Jump to content

Kabelhooghouders/cable lifters.

leobus
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, RudyD said:

Het is niet omdat je je iets niet kan voorstellen dat het onzin is Bebatoli. Mensen hebben dat vaak met fysica. Toen ik aan mijn vriendin tijdsdilatatie in de relativiteitstheorie uitlegde reageerde ze ook dat dat onzin was...De wetenschappelijke argumentatie voor kabellifters is er zeker en alle verschillen die je kan horen zijn ook meetbaar. 

De argumentatie om kabellifters te gebruiken is gebaseerd op de invloed van het keramische diëlektricum van een vloer (er is geen invloed op het magneetveld van het signaal, maar wel op het E-veld om een kabel. Dat dielectrikum zal capacitief (en dus meetbaar) werken en bijgevolg de fase van het signaal in de kabel verschuiven. Die faseverschuiving verslechtert de impulsrespons van de kabel (simpel uitgedrukt een scherpe puls wordt een verbrede puls). Kabellifters zorgen ervoor dat de hoeveelheid en de aard van het diëlektricum vermindert en verbeteren dus (hoorbaar).  Zelfs houten lifters op een houten vloer geven al een verbetering. Het beste materiaal voor een lifter is daarom in principe een laag dielektrisch polymeer (kijk naar tabellen met dielectrische waarden op wikipedia), zoals PE bv. Maar de belangrijkste actie is het liften zelf, waardoor je je kabel weghoudt van een hoog diëlektricum.

De reden dat het soms wel en soms niet lijkt te werken heeft niet alleen te maken met vooringenomenheid, dat simpelweg een gebrekkig voorstellingsvermogen en een a-wetenschappelijke houding verraadt (het is nl. zeer onwetenschappelijk om op voorhand iets niet te kunnen geloven).

Het heeft dus ook, en vaker nog, te maken met de aard van de vloer zelf. Op mijn houten vloer gebruik ik momenteel lifters, maar die doen beduidend minder dan eerder op een gewapend betonnen vloer!
De invloed van diëlektrica (de vloer of de kabel zelf) is beduidend groter dan de invloed van de geleider zelf, als dat laatste tenminste geen aluminium is.

4 hours ago, carl said:

Maar op een betonnen vloer in de huiskamer zit vaak weer isolatie, een deklaag en dan weer hout (parket), laminaat e.d.

Ja, en dus?

Op mijn betonvloer ligt een renovatievloer en isolatie van 15cm. Dan het hout.

Je kan het hout ook direct op beton leggen met wat ondervloer, en dan is het weer een heel ander plaatje.

De afstand tot het beton is medebepalend voor de invloed, lijkt me.

Just now, thingman said:

De afstand tot het beton is medebepalend voor de invloed, lijkt me.

Dat bedoelde ik Toine - isolatie is veelal lucht. Maar ik probeer de kabels zoveel mogelijk van de grond te houden.

Tja.

Ik zag ook nooit zoveel in cable lifters, toch maar besloten om het een keer uit te proberen. Wat schertst mijn verbazing: het werkt wel degelijk, wanneer je installatie voldoende resolutie heeft.

Afhankelijk van de ondergrond waar de kabels normaal gesproken op liggen, ook niet zo vreemd dat het werkt.

Lucht heeft de laagste D.A.  factor, dus daarom werken ze.

Er wel even vanuit gaande dat iemand hier geen ls kabels met pvc omhulling in gaat leggen uiteraard. Want dan helpen je kabellifters ook niet meer.

Mooi spul! Ik hou ze in gedachten voor straks mijn hoofdopstelling, wanneer die af is. En dat gaat nog wel duren.