Jump to content

Buis kapot

carl
 Share

Recommended Posts

16 minutes ago, audiofreak said:

Ik kukel mijn buizen gewoon in de grijze kliko. Aan dat scheiden van afval doe ik niet meer mee. Co plete onzin, want alles komt weer bij elkaar voor de verbrandingsovens. 

In België alvast niet, dus sorteren wij. Hier word papier, PMD, groenafval, en algemeen afval echt gescheiden opgehaald en verwerkt. Geen onzin want wij kennen iemand die zelf een bedrijf heeft dat afval ophalingen doet en die heeft mij het haarfijn uitgelegd. Verder doen wij chemisch afval naar het containerpark alsook alle andere afval die we daar gescheiden naartoe kunnen brengen, al is dat bij ons slechts 1 keer per jaar.

Het zou me echt verwonderen dat in Nederland alles op 1 hoop gegooid word.....

Het belangrijkste wat wij doen is zoveel mogelijk afval vermijden !

Dat is hier niet anders hoor al verschilt het wel per gemeente hoe daar mee om gegaan wordt.

Zeker Chemisch afval en afgedankte apparaten worden apart behandeld.

Het groen afval gaat hier naar een compost centrale.

Plastiek en rest wordt hier wel bij elkaar gedaan maar dat wordt bij de afval verwerker gescheiden.

Alleen zie ik met de beste wil van de wereld niet hoe je een buis als chemisch afval wil aanmerken.

Tis echt niet meer als wij ijzer en glas. dat kan gewoon in de oude apparaten bak. of gewon in de grijze kliko. 

11 hours ago, kappa7 said:

Dat is toch voornamelijk voor spaarlampen waar wel rotzooi in zit.

D'as misschien de intentie, maar welke consument kan dat beoordelen? Halogeenlampen zit ook wat in bijvoorbeeld.

Het zelfde voorbeeld met de kunststofafvalbakken. Welke consument kan beoordelen wat wel of niet week is, wat PP, PE, PVC etc? Zeggen dat er alleen verpakkingsafval in mag werkt niet want piepschuim mag niet. Aardappelzetmeelschuim ook niet, maar de consument herkent het niet en gooit het dus niet op de composthoop maar in de bak.

18 hours ago, audiofreak said:

Ik kukel mijn buizen gewoon in de grijze kliko. Aan dat scheiden van afval doe ik niet meer mee. Co plete onzin, want alles komt weer bij elkaar voor de verbrandingsovens. 

Dat is helemaal niet waar Onno (hoewel het incidenteel bij overaanbod wel voor schijnt te komen).

3 hours ago, carl said:

Dat is helemaal niet waar Onno (hoewel het incidenteel bij overaanbod wel voor schijnt te komen).

Nee, voor jou is het niet waar! Voor mij is het wel degelijk waar!
Bijvoorbeeld: in Almere is het gescheiden vuil gewoon de verbrandingsovens ingegaan voor de stadsverwarming. In Amsterdam is dat ook incidenteel gebeurd. Nu komt het uit Italie, huisvuil uit Rome, om de verbrandingsovens te kunnen blijven voorzien van brandstof. En denk je dat het gescheiden word aangeleverd uit Rome ? Ik denk van niet. En ga eens kijken in Zuid-Europa of men daar ook het huisvuil scheidt. Of ga eens een dagje kijken op een scheidingsstation va je gemeente en wat de mens allemaal aanlevert en wat daarvan bij elkaar wordt gegooid. Het is gewoon een grote farce en verdienmodel !!
Hier hebben we 5 verschillende kliko's, die ruim 2 vierkante meter innemen van de tuin. Je zal maar een klein tuintje hebben van 12 vierkante meter en dan ben je 2 vierkante meter kwijt aan die kliko's, dan hou je weinig over van je tuintje en die kliko's staan ook nog in je gezicht. Los van de stank en ongedierte enz. 
Zo vraag ik mij alle langere tijd af als je huur zou claimen/vragen bij de afvalstoffendienst (waar de kliko's van zijn) omdat ze 2 vierkante meter van je afpakken van je (eigen)  grond, wat zou men dan doen? Ik zou weleens willen weten of de afvalstoffendienst dit zomaar mag doen? Ik mag de 5 kliko's niet op de gemeentelijke stoep zetten namelijk.
En hoe zit met de oude flats waar je je afval (nog) niet kan scheiden? Die mogen hun vuil gewoon bij elkaar aanleveren.
Zoals ik al zei...... het is een grote farce en verdienmodel.
Dus....Ik blijf mijn kapotte buizen gewoon in de kliko gooien.  En zo vaak gaan ze niet kapot mijn buizen.

Ongeveer 1/3 van de verbrandde fractie blijft over. Dat is een ernstig verontreinigde fractie die onder wegen e.d. wordt gestopt. Dat is natuurlijk niet goed. Wat mij betreft verbieden ze verbranden van afval met onmiddellijke ingang en zetten ze tussen de LS van Onno een extra container voor buizen. Die kan dan gebruikt worden door de leden van ons forum (haha).

Edited by carl

2 hours ago, Tubejack said:

Wat in mijn omgeving opvalt, dat juist de generatie voor mij..... de "baby boomers"  moeite hebben met het scheiden van afval. 

In mijn omgeving zijn het juist de jongere die het niet zo nauw nemen. Het ergste zijn de Red Bull drinkers.

Ik denk dat juist de babyboomers hun afval goed scheiden.
Waar ik eerst woonde zag je regelmatig een rode kaart bij jongere mensen aan de container hangen.

En dan zijn er nog bedrijven die alle troep in een container gooien, daar betalen ze extra voor.

Edited by Groovy
Aanvulling.

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

In mijn omgeving zijn het juist de jongere die het niet zo nauw nemen. Het ergste zijn de Red Bull drinkers.

Ik heb een paar maande "stage" gelopen bij de gemeente opruim dienst.

Dat is inderdaad een bijzondere categorie in bepaalde wijken Hans. En het liefst nog een deel van de inhoud er in laten.

Na 1x een misser en natte plakvoeten, met zo'n "grijpertje" liet ik eerst die blikjes leeglopen  :blink:

Sinds de invoering van statiegeld op blikjes wordt dat m.i. wel minder.

Verder vermoed ik dat we een gemeente wonen met veel ouderen. Die zijn m.i. toch meer van "opruimen" 

en elke dag een nieuwe zak in de pedaal emmer.  Zo heeft elke omgeving wat.  

39 minutes ago, Hans van Liempd said:

Berust jou conclusie op onderzoek ? Ik vind het erg polariserend !

10 minutes ago, Bebatoli said:

Berust jou conclusie op onderzoek ? Ik vind het erg polariserend !

Een vriend organiseert in zijn buurt opruimacties en loopt zelf ook regelmatig met knijpertje. Nummer 1 waren altijd de Red Bull blikjes, vooral langs de fietsroutes van schoolgaande jeugd. Met statiegeld wordt het misschien wat beter. Maar wat ik op de vorige camping zag, vond ik ook wel bijzonder. Daar stond naast de lege flessenkrat een krat met daarop "statiegeldflesjes en blikjes". En daar kon de eigenaresse dan wekelijks mee naar de winkel. Dat bracht aardig wat extra op. Maar het geeft wél aan, dat het inleveren van blikjes en flesjes nog lang niet algemeen is. In de glaskrat zag ik trouwens ook diverse statiegeldflesjes.

Overigens woont mijn broer aan zo'n "schoolfietsroute", wat daar aan zooi op straat gekiept wordt lijkt ook nergens op.

Edited by Hans van Liempd

Het voordeel van gescheiden inzameling is dat de te verbranden restfractie minder wordt. Zoals gezegd houdt je na verbranden een restfractie over die verontreinigd is. Die moet je zo klein mogelijk houden. 

• 3 months later...

Ik had een paar weken geleden 4 nieuwe KT 120 gekocht als reserve. Ik speel die dan even in om zeker te weten of die buizen goed zijn en dan gaan ze bij de “voorraad”. Na een tweetal weken spelen bleek bij 1 buis de bias niet meer opgedraaid te kunnen worden. Terug naar de Tonefactory en die beweerde dat 2 buizen zwaar versleten zijn. Ze begrepen dat eigenlijk niet. Ze vermoedden dat er wat slechte buizen bij de batch zaten. Ze waren wel gematcht waarschijnlijk door de fabrikant.

PS speelde voor de Ilumia in huis.

Edited by carl