share Posted 7 november 2023 (edited) 17 minutes ago, Edje2 said: Hij maakt namelijk ook wel eens van een afval element (afgebroken naald, doorgebrande spoel) weer wat nieuws. Ken je het werk van "Delta667" op het Vinylengine forum? Een Rus die van alles en nog wat aan elementen repareert of zelfs her uitvindt. In de draad in de link staan heel veel foto's van hem. Of als je lid bent van af hier: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&author_id=362880&start=4272 Edited 7 november 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 november 2023 Report Share Posted 7 november 2023 Cool @Edje2 bijzonder dat een element zoveel verschil kan uitmaken in het geluid. Ik begrijp het helemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 november 2023 Author Report Share Posted 7 november 2023 1 minute ago, Seed7 said: Ken je het werk van "Delta667" op het Vinylengine forum? Een Rus die van alles en nog wat aan elementen repareert of zelfs her uitvindt. In de draad in de link staan heel veel foto's van hem. Die draad ken ik zeker, leuk om te zien wat hij allemaal uitspookt. Blijft iets magisch zo'n klein bewegend ding wat echt muziek maakt toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 november 2023 Author Report Share Posted 7 november 2023 1 minute ago, Ivan10 said: Cool @Edje2 bijzonder dat een element zoveel verschil kan uitmaken in het geluid. Ik begrijp het helemaal. Er is uiteraard kwaliteitsverschil, maar veel komt ook neer op matching, en dat komt bij een platenspeler toch wel nauw. Het valt me steeds vaker op dat een element wat echt goed meet ook vaak heel lekker klinkt. Dat wordt ook hier wel bewezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 november 2023 Report Share Posted 7 november 2023 Wat een prachtig verhaal Ed, mooi dat je nu weer iets dichter bij de heilige graal bent gekomen. Hopelijk geeft dit ook weer een stuk rust waarmee het grote genieten weer kan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 november 2023 Author Report Share Posted 7 november 2023 Zeker Klaas, dit soort upgrades zijn heel gaaf. Zit nu ook lekker plaatjes te luisteren, het klinkt zo lekker. De spacedeck met zyx element op steroïden! Het heeft nu alles wat ik zocht. Zit naar een nieuwe plaat van Eva cassidy te luisteren. Haar stem is opnieuw ingemixt bij het Londen symphonie orkest. Heel natuurlijk, je krijgt geen enkel moment het idee dat het later in elkaar is geknutseld. Haar stem is zo natuurlijk. Heb overigens de 45 rpm versie, dat zijn wel korte kantjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2023 Report Share Posted 7 november 2023 Heb je die draaitafels allemaal op dezelfde versterker staan Ed? Ik heb een tijd gespeeld met twee draaitafels op dezelfde versterker. Dan speel je toch altijd met de beste is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 8 november 2023 Author Report Share Posted 8 november 2023 Carl, ik heb 1 phono versterker met 3 ingangen, de Luxman EQ500. Het enige nadeel van deze is dat de gain toch wat lager is dan de specs. Een element van 0,25mV lukt nog prima, maar met minder output moet de voorversterker wel erg ver open. Je krijgt dan toch vaak wat meer ruis. Ik heb nog een heel oude Burmester (838), die heeft een veel hogere gain. De hoogste stand geeft ongeveer 70dB, terwijl de Luxman op ong 64 dB zit. Ze klinken allebei wel verschillend, maar zeker beiden erg goed. De Fidelity Research heeft een output van ong 0,12 mV, en die stuur heb ik op de Burmester staan, Het is wel een valkuil om naar 2 verschillende te luisteren inderdaad, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de luister ervaring. Soms heeft een ander phono magie met een element. De Luxman werkt met ingebouwde step up trafo's, en dan is de match wat kritischer met het gebruikte element. Een te hoge of te lage impendantie van de spoelen kan dan zeker een mismatch geven. Blijft kritisch dat phono gebeuren, maar als het dan echt klopt allemaal is het magisch. En daar doen we het voor toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 november 2023 Report Share Posted 8 november 2023 0,12 is natuurlijk niet veel Ed en zeker met trafo’s erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 november 2023 Author Report Share Posted 12 november 2023 Bedoel je step up trafos Carl? Of bedoel je last van brom door trafos in de buurt? Dat laatste zeker, ik moet de luxman niet boven mijn eindversterker plaatsen, dan heb ík inderdaad brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 Je hebt toch wel te doen met een afstemming van de trafo op het element. Niet iedere trafo doet het bijvoorbeeld goed op een Benz. Brom is een kwestie van even zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 november 2023 Author Report Share Posted 12 november 2023 Klopt, een step-up is zeker niet altijd perfect voor een element. Wat dat betreft is een versterker zonder trafos een stuk praktischer, zoals de oude burmester die ik ook heb. Maar die klinkt niet zo lekker als de luxman met de step up trafos ingebouwd. Blijft wat zoeken naar de juiste balans, maar dat is onderdeel van de pret wat mij betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 november 2023 Author Report Share Posted 12 november 2023 Aanvulling: een step up trafo behoud meer de energie als de meeste transistor of fet versterkers is mijn ervaring. En als het echt goed gaat krijg je MUZIEK Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 Persoonlijk zou ik me bij de keuze van een element me niet willen laten leiden door een phonotrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 6 hours ago, Edje2 said: Aanvulling: een step up trafo behoud meer de energie als de meeste transistor of fet versterkers is mijn ervaring. En als het echt goed gaat krijg je MUZIEK Dat is mijn ervaring ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 (edited) Dubbel Edited 12 november 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 (edited) 3 hours ago, carl said: Persoonlijk zou ik me bij de keuze van een element me niet willen laten leiden door een phonotrap. Dat zou mooi zijn maar dan zal je de phono trap met het element moeten matchen. Vaak heb je al een phono trap dus zoek je en element wat goed in de arm past en goed met de phono trap gaat. Edited 12 november 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 6 hours ago, carl said: Je hebt toch wel te doen met een afstemming van de trafo op het element. Niet iedere trafo doet het bijvoorbeeld goed op een Benz. Die 2 van mijn wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 november 2023 Author Report Share Posted 12 november 2023 Universele trafos zijn er niet, maar wel een die bijv op een low output mc past met een impedantie van rond de 5 ohm bijvoorbeeld. En dan passen meeste mc”s opeens weer wel. Als je een nieuwe setup opbouwt kun je beiden perfect op elkaar afstemmen, maar als je al een phono hebt is het wel zaak rekening te houden met het element wat je gaat aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 (edited) De MC-10 (van der Veen) is aanpasbaar over een groot gebied. Mijn Benz Ace medium kon ik er zo aanknopen. Waarschijnlijk voor de meeste high-end begrippen te goedkoop. Een Denon step-up is zelfs Plug and play voor Car"s Benz las ik op het WWW maar waarschijnlijk ook te goedkoop Rare jongens die Romeinen audiofielen Edited 12 november 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 Technisch gezien is een specifieke trafo, dus zonder verschillende taps, de mooiste oplossing. Die kun je natuurlijk niet aanpassen, maar je hebt geen overgangen in je wikkelingen. Nadeel is dat je dan veel verschillende trafo’s moet hebben als je verschillende elementen hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 Dat kan wel hoor...... https://mennovanderveen.nl/images/onderzoek-ontwikkeling/publicaties/mc-10-nl.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 november 2023 Author Report Share Posted 13 november 2023 Ik weet niet wat de MC-10 kost Jack, maar het gaat me uiteraard om de prestaties. Ik heb eerlijk gezegd wel mijn bedenkingen bij de manier waarop de afsluitweerstand wordt aangebracht. Hij doet dat aan de primaire zijde. Dat is hoogst ongebruikelijk, en ik weet niet of dat de juiste manier. Heb hem nog nooit gehoord en kan er dus niet echt over oordelen, dus wel met een "onder voorbehoud" van bovenstaande opmerking. Verder weet ik niet wat de kwaliteit is van de gebruikte trafo's. Wat voor koper wordt er gebruikt enz. Met de kleine signalen van een lo mc komt dat best wel kritisch. En als laatste, 1:10 is voor mij echt te laag. Mijn huidige element doet slechts 0,12 mV, en dan ga je eerder richting 1:30. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 november 2023 Report Share Posted 13 november 2023 (edited) Voor wat betreft een vd Veen transformator zit het met het kern materiaal wel goed. Daar heeft Menno een aardige studie van gemaakt en geeft hij niet prijs welke legering hij laat maken voor de transformatoren. Het gebruikte koper voor de wikkelingen is dan weer minder belangrijk als het materiaal van de kern. gewoon OFC koper is gewoon standaard wat en tegenwoordig in alle kabels gebruikt wordt. Edited 13 november 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 november 2023 Author Report Share Posted 13 november 2023 Maar de manier van afsluiten dan? Heb je wel eens geprobeerd deze aan de secundaire zijde af te sluiten Jack? Wat voro element gebruik jij? De DL103 toch? Dus waarschijnlijk geen extra weerstand nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts