Jump to content

Dutch Audio Event

carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ik heb het gevraagd. Ze zijn hagel nieuw.

Nee joh, die luidsprekers staan al jaren op de show in Veldhoven. Misschien dat dit een nieuw type is. Vorig jaar en het jaar er voor stonden er aluminiumkleurige.

5 minutes ago, Walt said:

Ik snap gewoon de opstelling niet, je hoort toch gelijk dat je diepte afbeelding om de zeep wordt geholpen? Maar ja D&D 8C is net zo, bedoelt voor ander type luisteraar vermoed ik. 

Jij snapt niet wat ik bedoel. Het heeft niets met de Kii te maken maar met de vaak, bij erg vele bezoekers, de uiterst negatieve opmerkingen en gebrek aan relativering bij het bezoek aan een beurs.

ik heb meer interesse in wat de bezoekers wel mooi vonden.

17 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nee joh, die luidsprekers staan al jaren op de show in Veldhoven. Misschien dat dit een nieuw type is. Vorig jaar en het jaar er voor stonden er aluminiumkleurige.

Dan is dit een nieuw model. De ontwerper zal het toch wel weten!?

Over deze en vorige modellen is weinig te vinden op internet.

Ik snap de beperkingen van de ruimtes, maar om de speakers zo neer te zetten is neem ik aan een bewuste keuze, misschien om de output in het laag te vergroten door koppeling met de achterwand. Wat ik als bezoeker me dan afvraag, is of het geluid wat je zo krijgt, is wat de ontwerpers nastreven, of dat ze zelf minder op het 3D diepte aspect letten. Vroeger zou ik er een opmerking over gemaakt hebben tegen Bruno, nu dacht ik laat maar, daar bereik je toch weinig mee, ze hebben het zelf zo neergezet. 

Verder vond ik de grote systemen veelal teveel sublaag geven, alsof er losse subs bijstonden die je perse moest horen, lijkt een trend te zijn. 

De mu2 van Grimm vond ik wel erg mooi! Intressante presentatie ook erover in het auditorium, 1,5 bit technologie en 16 dacs per kanaal alsmede 128x upsampling waar de mu1 maar 4x is. 

Edited by Walt

24 minutes ago, Bebatoli said:

Jij snapt niet wat ik bedoel. Het heeft niets met de Kii te maken maar met de vaak, bij erg vele bezoekers, de uiterst negatieve opmerkingen en gebrek aan relativering bij het bezoek aan een beurs.

ik heb meer interesse in wat de bezoekers wel mooi vonden.

Jij misschien niet maar ik als verplichte thuis blijver wel.

Het is een goed onderbouwde mening en als Bruno slim is doet hij daar ook iets mee.

Ik snap dat het een troetel kindje van je is en je relatie met Bruno zal ook niet helpen om een neutrale mening te vormen.

soms is kritiek krijgen gewoon niet fijn maar een goed verstaander kan er ook zijn voordeel mee doen.

13 minutes ago, Walt said:

Ik snap de beperkingen van de ruimtes, maar om de speakers zo neer te zetten is neem ik aan een bewuste keuze, misschien om de output in het laag te vergroten door koppeling met de achterwand. Wat ik als bezoeker me dan afvraag, is of het geluid wat je zo krijgt, is wat de ontwerpers nastreven, of dat ze zelf minder op het 3D diepte aspect letten. Vroeger zou ik er een opmerking over gemaakt hebben tegen Bruno, nu dacht ik laat maar, daar bereik je toch weinig mee, ze hebben het zelf zo neergezet.

Ik ken de beweegredenen wel bij Kii. Bij heel veel mensen is het onmogelijk om een speaker ver in de ruimte te zetten en dan bekom je 2 effecten, nml teveel en ongecontroleerd laag.
Omdat de Kii speakers een cardio afstraling hebben kan je die dichter tegen de muur zetten zonder het laag extra geaccentueerd word of rommelig word. Dat dit een stuk ten koste gaan van het 3D beeld is een feit.

Dat vermoede ik al, net als bij de D&D 8c, dus de afweging beter laag vs beter 3D diepte beeld, lijkt me mooi als ze de komende jaren hier nog iets geniaals voor kunnen verzinnen, dat je met die opstelling toch meer dat diepte beeld kan behouden. Speakers ver naar voren zetten is zeker in normale huiskamers vaak erg lastig, dus die opstelling nabij de wand is dan wel heel gunstig. 

Just now, kappa7 said:

Het is een goed onderbouwde mening en als Bruno slim is doet hij daar ook iets mee.

Ik snap dat het een troetel kindje van je is en je relatie met Bruno zal ook niet helpen om een neutrale mening te vormen.

soms is kritiek krijgen gewoon niet fijn maar een goed verstaander kan er ook zijn voordeel mee doen.

Als ik nu zeg dat ik mijn eigen Kii Three & BXT set zojuist verkocht heb omdat ik de Magnepan prefereer.

Ik vind bv een Purifi SPK16 demo speaker toch net wat mooier dan Kii . Dat was voor mij de reden om de Kii set te verkopen en een setje SPK16 voor mezelf te bouwen.

Eerste reactie op een bezoek aan Dutch Audio Event;

(de oplettende lezer heeft al een vermoeden dat er nog meer gaan volgen 😁)

Deze reactie draag ik op aan iemand die alleen positieve verhalen wil lezen 😁. Genoeg gelachen nu 😁.

Hier en daar met een knipoog, maar meestal uiterst serieus.

Welke van de gehoorde luidsprekers zou ik thuis willen proberen, indien de buidel tot de nok toe gevuld was en de kamer 10 keer groter?

1  De ls. waarmee Audio Phool demonstreerde, maar dan een maatje kleiner. Er was een natuurlijke stem, giga laag, Sonny Rollins klonk levensecht met zijn mono sax-opname uit 1958. Uitstekende ls,mMaar deze is voor eigen gebruik en niet te koop. Er zit ook nog geen kast om.

2  Joekels van Sonus Faber aangestuurd McIntosch. Zeer aangename totaalklank, groot/royaal laag. Maar wel heeeel erg duur.

3  D'audio. Mega grote ls, maar wat een geweldige natuurlijke klank. 6500 euro is het dubbel en dwars waard. Uitstekende ls. In een standaard woonkamer hebben ze niks te zoeken, maar ik ken hun kleinere modellen en die zijn ook niet te versmaden. Als planar-verslaafde blijk ik ook wat te hebben met open beffels. Ik had Hans een mooi verslag beloofd, dus bij deze kerel!

word vervolgd

10 minutes ago, kappa7 said:

Ja, positieve kritiek.

Wat is al goed en wat kan nog beter.

7 minutes ago, Walt said:

Dat vermoede ik al, net als bij de D&D 8c, dus de afweging beter laag vs beter 3D diepte beeld, lijkt me mooi als ze de komende jaren hier nog iets geniaals voor kunnen verzinnen, dat je met die opstelling toch meer dat diepte beeld kan behouden. Speakers ver naar voren zetten is zeker in normale huiskamers vaak erg lastig, dus die opstelling nabij de wand is dan wel heel gunstig. 

Mijn oude Menhir's staan in de hoek van de woonkamer, met een alleraardigst schemerlampje er op.

32 minutes ago, Walt said:

Zo kunnen er meer stoelen in.

8 minutes ago, Bebatoli said:

Als ik nu zeg dat ik mijn eigen Kii Three & BXT set zojuist verkocht heb omdat ik de Magnepan prefereer.

Ik vind bv een Purifi SPK16 demo speaker toch net wat mooier dan Kii . Dat was voor mij de reden om de Kii set te verkopen en een setje SPK16 voor mezelf te bouwen.

Dat had je al wel een keer gemeld hier maar het geeft natuurlijk wel een vorm van bias wat ook absoluut niet gek is natuurlijk.

En als je dat weet als lezer hier dan is een opmerking dat je niet op kritiek zit te wachten wel enigszins gek te noemen.

8 hours ago, Hans van Liempd said:

Wel gezien en ook gehoord. Maar klonken minder snel en dynamisch dan ik had verwacht.

Ik heb vandaag verschillende nummers gehoord en ook op verschillende plaatsen gezeten, dat scheelde nogal, maar zeker met een opnamen van een brassband heel veel dynamiek gehoord.

41qhRVbxYcL.jpg

4 hours ago, Walt said:

Ik vond de kii seven niet zo uit de verf komen, deze stond zeer dicht op de achterwand opgesteld, resultaat was voor mij een plat beeld, nauwelijks diepte te bespeuren, ik neem aan dat het bewust zo is neergezet, dus zo wil men dat het klinkt neem ik dan maar aan. Miste ook de emotie, trok me niet in de muziek. Smaken verschillen dus, aantal mensen zat zich eraan te vergapen!

Ik heb hier met Bruno over gesproken. Omdat de seven geen achterspeaker heeft is het laag gedrag anders. Daarom moet hij voor een correcte weergave van het laag dicht bij de muur staan. In een woonkamer is dat een voordeel omdat ze dan geen ruimte innemen. En toch, ik zat in het midden op de eerste rij en vond zowel het stereobeeld als diepte royaal in orde. Vandaag heb ik in het midden op de tweede rij gezeten en daarna weer op de eerste. Het was nét na 10 uur en de kamer was nog leeg. Op de tweede rij was het laag aanmerkelijk wolliger en het stereobeeld ook minder goed dan op de eerste rij. De plaatst van de luisterstoel is dus ook erg belangrijk. Maar dat wisten we natuurlijk al. Wanneer ik thuis de stoel 20 cm verschuif ga ik 10 dB omhoog in het laag. En natuurlijk weer terug wanneer ik hem weer terug zet.

En neem van mij aan... in een doorsnee huiskamer klinkt dit heel veel beter dan Sonos zooi, maar ook beter dan grote luidsprekers die dichtbij de muur moeten staan. Ik vind het een prachtig ontwerp en blijft na de tweede dag nog steeds de nummer 1 van de show.

In het tweede relaas, een overzicht van merken, die nog een beetje beter hun best moeten doen.

T+A: Goede evenwichtige ls, maar het geluid blijft er een beetje in zitten. 

Final Hybrid 7: Zeer duidelijk midden en hoog. Het laag was echt duidelijk. 

Airtech Hybrid: Prima magnetostaat in midden en hoog. Sublieme tenorsax gehoord. Maar een 6" woofer, die het niet helemaal kan volgen.

Ki 7: Levensecht neergezette vleugel. Idem grote trom. Realistisch bekken. Uitstekende snare drum. Duidelijke stem. Enorme verfijning in zijn algemeenheid. Veel goed geluid uit een klein kastje. Maar ............. een trompet en trombone (mijn instrumenten) klonken echt veel te schel. Hopelijk was dit de opname, maar ik ben er bang voor. 

Blumenhofer FS3: De hoorn doet veel goed werk. Op het laag kon ik niet echt de vinger leggen, beetje wazig allemaal.

Vandaag de show nog een keer overgedaan. Het leek minder druk dan gisteren.

Vandaag heb ik wat uitgebreider geluisterd bij Big Boys Audio. Ze lieten daar het verschil horen tussen een CD loopwerk van € 45.000,- en een Taiko Streamer van € 32.000,-. Ik was vooral benieuwd naar de Taiko, dat is kennelijk de allerhoogste top in streaming. Samen met die van Pink Faun en Grimm.

Beiden speelde hetzelfde nummer via dezelfde Mol Mola DAC. Was er verschil.... ehhhh niet dat ik kon horen. Dus het verhaal dat een CD loopwerk altijd beter klinkt dan een streamer is dus dikke onzin. Nou moet daar als kanttekening bij dat de luisteromstandigheden niet ideaal waren. Veel geroezemoes en luidsprekers die toch wel heel erg hard speelden.

Dan de tweede topstreamer. De PinkFaun. Deze speelde in een dual versie bij Goldmund. Twee streamers dus waar de ene de comunnicatie end doet en de ander alleen de stream doorgeeft. Dit klonk daar erg goed. De eerste keer dat ik Goldmund luidsprekers goed heb horen klinken. Meestal is dat veel te bombastisch, maar hier niet. Het waren dan ook geen actieve speakers maar conventioneel "passief". Maaaaaaaaarrrr... je moest wél precies in het midden gaan zitten. Anders was het stereobeeld helemaal weg en kwam alles uit één speaker. Dat heb ik de laatste tijd weinig zo storend gehoord. Dat het stereobeeld wat mee beweegt is normaal, maar hier was links of rechts. Maar in het midden was het dan ook heel erg goed. Jammer dat er geen stoel in het midden stond en ik dus erg ver moest overhangen om een beetje in het midden uit te komen. Gelukkig was de plaats naast me vrij. Toen ik de demogever vroeg of ver indraaien niet een optie zou zijn om dit probleem te verbeteren, werd ik bijna de ruimte uitgejaagd. Indraaien is helemaal fout. Hoe kom je er bij....

En de derde, dat was de MU-2. Die heb ik onmogelijk goed kunnen beluisteren. Die PMC's klonken zo vervelend dat ik er niet naar kon luisteren. Een set van € 300.000,- en nog geen muziek. De MU-1 heb ik wel op enkele plaatsen gehoord. O.a. bij Grimm, en dat klonk zonder meer prima.

1 hour ago, pjotr27 said:

Tja, leuk maar veel te duur... kom maar eens naar mijn Aurel Bryan luisteren...

het moet natuurlijk wel te koop zijn Pjotr.

Verder ben ik in verschillende kamers nog even gaan luisteren.

Onder andere bij Daudio. Daar was het laag aanzienlijk minder vermoeiend dan gisteren, waarschijnlijk door de gedraaide muziek. Maar een bassdrum vond ik ondanks dat het laag nog steeds vrij royaal aanwezig is, vrij weinig impact hebben. Dit was bij het overbekende Take Five van Dave Brubeck. Dat nummer ken al meer dan 50 jaar en heb ik op honderden verschillende installaties gehoord. Dus ken ik al mijn broekzak. Verder vond ik het midden hoog wat korrelig klinken. Ik had dan met de DSD streamer beter verwacht.

Bij Daluso bijvoorbeeld. een paar Kefjes op miniversterkers. Dit zou minder dan € 750,- kosten. Maar ik denk dat er al voor € 20.000,- aan kabels en tuning zooi aan en bij hing. De klank was zeker niet onaardig, maar ook korrelig en weinig verfijnd.

Bij Riviera klonk het weer zoals gisteren. Weinig laag en hoog, maar wat een onspannen en natuurlijkklinkende combinatie. De eigenaar heeft beloofd, dat hij volgend jaar met grotere speakers zal komen. Dat was volgens hem de beperking.

Wat ik echt niet lekker vond klinken was KAD Audio (schraal geluidje) en Avant Garde het leek daar wel of de baskast een ander stuk muziek speelde als de hoorn. Daar zat iets goed mis.

Dan weer een hoop bekende tegen gekomen. Cock Fonzy Leobus en nog wat anderen waar ik de gezichten wel ken maar niet bij een forumnaam kan onder brengen. Arden (Marco) was kennelijk roken toen ik weer op de stand was.

Toch weer een mooie dag. Bedankt organisatie en demogevers..