Jump to content

Buis kapot

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb een probleem met een van mijn 4 Tungsol KT 120 buizen. Op mijn versterker kun je met 4 ledjes de bias instellen. Dat lukt bij een van mijn buizen niet meer. Ik dacht eerst dat het ledje kapot was, maar bij wisseling van buizen hetzelfde probleem. Gelukkig heb ik nog 4 Tungsol 6550 buizen en die heb ik net geplaatst.

Inmiddels heb ik hier nog 10 KT 120 buizen liggen in onbekende conditie. Bij een kleine reparatie van de versterker zijn er 4 veel te vroeg vervangen bijvoorbeeld. Dus ik wil de buizen laten testen en tenminste 1 goed reserve setje overhouden. Tone Factory heeft zo’n service. Ik vroeg me eigenlijk of er iemand ervaring heeft met andere bedrijven met die service. Zijn er bij de metingen nog kwaliteitsverschillen?

Overigens zijn de buizen prijzen wel behoorlijk gestegen. Een Tungsol KT 120 kost nu bijna 90 euro. Zal de boycot wel zijn,

Ik weet niet waar de buizen vandaan komen en hoeveel ze gespeeld hebben. Wat ik eens heb gedaan met een quad buizen waarvan er een stuk was één buis van het paar naar tonefactory opsturen, die zoeken er dan een vervanger bij. Ik wil ze met alle plezier voor je testen (heb een Avo tester), maar het punt is dat alle testers weer anders meten, en daar kan Tonefactory of een andere leverancier niets mee. 

Ik zou ze even een mailtje sturen, ze reageren snel en de vraag voorleggen. 

Als de buizen al veel gespeeld hebben zou ik een nieuwe set overwegen. Als de eerste gaat volgt er wellicht nog een of twee. Bovenstaande is dus alleen zinvol als de set buizen nog vrijwel nieuw is en één stuk.

2 hours ago, carl said:

Overigens zijn de buizen prijzen wel behoorlijk gestegen. Een Tungsol KT 120 kost nu bijna 90 euro. Zal de boycot wel zijn,

Dat was te verwachten. Ze komen waarschijnlijk ook niet meer. Wat rest zijn oude voorraden = duur.

De meeste eindbuizen gaan zo'n 5000uur mee. Dus als je de afgelopen 4...5 jaar 365dagen per dag 3 uur gespeeld hebt... Dan zijn ze wel aan vervanging toe. Vaak staat er een  datum op de buizen of dozen of aankoopbon.  Maar je kunt die enen defecte gewoon weg doen, en met de rest verder spelen. Zo doe ik dat ook. Zolang de bias goed af te regelen is is er m.i. niet zoveel aan de hand. Wil je perse meten, dan is vergelijken met een nieuw KT-120 het eenvoudigste. Dat kan Tonefactory vast. 

Edited by Tubejack

Als het 1 van de buizen van de 4  buizen is die ik een keer van je mocht lenen om uit te proberen, dan wist je dat al. Want ik heb je toen ook al aangegeven dat er 1 slechte buis ertussen zat. Als het goed heb ik daar een papiertje o.i.d. bij gedaan.

Ik neem aan dat je KT120 in je C-J zitten. Ik zou terug gaan naar de 6550 buizen. Daar is je eindbak echt voorgemaakt. 

Ikzelf vind de KT120 géén mooie buis in klank.

Ik heb ze toen ook hier gehad op LM-150 eindbak. Maar die is weer mooier in klank met de KT150 buizen en ook op ontworpen. Hoewel de fabrikant ookzegt dat ze met de KT120 buizen ook kunnen. Ja, dat klopt, maar kwa klank is het niet mooier.

In mijn optiek is dat ook met jouw C-J eindbak. Echt ontworpen voor de 6550 buis. KT88 en KT120 kan ook zeggen ze. Als ik tussen die 2 KT's moet kiezen kies ik de KT88.

Hier zou je ook kunnen kijken. Zijn er ook in quad (4x) te verkrijgen. Even zoeken op hun site.

Ik heb daar verleden jaar ook mijn 4x KT150 gekocht, omdat Tonefactory ze niet meer had. 

https://www.audiophonics.fr/en/tubes-and-lamps-tung-sol/tung-sol-kt120-power-tube-high-quality-matched-quad-p-13633.html

Een KT120 trekt zo'n 1,75 tot 1,9 gloeistroom en de 6550 1,6 amp, met 4 buizen maakt dat een verschil van +/- 0,8 amp en dat is verhoudingsgewijs toch wel wat meer. Ook gaat er meer stroom door de KT120 dan de 6550 en dat maakt ook weer een verschil. Je voedingstrafo word zwaarder belast en dat is alleen voor mij al een reden om er geen KT 120 in te steken.

Mijn ervaringen met de KT120 zijn wel erg positief en Onno zou iets genuanceerder mogen zijn. Ik twijfel niet aan je ervaringen Onno, maar die zijn enkel van toepassing in jou versterker(s). Ik heb hier de Zanden 8120 gehad en die speelde héél erg mooi.

Een 6550 en KT 88  hebben een iets ander klankkarakter maar kan je perfect uitwisselen.

Het is niet omdat het "kan" dat het "ideaal" is. Ook ik zou enkel de KT88 of 6550 gebruiken.

15 minutes ago, Seed7 said:

De Zanden is rond de KT120 ontworpen.

Dat "tube rolling", zonder aanpassen van de schakeling, gaat geheel aan mij voorbij.

Inderdaad, en ik ben het met je eens, gebruik de buis waar de versterker voor ontworpen is.

42 minutes ago, Seed7 said:

Dat "tube rolling", zonder aanpassen van de schakeling, gaat geheel aan mij voorbij.

Mee eens.:rolleyes: Echter staat in mijn werkplaats een versterker die vrij universeel is. Waar je 6550, KT-77, KT-88, KT-120 en KT-150 zonder problemen haast plug-and-play kunt plaatsen om te vergelijken en daarna netjes kunt afregelen. Dat is maar goed ook, want ik verwacht dat er tussen nu en zeg een jaar, helemaal geen Russische buizen meer te koop zijn. 

Edited by Tubejack

1 hour ago, Bebatoli said:

......

Mijn ervaringen met de KT120 zijn wel erg positief en Onno zou iets genuanceerder mogen zijn. Ik twijfel niet aan je ervaringen Onno, maar die zijn enkel van toepassing in jou versterker(s).
.......

Het is heel gemakkelijk, Guido. Ik kan hier iets heel bloemrijks neerschrijven en waarbij je de indruk krijgt dat het best zal mee vallen met zo'n KT120 buis. Maar waarom zou ik dat doen? Ik ben meer van de directe communicatie (zoals zoveel Nederlanders) en zeg zoals het is. Dat politieke gewauwel en bloemrijke taal is niet zo aan mij besteed als ik een advies geef aan een bekende van mij. Voor een onbekende zal het wat diplomitieker zijn en minder direct, maar nog steeds gewoon zoals het is.
Ik weet dat Charles mij wel kan hebben en ook hoe hij mijn antwoorden moet lezen. 
Ik heb wel degelijk meerdere buizenversterkers gehoord met een KT120 buis, maar ten opzichte van een KT77 of een KT88 of een KT 150 buis vind ik het klankmatig de minste. Welke versterkers dat waren: Octave, Zanden, Line Magnetic, Trafomatic, Jadis, Prima Luna, Conrad-Johnson, Audio Research. En dan zal ik er vast nog wel 1 of 2 zijn vergeten. Het is gewoon mijn buis (KT120) niet kwa klank. En verder is het ook iets van smaak, zeg maar.

Wel Onno, ik ben NIET van de directe aanpak en vind nuanceren belangrijk en wat voor jou is,  is voor een ander niet het geval. Verder ken ik behoorlijk wat Nederlanders die niet "direct" zijn ! Ik zal nooit wennen aan de gezegde "Nederlandse directheid" zoals jij ze noemt omdat die voor veel Belgen vaak arrogant en  betweterig overkomt. Zo, en nu terug naar de "Buis kapot".

1 minute ago, Bebatoli said:

Wel Onno, ik ben NIET van de directe aanpak en vind nuanceren belangrijk en wat voor jou is,  is voor een ander niet het geval. Verder ken ik behoorlijk wat Nederlanders die niet "direct" zijn ! Ik zal nooit wennen aan de gezegde "Nederlandse directheid" zoals jij ze noemt omdat die voor veel Belgen vaak arrogant en  betweterig overkomt. Zo, en nu terug naar de "Buis kapot".

🤣Hoe bedoel je niet direct !! Ik wist niet dat je zo uit je slof zou schieten. Rustig blijven ademhalen Guido.
Het is maar een hobby de audio en de buizen en de adviezen.

Just now, audiofreak said:

🤣Hoe bedoel je niet direct !! Ik wist niet dat je zo uit je slof zou schieten. Rustig blijven ademhalen Guido.
Het is maar een hobby de audio en de buizen en de adviezen.

Ik vind KT-120 wèl een mooie buis, maar dan in triode.  SE of PP maakt niet zoveel uit. Vind hem krachtig en toch heel verfijnd. Jammer dat je niet alle versterkers zo kunt schakelen.  En jammer dat er nog geen alternatief is ? Misschien uit China? 

7 minutes ago, audiofreak said:

Ik hou niet van de directe aanpak want niemand heeft de wijsheid in pacht, vandaar dat het voor mij belangrijk is om te nuanceren.

Jou conclusie over mij komt helemaal niet overeen met wat ik bedoelde en zeker niet hoe ik me voel.

Ik luister dan wel graag naar muziek, maar het neurotisch bezig zijn met audio heb ik al enkele jaren achter me gelaten.

11 minutes ago, Bebatoli said:

@carl Ik heb nog 3x  KT 120 liggen, die mag je gerust hebben, ik doe er niets mee.

Ik wil die KT 120 graag van je hebben Guido. Doen we verder per PB.

2 hours ago, Tubejack said:

@carllk weet niet of je hebt opgelet.  Maar als je nog nieuwe KT-120 wil, zou ik zelf niet te lang wachten. ;)

Ik ga in ieder geval de KT 120 ‘s naar Tonefactory sturen. Als ik een mooi setje van 4 overhoud ben ik al prima tevreden. 

Edited by carl

8 hours ago, Edje2 said:. Ik wil ze met alle plezier voor je testen (heb een Avo tester), maar het punt is dat alle testers weer anders meten, en daar kan Tonefactory of een andere leverancier niets mee. 

Ik zou ze even een mailtje sturen, ze reageren snel en de vraag voorleggen. 

Doe ik zeker en bedankt voor het aanbod!

5 minutes ago, audiofreak said:

Ik heb je advies gelijk opgevolgd en is zojuist verkocht. Met de reserve KT150 eindbuizen (8x) en de hele voorraad NOS voorversterkerbuizen ECC83 en ECC82 erbij.
Grappig hoe snel het kan gaan😉
Nu moet ik wel op zoek naar een andere versterker.

Goed gedaan 👍

1 minute ago, Tubejack said:

Een "verstrekker" nog wel 😂 Je ging toch reizen? @audiofreak  Heerlijk de wind door je haren..... niets moeten. Die versterker komt vanzelf 🙋‍♂️

Ik ga mezelf versterken met een customnized buizenframe en dan de wereld in. In-ear's in en de zelf uitgekozen playlist met alleen Camel en Pink Floyd in shuffle opstarten en gaaaaaaannnnn met die banaan. Hoe leuk is dat? 

Just now, audiofreak said:

Ik ga mezelf versterken met een customnized buizenframe en dan de wereld in. In-ear's in en de zelf uitgekozen playlist met alleen Camel en Pink Floyd in shuffle opstarten en gaaaaaaannnnn met die banaan. Hoe leuk is dat? 

Heerlijk:), Vergeet niet regelmatig die "doppen" uit je oren te halen....  geniet ook van de omgeving en je soulmate.   Ikzelf loop nooit met muziek, morgen komt mijn "personal trainer" me ophalen en mag ik weer verder met mijn uitdaging. Het gekke is, als de endorfine stijgt, dat ik dan regelmatig aan mooie muziek denk.