Jump to content

Buis kapot

carl
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Tubejack said:

Waar je 6550, KT-77, KT-88, KT-120 en KT-150 zonder problemen haast plug-and-play kunt plaatsen om te vergelijken en daarna netjes kunt afregelen.

... en bij geen enkele bereik je't optimum?

Het iss een van de dingen die ik in het high-end gebeuren nooit heb begrepen, de componenverheerlijking. Deze buis is "beter", deze dac-chip, deze kabel, dit kabelschoentje, dit kabelschoentjespoetsmiddel (of het kwastje waar je het mee aanbrengt of het doekje waar je het mee afneemt). Oh, condensatoren in luidsprekers natuurlijk niet vergeten, gewoon "willy nilly" vervangen die dingen (ontwerpers snappen er toch niets van).

Edited by Seed7

2 hours ago, Seed7 said:

Jan Kool zei al heel veel jaren geleden: iets anders klinken betekent niet per definitie beter klinken Seed. Dat laatste is inderdaad de grote valkuil van hifi. Maar uiteindelijk moet je toch wel iets kiezen.

Edited by carl

11 hours ago, Seed7 said:

Zeker wel, meetbaar en hoorbaar. (Eind) buizen hebben een behoorlijk groot bereik waarbinnen ze lineair werken. Dat is ook het voordeel van buis.

Edited by Tubejack

Ik heb gisteren de Tungsol 6550 geplaatst. Vergeleken met de KT 120 waar ik mee speelde klinkt dit beduidend anders. Nu heb ik indertijd deze buizen uitvoerig vergeleken. Nu lijken de geluidsmatige verschillen veel groter. Zou mijn ruimte nu veel meer laten horen of is het de veroudering van de KT 120? Binnenkort heb ik weer een setje goede KK 120 dankzij Guido. Ben echt benieuwd.

Punt van zorg @Jack is dat een van de buizen minder gloeit dan de andere drie. Moet ik me daarover zorgen maken?

Edited by carl

3 hours ago, carl said:

Punt van zorg @Jack is dat een van de buizen minder gloeit dan de andere drie. Moet ik me daarover zorgen maken?

Dat heb ik ook bij sommige buizen. Soms zie je bijna niet dat ze gloeien. Zolang je de bias goed kunt afregelen is er meestal niks aan de hand. 

2 hours ago, Sodejuu said:

Gewoon iets met transistoren gebruiken. Als die beginnen te gloeien, weet je dat er iets degelijk mis is :D

In een volgend leven misschien Roger!

On 7-8-2023 at 18:22, carl said:

Ik heb gisteren de Tungsol 6550 geplaatst. Vergeleken met de KT 120 waar ik mee speelde klinkt dit beduidend anders. Nu heb ik indertijd deze buizen uitvoerig vergeleken. Nu lijken de geluidsmatige verschillen veel groter. Zou mijn ruimte nu veel meer laten horen of is het de veroudering van de KT 120? Binnenkort heb ik weer een setje goede KK 120 dankzij Guido. Ben echt benieuwd.

Uiteraard klinkt het anders, Charles. Dat lijkt mij logisch. Elke buis heeft een eigen klankkarakter, anders zouden we toch ook niet aan "tube-rolling" doen.
Bijvoorbeeld: Ook buizen die uitwisselbaar zijn zoals een EL34 klinkt ook anders dan zijn equivalent de KT77 of 6CA7. Een EL34 heeft een heel mooi middengebied en prachtig met vrouwenstemmen en een KT77 en 6CA7 gaat weer dieper en klinkt in het hoog opener en ook wel schoner. 

Een 6550 t.o.v de KT120 is dat de KT120 buis strakker en harder zal klinken in klank, schat ik in. Een 6550 is gelijk aan een KT88 en KT90 en dus gewoon uitwisselbaar. Een 6550 buis is Amerikaans en een KT88/KT90 is Europees, maar volledig uitwisselbaar. Een KT88 heeft meer punch  en klinkt vetter in het laag dan een 6550 en de 6550 klinkt weer eleganter dan de KT88 (dit allemaal in mijn beleving). Jouw Conrad-Johnson is in mijn optiek echt ontwikkelt op de 6550 buis. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar de 6550 buis. Dan is er natuurlijk ook nog klankverschil bij dezelfde buizen tussen de verschillende buisfabrikanten.  

Jouw nieuwe aangepaste ruimte zal ook zeker iets doen met je klankkarakter. En ik wil je ook waarschuwen voordat je helemaal teveel dingen gaat veranderen. Toen ik nog mijn dedicated (akoestisch aangepast) luisterruimte had heb ik het eerste half jaar niets veranderd aan mijn set-up.
Ik ben eerst maanden bezig geweest om de ruimte te doorgronden en de plaatsing van de luidsprekers geoptimaliseerd , als ook de set opstelling ( tussen de luidsprekers of alleen de eindversterker of helemaal niets ertussen). Juist met het doel om de luisterruimte goed te doorgronden en te horen wat nou precies de ruimte zelf doet. Daarna ben ik pas andere apparatuur gaan wisselen en ook weer om dan precies te horen wat de nieuwe ingebrachte of gewijzigde apparatuur nu wel of juist niet doet/deed.
Als je te snel wisselt of veranderd dan weet je niet meer precies wat ooit het beginpunt was en wat elke verandering teweeg heeft gebracht. En dat is nu juist de valkuil waar je gauw in kan vallen, vandaar mijn waarschuwing.

En wil je de 6550 t.o.v. de nieuwe set KT120 buis vergelijken dan zou ik daar rustig de tijd voor nemen. En niet te snel wisselen. Hou ook rekening met je gemoedstoestand.
Veel succes en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

48 minutes ago, audiofreak said:

- Een 6550 t.o.v de KT120 is dat de KT120 buis strakker en harder zal klinken in klank, schat ik in. Een 6550 is gelijk aan een KT88 en KT90 en dus gewoon uitwisselbaar. Een 6550 buis is Amerikaans en een KT88/KT90 is Europees, maar volledig uitwisselbaar. Een KT88 heeft meer punch  en klinkt vetter in het laag dan een 6550 en de 6550 klinkt weer eleganter dan de KT88 (dit allemaal in mijn beleving). 

- Jouw nieuwe aangepaste ruimte zal ook zeker iets doen met je klankkarakter.

- En wil je de 6550 t.o.v. de nieuwe set KT120 buis vergelijken dan zou ik daar rustig de tijd voor nemen. En niet te snel wisselen. Hou ook rekening met je gemoedstoestand.
Veel succes en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

- Ik denk dat jouw beschrijving zeer behoorlijk klopt Onno. Toch heb ik een behoorlijk lange tijd met zeer veel plezier met die KT 120 gespeeld. In welke versterker je een buis toepast maakt natuurlijk ook nog uit.

Dus na een maandje spelen met de 6550 ga ik weer een maandje terug naar de KT 120 en dan zien we wel weer. Ik hoop dat de buizen na verloop van tijd buiten Rusland geproduceerd gaan worden. Het wordt zo wel erg duur.

- Ik ervaar het eigenlijk meer als een afwezigheid van een specifieke klanksignatuur Onno. Toen wij verhuisden zei een vriendin dat het ons zou verbazen hoe snel het nieuwe huis (je kent het) zou wennen en inderdaad. Zo is het ook een beetje bij mijn souterrain. Kwaliteit ervaar je al snel als vanzelfsprekend.

- Ik ben verder niet zo impulsief bij aankoop van mijn spullen. Ik laat de bestaande buizen checken door Tone Factory en ik hoop dat ik er 5 of 6 goede over houd. 

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Onno heeft in ieder geval meer als ik met buizen geëxperimenteerd Walt.

Het is zijn beleving @carl ik heb weer een andere. Wat KT-120 betreft verwacht ik, dat die eerder uit China komt dan Rusland. 

Zo duur, zijn ze nou ook weer niet. Mocht mijn voorspelling niet uitkomen, dan zijn er genoeg merken met 6550 en die klinken 

allemaal nét even anders.  Ook qua kwaliteit. De  beste, o.a. die van Svetlana is geweest.    

32 minutes ago, Tubejack said:

Het is zijn beleving @carl ik heb weer een andere. Wat KT-120 betreft verwacht ik, dat die eerder uit China komt dan Rusland. 

Zo duur, zijn ze nou ook weer niet. Mocht mijn voorspelling niet uitkomen, dan zijn er genoeg merken met 6550 en die klinken 

allemaal nét even anders.  Ook qua kwaliteit. De  beste, o.a. die van Svetlana is geweest.    

Precies, zeker in vergelijk met wat mijn Linlai Elite 2a3 kosten (bijna 600 euro paartje), zijn er genoeg betaalbare KT-120 te koop…

1 hour ago, Tubejack said:

1 hour ago, Bebatoli said:

+1

Wat is dan die van jullie? Daar kunnen we allemaal van leren.

2 hours ago, carl said:

- Ik denk dat jouw beschrijving zeer behoorlijk klopt Onno. Toch heb ik een behoorlijk lange tijd met zeer veel plezier met die KT 120 gespeeld. In welke versterker je een buis toepast maakt natuurlijk ook nog uit.

Dus na een maandje spelen met de 6550 ga ik weer een maandje terug naar de KT 120 en dan zien we wel weer. Ik hoop dat de buizen na verloop van tijd buiten Rusland geproduceerd gaan worden. Het wordt zo wel erg duur.

- Ik ervaar het eigenlijk meer als een afwezigheid van een specifieke klanksignatuur Onno. Toen wij verhuisden zei een vriendin dat het ons zou verbazen hoe snel het nieuwe huis (je kent het) zou wennen en inderdaad. Zo is het ook een beetje bij mijn souterrain. Kwaliteit ervaar je al snel als vanzelfsprekend.

- Ik ben verder niet zo impulsief bij aankoop van mijn spullen. Ik laat de bestaande buizen checken door Tone Factory en ik hoop dat ik er 5 of 6 goede over houd. 

Ter verduidelijking voor je.....

Mijn antwoord was gericht op jouw C-J eindbak. 

Dat jij met KT120 buizen veel plezier heb gespeeld snap ik best en vind ik leuk voor je.  En dat KT120 goede buizen zijn begrijp ik ook wel. Niets mis mee, hoor. En iedereen heeft zo  zijn eigen voorkeuren in welk type buis. Ook prima mijns inziens.

Mijn waarschuwing over dat teveel veranderingen in korte tijd een valkuil voor jezelf kan zijn was oprecht en goed bedoeld naar je.

Mijn beschrijving over de verschillende buizentypen en de klank ervan in zijn algemeenheid  was gestoeld op beluistering van verschillende buizen versterkers in verschillende sets door de jaren heen.

Dus niet alleen in mijn eigen set.

Een 6550 is een “oude” buis die door diverse merken geproduceerd werd en wordt waaronder Tungsol. De KT 120 is een doorontwikkeling van de 6550 door Tungsol ! Tungsol zegt zelf dat die “beter” is dan de 6550. Nu vind ik het woord “beter” altijd een lastig woord. “Beter” in wat denk ik dan en in welke condities. In mijn Conrad Johnson deden ze allebei zeer goed. Misschien is de KT 120 net iets strakker. Als ik weer een setj́e KT 120 heb ga ik weer eens goed luisteren. Beiden Types hebben weinig speeluren en de vergelijking zal redelijk eerlijk kunnen zijn.

Ik heb vroeger heel wat verschillende buizenversterkers gebouwd en die waren elke keer specifiek rond een bepaalde buis ontworpen. Ik heb vaak dezelfde schakeling gebruikt en dat maakte vergelijkingen veel eerlijker dan zomaar wat buizen wisselen in dezelfde versterker.

Ik heb het geluk gehad om heel wat oudere buizen te vergelijken, ik bedoel dan originele GEC KT88, RCA 6550, GE 6550, Mullard EL34, ....  Ook heb ik destijds heel wat recente buizen gebruikt.

Zo, wat zijn mijn ervaringen, al zijn die volgens mij niet zo relevant want iedereen heeft zijn voorkeur nietwaar.

Ik ben altijd liefhebber geweest van de EL84 en EL34, die speelden erg verfijnt in het midden hoog maar ook zetten die een krachtig laag neer. Zou het te maken hebben omdat beide buizen pure penthodes zijn.... Als je ze in triode schakelt vind ik ze nog mooier, bijna zo mooi als een 300B. De EL84 is een zwaar onderschatte buis vind ik, maar ja, je kan er niet mee uitpakken.....

Dan de KT88 en 6550 types, wel de KT88 heb ik altijd wat romantischer gevonden, verfijnt, luchtig maar wel iets slordiger in het laag. De 6550 speelde in mijn beleving super neutraal, strak in het laag maar soms wel wat onderkoeld.

Dan de KT120, wel die vind ik "Best of Both Worlds", krachtig maar tevens verfijnt.

Verder heb ik vroeger ook versterkers gebouwd rond de 300BXLS van KR, 2A3 en 211 buis. De mooiste versterker vond ik met de 2A3 en 211. De 211 was uiterst krachtig en verfijnt. Moest ik opnieuw iets bouwen zou ik toch voor de 2A3 kiezen, een buis die mij echt enorm beviel, maar ik heb die niet meer liggen en kopen ga ik ze niet meer doen.

Ook heb ik destijds OTL's gebouwd, meestal rond de 6AS7 of de 6080 (uitwisselbaar) . De OTL's speelden heel erg open, snel en gaven een enorm live gevoel, maar het hoge stroomverbruik en hitte heeft ervoor gezorgd dat ik ermee gestopt ben.

Ik heb nog steeds stapels buizen die vermoedelijk een klein fortuin waard zijn. Heel misschien bouw ik nog wel eens iets, en als dat het geval zou zijn gebruik ik de GM70 waar ik er nog behoorlijk wat van heb.

7 hours ago, carl said:

Een 6550 is een “oude” buis die door diverse merken geproduceerd werd en wordt waaronder Tungsol. De KT 120 is een doorontwikkeling van de 6550 door Tungsol ! Tungsol zegt zelf dat die “beter” is dan de 6550. Nu vind ik het woord “beter” altijd een lastig woord. “Beter” in wat denk ik dan en in welke condities. In mijn Conrad Johnson deden ze allebei zeer goed. Misschien is de KT 120 net iets strakker. Als ik weer een setj́e KT 120 heb ga ik weer eens goed luisteren. Beiden Types hebben weinig speeluren en de vergelijking zal redelijk eerlijk kunnen zijn.

"Beter" is een ruim begrip, maar ik vermoed, dat ze bedoelen: "dat een KT-120 gewoon een sterkere buis is." Er kan meer stroom door, dus hogere vermogens zijn mogelijk. 

Edited by Tubejack