Jump to content

Dutch Audio Event

carl
 Share

Recommended Posts

15 hours ago, carl said:

Ik ben nog terug geweest om de grotere te beluisteren Ruud. Helaas niet gelukt.

Had je echt moeten doen, werkelijk onopvallende speakertjes met een groots geluid. Niet perfect, perfecte speakers bestaan niet, maar een redelijk volwassen geluid met een goede ruimtelijke afbeelding, goed met stemmen. Definitie in het laag beter dan bij de gemiddelde kleine speakers. Wel een stevigprijskaartje.

Als je al 7-9 jaar zoekende bent,  dan wordt het een lastig verhaal om iets te vinden, denk ik, misschien ben je wel te kritisch… perfectie heeft een prijs uiteraard, de Daudio MOB is 6500 per paar, maar hun S1 gaat nog wel iets verder natuurlijk, maar is weer 3x zo duur. 

22 hours ago, Hans van Liempd said:

Bij Daluso bijvoorbeeld. een paar Kefjes op miniversterkers. Dit zou minder dan € 750,- kosten. Maar ik denk dat er al voor € 20.000,- aan kabels en tuning zooi aan en bij hing. De klank was zeker niet onaardig, maar ook korrelig en weinig verfijnd.

Bij Daluso heb ik een volledige demo uitgezeten. Het eerste wat mij opviel was dat de kamer een prettige rust uitstraalde. Alsof het daar stiller was dan elders in het gebouw. De verhalen waren wel aardig, maar wel met veel dingen waarvan ik dacht “hm, zal wel”.

De kamer en de set waren aan alle kanten getweakt, maar of de rust daar vandaan kwam, weet ik natuurlijk niet.

Na de verhalen werd er muziek gedraaid en dat klonk best wel lekker. Daarna werden een paar tweaks verwijderd en dat was goed hoorbaar. Het sloeg plat en werd rommeliger en minder natuurlijk qua klank. Daarna de tweaks er weer in en hopla daar was dat lekkere geluid er weer.

Helaas was voor mij niet duidelijk welke tweaks er uit gehaald waren; kan ik in de prijslijst dus niet opzoeken.

Daarna nog een experiment met een cd speler die niet aangesloten was en alleen maar draaide. Dat zou negatieve gevolgen moeten hebben, maar dat was wel heel summier. Kon ik niet echt vast stellen.
Thuis de prijslijst nog even bekeken. Weet niet wat het allemaal is, maar niks is een koopje. Die 20.000 die Hans noemt zou wel eens kunnen kloppen.

groet,

Leobus

2 hours ago, Jongensdroom said:

7 jaar? 9 jaar? (haha)

Ik ben altijd wel bezig met mijn set jongens. Toch wel goede dingen gedaan de laatste jaren zoals een eigen akoestisch zeer goede luisterruimte en optimalisering van mijn analoge systeem. Elke keer weer stappen gemaakt. De laatste stap is eventueel nieuwe LS. Roger vindt de huidige LS trouwens meer dan goed genoeg. Dus ik zit niet in de “kou”. 

Edited by carl

50 minutes ago, leobus said:

Bij Daluso heb ik een volledige demo uitgezeten. Het eerste wat mij opviel was dat de kamer een prettige rust uitstraalde. Alsof het daar stiller was dan elders in het gebouw. De verhalen waren wel aardig, maar wel met veel dingen waarvan ik dacht “hm, zal wel”.

De kamer en de set waren aan alle kanten getweakt, maar of de rust daar vandaan kwam, weet ik natuurlijk niet.

Na de verhalen werd er muziek gedraaid en dat klonk best wel lekker. Daarna werden een paar tweaks verwijderd en dat was goed hoorbaar. Het sloeg plat en werd rommeliger en minder natuurlijk qua klank. Daarna de tweaks er weer in en hopla daar was dat lekkere geluid er weer.

Helaas was voor mij niet duidelijk welke tweaks er uit gehaald waren; kan ik in de prijslijst dus niet opzoeken.

Daarna nog een experiment met een cd speler die niet aangesloten was en alleen maar draaide. Dat zou negatieve gevolgen moeten hebben, maar dat was wel heel summier. Kon ik niet echt vast stellen.
Thuis de prijslijst nog even bekeken. Weet niet wat het allemaal is, maar niks is een koopje. Die 20.000 die Hans noemt zou wel eens kunnen kloppen.

groet,

Leobus

Ik heb niet de hele sessie uitgehoord Leo, maar wel een groot deel. Gezien de vele mensen die vroegtijdig de demo verlieten waren mijn vriend en ik niet de enigen die geen verschillen hoorde -  en dan de opmerking dat het nog nooit was voorgekomen dat niemand verschillen hoorde. Ik geloof best dat iemand op een aparte manier een niet ontdekt probleem kan oplossen. Er waren echter veel en te veel oplossingen voor dit probleem.

Edited by carl

Inderdaad bijzonder, hoe verschillende mensen de sets verschillend beoordelen. Dat heeft zeker met smaak te maken en wat je van een speaker verlangd. Maar ik denk toch vooral door de verschillende muziek. Wanneer dezelfde CD in twee versies verkrijgbaar is, klinkt hij al anders. Laat staat twee compleet verschillende muziekstukken.

Daarom denk ik dat de demogevers erg voorzichtig zijn met verzoeknummers. Ik was bij Goldmund en vond het scherp klinken. Ook was het allemaal vrij vlak. Jord wist me te vertellen dat het laatste uur verzoeknummers gespeeld werden. En dat was het dus. Wanneer je dat niet weet, sta je gelijk op het verkeerde been.

Ik ben zondag terug gegaan en hoorde van die scherpte en vlakte niks terug te horen. Een prachtig schone weergave, die wel de juiste luisterplaats vereiste.

Daudio klinkt over het algemeen beter dan wat ik nu hoorde. Voor mij dan. Of dit aan de kwaliteit van de units ligt of aan de streamer? Wie het weet mag het zeggen. De versterkers waren immer dezelfde als die welke ik eerder hoorde.

Bij dezen ook een verslag van mijn zijde. We arriveerden rond een uur of 11:00 en hadden van tevoren een lijst gemaakt met merken en dealers waar we sowieso langs wilden. Gezien de reistijd was het voor ons geen optie om alles uitgebreid te beoordelen, dus we hebben zodoende scherpe keuzes gemaakt. 

Kii audio

Na binnenkomst zijn we begonnen bij Kii, of dit verstandig was is achteraf gezien misschien de vraag. Vaker hebben we merken gezien die aangaven met een boekenplank luidspreker ook een goede laag weergave te kunnen bieden. Ik had dit echter nog nooit overtuigend gehoord, tot zondag ochtend dus. Maatje waar mee ik op pad was en ondergetekende stonden echt perplex, ongekend wat een prestatie hier is geleverd zeg. Strak en naar mijn smaak voldoende laag, niet kritisch voor de muziek keuze, heerlijke drive en impact.  Echt een set waar ik prima mee zou kunnen leven. Daarnaast vind ik het ook goed dat er met een zeer gevarieerde setlist werd gedemonteerd, ieder soort luisteraar kwam naar mijn idee aan bod. 

D Audio

Voor mij de eerste keer serieus luisteren naar een open Baffle systeem. Mid en hoog vond ik prime, maar de weergave had ik meer van verwacht. Stereobeeld vond ik wat diffuus en het laag wollig. Wel leuk om eens te hebben gehoord, maar ik denk dat het in deze ruimte niet helemaal tot zijn recht kwam. 

Grimm

De LS1 had ik al vaker gehoord en dit blijft voor mij een intrigerend systeem. Helaas werd er kort na binnenkomst overgeschakeld naar meerkanaals weergave en daar heb ik eerlijk gezegd erg weinig mee. Derhalve besloten weer verder te lopen. 

Harbeth en Bryston met Final 

Hier kwam ik eigenlijk voor de grote Harbeth speakers, maar bij binnenkomst werd met de P3ESR gespeeld. Deze mini monitor werd gecombineerd met een laag weergever die in de standaard was verwerkt. Deze ruimte was opgedeeld en kort na binnenkomst werd overgeschakeld op de andere set. Deze bestond uit Bryston versterking met Final elektrostaten. Muziek keuze was niet mijn smaak, maar wel weer even de magie van panelen mogen ervaren. Laag weergave is niet mijn smaak, maar mid en hoog van panelen blijft iets magisch voor mij. 

D&D 

Hier liepen we binnen omdat maatje wat vragen over zijn Clearaudio Concept had. Wat er stond te spelen vond ik eerlijk gezegd geen gehoor. Geen beleving, platte weergave en vreemde klank. Deze set kon ik helemaal niets mee

Mark Levinson met Wilson audio 

Hier wilde ik graag heen, omdat ik erg benieuwd was naar zowel ML als Wilson. Set was naar mijn beleving erg rustig en goed in balans, maar qua emotie deed het mij niet heel veel. Nu was onze positie achterin verre van optimaal en de muziek keuze ook niet helemaal naar smaak. Kan me desalniettemin wel goed voorstellen dat iemand hier voor zou kiezen. 

More Music 

Hier gingen we eigenlijk heen voor Pass, maar daar werd helaas niet mee gespeeld. Men speelde met Estelon X Diamond luidsprekers op ik meen Moon versterking en dit was wederom een voorbeeld dat prijs en prestatie niet per definitie gelijk op gaan. Dit soort luidsprekers is blijkbaar bedoeld voor mensen die meer om uiterlijk dan om klank  en weergave geven. 

AudioNote 

Hier had ik het idee dat de set in de ruimte totaal niet tot zijn recht kwam. Rommelig laag en een diffuus stereobeeld. Erg jammer, dit moet zeker beter kunnen klinken. 

Wilson Benesch 

Hier werd gespeeld met een monitor in en bij binnenkomst bleek de demonstrerende man een liefhebber van salsa.  Klank van de instrumenten was niet goed te onderscheiden en Castagnetten klonken als dichtlopend slecht verstaanbaar handklappen. Daarnaast haak ik sowieso af als iemand gaat demonstreren met zelf gebrande cd-tjes, zeker op een beurs een absolute no-go. 

Music2 

Uiteraard ook geluisterd bij Marco, die met verschillende sets demonstreerde op de Blumenhofer FS-3 luidsprekers. De gedemonstreerde draaitafels waren allen voorzien van verschillende elementen en armen. Wat voor mij er uit sprong was de set met Ikeda 9Gss element.  Dit speelde op een beduidend hoger niveau dan de VdH Black Crimson in de set er naast. De VdH klonk voor mij vlak, geknepen en weinig inspirerend. Oplossend vermogen was ook veel minder dan ik van een element in deze prijsklasse had verwacht. Net alsof de kanaalscheiding niet in orde was. De laatste set was beduidend voordeliger dan de duurste en speelde dan ook op een lager niveau, maar voor zijn geld een prima weergave. 

Noot van kritiek vond ik de laag weergave, deze was een tikje wollig. Mogelijk inherent aan de ruimte en aub optimale akoestiek. De FS3 is wel een speaker die ik ooit best eens thuis zou willen proberen. Daarnaast vind ik zo om te zien ook één van de mooiste luidsprekers met dat prachtige hout. 

Afsluitend nog even weer bij Kii geluisterd en daar werd wederom bevestigd dat je met een redelijk budget, hoewel 7,5K voor twee speakers zonder stands best een bak geld is, serieus goed muziek kunt luisteren. Zeker vergeleken met de soms exorbitante prijzen is dit echt het koopje van de show, dit kan niet anders dan een groot succes worden. 

Al met al weer een leuke en informatieve dag

Edited by Duclaasie

Die Theo Wubbolts die Wilson Benesch demonstreerde is wel een klassiek muziekkenner in optima forma @Duclaasie. Je hebt wel pech gehad met die Salsa.

Ik heb erg genoten van de Riviera set op Fleetwood speakers en de set met de Pearl Acoustics speakers. Beide sets zaten duidelijk aan de relaxte kant van het luisterspectrum.   En deze laatste kan wedijveren voor de titel koopje van de show (5k/set). 

14 minutes ago, carl said:

Die Theo Wubbolts die Wilson Benesch demonstreerde is wel een klassiek muziekkenner in optima forma @Duclaasie. Je hebt wel pech gehad met die Salsa.

Dat is ook meteen de moeilijkheid van een show, de muziek en opname is vaak best wel bepalend voor de ervaring. 

Wat mij opvalt is dat er vaak best veel commentaar is op de muziek die gedraaid wordt. en dan bedoel ik met name de krals en ander file opnames.

Punt is echter wel dat als er meer onbekend werk gedraaid wordt je zulke dingen kunt krijgen.

Ik pleit dus eigenlijk voor meer audiofiel verantwoorde opnames op een show.

1 hour ago, Duclaasie said:

Kii audio

Na binnenkomst zijn we begonnen bij Kii, of dit verstandig was is achteraf gezien misschien de vraag. Vaker hebben we merken gezien die aangaven met een boekenplank luidspreker ook een goede laag weergave te kunnen bieden. Ik had dit echter nog nooit overtuigend gehoord, tot zondag ochtend dus. Maatje waar mee ik op pad was en ondergetekende stonden echt perplex, ongekend wat een prestatie hier is geleverd zeg. Strak en naar mijn smaak voldoende laag, niet kritisch voor de muziek keuze, heerlijke drive en impact.  Echt een set waar ik prima mee zou kunnen leven. Daarnaast vind ik het ook goed dat er met een zeer gevarieerde setlist werd gedemonteerd, ieder soort luisteraar kwam naar mijn idee aan bod. 

Audio research met Wilson audio 

Hier wilde ik graag heen, omdat ik erg benieuwd was naar zowel AR als Wilson. Set was naar mijn beleving erg rustig en goed in balans, maar qua emotie deed het mij niet heel veel. Nu was onze positie achterin verre van optimaal en de muziek keuze ook niet helemaal naar smaak. Kan me desalniettemin wel goed voorstellen dat iemand hier voor zou kiezen. 

Music2 

Uiteraard ook geluisterd bij Marco, die met verschillende sets demonstreerde op de Blumenhofer FS-3 luidsprekers. De gedemonstreerde draaitafels waren allen voorzien van verschillende elementen en armen. Wat voor mij er uit sprong was de set met Ikea 9Gss element.  

Neem aan dat je naar de nieuwe KII luidsprekers hebt geluisterd (KII-7)

Heb geen Wilson gehoord met Audio research, wel met Mark Levinson. Foutje?

Wist niet dat Ikea ook al elementen levert 🙂 

9 minutes ago, Edje2 said:

Neem aan dat je naar de nieuwe KII luidsprekers hebt geluisterd (KII-7)

Heb geen Wilson gehoord met Audio research, wel met Mark Levinson. Foutje?

Wist niet dat Ikea ook al elementen levert 🙂 

inderdaad de Kii Seven

Was idd met Mark Levinson, ik heb een nogal visueel ingesteld brein en AR stond er langs de achterwand uitgestald. 

lange lappen tekst op een telefoon blijft een ding, ik pas hem aan.  

On 8-10-2023 at 19:32, Hans van Liempd said:

Het zou heel goed kunnen. Ik schreef al, op zondag klinkt het vaak beter. Mensen die met hun werk bezig zijn luisteren naar hun "klanten" en doen er dan wat aan. Ik hoorde gisteren dat er meer mensen waren die met hogere verwachtingen binnen waren gestapt. Vergeet niet, dat die set luidsprekers bijna € 100.000,- moet kosten.

100K is een hoop geld er zijn maanden dat ik dat niet verdien (voor de baas dan),  ik heb niet naar prijzen gekeken alleen mijn oren proberen te verwennen.

Toch even mijn top 3 nog even noemen:

1)  Music2, room 42

2) Goldmund Benelux.

3) More Music

Tegenvallers

Voxativ, nog nooit zo'n slechte geluidstage gehoord, was hier iets mis met de fase ?

Muziek keuzes

TIN-PAN-ALLEY hoef ik niet meer zo nodig te horen. Al jaren zwaar over-played.

(graag volgende keer meer (ooit) populaire tracks e.g.  Steely Dan, Police, ZZ top, Supertramp, Black Sabbath, Rush, Kraftwerk)

Helaas lezing van Hans Beeckhuyzen gemist maar wel na afloop lezing Grimm hem o.a. gesproken over de MU2 DAC. Het utlieme streven naar perfectie.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ik kreeg een tip naar ATC ls. te gaan luisteren. Helaas is het er niet van gekomen. Ken iemand deze?

Was daar erg druk in de ruimte en bijna geen zitplekken, dus fatsoenlijk luisteren wat niet echt mogelijk. 

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ik kreeg een tip naar ATC ls. te gaan luisteren. Helaas is het er niet van gekomen. Ken iemand deze?

Ik heb elk jaar als ik die speaker hoor zo iets van die zou mij wel passen.

Alleen niet alle modellen met name de SCM150 SL vind ik erg mooi. niet alleen oom te zien maar het geluid is gewoon erg prettig.

https://atc.audio/hi-fi/loudspeakers/classic-series/scm150/

De zuil luidsprekers van dit merk vind ik beduidend minder klinken.

13 minutes ago, kappa7 said:

Ik heb elk jaar als ik die speaker hoor zo iets van die zou mij wel passen.

Alleen niet alle modellen met name de SCM150 SL vind ik erg mooi. niet alleen oom te zien maar het geluid is gewoon erg prettig.

https://atc.audio/hi-fi/loudspeakers/classic-series/scm150/

De zuil luidsprekers van dit merk vind ik beduidend minder klinken.

De prijs is niet mis. In ieder geval heel ver boven mijn budget.

Type 40 zou misschien ooit nog haalbaar zijn!?