Jump to content

Dutch Audio Event

carl
 Share

Recommended Posts

• Members
On 8-10-2023 at 18:27, Jongensdroom said:

[...]

Blumenhofer FS3: De hoorn doet veel goed werk. Op het laag kon ik niet echt de vinger leggen, beetje wazig allemaal.

Ik, en velen met mij, vonden het laag juist boven verwachting goed gaan... Vergeet niet, mijn kleinste 2-weg luidspreker in een zwaar gedempte, zeer druk bezochte kamer van 110m2. Op voorhand kneep ik hem wel een klein beetje vanwege die grote kamer, maar dat ging toch serieus goed. Wat ook wel aardig was, ik speelde met mijn instap Trafomatic voor en eindversterking en eenvoudige interlinks etc. Een keer niks exotisch. Carl vond dacht ik de set eerst te fel (Lazy Afternoon van Shirley Horn Trio), daarna te veel aangezet laag ( Ntyilo, Ntyilo van Hugh Masekela). De eerste is idd een zeer felle opname die velen niet durven draaien op demo's, de 2e heeft een basloop welke zo goed de energie van een basgitaar laat voelen en horen, echter kan bijna niet. Eigenlijk was ik dus wel blij met zijn commentaar, de set klopte gewoon, en dat in zo'n @#$%^*% ruimte. Dit gaf de kunstenaar, Rene Visker, ook nog diverse malen aan, hij is zelf ook bassist in een band, voor hem was dit zeer realistisch...

Eigenlijk dus een pleidooi om audiofielen weer eens aan te sporen live muziek te bezoeken. En dan bedoel ik niet die flauwe on-versterkte bruiloften en partijen jazz...

Op de zondag kon ik eindelijk zelf even wat rond lopen, nou, dan komt er nog niks van luisteren bij de concurrentie: ik kwam zo veel bekenden tegen, dat ik niet veel verder ben gekomen dan de gangen. Weet ik dus nog eigenlijk niet hoe de rest het deed...

Maar goed, nu zijn de voorbereidingen voor de i-Ear show weer begonnen, een drukke tijd!

12 minutes ago, Arden said:

Eigenlijk dus een pleidooi om audiofielen weer eens aan te sporen live muziek te bezoeken. En dan bedoel ik niet die flauwe on-versterkte bruiloften en partijen jazz...

Ik ben het wel eens met je pleidooi om live muziek te bezoeken. Wanneer het echter versterkte muziek is, luister je naar de PA set die er speelt. En dat kan op allerlei manieren uitpakken. Van mij hoeft het geen bruiloften en partijen jazz te zijn, maar luister eens naar een koor, pianist, harmonie, of een onversterkte straatmuzikant. Dan leer je instrumenten in het echt klinken. Wanneer dat goed klinkt op je set, dan komt die versterkte muziek ook wel in orde.

22 minutes ago, Arden said:

Wij gaan vaak naar akoestische optredens en op die manier heb je toch meer binding met hoe het in't echt klinkt.

Mijn jongste zoon speelt gitaar, zowel elektrisch maar ook akoestisch. Hij heeft onlangs een akoestische 12 string gekocht en vaak zit hij beneden wat muziek te spelen, voor ons een feest natuurlijk, en je leert nog meer dan anders hoe het instrument klinkt.

We hebben even terug eens naar een big band gaan luisteren, was ik blij dat we niet voor de koperblazers zaten want die schetterende in de zaal. Als ik thuis big band muziek luister staat dat ook op een behoorlijk niveau, in't echt is het echt niet zachtjes;

Ook gaan we regelmatig naar jazz optredens, gewoon in een bruine kroeg en de muzikanten staan in de hoek, een beetje zoals bij Jazz at the Pawn shop. Heerlijk.

1 hour ago, Arden said:

Carl vond dacht ik de set eerst te fel (Lazy Afternoon van Shirley Horn Trio), daarna te veel aangezet laag ( Ntyilo, Ntyilo van Hugh Masekela). 

Met onbekende muziek is het altijd een beetje een loterij natuurlijk Marco. Daar ben ik me zeker bewust van. 

PS ik moet nog een afspraak maken over de Sansui. 

Ntyilo Ntyilo heb ik zojuist hier ook gedraaid. Mijn set krijgt nogal eens de opmerking dat het laag er zeer goed uit komt, maar zeker niet op een te laag volume. In dit nummer hoor ik een vrij bescheiden basgitaar. Een die mooi op de achtergrond meespeelde. Om dit als referentie te gebruiken?

Ik denk eerder aan Ray Brown en Victor Wooten. De een op contrabas en de ander elektrisch.

Edited by Hans van Liempd

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik ben het wel eens met je pleidooi om live muziek te bezoeken. Wanneer het echter versterkte muziek is, luister je naar de PA set die er speelt. En dat kan op allerlei manieren uitpakken. Van mij hoeft het geen bruiloften en partijen jazz te zijn, maar luister eens naar een koor, pianist, harmonie, of een onversterkte straatmuzikant. Dan leer je instrumenten in het echt klinken. Wanneer dat goed klinkt op je set, dan komt die versterkte muziek ook wel in orde.

Helemaal mee eens in tegenstelling tot de opmerking van Arden.

• Members
15 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ntyilo Ntyilo heb ik zojuist hier ook gedraaid. Mijn set krijgt nogal eens de opmerking dat het laag er zeer goed uit komt, maar zeker niet op een te laag volume. In dit nummer hoor ik een vrij bescheiden basgitaar. Een die mooi op de achtergrond meespeelde. Om dit als referentie te gebruiken?

Ik denk eerder aan Ray Brown en Rob Wasserman. De een op contrabas en de ander elektrisch.

Bescheiden basgitaar???

16 minutes ago, Arden said:

Bescheiden basgitaar???

Wat ik hier speel wel. Van Qobuz. Maar ik heb de CD ook geript en heb ik ook nog een keer afgespeeld. Mooie opname maar een zachte bas met weinig karakter. Ik zal de CD volgende weel mee naar Carl nemen.

Rob Wasserman is trouwens ook een contrabassist. Ik bedoelde Victor Wooten en heb dat inmiddels aangepast.

Edited by Hans van Liempd

• Members

Nou, het is toch echt Ntyilo Ntyilo...

Ntyilo.png

En de energie van de basgitaar is gerust fenomenaal te noemen. Zou dat dan weer een master dingetje zijn geweest voor de digitale versie of zo?