Jump to content

Buis kapot

carl
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Bebatoli said:

Ik ben altijd liefhebber geweest van de EL84 en EL34, die speelden erg verfijnt in het midden hoog maar ook zetten die een krachtig laag neer. Zou het te maken hebben omdat beide buizen pure penthodes zijn.... Als je ze in triode schakelt vind ik ze nog mooier, bijna zo mooi als een 300B. De EL84 is een zwaar onderschatte buis vind ik, maar ja, je kan er niet mee uitpakken.....

Geheel mee eens. Ik meen dat in ieder geval de EL34 speciaal voor audio ontworpen is, de EL84 ook?

EDIT: Niet dus, de EL84 is voor audio ontworpen de EL34 niet zondermeer.

Edited by Seed7

9 hours ago, Bebatoli said:

Dan de KT88 en 6550 types, wel de KT88 heb ik altijd wat romantischer gevonden, verfijnt, luchtig maar wel iets slordiger in het laag. De 6550 speelde in mijn beleving super neutraal, strak in het laag maar soms wel wat onderkoeld.

Dan de KT120, wel die vind ik "Best of Both Worlds", krachtig maar tevens verfijnt.

Zou heel goed kunnen Gydo. Ik vond de KT 120 indertijd zeker beter klinken dan de 6550. Die 6550 die ik nu tijdelijk gebruik zijn ook van Tungsol en die ik vroeger had van Sovtek. Doet dat nu ook veel.

3 minutes ago, carl said:

Ik vond de KT 120 indertijd zeker beter klinken dan de 6550. Die 6550 die ik nu tijdelijk gebruik zijn ook van Tungsol en die ik vroeger had van Sovtek. Doet dat nu ook veel.

De mooiste 6550, naar mijn mening, die ik beluisterd heb was die van RCA, maar die zijn nu quasi onvindbaar.

Om nog even terug te komen op de EL84, wel deze Audiovalve versterker heb ik een tijdje gehad (overname klant) en die vond ik echt héél erg mooi.

Ik ga er eens serieus over nadenken om toch nog eens iets te bouwen, voordeel van de EL84 is dat die draait op een lagere hoogspanning dan de EL34/KT88 types. De EL84 is ook nog eens betaalbaar. Lang geleden had ik een circlotron EL84 buizeneindversterker en die was heel mooi, ontworpen en gebouwd in Belgie door Carad.

Audiovalve

Audiovalve-EL84.jpg

10 hours ago, Bebatoli said:

Moest ik opnieuw iets bouwen zou ik toch voor de 2A3 kiezen, een buis die mij echt enorm beviel, maar ik heb die niet meer liggen en kopen ga ik ze niet meer doen.

Daarom heb ik ook een 2a3 amp laten bouwen. Grootste nadeel is wel dat je hoogrendement luidsprekers nodig hebt. Je mag blij zijn met 3.5 watt uit een 2a3. Mijn vorige buizenamp was een Tektron met 6550 buizen. Dat vond ik best mooi, maar heeft niet de magie van een 2a3

Mooi gebouwd Guido :) Zie ik daar een Mu-stage ? 

Een EL-84 vind ik ook een heel fijn buisje.  Er staat hier een EL-84  SE versterker in een soort van triode schakeling. Het uitgangs vermogen is ongeveer 2x 3watt.

Het is ruim voldoende voor de woonkamer. Een EL-34 vind ik mooi met vrouwen stemmen.  De mooiste 6550 die ik  bezit heb was tot voor kort die van Svetlana. Nu die nieuwe van Brimar.   Maar wat buizen betreft hoeft @carl zich m.i. geen zorgen te maken. Er zijn meer buizen fabrikanten, die niet Russisch zijn. 

Mooi om te zien dat jij toen veel met die witte Audyn plus deed, een flinke tijd lang was er niet veel beter te klinken, en eerlijk gezegd, ze doen het nog steeds netjes. Ik heb ook tijden de Audyn Plus in luidspreker filters toegepast. De jaren daarna kwamen Mundorf, Duelund en recent ook Jantzen meer in de picture. 

25 minutes ago, pjotr27 said:

Prachtig… heb je hem nog?

Neen, ik heb  die verkocht.

22 minutes ago, Tubejack said:

Mooi gebouwd Guido :) Zie ik daar een Mu-stage ?

Bedankt en inderdaad, een Mu stage.

20 minutes ago, Walt said:

Mooi om te zien dat jij toen veel met die witte Audyn plus deed, een flinke tijd lang was er niet veel beter te klinken, en eerlijk gezegd, ze doen het nog steeds netjes. Ik heb ook tijden de Audyn Plus in luidspreker filters toegepast. De jaren daarna kwamen Mundorf, Duelund en recent ook Jantzen meer in de picture. 

De versterker heb ik bijna 25 jaar geleden gebouwd en dan waren de Audyn Plus caps net op de markt. Nog steeds erg mooie caps. Btw, de PP 2A3 was een "overschot" project, ik heb er bijna niets voor gekocht.

Edited by Bebatoli

@Bebatoli Heb je nooit 6C33C buizen geprobeerd? Nu heb ik weinig ervaring met buizen, alleen een KT88 versie. Maar ik heb ooit een versterker van Hans van den Barg gehoord met die 6C33C. Ik was er helemaal flabbergasted van en wilde die na gaan bouwen (houtwerk), waarbij Hans mij zou helpen (elektronicadeel). Het is er nooit van gekomen, maar die zit nog steeds in mijn hoofd als een prachtige buis/versterker....

4 minutes ago, René N. said:

@Bebatoli Heb je nooit 6C33C buizen geprobeerd? Nu heb ik weinig ervaring met buizen, alleen een KT88 versie. Maar ik heb ooit een versterker van Hans van den Barg gehoord met die 6C33C. Ik was er helemaal flabbergasted van en wilde die na gaan bouwen (houtwerk), waarbij Hans mij zou helpen (elektronicadeel). Het is er nooit van gekomen, maar die zit nog steeds in mijn hoofd als een prachtige buis/versterker....

Neen, nooit iets mee gedaan al heb ik er nog liggen.

Dit was de opvolger van de 2A3 versterker opgebouwd rond de 300BXLS en die leverde zo'n 15 watt. Hier oogt die wat slordiger en dat komt omdat ik steraarding heb toegepast.

12230005.JPG

09250002.JPG

12040002.JPG

12230004.JPG

Edited by Bebatoli

Bron: Sony SACD 555ES, Luxman T530 tuner, DIY Dac gebouwd rond de Burr Brown PCM63, voorversterker met gestabiliseerde voedingen en opgebouwd rond de Ba buis van Siemens.  300BXLS eindversterkers en DIY speakers met Accuton drivers.

Gydolon-speaker.jpg

39 minutes ago, Ove Rickland said:

Zie ik hier een 6-kamer smoorspoel zitten? Bij Cock (waar ik regelmatig kom) staat een hele rits van deze spoelen, maar dan met 12-kamers. Zijn destijds nog door Wil Blauw uit Schagen gewikkeld naar een idee van Sonore.

Ja, door Wil Blauw, maar je mag niet vergeten dat deze versterker ongeveer 20 jaar geleden werd gebouwd. Moest ik nu kiezen zou ik onvoorwaardelijk voor http://monolithmagnetics.com/   gaan want deze gaan veel verder.

32 minutes ago, Bebatoli said:

Ja, door Wil Blauw, maar je mag niet vergeten dat deze versterker ongeveer 20 jaar geleden werd gebouwd. Moest ik nu kiezen zou ik onvoorwaardelijk voor http://monolithmagnetics.com/   gaan want deze gaan veel verder.

Klopt, dat was ruim 20 jaar geleden. Inmiddels, begrijp ik van Cock, zijn er al weer nog mooiere kernmaterialen beschikbaar dan die Monolith Magnetics gebruikt.

9 minutes ago, Ove Rickland said:

Klopt, dat was ruim 20 jaar geleden. Inmiddels, begrijp ik van Cock, zijn er al weer nog mooiere kernmaterialen beschikbaar dan die Monolith Magnetics gebruikt.

Sorry, maar dit is onzin, het kernmateriaal is niet hetgeen dat alles bepaald, maar een deel. Ward, de ontwerper heeft mij verteld dat de manier van wikkelen en de afstand van de tussenlagen heel bepalend is. Verder slijpt MM de 2 trafo helften erg precies zodat ze heel goed contact maken. Het is dus absoluut niet alleen het kernmateriaal dat bepalend is, maar er zijn veel meer parameters die invloed hebben op het gedrag van een trafo.

Edited by Bebatoli

37 minutes ago, Ove Rickland said:

Weet niet waarom het onzin is dat er nog mooiere kernmaterialen beschikbaar zijn. Misschien moeten jullie twee maar eens ervaringen uitwisselen.

Mooiere kernmaterialen zijn slechts een deel van een goede UGT, er zijn zoveel andere factoren die de kwaliteit beïnvloeden zoals het materiaal welk je gebruikt tussen de wikkellagen, de dikte er van, bij amorf materiaal de  precieze slijping  van de helften, en zoveel meer.

2 hours ago, Ove Rickland said:

Je valt in herhaling. Evident dat voor het maken van een goede trafo meer nodig is dan alleen het kernmateriaal. Maar als dat beter wordt, en de rest blijft hetzelfde, ga je er doorgaans toch op vooruit.

Nou...... doorgaans wel.  Maar niet iedereen is b.v. gecharmeerd van amorfe kenmateriaal. Verder is het maken van een goede uitgangstransformator m.i. een kunst opzicht en enkeling haal zelfs 300Khz.  We hebben daar een mooi topic voor ;)  

Ja je kunt natuurlijk wel een ander material nemen maar als de manier van wikkelen niet gelijk is dan is het natuurlijk geen vergelijk.

Ove hat het volgens mij alleen over een beter material soort en daar zal nog best winst te halen zijn.

Op dit moment gebruik ik graag de interstage transformatoren met Permalloy als kern materiaal.

loopt van 20Hz-200KHz 

https://nl.aliexpress.com/item/4001146194450.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.32.450f79d2aDfhqR&gatewayAdapt=glo2nld

is 

Deze zitten in de Pure DSD dac en doen het erg goed.