Jump to content

Kabelhooghouders/cable lifters.

leobus
 Share

Recommended Posts

19 minutes ago, Pass said:

Oeps. Niet aan gedacht. 😒  Tomme!

(Oud worden heeft toch zijn nadelen. 't Is ooit beter gegaan.)

Weet iemand een eenvoudige manier om dat te weten te komen zonder een gat in de muur te kappen?

Gewoon het zekere voor het onzekere nemen 

Als kabels geen contact willen met de vloer, dan willen ze dat ook niet met een muur.

Een beetje jammer vandaag. Lekker bezig met sleuven frezen voor de lifters. Pats, daar ging het freesje. En waren twee nieuwe besteld (en betaald) maar helaas waren de heren van de leverancier op vakantie. Niks geleverd; komen dus later. Ik denk dat ik nu op korte termijn ca 25 lifters af kan maken. De andere komen dus later.

Kon nu wel even aan het filter van mijn speakers knutselen. Zie luisprekers topic.

groet,

Leobus

5 hours ago, Roots said:

Meestal...eigenlijk altijd wel, gaat de leiding/buis recht naar boven vanaf de wandcontactdoos naar de centraaldoos in het plafond.

Yep, maar er zijn/ waren ook genoeg elektro-knutselaars die wars zijn/ waren van logica en regels m.b.t. elektro. 

Ik spreek uit ervaring. De vorige huiseigenaar hier was n.b. een  ingenieur,  maar bepaald niet in de elektrotechniek. De grofste fout: 380 zonder aardlek. Slik.

Toentertijd via rechtsbijstand  zelfs €4000 uitgekeerd gekregen bij afzien van verdere juridische acties.

20 hours ago, Roots said:

Meestal...eigenlijk altijd wel, gaat de leiding/buis recht naar boven vanaf de wandcontactdoos naar de centraaldoos in het plafond.

OK, maar ik woon in België. Hier hebben we geen centraaldoos in het plafond.

De leidingen gaan gewoon van wandcontactdoos naar wandcontactdoos, normaal van de doos even naar beneden, dan horizontaal dicht boven de plint naar de volgende wandcontactdoos of gewoon in de chape.
Ik zal eens uitkijken naar een leidingzoeker, anders project geëlimineerd.

Zo, weer een paar dagen aan het knutselen geweest. De tweede helft van batch 2 is nu ook klaar. De laatste bestelling kan nu ook de deur uit.  Er staan daarna nog 38 KHH’s op een of meerdere liefhebbers te wachten. 
groet,

Leobus

Ik heb ze inmiddels ook ontvangen en ow, wat zien ze er goed uit. Dus móeten ze ook wel goed werken :P B). Op een regenachtige dag (ahum) duik ik achter de set om die brij wat te reorganiseren en de KHH's eronder te plaatsen. Ik ben heel benieuwd!

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Leuk gemaakt.

Heel veel minimalistischer lukt niet, denk ik. Misschien met 3 spiesjes.

9 minutes ago, leobus said:

Inderdaad, leuk gedaan. Heb je nog wel spiesjes over voor de barbeque?

groet,

Leobus

Thnx.

3 spiesjes bleek te instabiel vanwege het gewicht bovenin met de kabel erop.

Mede ook omdat de kabels best hoog liggen, rond de 15-16 cm van de vloer.

Deze hoogte heb ik gekozen omdat ze bij Audioquest met hun kabellifters aangaven dat die hoogte het beste resultaat gaf...

Toen maar naar 4 spiesjes gegaan, en dat is een stuk stabieler.

Haha, nee, de spiesjes zijn op, maar heb nog wel heel veel elastiekjes over... 😉

Gelukkig zijn ze niet duur bij de Action.

• 11 months later...
On 24-8-2023 at 11:01, Bebatoli said:

Ik kan het niet laten, maar kabel lifters zitten voor mij in de "onzin" categorie. Maar de believers zullen wel denken dat ik niet open sta voor deze zaken en mijn gehoor slecht is. Lang geleden heb ik kabel lifters gemaakt in notenhout en ik hoorde geen enkel verschil tussen met en zonder. De eerste die een gefundeerde en wetenschappelijk uitleg kan geven overtuigd me misschien om er toch eens terug mee te experimenteren. Maar ook hier weet ik dat de meeste antwoorden zijn dat ons gehoor fijner is dan metingen, wat complete onzin is.

Het is niet omdat je je iets niet kan voorstellen dat het onzin is Bebatoli. Mensen hebben dat vaak met fysica. Toen ik aan mijn vriendin tijdsdilatatie in de relativiteitstheorie uitlegde reageerde ze ook dat dat onzin was...De wetenschappelijke argumentatie voor kabellifters is er zeker en alle verschillen die je kan horen zijn ook meetbaar. 

De argumentatie om kabellifters te gebruiken is gebaseerd op de invloed van het keramische diëlektricum van een vloer (er is geen invloed op het magneetveld van het signaal, maar wel op het E-veld om een kabel. Dat dielectrikum zal capacitief (en dus meetbaar) werken en bijgevolg de fase van het signaal in de kabel verschuiven. Die faseverschuiving verslechtert de impulsrespons van de kabel (simpel uitgedrukt een scherpe puls wordt een verbrede puls). Kabellifters zorgen ervoor dat de hoeveelheid en de aard van het diëlektricum vermindert en verbeteren dus (hoorbaar).  Zelfs houten lifters op een houten vloer geven al een verbetering. Het beste materiaal voor een lifter is daarom in principe een laag dielektrisch polymeer (kijk naar tabellen met dielectrische waarden op wikipedia), zoals PE bv. Maar de belangrijkste actie is het liften zelf, waardoor je je kabel weghoudt van een hoog diëlektricum.

3 minutes ago, RudyD said:

Het is niet omdat je je iets niet kan voorstellen dat het onzin is Bebatoli. Mensen hebben dat vaak met fysica. Toen ik aan mijn vriendin tijdsdilatatie in de relativiteitstheorie uitlegde reageerde ze ook dat dat onzin was...De wetenschappelijke argumentatie voor kabellifters is er zeker en alle verschillen die je kan horen zijn ook meetbaar. 

De argumentatie om kabellifters te gebruiken is gebaseerd op de invloed van het keramische diëlektricum van een vloer (er is geen invloed op het magneetveld van het signaal, maar wel op het E-veld om een kabel. Dat dielectrikum zal capacitief (en dus meetbaar) werken en bijgevolg de fase van het signaal in de kabel verschuiven. Die faseverschuiving verslechtert de impulsrespons van de kabel (simpel uitgedrukt een scherpe puls wordt een verbrede puls). Kabellifters zorgen ervoor dat de hoeveelheid en de aard van het diëlektricum vermindert en verbeteren dus (hoorbaar).  Zelfs houten lifters op een houten vloer geven al een verbetering. Het beste materiaal voor een lifter is daarom in principe een laag dielektrisch polymeer (kijk naar tabellen met dielectrische waarden op wikipedia), zoals PE bv. Maar de belangrijkste actie is het liften zelf, waardoor je je kabel weghoudt van een hoog diëlektricum.

Ik mag dan wel een mening hebben die gebaseerd is op luisterproeven, iedereen mag het daar oneens mee zijn. Vaak vind ik zaken in audio vaak veel te veel uitvergroot.

Zoals de meeste hier weten ben ik een aanhanger van nuchtere metingen en onderbouwde verklaringen maar dat houd in dat ik toch wel eens een experimentje doe wat niet direct verklaarbaar is. Als ik geen verschil hoor ga ik dat niet uitstrijken op verschillende media. Dat heb ik wel gedaan in't verleden maar ik ben tot besef gekomen dat eenieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.