Jump to content

Het "grote, algemene discussie, tips, zin, onzin topic betreffende demping / vibratie / koppelen of ontkoppelen"

Auke12
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat de Chinezen te weinig ontkoppelen onder luidsprekers. In mijn geval ontkoppelen de eierdoppen beter, waardoor de vloer minder gaat mee trillen. Eigenlijk hebben ze te weinig ruimte voor onder grotere objecten waardoor de kogels tegen de zijkant komen te liggen.

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Dat veert ook een beetje, voor hoge tonen doet dat zeker wat. Voor het laag helemaal niks.

Weet ik eigenlijk niet Hans, nooit bij stil gestaan. Net gevoelt.  Geen dreun naar de vloer.  Kost maar een paar € 

Ik heb het ook onder de betonnen luidspreker standaards 

Met dit nummer getest.

27 minutes ago, Hans van Liempd said:

Jouw luidsprekers samen met de betonnen statieven krijg je niet echt in beweging. Dus door dreunen zal wel meevallen. 

Geen dreun Hans, alleen al,de de luidsprekers geven geen krimp. Terwijl die demo op wat stevig volume toch aardig kan kriebelen  in je buik  :rolleyes:

20 hours ago, Tubejack said:

Goeie tip Roots.B)

De muziek lijkt wel vloeibaar :wub: ik weet niet of dat door het rubber komt .

De lucht rond de dac kan in ieder geval beter circuleren.  Hij staat 24x7 aan, wordt iets warm. 

Ja dat was bij mij ook zo...Je zit gewoon even met je mond open van verbazing. :o

On 6-9-2023 at 14:22, Auke12 said:

Toevallig dat je dit vandaag post. Tijdens mijn luistersessie gisteren ervaarde ik ook een "zompig" laag, en had al bedacht om op korte termijn die Chinezen weer eens onder mijn luidsprekers vandaan te halen.

Het midden en hoog schel ervaarde ik ook voordat ik een laagje kurk tussen luidspreker en ontkoppelaar had geplaatst.

e61de7798994b985647f6afc21480286.jpg&sp=

Het viel mij op dat bij een beetje trekken en duwen aan de luidsprekers het wel weer even wat beter klinkt. Nu de rubber ringetjes die er standaard in zitten terug geplaatst. Ik heb het idee dat ze er dus toch niet voor niets in zitten.

Die rubber ringetjes dienen drie zaken. De eerste om te voorkomen dat de boel niet uit elkaar valt, tweede om de kogels te centreren en derde om de beweging te dempen. En met de laatste heb ik wat moeite. Ontkoppelen is namelijk iets anders dan dempen.

Maar om de kogeltjes mooi in het midden van de ontkoppelaars te krijgen, valt bij zware objecten niet mee. Een versterker of ander apparaat kun je even optillen zodat de ontkoppelaar het midden kan opzoeken en dan het apparaat er voorzichtig op laten zakken. De boel moet wél kunnen schommelen. Dat is dan ook het voordeel van de VWR's en eierdoppen, die zijn een stuk grover en de opstelling komt daarmee minder precies.

• 1 year later...

Na ruim een jaar dit topic weer omhoog halen.

Zoals in een ander topic aangegeven, was ik weer wat met opstelling bezig. 

Als eerste heb ik houten pennetjes in de "Chinezen" gezet. Het apparaat staat dan eerst op hout en dan pas op de ontkoppelaar. Deze staan nu onder de voeding van de streamer. Onder de eindversterkers heb ik het ook even geprobeerd, daar leek het een verbetering. Maar eigenlijk te kort er onder om een goed beeld te krijgen. 

Vanmorgen bedacht ik me, dat de eierdoppen ook verticaal ontkoppelen nog wat zou kunnen brengen. Op het idee gebracht door die IsoAkoustic dingen eigenlijk. Nou heb ik de eigenschap om weinig weg te gooien en zolang er ruimte is om het fatsoenlijk te bewaren, dat dan ook maar te doen. Ik vond zo een stuk isolatiemateriaal voor verwarmingsbuizen. En wel precies met de buitendiameter van de eierdoppen. Ik heb dus stukjes isolatie geknipt en onder in de eierdoppen gestoken. En wel zo, dat het schuim ca. 8 mm uitsteekt. Wanneer ik nu op de eierdop druk veert dat mooi gedempt. De horizontale koppeling gaat dan door de losliggende kogels de vertikale door het schuim. Ik heb er 6 gemaakt en onder de eindversterkers gezet. Bij die onder de trafo is het schuim 3 mm langer, anders staat hij scheef. Nou maar afwachten wat het inveren op de langere termijn doet. 

Waar het over gaat, is natuurlijk wat het klankmatig brengt. Ik heb dus eerst het riedeltje demomuziek maar weer eens gedraaid. Korte stukjes. De conclusie is eigenlijk dat het zeker niet slechter klinkt. De ruimtelijkheid lijkt wat te zijn toegenomen. Maar langer luisteren zal moeten uitmaken of dit zo blijft staan. 

Edit. Helaas, mislukt. het schuim is na een uur al helemaal in de eierdop verdwenen. 

Edited by Hans van Liempd

51 minutes ago, Hans van Liempd said:

Na ruim een jaar dit topic weer omhoog halen.

Zoals in een ander topic aangegeven, was ik weer wat met opstelling bezig. 

Als eerste heb ik houten pennetjes in de "Chinezen" gezet. Het apparaat staat dan eerst op hout en dan pas op de ontkoppelaar. Deze staan nu onder de voeding van de streamer. Onder de eindversterkers heb ik het ook even geprobeerd, daar leek het een verbetering. Maar eigenlijk te kort er onder om een goed beeld te krijgen. 

Vanmorgen bedacht ik me, dat de eierdoppen ook verticaal ontkoppelen nog wat zou kunnen brengen. Op het idee gebracht door die IsoAkoustic dingen eigenlijk. Nou heb ik de eigenschap om weinig weg te gooien en zolang er ruimte is om het fatsoenlijk te bewaren, dat dan ook maar te doen. Ik vond zo een stuk isolatiemateriaal voor verwarmingsbuizen. En wel precies met de buitendiameter van de eierdoppen. Ik heb dus stukjes isolatie geknipt en onder in de eierdoppen gestoken. En wel zo, dat het schuim ca. 8 mm uitsteekt. Wanneer ik nu op de eierdop druk veert dat mooi gedempt. De horizontale koppeling gaat dan door de losliggende kogels de vertikale door het schuim. Ik heb er 6 gemaakt en onder de eindversterkers gezet. Bij die onder de trafo is het schuim 3 mm langer, anders staat hij scheef. Nou maar afwachten wat het inveren op de langere termijn doet. 

Waar het over gaat, is natuurlijk wat het klankmatig brengt. Ik heb dus eerst het riedeltje demomuziek maar weer eens gedraaid. Korte stukjes. De conclusie is eigenlijk dat het zeker niet slechter klinkt. De ruimtelijkheid lijkt wat te zijn toegenomen. Maar langer luisteren zal moeten uitmaken of dit zo blijft staan. 

Een keer een track van een test_CD of zo afspelen met een frequency sweep,  kijken of de kasten uit de Chinezen vliegen of dat ze netjes in het holletje blijven en resonanties opvangen (absorberen) dan moet die energie wel ergens blijven dus dan zullen die Chinezen rode wangetjes moeten krijgen  (of oranje wangetjes  🙂  )

Mijn ervaring met allerlei accessoires is die wel een beetje helpen maar dat de winst eerder beperkt is. Ik ben meer voorstander van minder accessoires en dat bespaarde geld in betere apparatuur te steken. Voor mij is dan de sprong voorwaarts groter dan al die accessoires. Echt ontkoppelen werkt alleen bij een massa-veer systeem, spikes ontkoppelen niets, iets wat blijkbaar zelden word aangenomen. Een VW Kever zal nooit een Porsche worden na tunen.

4 minutes ago, Bebatoli said:

Mijn ervaring met allerlei accessoires is die wel een beetje helpen maar dat de winst eerder beperkt is. Ik ben meer voorstander van minder accessoires en dat bespaarde geld in betere apparatuur te steken. Voor mij is dan de sprong voorwaarts groter dan al die accessoires. Echt ontkoppelen werkt alleen bij een massa-veer systeem, spikes ontkoppelen niets, iets wat blijkbaar zelden word aangenomen. Een VW Kever zal nooit een Porsche worden na tunen.

Daarom hier geen dure accessoires, maar hobbyproiducten.

Het idee met het schuim gaat het niet worden. Het schuim is na een uur al helemaal in de eierdop verdwenen.

8 minutes ago, MarcelMR said:

Een keer een track van een test_CD of zo afspelen met een frequency sweep,  kijken of de kasten uit de Chinezen vliegen of dat ze netjes in het holletje blijven en resonanties opvangen (absorberen) dan moet die energie wel ergens blijven dus dan zullen die Chinezen rode wangetjes moeten krijgen  (of oranje wangetjes  🙂  )

Ik ben nu meer bezig met ontkoppelen van apparatuur. De luidsprekers staan al 15 jaar op eierdoppen met kogels.

Ik zoek nu een veer die in de eierdop past. 50 mm buitendiameter, draaddikte 2 a 3 mm en hoogte 30 mm. 

Ik heb zelf DIY ontkoppeling sets gemaakt en dat was met Sorbothane, geen schuim dus. Isoacoustics gebruikt dat ook. Ik heb ook geen eierdoppen gebruikt maar de sorbothane zit tussen 2 beuken schijven en dat werkt uitstekend. Op Ebay vind je sorbothane schijven die in verschillende gewichtsklasse verkrijgbaar zijn.

43 minutes ago, Bebatoli said:

Ik heb zelf DIY ontkoppeling sets gemaakt en dat was met Sorbothane, geen schuim dus. Isoacoustics gebruikt dat ook. Ik heb ook geen eierdoppen gebruikt maar de sorbothane zit tussen 2 beuken schijven en dat werkt uitstekend. Op Ebay vind je sorbothane schijven die in verschillende gewichtsklasse verkrijgbaar zijn.

Zoals al eerder gezegd, denk ik dat absorberen niet altijd de goede oplossing is. Echte vrijheid lijkt mij het best, maar dat is onmogelijk, omdat je dan zwevende apparaten nodig hebt. Met een luchtkussen of magneten zou dat misschien kunnen, maar technisch niet simpel.

De horizontale ontkoppeling met kogels is al behoorlijk. Dit wordt ook voor trillingsgevoelige meetinstrumenten gebruikt. Maar verticaal is het gewoon gekoppeld. Ik weet niet in hoeverre dat erg is. En daar ben ik nu mee aan het experimenteren.

Ik heb nu twee eierdoppen in elkaar gelegd met daar een siliconen slangetje tussen. Dat slangetje kan korter zijn voor minder zwaar belastte plaatsen en helemaal rond voor zwaarder belastte. Die zwaardere staan onder de trafo en twee met stukjes onder het front en derde positie. De eerste indruk is, dat dit wat dempt. Echt positief ben ik nog niet. Eerst maar eens wat langer muziek draaien.

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Zoals al eerder gezegd, denk ik dat absorberen niet altijd de goede oplossing is. Echte vrijheid lijkt mij het best, maar dat is onmogelijk, omdat je dan zwevende apparaten nodig hebt. Met een luchtkussen of magneten zou dat misschien kunnen, maar technisch niet simpel

Zoals ik al eerder heb gezegd werkt het bij mij uitstekend en wat voor mij ook belangrijk is, is dat het vanuit fysisch standpunt verklaarbaar is.

De vraag Hans of je al IsoAcoustics hebt geprobeerd, want veel hebben we een mening die vaak op een buikgevoel is gebaseerd. Al snel word de "conclusie" getrokken dat een massa veersysteem "saai" klinkt en die ervaring heb ik niet, integendeel.

Ik heb tijdens onze winkel heel wat ontkoppelingsproducten kunnen proberen. Stillpoints werkte bij mij prima, maar de meeste producten vond ik ontoereikend.

Ik vind ook dat er vaak mythische eigenschappen worden toegeschreven aan ontkoppeling en in al die jaren ervaring heb ik ervaren dat het een minimale invloed heeft.

Uiteraard heb ik alle respect voor mensen die er mee willen experimenteren en als er dan positieve ervaringen worden opgedaan dan is dat top.  

53 minutes ago, Hans van Liempd said:

Zoals al eerder gezegd, denk ik dat absorberen niet altijd de goede oplossing is. Echte vrijheid lijkt mij het best, maar dat is onmogelijk, omdat je dan zwevende apparaten nodig hebt. Met een luchtkussen of magneten zou dat misschien kunnen, maar technisch niet simpel.

De horizontale ontkoppeling met kogels is al behoorlijk. Dit wordt ook voor trillingsgevoelige meetinstrumenten gebruikt. Maar verticaal is het gewoon gekoppeld. Ik weet niet in hoeverre dat erg is. En daar ben ik nu mee aan het experimenteren.

Ik heb nu twee eierdoppen in elkaar gelegd met daar een siliconen slangetje tussen. Dat slangetje kan korter zijn voor minder zwaar belastte plaatsen en helemaal rond voor zwaarder belastte. Die zwaardere staan onder de trafo en twee met stukjes onder het front en derde positie. De eerste indruk is, dat dit wat dempt. Echt positief ben ik nog niet. Eerst maar eens wat langer muziek draaien.

Een luchtkussen is vrij simpel te maken met de binnenband van een (kinder) fiets. Het mooie is dat je dan ook met druk kan variëren. Ik heb daar erg goede resultaten mee behaald onder een draaitafel om akoestische feedback te verlagen. 

29 minutes ago, Bebatoli said:

Zoals ik al eerder heb gezegd werkt het bij mij uitstekend en wat voor mij ook belangrijk is, is dat het vanuit fysisch standpunt verklaarbaar is.

De vraag Hans of je al IsoAcoustics hebt geprobeerd, want veel hebben we een mening die vaak op een buikgevoel is gebaseerd. Al snel word de "conclusie" getrokken dat een massa veersysteem "saai" klinkt en die ervaring heb ik niet, integendeel.

Ik heb tijdens onze winkel heel wat ontkoppelingsproducten kunnen proberen. Stillpoints werkte bij mij prima, maar de meeste producten vond ik ontoereikend.

Ik vind ook dat er vaak mythische eigenschappen worden toegeschreven aan ontkoppeling en in al die jaren ervaring heb ik ervaren dat het een minimale invloed heeft.

Uiteraard heb ik alle respect voor mensen die er mee willen experimenteren en als er dan positieve ervaringen worden opgedaan dan is dat top.  

IsoAcoustic heb ik alleen op een beurs en onder luidsprekers gehoord. Die demo was wél goed, omdat er twee gelijke luidsprekers waren opgesteld. 

Ik vond nog een lang artikel over koppelen en ontkoppelen. Dat moet ik nog lezen. http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/54-isolation-systems

Hoe die Stillpoints precies werken vind ik nergens. In de patenten worden kogels in een huis getekend. De vering en ontkoppeling zou dan uit de kogels moeten komen.