Jump to content

Kleed voor LS

carl
 Share

Recommended Posts

34 minutes ago, kappa7 said:

op het eerste reflectie punt.

Ik ben een kleed aan het zoeken George (nu ligt er een kleed wat ik gebruik bij het verven). Een kleed op een afstand van 40/50 centimeter van de LS lijkt me dus wel prima. 

Edited by carl

Om dat punt exact te bepalen kan je ook een spiegel plat op de grond leggen en van uit je luister stoel kijken of je de tweeter en mid ziet in de spiegel.

Dat is dan je eerste reflectie punt.

Dat werkt overigens ook zo met wanden en plafonds.

Als is dat laatste wel iets lastiger om even neer te leggen.

De spiegeltruuk werkt uitstekend. Leg er eerst eens op beide punten een echte absorber en luister. Daarna vervang je de absorbers door kleine kleedjes of dunne stapeltje truien en luister opnieuw. Die truien doen niet veel, alleen wat in het hoog. Net als het kleed gaat doen. Zet een poef op een eerste reflectie punt, lekker dik gevuld of een vilt blok. Je absorbeert dan alleen lokaal en je verliest veel minder hoog dan bij een heel kleed. Je absorptie is dan breedbandiger waardoor het geluidsspectrum gebalanceerder blijft.

Je bent altijd bang voor overgedempt. Dat krijg je dus als je alleen maar het hoog aandeel dempt. Het mid blijft ongedempt en daarmee wordt de verstaanbaarheid slecht.

18 minutes ago, leobus said:

Als je mid/tweeter op oorhoogte staat, is het reflectiepunt halverwege jou en de speaker.

groet,

Leobus

Makkelijker kunnen we het niet maken.

10 hours ago, leobus said:

Als je mid/tweeter op oorhoogte staat, is het reflectiepunt halverwege jou en de speaker.

Dan is het dus nooit een probleem in mijn geval Leo.

22 hours ago, Bebatoli said:

Wat ze doen is de gebruikelijke methode om je hoog absorptie te reguleren. Een "plank met gaatjes" voor een breedbandige absorber. Je kan daarmee poefjes bouwen. Een  frame van dunne metalen profielen. In de wanden stukken van die plaat monteren, dan de gehele poef met een andere absorber vullen en het geheel met stof bekleden. Lijkt me perfect voor vloerreflecties, maar kun je ook aan het plafond hangen (met een lamp er in), dat is belangrijker dan de vloer.

Edited by Seed7

10 hours ago, Seed7 said:

Lijkt me perfect voor vloerreflecties, maar kun je ook aan het plafond hangen (met een lamp er in), dat is belangrijker dan de vloer.

Kun je dat uitleggen? Mij lijkt juist de vloerreflectie dominanter omdat de vloer meestal harder is en daarnaast ook de afstand speaker/vloer kleiner dan die van de speaker tot het plafond.

4 minutes ago, Duclaasie said:

Pas toen we in huizen zijn gaan wonen kwam het harde plafond erbij. 

Je bent de tijd in de grot op dat berenvel vergeten, vroegah. Maar ja. We zijn gewend aan de reflectie van de vloer, die is er altijd. Onze hersenen doen er het juiste ding mee. Plafondreflecties werken (meer) verstorend.

Echter, je moet ook hierdoor het uiteindelijke doel van absorptie in de luisterruimte vergeten. Het doel is om de ruimt akoestisch schijnbaar groter te maken. Bij voorkeur groter dan die van de opname ruimte (of de gebruikte reverbs). Hierdoor wordt dan het zgn Haas effect later getriggerd, door de opgenomen reflecties ipv die van de luisterruimte.

Edited by Seed7

• 8 months later...