Auke12 Posted 5 augustus 2023 Report Share Posted 5 augustus 2023 2 hours ago, carl said: Aparte LS Auke. Het zijn de Gradiënt 6.0. Worden gemaakt in Finland. Ik vermoed dat er niet veel verkocht zijn in Nederland. Rinsma uit Lippenhuizen had de 5.0 in zijn luisterruimte. Die had ik ooit gehoord. Kwam de 6.0 via internet tegen en gekocht zonder ze te horen. Ik ben er zeer blij mee. Ze zijn speciaal ontworpen om dicht tegen de muur te plaatsen. https://gradient.fi/ http://hifiknights.com/reviews/speakers/source-of-information/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Het rijgen van de kabel gaat probleemloos maar de transpante stickers zijn mislukt, voorlopig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Hey, ik zie dat je Qed Airloc connectoren gebruikt. Ik denk er ook aan die te gaan gebruiken, alleen weet ik niet welke maat krimptang ik dan nodig heb. Heb jij ze zelf gekrompen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Nee, heb ik niet zelf gedaan maar is al lang geleden geconfectioneerd door Speaker & Co. Aan de andere zijde zitten spades. Voor die kabel had je een speciaal krimpkousje nodig met 2 uiteinden en die hadden ze bij Speaker & Co. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 7 minutes ago, Kraus vonBentinck said: speciaal krimpkousje nodig met 2 uiteinden Zoiets denk ik. Verkrijgbaar bij Conrad: https://www.techniekwebshop.nl/hellermanntyton-helashrink-200-voor-2-aderige-kabel-223-2-b8w-po-x-bk-krimpend-verdeelstuk-2-voudig-35-0-4-0-krimpspruitstuk-verkoop-per-1-x-1-stuk-402-23058-5022660547942-2720680-type-warmkrimp-uitvoering-voor-2-aderige-kabel-en-leidingen.html?gclid=Cj0KCQjwib2mBhDWARIsAPZUn_mmfoU5TYAjjJeYtb_3CeAgGSCx6MZ5pPtBZJ8GrhLFJdCAQQ6KbMkaAs0uEALw_wcB Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 On 5-8-2023 at 17:11, leobus said: Ik heb er nog een paar over uit de eerste batch. Ik heb zelf nog niet geprobeerd hoeveel ik er nodig heb, maar heb er al 12 weggezet. Als de hoeveelheden die al besteld zijn voldoende zijn, heb ik er nog 14 over. Aan een tweede batch begin ik pas als er minstens de helft op voorhand besteld is. Ik heb geen zin om hier met tig-gen van die dingen te blijven zitten. En dat werk was wel aardig veel, maar best leuk om te doen. Soms wat eentonig. 130 plaatjes zagen, idem frezen, 520 gaatjes boren, lange stukken touw impregneren, 65 touwtjes rijgen en vast klemmen. groet, Leobus Mooie oplossing weer Leo! En leuk dat je dit wilt doen, ik denk (....) dat dit veel gaat brengen. Ik kom over niet al te lange tijd even bij je terug voor een bestelling, want ik ben wel van dit soort handigheidjes om juist die microdetail te behouden. Maar ik moet eerst mijn kabelbrei achter mijn set reorganiseren (met ook een kabelslof), maar dan hoor je van mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Ik zit nu te luisteren naar de set met de kabellifters, ik moet wennen aan het geluid, het is dus anders, maar wat dan? Ik denk dat er meer informatie te horen is. Bij een nummer dat ik goed ken hoor ik net een extra laagje dat me eerder niet was opgevallen. De potentie is er, nu moeten mijn hersenen het geluid nog accepteren… Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Tweak tweak tweak, lekker bezig met de hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 augustus 2023 Author Report Share Posted 7 augustus 2023 Hans, Ik wordt liever beïnvloed door positieve verwachtingen dan door negatieve verwachtingen. Heb ik er tenminste lol van. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij meer beïnvloed wordt door de negatieve verwachtingen. Behalve dan als het om zelfgemaakte spullen gaat. DAC’s bijvoorbeeld. Het plezier dat jij daar uit haalt, halen anderen dan weer uit tweaks of andere zelfbouw. Waarom dan steeds dat negatieve over dingen die anderen doen??? Zo, dat moest mij even van het hart. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Het is mijn opzet om zo neutraal mogelijk de dingen te beoordelen, en dan suggestieve elementen uit te sluiten. Eerlijk zijn naar jezelf is best moeilijk, zeker als het veel moeite of geld heeft gekost. Dat is ook dan dat ik de lol heb van de moeite en dan constateren dat het geen steek opschiet, maar je hebt het wel geprobeert. Het meest belangrijke is dan dat je ook kunt toegeven aan de resultaten van de moeite die gedaan zijn, voor niets zijn geweest, behalve dat je weer geleerd hebt. Ik houd er ook niet van om te duiden als het wat anders klinkt dan ook altijd beter is, soms juist een verschuiving, waar het 1 verbeterd en het andere verslechterd, en dan heb je dat niet altijd in de gaten. Ik blijf de lol houden naar muziek te luisterren, en niet alleen maar naar de installatie, die misschien wel iets beter kan. Mij gaat het het meest over de muziek, en de installatie is een middel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 30 minutes ago, HansP said: Het is mijn opzet om zo neutraal mogelijk de dingen te beoordelen, en dan suggestieve elementen uit te sluiten. Eerlijk zijn naar jezelf is best moeilijk, zeker als het veel moeite of geld heeft gekost. Dat is ook dan dat ik de lol heb van de moeite en dan constateren dat het geen steek opschiet, maar je hebt het wel geprobeert. Het meest belangrijke is dan dat je ook kunt toegeven aan de resultaten van de moeite die gedaan zijn, voor niets zijn geweest, behalve dat je weer geleerd hebt. Ik houd er ook niet van om te duiden als het wat anders klinkt dan ook altijd beter is, soms juist een verschuiving, waar het 1 verbeterd en het andere verslechterd, en dan heb je dat niet altijd in de gaten. Ik blijf de lol houden naar muziek te luisterren, en niet alleen maar naar de installatie, die misschien wel iets beter kan. Mij gaat het het meest over de muziek, en de installatie is een middel. Dat mag allemaal zo zijn maar op een forum is "leven en laten leven" een heel nuttige gedragsregel. Voor de honderdste keer "psycholgisch" commentaar geven op de beleving van anderen is echt overbodig. Men mag nog zo overtuigd zijn van het eigen gelijk en daarvan vrijelijk kond doen op een forum, heel onverstandig is het om ook gelijk te willen krijgen. Spreken is zilver.....zwijgen is veel moeilijker. (zoals blijkt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 augustus 2023 Author Report Share Posted 7 augustus 2023 (edited) Zodra je begint met te denken dat je suggestieve dingen kunt uitsluiten, ben je al gebiast. We zijn allemaal mensen en kunnen onze hersenen niet uitschakelen. Ik prefereer een open mind. Verder ga ik mij maar aan de wijze woorden van Kraus houden. groet, Leobus Edited 7 augustus 2023 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Voordeel van kabellifters is, indien hoog genoeg, dat je er onder kan stofzuigen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Ik gebruik meestal een swiffer voor het stuk vloer rond de audio set, iets fijngevoeliger dan zo’n lompe stofzuiger buis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 16 hours ago, Walt said: Ik zit nu te luisteren naar de set met de kabellifters, ik moet wennen aan het geluid, het is dus anders, maar wat dan? Ik denk dat er meer informatie te horen is. Bij een nummer dat ik goed ken hoor ik net een extra laagje dat me eerder niet was opgevallen. De potentie is er, nu moeten mijn hersenen het geluid nog accepteren… Ik reageerde op deze post, er worden hersenen genoemd, en dan geef een link naar een wetenschappelijk onderzoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 9 minutes ago, HansP said: Ik reageerde op deze post, er worden hersenen genoemd, en dan geef een link naar een wetenschappelijk onderzoek. Terecht, want dit is ook een typische audiophilia nervosa verwoording van zaken. Dat neemt echter niet weg dat er geen tweaks bestaan die zich aan autosuggestie en andere psychologische trucs onttrekken. De invloed van cable lifters kan namelijk ook echt evident zijn en in het geheel geen autosuggestief gebeuren weerspiegelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 (edited) 1 hour ago, thingman said: Terecht, want dit is ook een typische audiophilia nervosa verwoording van zaken. Dat neemt echter niet weg dat er geen tweaks bestaan die zich aan autosuggestie en andere psychologische trucs onttrekken. De invloed van cable lifters kan namelijk ook echt evident zijn en in het geheel geen autosuggestief gebeuren weerspiegelen. Wat versta jij dan onder "echt evident"? Meetbaar? En als het niet meetbaar is, hoe toon je het dan aan? Het "probleem" of het bijzondere aan luisteren is dat het bij uitstek een subjectieve ervaring is; niemand hoort precies wat jij hoort. De gevoelens die het opwekt, de herinneringen en associaties die het oproept zijn allemaal louter subjectief en daarom heel vatbaar voor state-of-mind, beïnvloeding en andere mindf***s. Onze hersenen houden ons voortdurend voor de gek. Daar zit overigens geen enkel waarde-oordeel in, maar het is goed om je daar van bewust te zijn. Leestip: Thinking Fast and Slow, Daniel Kahneman Edited 7 augustus 2023 by Plaatjesdraaier Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Discussie zonder end. Als ik beweer dat ik mijn set heel goed ken en het ook herken als zich iets wijzigt in de muzikale presentatie of overtuigingskracht (ik heb het hier niet over geluid of deelgebieden daarvan), dan is dat weer aanleiding tot twijfel voor meetfetisjisten. Je komt er niet uit. Vrijheid blijheid en muziek is het doel voor mij. Niet hetzelfde als geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 (edited) 19 minutes ago, thingman said: Discussie zonder end. Als ik beweer dat ik mijn set heel goed ken en het ook herken als zich iets wijzigt in de muzikale presentatie of overtuigingskracht (ik heb het hier niet over geluid of deelgebieden daarvan), dan is dat weer aanleiding tot twijfel voor meetfetisjisten. De meesten hier hebben een zeer goede set die ze ook erg goed kennen. Dan hoor je al vlug verschillen (ook zeer kleine) als ze er zijn. Morgen komt Leo en ik ben benieuwd wat de “lifters” doen onder de Ocos. Edited 7 augustus 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 (edited) Inmiddels is Leo (sorry) hier net weg en zitten de (12) kabellifters onder mijn Ocos kabel. In ieder geval alleen al het geld waard vanwege het uiterlijk. Zo hangend vallen die kabels nagenoeg weg - zeer fraai. Ik heb de idee dat het geluidsmatig net iets makkelijker klinkt maar ik ga er verder niet bewust naar luisteren zolang ik niet de idee heb dat het minder klinkt. Ik ga wel bewust luisteren naar de kabel van Cock die ik van Leo geleend heb. Dat intrigeert me wel, maar dit terzijde. Edited 8 augustus 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 32 minutes ago, carl said: Inmiddels is Kraus hier net weg en zitten de (12) kabellifters onder mijn Ocos kabel. In ieder geval alleen al het geld waard vanwege het uiterlijk. Zo hangend vallen die kabels nagenoeg weg - zeer fraai. Ik heb de idee dat het geluidsmatig net iets makkelijker klinkt maar ik ga er verder niet bewust naar luisteren zolang ik niet de idee heb dat het minder klinkt. Ik ga wel bewust luisteren naar de kabel van Cock die ik van Leo geleend heb. Dat intrigeert me wel, maar dit terzijde. Nou, daar doe ik het niet voor hoor, vanwege het uiterlijk . Maar als het werkt is het ook wel leuk als het er mooi uitziet. Maar de eerste indruk op de Ocos is voor jou dus niet overtuigend? Ik heb daar wel een aantal voor nodig, net als wat interlinks die nu ook op de grond liggen. Maakt me wel nieuwsgierig, ik zal eens gaan tellen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 (edited) Nogmaals sorry dat ik twee namen heb verwisseld. Ik ben verder helemaal prima tevreden met de Ocos LS kabel hoor Rene. Ik heb nu de interlink van Cock bij Leo geleend. Die ga ik eens rustig uitproberen. Had jij de nano tubes van hem? PS ik ga de verwonderingen toch maar plaatsen Leo. Was nog niet gebeurd. Edited 8 augustus 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 Ja, ik kon het effe niet plaatsen maar begreep het al wel . Ja, die heb ik, maar die hangen dan weer "gewoon" in de lucht.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 augustus 2023 Author Report Share Posted 8 augustus 2023 (edited) Vanmiddag dus bij Carl wezen luisteren en zeker ook wezen kijken. Om met dat laatste te beginnen: ik ben best wel een beetje jaloers op zo’n mooie luisterruimte. Akoestisch aangepast met een resultaat dat er wezen mag. Ik weet natuurlijk niet hoe het zonder die aanpassingen zou klinken, maar nu klinkt het gewoon lekker. Zo lekker dat je er volgens mij uren kan luisteren zonder luister moeheid. Ook geen teveel aan laag dat ik ergens gelezen had. De ruimte is nog niet helemaal af. Er hangen nog wat lampen zonder armatuur aan het plafond en er komt nog een beter kleed wat waarschijnlijk ook nog een bijdrage gaat leveren. Maar veel gaat dat vast niet worden op een al erg goede weergave. Het kleed dat er nu ligt heeft nagenoeg geen structuur. Ook hebben we nog even twee dempingspanelen op de eerste reflexiepunten van de zijwanden wat beter neergezet. Zo’n truc met een spiegeltje doe makkelijker met zijn tweeën. Als slager die zijn eigen vlees keurt, kan ik natuurlijk niet al te veel zeggen over de kabellifters, maar ik had echt de indruk dat het wat rustiger klonk met die dingen. De interlinks die Carl te leen heeft zijn de Sonore Tourmaline RCA interlinks die ik te koop heb staan. Carl houdt niet zo van impulsieve beslissingen dus hij mag ze een poosje proberen. groet, Leobus Edited 8 augustus 2023 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts