leobus Posted 24 augustus 2023 Author Report Share Posted 24 augustus 2023 Dan staat het op 34 aanvragen. Dat vind ik voldoende om een nieuwe batch te gaan maken. Ik ga morgen materiaal bestellen en kijken wanneer ik kan zagen en frezen. Leuk, kan ik weer lekker knutselen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 1 hour ago, thingman said: +1 Blijf maar gewoon meedoen hier, Onno! Hetzelfde geldt voor Gydo! Ik heb vanmiddag ook commentaar gehad op de lifters. Toch typisch dat zo’n gadget zo veel reactie oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 (edited) Als je je niet stoort aan wat doorhang dan kun je met minder stuks af, vind dat zelf wat minder mooi ogen daarom wil ik er nog wel 12 bij, de speakerkabels zijn al netjes maar de 2 x 4 meter netsnoeren kunnen wat extra ondersteuning gebruiken. Dan zal ik er nog wel wat overhouden, die ga ik voor de woofer kabels gebruiken en achter de set om de interlinks vrij van de grond te maken. Leobus zijn prijs is erg netjes, dus mijn advies zou zijn, bestel er iets meer dan je nu denk nodig te hebben, komt vast toch van pas. Edited 25 augustus 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 In de kabel-microfonie heb je zgb tribo-elektrische effecten, electro-statische effecten van het opladen en ontladen van (kunststof) mantels en er zijn piezo-elektrische effecten in de mantel. Allemaal genereren ze signaal in kabels. Kabel-lifters hebben denk ik voornamelijk invloed op tribo-elektrische effecten. Als deze dingen zijn met een meetversterker en een scope zichtbaar te maken. Daarnaast is er signaaloverdracht tussen kabels onderling, met name als ze parallel aan elkaar liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Dus bochten in de kabel leggen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 26 minutes ago, Groovy said: Dus bochten in de kabel leggen ? Eventueel, maar kabels moeten elkaar kruisen, niet samen oplopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 (edited) 39 minutes ago, Groovy said: Dus bochten in de kabel leggen ? Geordende chaos Of "all-in-one-wonders" zoals in de jaren '70, dan heb je amper kabels (aan de buitenkant). Maar serieus, als men zich erg druk maakt over kabels dan zijn geïntegreerde versterkers of receivers een oplossing, liefst inclusief DAC etc. Bij kwaliteitsapparaten wordt zeer grondig over de routing op de printplaten nagedacht. Uit het oog, uit het hart (hoofd) dus. Edited 25 augustus 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 47 minutes ago, Seed7 said: Of "all-in-one-wonders" zoals in de jaren '70, dan heb je amper kabels (aan de buitenkant). Maar serieus, als men zich erg druk maakt over kabels dan zijn geïntegreerde versterkers of receivers een oplossing, liefst inclusief DAC etc. Bij kwaliteitsapparaten wordt zeer grondig over de routing op de printplaten nagedacht. Uit het oog, uit het hart (hoofd) dus. Daar ben ik het mee eens en sommige fabrikanten doen dat terug. Mijn Mola Mola Makua heeft ingebouwde DAC en phonstage. Behalve de voordelen bespaar je (dure) netsnoeren en (dure) interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Ik heb een geintregeerde versterker, dat is dus gunstig wat dat betreft, maar toch veel kabels voor de aangesloten apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Leo, ga eens bij Cock langs of bel hem op. Hij kan je de achtergronden uitleggen van het effect van kabellifters. Destijds heeft Sonore vele metingen gedaan – zowel aan hun eigen spullen als in opnamestudio's – aan kabels, interlinks, printbanen, memory distorsion en microfonie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 augustus 2023 Author Report Share Posted 25 augustus 2023 12 minutes ago, Ove Rickland said: Leo, ga eens bij Cock langs of bel hem op. Hij kan je de achtergronden uitleggen van het effect van kabellifters. Destijds heeft Sonore vele metingen gedaan – zowel aan hun eigen spullen als in opnamestudio's – aan kabels, interlinks, printbanen, memory distorsion en microfonie. Wat extra informatie is altijd leuk. Ik zal hem eens bellen. Ik had gisteren nog wel contact met hem, maar dat ging over weerstanden in mijn speakerfilter. Goede tips gehad. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 22 minutes ago, Ove Rickland said: ga eens bij Cock langs of bel hem 42? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 29 minutes ago, Seed7 said: 42? Al in het Groene Boekje gekeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 2 hours ago, thingman said: Eventueel, maar kabels moeten elkaar kruisen, niet samen oplopen. Mijn audiorek staat 16 cm van de muur. Dus liggen er heel wat kabels parallel, en op die breedte is er is minder mogelijkheid om ze te laten kruisen. Ik heb al verschillende oplossingen overwogen maar steeds zullen er hoogteverschillen nodig zijn. Nu denk ik aan het volgende. De stroomkabels, adapters e.d. zou ik beneden houden. Misschien mogen die wel bij elkaar op de grond, of kan er een reden zijn om ze van de grond te houden? Voor de luidsprekerkabels kan ik een alu-profiel op zo'n 10-15 cm hoogte horizontaal aan de muur bevestigen. De interlinks krijgen dan enkele (muur)steuntjes nog een niveau hoger. Ideaal zal het nog niet zijn, maar zo'n kabelkluwen ideaal wegwerken zit er niet in, denk ik. Iemand nog goede ideeën of voorstellen out-of-the-box? Alleen mijn vrouw nog even inlichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Ik zou dan geen geleidend materiaal gebruiken om als kabel goot te dienen maar een aantal kunststof goten boven elkaar voor de diverse signalen lijkt me een keurige oplossing. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om de interlinks bij elkaar te doen, en de speakers apart in een andere goot. De stroom mag dan op de grond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 (edited) On 25-8-2023 at 13:24, Pass said: Dus liggen er heel wat kabels parallel, en op die breedte is er is minder mogelijkheid om ze te laten kruisen. Kabels parallel niet goed. Maar met welke tussenafstand kan dat toch geen kwaad? Edited 26 augustus 2023 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 Bedankt voor de verwijzing naar een kunststof goot. Had ik even niet aan gedacht. En 't is nog goedkoper ook dan alu. De stroomkabels ga ik dan gewoon op de vloer laten. Een tiental cm daarboven een witte kunststofgoot 2x2 cm, U-vorm met een deksel, over bijna de muurlengte (5m) voor de speakerkabels. Deze goot wordt geschilderd in muurkleur. Blijven de interlinks en de netkabels. Die kan ik in de hoogte wegwerken, al dan niet bevestigd aan het rek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 Klinkt als een goed plan en ziet er vast ook gelijk netjes uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Maar dan liggen de speakerkabels tegen de muur. Hopelijk zitten daar dan geen elektroleidingen in. Ik gebruik ook hooghouders, maar die zijn meer om de kabels op de juiste plek te houden. Ik heb die gemaakt van Western Red Cedar. Maar misschien ga ik die ook nog aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 augustus 2023 Author Report Share Posted 31 augustus 2023 Materiaal voor de tweede batch is binnen. Morgen zagen en frezen. Voor de zekerheid nog maar een paar freesjes erbij gehaald. Vorige keer een gebroken freesje gehad. Na morgen nog wel een paar dagen nodig voor het afwerken. Heb er zin in. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 augustus 2023 Report Share Posted 31 augustus 2023 Als je zondagmiddag maar niet bezig bent Leo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 augustus 2023 Report Share Posted 31 augustus 2023 Vandaag de hooghouders even van dichtbij bekeken en dat ziet er keurig uit hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 augustus 2023 Report Share Posted 31 augustus 2023 Keurig vind ik te zacht uitgedrukt - zeer professioneel is een betere term. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 Ik vind ze qua looks ook zeer geslaagd, en die twaron dragers is echt weer wat nieuws. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 On 28-8-2023 at 17:16, Hans van Liempd said: Maar dan liggen de speakerkabels tegen de muur. Hopelijk zitten daar dan geen elektroleidingen in. Oeps. Niet aan gedacht. Tomme! (Oud worden heeft toch zijn nadelen. 't Is ooit beter gegaan.) Weet iemand een eenvoudige manier om dat te weten te komen zonder een gat in de muur te kappen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts