Auke12 Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 (edited) Hierbij het grote, algemene discussie, tips, zin, onzin topic betreffende demping / vibratie / koppelen of ontkoppelen. Ik zit al even na te denken of het nuttig zou zijn om een topic hierover te openen, aangezien er al zo veel over is geschreven. Even googelen en je komt honderden links tegen over dit onderwerp. Het houdt de gemiddelde hifi liefhebber zeker bezig. http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl#trilling https://blog.teufelaudio.nl/spikes-en-dempers-voor-de-beste-sound/ Het houdt mij de laatste tijd zeker bezig. Ik wist altijd wel dat het een bepaald effect had, maar ik had niet door hoe groot de impact kan zijn. Dat je zelfs je set en sound kan tunen door verschillende mogelijkheden en materialen te gebruiken of te combineren. Je kan duizenden euro’s kwijt zijn, maar er zijn ook huis en tuin mogelijkheden die een vergelijkbaar effect kunnen hebben. Ik ben er wel van overtuigd dat het per situatie anders is. Mijn TV kast waarin mijn stereo staat is zeker niet optimaal waardoor effect van ontkoppelaars in mijn situatie denk ik meer doet dan bij anderen. Dus hierbij een plek om er uitgebreid over te posten zonder andere topics te vervuilen Laat maar komen al je tips en tricks. Edited 6 augustus 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 6 augustus 2023 Author Report Share Posted 6 augustus 2023 (edited) Voor mij de oren opener. De Leobus verwonder-ringen https://www.high-endforum.nl/topic/15622-leobus-verwonder-ringen/ Ik gebruik ze onder mijn versterker en dac. Het gebruik van verschillende materialen kogels heeft een flinke invloed op het geluid. Zelfs waar je welke kogel onder je apparaat plaatst heeft invloed. Prachtig verwonderlijk! Ik heb ze ook getest onder een zelfde versterker bij een kameraad. Daar had het een minder positief effect dan bij mij. Dus dat leert mij weer dat het een kwestie van uitproberen is. Edited 6 augustus 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 6 augustus 2023 Author Report Share Posted 6 augustus 2023 (edited) Gebruik van verschillende soorten schuim. Elk soort doet weer iets, soms positief, soms niets, soms negatief. Uitproberen dus. De “beroemde” blauwe zakjes. Namelijk de koud/warm kompressen. Onder andere verkrijgbaar bij de kruidvat. https://www.kruidvat.nl/kruidvat-warm-koud-kompres/p/5211886 Over de niet meer verkrijgbare hema eierdoppen met kogel is veel op internet te lezen. Ik heb daar een variant op bedacht door in een materiaal met een slotbout een rond gaatje te drukken. Daarin een knikker. Het materiaal wat gebruikt wordt heeft ook weer effect. Tot nu toe positief over bamboe Het beruchte Ikea slagersblok https://www.ikea.com/nl/nl/p/aptitlig-slagersblok-bamboe-00233429/ Ook te combineren met schuim/kompres of eierdop/kogel achtig iets Edited 6 augustus 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 17 minutes ago, Auke12 said: Laat maar komen al je tips en tricks. Tip: Nadenken. Wat is het doel, wat is het probleem. Met een luidspreker heb je bijvoorbeeld twee problemen, je wilt ze onwrikbaar op hun plaats houden en je wilt niet dat ze energie in de gebouwmassa stoppen. Die twee problemen zitten elkaar in de weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Voor platenspeler staat ontkoppelen voor mij buiten kijf, zeker omdat het meubel waar het op staat best veel trilling doorgeeft. Uit nieuwsgierigheid heb ik een poosje terug een isoacoustics ISO Puck onder mijn phono voorversterker gedaan, en dat deed zeker iets. Nu kan ik mij goed voorstellen dat bij dit soort lage signalen microfonie een groter invloed heeft. Onder de luidsprekers zitten hier Isoacoustics Gaia voetjes, mede voor extra stevigheid bij het staan van de luidsprekers. Ik heb hier al eens een luidspreker omver zien gaan met alle schade vandien, dus een beetje extra stevigheid was wel gewenst. meen experiment met knijpers onder de luidspreker kabel zie ik wel zitten, alleen luister ik in de woonkamer en heb ik geen echt audio meubel, waardoor het een stuk lastiger is om toe te passen. overigens zijn dit voor mij niet de zaken die het grootste effect hebben. Uiteindelijk is investeren in akoestiek volgens mij veel effectiever Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 (edited) De ‘masterbase’ plaatjes gebruik ik ook graag: https://hifi.nl/artikel/2750/Master-Base.html Edited 6 augustus 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 Volgens mij werkt enkel het principe van massa veer systeem. Daarom maak ik gebruik van sorbothane schijven die tussen houten schijven zit. De iIoacoustics werken ook volgens dit principe. Wel is het belangrijk om de juiste types te nemen, ik bedoel dat het gewicht van het toestel overeen moet komen met het werkingsgebied van de sorbothane schijven. Op Ebay vind je die schijven. Spikes ontkoppelen niets, ze geven de energie gewoon door. Zie even naar de Newtonpendel. I Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 augustus 2023 Report Share Posted 6 augustus 2023 3 hours ago, Bebatoli said: Volgens mij werkt enkel het principe van massa veer systeem. Daarom maak ik gebruik van sorbothane schijven die tussen houten schijven zit. De iIoacoustics werken ook volgens dit principe. Wel is het belangrijk om de juiste types te nemen, ik bedoel dat het gewicht van het toestel overeen moet komen met het werkingsgebied van de sorbothane schijven. Op Ebay vind je die schijven. Klopt de sorbothane gebruikte we ook al in de machine bouw en zijn speciaal om trillingen te dempen. Voor mijn zelfbouwsels gebruik ik dat eigenlijk dan ook standaard als apparaat voet. Veel meer heb je niet nodig eigenlijk. verder natuurlijk ook in de opbouw van het apparaat zelf in de gaten houden dat er geen ongewenste resonanties kunnen ontstaan. Onder de DT eigenlijk alleen de ikea broodplank maar dat is meer om dat de glasplaat niet sterk genoeg vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 6 augustus 2023 Author Report Share Posted 6 augustus 2023 8 hours ago, Duclaasie said: meen experiment met knijpers onder de luidspreker kabel zie ik wel zitten, alleen luister ik in de woonkamer en heb ik geen echt audio meubel, waardoor het een stuk lastiger is om toe te passen. Hier ook. Tussen mijn tv kast en de muur zit maar een paar centimeter. Ik heb getracht om zowel de luidspreker kabels als de voedingskabels, door middel van stroken schuimrubber om de kabel gewikkeld, de muur en de kast niet te laten raken. Baat het niet,dan schaadt het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 9 hours ago, Auke12 said: Hier ook. Tussen mijn tv kast en de muur zit maar een paar centimeter. Ik heb getracht om zowel de luidspreker kabels als de voedingskabels, door middel van stroken schuimrubber om de kabel gewikkeld, de muur en de kast niet te laten raken. Baat het niet,dan schaadt het niet Ik vraag mij af of dat schuimrubber wel zo goed is. Je haalt met je kabellifters de kabel van de vloer omdat je niet wilt dat het diëlectricum van de vloer meetelt bij het diëlectricum van je kabelisolatie. Het laagste diëlectricum is lucht. Dus wil je je kabels in lucht hangen. Het diëlectricum van schuimrubber is hoger dan dat van lucht, dus niet doen zou ik zeggen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 7 augustus 2023 Author Report Share Posted 7 augustus 2023 3 minutes ago, leobus said: Ik vraag mij af of dat schuimrubber wel zo goed is. Je haalt met je kabellifters de kabel van de vloer omdat je niet wilt dat het diëlectricum van de vloer meetelt bij het diëlectricum van je kabelisolatie. Het laagste diëlectricum is lucht. Dus wil je je kabels in lucht hangen. Het diëlectricum van schuimrubber is hoger dan dat van lucht, dus niet doen zou ik zeggen. groet, Leobus Ik heb het over een aantal smalle strookjes schuimrubber, die er voor zorgen dat de rest van de kabel niet de muur of kast raakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 39 minutes ago, Auke12 said: Ik heb het over een aantal smalle strookjes schuimrubber, die er voor zorgen dat de rest van de kabel niet de muur of kast raakt. Aha, dat begreep ik niet zo. Dat lijkt me wel prima. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 7 augustus 2023 Author Report Share Posted 7 augustus 2023 @Bebatoli @kappa7 Ik heb mij even ingelezen over sorbothane. Wat ik lees is dat het fantastisch werkt tegen externe trillingen, maar dat het er tegelijkertijd ook voor zorgt dat interne trillingen opgesloten blijven in het apparaat en dat dat dan weer een nadeel is. Volgens Leobus zou bijvoorbeeld de verwonderringen beide aanpakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 14 hours ago, kappa7 said: verder natuurlijk ook in de opbouw van het apparaat zelf in de gaten houden dat er geen ongewenste resonanties kunnen ontstaan. Daar begint het mee. Je streeft naar een stabiel systeem. Als minuscule veranderingen de enorme invloed hebben, zoals ze verwoord worden, moet je je zorgen gaan maken. Dan is het systeem niet stabiel. Grappig daarbij is dan dat er bij een tweak vermeld wordt dat je systeem wel voldoende resolutie moet hebben om het te kunnen horen, lees "voldoende instabiel moet zijn". (systeem gaat hier niet alleen over de audio keten, maar ieder proces) Helaas, heb ik een mooi voorbeeld van een instabiel systeem. Op mijn vv licht een blok steen. Dat ligt daar om een oorzaak van instabiliteit weg te nemen. Als ik met mijn vinger over de deksel wrijf hoor ik een hele hoge pieieiep. Iets stoot iets anders in de buizen aan waardoor die fluit ontstaat. Een bij buizen vv's bekend fenomeen. Dat blok steen voorkomt het in-koppelen van energie dat iets met de buis doet, maar da's niet goed. Het systeem is instabiel en de microfonie had door de ontwerper in de kast, of schakeling, opgelost moeten worden. (ik had het ook anders kunnen voorkomen, maar het blok lag onder handbereik en dempingsringen oid niet) Was ik nu een audio-guru met een YT kanaal geweest had ik een vaag verhaal opgehangen waarbij de crux wordt weggelaten en 'iedereen' was ineens blokken steen op versterkers gaan leggen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Interessant onderwerp dit. Je kunt soms met kleine aanpassingen behoorlijke winst behalen. Wie wel eens een demo van harmonix voetjes heeft meegemaakt begrijp dan meteen de impact. Die voetjes zijn natuurlijk veel en veel te duur, maar met simpele huis tuin en keuken middeltjes zijn vaak dezelfde resultaten te behalen. Dit vraagt alleen veel experimenteren. Ik stuitte laatst op Sylomer, kent iemand dat? Dat wordt in de professionele wereld gebruikt om apparaten te dempen van hun omgeving. Ze zijn er in verschillende diktes en gewichtsklassen waardoor ze op de situatie kunnen worden aangepast. Ik doe ook veel met sorbothaan, maar dit schijnt een paar stappen verder te gaan. Het vervelende is alleen dat ik het nergens kan bestellen. Kent iemand dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 (edited) 24 minutes ago, Edje2 said: Interessant onderwerp dit. Je kunt soms met kleine aanpassingen behoorlijke winst behalen. Wie wel eens een demo van harmonix voetjes heeft meegemaakt begrijp dan meteen de impact. Die voetjes zijn natuurlijk veel en veel te duur, maar met simpele huis tuin en keuken middeltjes zijn vaak dezelfde resultaten te behalen. Dit vraagt alleen veel experimenteren. Ik stuitte laatst op Sylomer, kent iemand dat? Dat wordt in de professionele wereld gebruikt om apparaten te dempen van hun omgeving. Ze zijn er in verschillende diktes en gewichtsklassen waardoor ze op de situatie kunnen worden aangepast. Ik doe ook veel met sorbothaan, maar dit schijnt een paar stappen verder te gaan. Het vervelende is alleen dat ik het nergens kan bestellen. Kent iemand dit? Ik ken het niet, maar met wat zoeken kom ik op https://www.akoestixproducts.be/nl/sectoren/doe-het-zelf Is zo te zien ook voor de particulier bestelbaar, gezien het kopje "doe-het-zelf".... Vele mogelijkheden, waaronder Sylomer. Lijken mooie oplossingen.... Edited 7 augustus 2023 by René N. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 2 hours ago, Edje2 said: Interessant onderwerp dit. Je kunt soms met kleine aanpassingen behoorlijke winst behalen. Wie wel eens een demo van harmonix voetjes heeft meegemaakt begrijp dan meteen de impact. Die voetjes zijn natuurlijk veel en veel te duur, maar met simpele huis tuin en keuken middeltjes zijn vaak dezelfde resultaten te behalen. Dit vraagt alleen veel experimenteren. Ik stuitte laatst op Sylomer, kent iemand dat? Dat wordt in de professionele wereld gebruikt om apparaten te dempen van hun omgeving. Ze zijn er in verschillende diktes en gewichtsklassen waardoor ze op de situatie kunnen worden aangepast. Ik doe ook veel met sorbothaan, maar dit schijnt een paar stappen verder te gaan. Het vervelende is alleen dat ik het nergens kan bestellen. Kent iemand dit? Het lijkt hier op. Ik denk ook zelfs dat het het zelfde materiaal is maar dan onder een andere merknaam. https://www.akoestiekwinkel.nl/regufoam-trillingsdempende-ontkoppelingsplaten Ik heb dat onder de droger en de warmte pomp gebruikt en werkt inderdaad erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 8 hours ago, Auke12 said: @Bebatoli @kappa7 Ik heb mij even ingelezen over sorbothane. Wat ik lees is dat het fantastisch werkt tegen externe trillingen, maar dat het er tegelijkertijd ook voor zorgt dat interne trillingen opgesloten blijven in het apparaat en dat dat dan weer een nadeel is. Volgens Leobus zou bijvoorbeeld de verwonderringen beide aanpakken. Het voorkomt dat trillingen worden doorgegeven. Het dempen van trillingen moet je doen waar die ontstaan. Al zal ook een grootdeel van de trillingen via de lucht bij de apparaten komen maar dan gaat het er om hoe dat betreffende apparaat met die trillingen omgaat. Een zware massa zal minder snel aangestoten worden dan een dunne topplaat die met de eigen resonantie al snel binnen het audio bereik ligt. Ook de vorm van de behuizing speelt dan mee. Vaak zie je dan ook wel dat er loodbitumen aan de binnenzijde van een behuizing geplaats wordt. Daarmee wordt de eigen resonantie frequentie van het kast materiaal verlaagd en dus ook de gevoeligheid voor externe trillingen verminderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Ik heb eens een Lenco l75 keihard gekoppeld aan de plint, die resoneerde practisch niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 augustus 2023 Report Share Posted 7 augustus 2023 Soms is koppelen ook een oplossing. Zo heb ik een betonvloer in de luisterruimte en staat mijn niet geveerde draaitafel gewoon via het rack met spikes gekoppeld aan de vloer. Dat is met een houten vloer dan weer niet aan te bevelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 13 hours ago, kappa7 said: Het lijkt hier op. Ik denk ook zelfs dat het het zelfde materiaal is maar dan onder een andere merknaam. https://www.akoestiekwinkel.nl/regufoam-trillingsdempende-ontkoppelingsplaten Ik heb dat onder de droger en de warmte pomp gebruikt en werkt inderdaad erg goed. Goede vondst! Ik heb zelf ook wat zitten zoeken, maar je rolt van de ene site in de andere. Heel vaak zit er geen datablad bij waardoor je niet kunt controleren of het dezelfde producten zijn. Ga nog eens verder zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 t.a.v die PU-foams, ook daar is het gewicht wat er op rust van belang, de keuze van het type foam hangt er van af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 Heb een plaatje regufoam besteld. Heb even naar de draagkracht gekeken, en heb voor mijn platenspeler de D300 of hoger nodig. Heb de 300 besteld, kijken wat het doet. Ben benieuwd en laat het weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 Hieronder MIJN idee over koppelen en ontkoppelen. Er zijn nogal wat misverstanden over koppelen en ontkoppelen. 1. koppelen is de boel muurvast met de ondergrond verankeren. Dat lukt nooit 100%, maar met cones lukt dat het best. Maar dan wél op een keiharde en stevige ondergrond. 2. ontkoppelen is het tegenovergestelde. Geen verbinding met de omgeving dus. En dat lukt ook nooit voor 100%. Opstellen op veren is eigenlijk de beste methode. Maar dan ook, kunnen bepaalde frequenties passeren. En dan kun je beide nog beïnvloeden door demping. Alleen schuim onder een apparaat leggen, is een vorm van 1 én 2 én demping. Er is niks zo lastig als demping, omdat een breedbandige demping niet bestaat. Maar het belangrijkste is, wat wil je bereiken? Is het contactgeluid verminderen of trillingen van buitenaf niet in het apparaat door laten dringen? Dan moet je ontkoppelen, al dan niet gecombineerd met demping. Wil je apparaten vast verbinden met de ondergrond omdat je denkt dat het dan minder zal trillen? Dan moet je gaan koppelen. Spikes of cones dus. Ook daarmee is een combinatie met demping denkbaar. B.v. het Masterbase al voetje voor een spike gebruiken. En iedereen heeft zijn eigen wijsheid. Soms klopt er van het verhaal niks en gaat het puur om de verkoop van "zooi". En wanneer je kijkt wat die "zooi" soms kost? Zakkenvullers dus. Iets van werking zit er altijd in, dus iets onwettigs doen ze ook nog geeneens. Ik ben meer van proberen en luisteren. Soms ook "meten" met een seismo-app op een tablet of telefoon. Bijzonder, hoe veel inzicht zo'n app geeft. Ik ben dus van het ontkoppelen. Hier staat alles op kogels te wiebelen. En die dan gecombineerd met rubber platen en gewicht. Een triplex luidspreker te ontkoppelen is totaal nutteloos. Er hoort gewicht bij, om de resonantiefrequentie omlaag te krijg. Ik ontkoppel mijn luidsprekers om minder trillingen op de vloer te krijgen. Lage tonen dringen dan minder naar de onderliggende verdieping en buren door. Maar toen ze ontkoppelt waren, viel mij ook op dat het stereobeeld en door opknapt. Focussering en ruimte worden in mijn geval beter weer gegeven. Apparatuur ontkoppel ik om trillingen van buitenaf en van andere apparaten van elkaar te scheiden. Een Clock in een PC en DAC is erg trillingsgevoelig. Maar ook andere componenten zijn dat. Meettechnisch "onhoorbaar", maar aangezien we logaritmisch horen, denk ik dat we meer horen dat wat er lineair gemeten wordt. Maar dit het dan wel zo'n beetje. Wonderen bestaan niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 2 hours ago, Edje2 said: Heb een plaatje regufoam besteld. Heb even naar de draagkracht gekeken, en heb voor mijn platenspeler de D300 of hoger nodig. Heb de 300 besteld, kijken wat het doet. Ben benieuwd en laat het weten. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts