Jump to content

Kabelhooghouders/cable lifters.

leobus
 Share

Recommended Posts

25 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat lijkt mij persoonlijk meer dan voldoende. Een afdoende oplossing en vast en zeker sterk genoeg.

Ik ga overigens mijn kabel wel "vast" zetten aan de khh"s, d.w.z dat kabel op de twee buitenste draadjes komt te liggen en onder de twee middelste doorgaat. Omdat ik een gladde vloer heb vermoed ik dat ik ook nog kleine doorzichtige anti-glij silicoontjes ga aanbrengen.

en een velletje doorzichtige stickers heb ik ook al

KHH-stickers.jpg

Ik weet niet hoe dik jouw kabels zijn, maar als ze erg dik zijn gaat dat tussendoor de draden niet lukken. Ik heb bij de ene die ik nu af heb even geprobeerd met een stift van 15 mm doorsnede. Dat gaat nog net. Zit de stift vast. Dikker gaat niet tenzij ik meer draad toepas. Zeg maar of je dat wilt. Overigens is exact dezelfde lengte/ruimte elke keer niet makkelijk te maken. Zal altijd wel een beetje speling in zitten.

Wat staat er op die stickers? Wel grappig zoiets. 
groet,

Leobus

Ik ga de lifters gebruiken voor de luidsprekerkabel: mogami blue rocket. De doorsnee van die kabal is maar 8 mm en van de plug 11 mm. De 2 pluggen kan ik achtereenvolgens rijgen, dat hoeft niet tegelijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral ga voor de looks en de finishing touch. Geluidsmatig verwacht ik niet zo veel maar toch komt er nu wat meer afstand tussen andere bekabeling (o.a. netsnoer) en de luidsprekersnoeren. Dat is sowieso beter.

Op de stickertjes staan de letters L B. Die plak ik aan een kant aan de onderzijde. Dat maakt het nog iets chiquer (denk ik) Als alles goed gaat zie je van het stickertje niks en lijkt het alsof de letters in het polycarbonaat staan.  Ik ga bekijken of zo'n stickertje beter staat aan de binnenzijde of aan de buitenzijde. (Ik knutsel ook graag😀) Mogelijk verander ik de rand om de letters nog in zwart.

Edited by Kraus vonBentinck
typo's

Gelukkig heb ik een vrij lichte Ocos kabel. Ik ben trouwens wel benieuwd naar het effect van de lifters. In ieder geval alle ruimte voor hilarische opmerkingen van bezoekers 

1 hour ago, Jongensdroom said:

Mijn kabels hangen aan het plafond. Een gigantische verbetering in het hoge laag en in het lage hoog. Dat komt omdat ze hoog hangen.

Moet ik nou ook nog plafondhaken gaan ontwikkelen? Houd je wel rekening met minimum afname van 50 stuks?

groet,

Leobus

3 minutes ago, leobus said:

Moet ik nou ook nog plafondhaken gaan ontwikkelen? Houd je wel rekening met minimum afname van 50 stuks?

groet,

Leobus

I denk aan 1000 stuks Leo, want wij hebben een grote familie.

3 hours ago, carl said:

Gelukkig heb ik een vrij lichte Ocos kabel. Ik ben trouwens wel benieuwd naar het effect van de lifters. In ieder geval alle ruimte voor hilarische opmerkingen van bezoekers 

Gewoon bestellen bij Leo en zelf uitproberen. En je eigen bevindingen hier delen.

Of je kabel nou licht of zwaar is heeft niets te maken waarvoor de kabellifsters voor bedoeld zijn.

En mensen die het gek vi den een kabel v d grond spoort zelf niet en snapt het niet. Niet erg. Heb je wat uit te leggen, wat ook leuk is om te doen. 

Mijn bezoekers/vrienden kijken nergens van op hier. Doen ze het wel, dan leg ik het ze geduldig uit. Meestal wordt er daarnaast meer lacherig overgedaan.

Kortom, gewoon ff bestellen bij Leo. 

Bevalt het je niet......kwijt ben je ze ook weer zo hier.

39 minutes ago, audiofreak said:

Gewoon bestellen bij Leo en zelf uitproberen. En je eigen bevindingen hier delen.

Of je kabel nou licht of zwaar is heeft niets te maken waarvoor de kabellifsters voor bedoeld zijn.

En mensen die het gek vi den een kabel v d grond spoort zelf niet en snapt het niet. Niet erg. Heb je wat uit te leggen, wat ook leuk is om te doen. 

Mijn bezoekers/vrienden kijken nergens van op hier. Doen ze het wel, dan leg ik het ze geduldig uit. Meestal wordt er daarnaast meer lacherig overgedaan.

Kortom, gewoon ff bestellen bij Leo. 

Bevalt het je niet......kwijt ben je ze ook weer zo hier.

Carl wil ze éérst thuis proberen :o :D :D :D

Als je ziet wat er rond gaat aan bedragen qua tweaks, dan is dit een no-brainer, ik heb er 12 besteld bij Leo. Leuk om mee te testen, en ik draag graag bij aan Leo zijn creatieve processen. De verwonder ringen zijn echt een flinke verbetering geweest in mijn set. 

ik heb momenteel deze kabellifters al in gebruik (oude foto), de drager is 3D geprint door Vinculum van zelfbouwaudio forum, hij heeft ook de carbon pootjes geleverd die je zelf in de 3 gaatjes in drager moest lijmen. Nadeel van dit type is dat er geen demping in zit, verder vallen ze best op, ik denk door het driepoot ontwerp, ik denk dat die van Leo rustiger gaan ogen. 

file.php?id=135789&mode=view

file.php?id=135650&mode=view

file.php?id=135651&mode=view

file.php?id=135652&mode=view

Groetjes Walter

Edited by Walt

Ik snap denk ik wat je bedoeld, het is een statisch overbepaald systeem (ligger op 3 of meer steunpunten). Heb je een zeer stijve kabel en zou je deze kabeldragers op vaste afstanden zetten, dan draagt hij nauwelijks op sommige staanders. Maar op zich kun je dan de tussenafstand vergroten.

De staanders van Leo hebben een bepaalde veerstijheid, hoewel dit ook niet heel veel zal zijn, maar dit helpt wel om de belasting beter te spreiden over de staanders.

Voornaamste nadeel van de driepoot is denk ik dat deze geen trillings isolatie geeft, het enige wat deze doet is de kabel van de grond houden, dat is natuurlijk ook de hoofdfunctie, maar trillingsinvloeden verkleinen lijkt me altijd nuttig. De prijs voor de driepootjes was wel heel laag, weet niet meer precies hoeveel maar ik heb er veel, dus zal een laag bedrag zijn geweest. 

edit: 5 euro voor een set van 3 standers, dus 3 geprinte dragers en 9 losse pootjes, erg goedkoop dus. 

Groetjes Walter

Edited by Walt

1 hour ago, Walt said:

Ik snap denk ik wat je bedoeld, het is een statisch overbepaald systeem (ligger op 3 of meer steunpunten). Heb je een zeer stijve kabel en zou je deze kabeldragers op vaste afstanden zetten, dan draagt hij nauwelijks op sommige staanders. Maar op zich kun je dan de tussenafstand vergroten.

De staanders van Leo hebben een bepaalde veerstijheid, hoewel dit ook niet heel veel zal zijn, maar dit helpt wel om de belasting beter te spreiden over de staanders.

Voornaamste nadeel van de driepoot is denk ik dat deze geen trillings isolatie geeft, het enige wat deze doet is de kabel van de grond houden, dat is natuurlijk ook de hoofdfunctie, maar trillingsinvloeden verkleinen lijkt me altijd nuttig. De prijs voor de driepootjes was wel heel laag, weet niet meer precies hoeveel maar ik heb er veel, dus zal een laag bedrag zijn geweest. 

edit: 5 euro voor een set van 3 standers, dus 3 geprinte dragers en 9 losse pootjes, erg goedkoop dus. 

Groetjes Walter

Wat voor nare dingen doen trillingen eigenlijk met een luidsprekerkabel?

Ik verwacht een bepaalde trillingsstructuur toevoegen, wat je precies niet wilt als je werkt volgens de Van der Heide filosofie. Triilingen vertalen zich ook naar warmte (behoudt van energie) wat vast ook weer invloed heeft op elektronen niveau. Maar meer in het algemeen, minder trillingen = beter geluid. 

15 minutes ago, Walt said:

Ik verwacht een bepaalde trillingsstructuur toevoegen, wat je precies niet wilt als je werkt volgens de Van der Heide filosofie. Triilingen vertalen zich ook naar warmte (behoudt van energie) wat vast ook weer invloed heeft op elektronen niveau. Maar meer in het algemeen, minder trillingen = beter geluid. 

Okee. Ik ken microfonie.

Maar trillingen zullen er - via de lucht - gewoon ook zijn als de kabels op steuntjes zweven, dus het verschil met op de grond liggen ontgaat me vwb dat aspect.

Geen fysiek contact met de vloer kan ik me helemaal indenken. Dat is heilzaam, zo weet ik uit ervaring.

4 minutes ago, thingman said:

Okee. Ik ken microfonie.

Maar trillingen zullen er - via de lucht - gewoon ook zijn als de kabels op steuntjes zweven, dus het verschil met op de grond liggen ontgaat me vwb dat aspect.

Geen fysiek contact met de vloer kan ik me helemaal indenken. Dat is heilzaam, zo weet ik uit ervaring.

Pootjes elimineren trillingen van de vloer. Trillingen van de lucht houd je altijd. Geluid is trilling van lucht.

Bij luidspreker kabels is de invloed van microfonie onbestaande maar bij interlinks wel. Destijds heb ik een test gedaan met enkele interlinks, de ene zijde afgesloten met een weerstand en de kabel tussen 2 soldeerklemmetjes geplaatst en dan de kabel aan de scoop gehangen. Als ik op de kabel tikte dan zag je op de scoop heel veel onrust, zonder tikken gewoon een rechte lijn. Niet alle kabels hebben hier last van, dat was duidelijk. Dus interlink kabels kunnen zeker iets "toevoegen" aan het geluid, al is tikken op een kabel wel niet hetzelfde als dat die aan apparaten hangt

Foto: tussen zulke 2 klemmetjes had ik de kabel opgespannen dan er tikjes op gegeven.

.cfh-soldering-assistant-la240.jpg

32 minutes ago, Jongensdroom said:

Pootjes elimineren trillingen van de vloer. Trillingen van de lucht houd je altijd. Geluid is trilling van lucht.

Dat snap ik allemaal, maar het gaat m.i. helemaal niet om trillingen bij cable lifters.

Dat wordt nu opgevoerd alsof t de bestaansreden zou zijn voor die dingen, terwijl het in essentie gaat om het vermijden van fysiek contact met de vloer of ondergrond. Ofwel om het voorkomen van extra, zinloos en nodeloos verstorend diëlectricum rondom de kabel.

4 minutes ago, thingman said:

Dat snap ik allemaal, maar het gaat m.i. helemaal niet om trillingen bij cable lifters.

Dat wordt nu opgevoerd alsof t de bestaansreden zou zijn voor die dingen, terwijl het in essentie gaat om het vermijden van fysiek contact met de vloer of ondergrond. Ofwel om het voorkomen van extra, zinloos en nodeloos verstorend diëlectricum rondom de kabel.

Toine,

ik vermoed dat je hier het grootste effect van cable lifters wel benoemd hebt. Mocht er toch nog een trillingscomponent zijn, dan hoop ik dat de Twaron draden hun dempende werking hebben. (In de VWR’s en in Angel hair is die werking wel aangetoond) Maar ik weet ook niet of die trillingscomponent bestaat en van hoeveel belang die is.

Deze cable lifters zijn dan ook bedacht om jouw genoemde reden en omdat ik dat doorzichtige wel mooi vind en omdat ik het trilling effect niet helemaal uitsluit. 
groet,

Leobus

1 hour ago, Bebatoli said:

Bij luidspreker kabels is de invloed van microfonie onbestaande maar bij interlinks wel. Destijds heb ik een test gedaan met enkele interlinks, de ene zijde afgesloten met een weerstand en de kabel tussen 2 soldeerklemmetjes geplaatst en dan de kabel aan de scoop gehangen. Als ik op de kabel tikte dan zag je op de scoop heel veel onrust, zonder tikken gewoon een rechte lijn. Niet alle kabels hebben hier last van, dat was duidelijk. Dus interlink kabels kunnen zeker iets "toevoegen" aan het geluid, al is tikken op een kabel wel niet hetzelfde als dat die aan apparaten hangt

Foto: tussen zulke 2 klemmetjes had ik de kabel opgespannen dan er tikjes op gegeven.

.cfh-soldering-assistant-la240.jpg

Alleen je hand bij de kabel houden zal al een verschil laten zien, je werkt immers met een antenne wat dat betreft.

De PIM heeft hier al aardig invloed namelijk alleen niet echt op de frequenties die binnen de audioband vallen.

Een goed afgeschermde kabel zal overigens al veel minder invloed laten zien.