Jump to content

Het "grote, algemene discussie, tips, zin, onzin topic betreffende demping / vibratie / koppelen of ontkoppelen"

Auke12
 Share

Recommended Posts

11 minutes ago, Duclaasie said:

Een luchtkussen is vrij simpel te maken met de binnenband van een (kinder) fiets. Het mooie is dat je dan ook met druk kan variëren. Ik heb daar erg goede resultaten mee behaald onder een draaitafel om akoestische feedback te verlagen. 

Dat is niet echt een luchtkussen, maar een luchtveer. Het rubber verbindt de beide delen nog steeds.

51 minutes ago, Duclaasie said:

Een luchtkussen is vrij simpel te maken met de binnenband van een (kinder) fiets. Het mooie is dat je dan ook met druk kan variëren. Ik heb daar erg goede resultaten mee behaald onder een draaitafel om akoestische feedback te verlagen. 

Ik heb ooit, bij een klant die een draaitafel op een gammel kastje had gezet een fiets binnenband gebruikt en daarop een granieten blad met de draaitafel erboven en inderdaad dat werkte uitstekend. De band moest lichtjes opgepompt worden en dat werkte het beste.

5 minutes ago, Bebatoli said:

Ik heb ooit, bij een klant die een draaitafel op een gammel kastje had gezet een fiets binnenband gebruikt en daarop een granieten blad met de draaitafel erboven en inderdaad dat werkte uitstekend. De band moest lichtjes opgepompt worden en dat werkte het beste.

Exact, dat was ook ongeveer hoe ik hem toepaste. Ik gebruikte een kleine fietsband icm een dikke essenhout plank en dat ging hartstikke goed. 

48 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat is niet echt een luchtkussen, maar een luchtveer. Het rubber verbindt de beide delen nog steeds.

volgens mij komt de Audio Physic VCF dan het meest in de buurt. Die werken obv magneten die afstoten. 

Wat zeker een experimentje waard is, is voetjes maken met Neodymium magneten  die mekaar afstoten. Je zou die kunnen monteren in 2 buizen die in mekaar passen. Ga ik deze winter eens uitproberen want dat moet haalbaar zijn. Ik heb trouwens voor mijn DIY draaitafel 2 ringmageneten van Bruno gekregen die tot 30 kg belasting mekaar afstoten.

47 minutes ago, Hans van Liempd said:

IsoAcoustic heb ik alleen op een beurs en onder luidsprekers gehoord. Die demo was wél goed, omdat er twee gelijke luidsprekers waren opgesteld. 

Ik vond nog een lang artikel over koppelen en ontkoppelen. Dat moet ik nog lezen. http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/54-isolation-systems

Hoe die Stillpoints precies werken vind ik nergens. In de patenten worden kogels in een huis getekend. De vering en ontkoppeling zou dan uit de kogels moeten komen.

Ik heb een deel van de “Audiodrom” verwijzing bekeken. Daar staan wel dingen in genoemd die ik ook heb gebruikt bij mijn ideevorming voor het maken van de VWR’s.

Kennelijk heb ik nog niet zo verkeerd gezien. Ervan uitgaande natuurlijk dat de Audiodrom man het goed snapt.

De rest van zijn verhaal met het testen van allerlei dempers heb ik maar oppervlakkig bekeken. Jammer dat ik nooit de eerlijke kans krijg om mijn VWR’s bij zo’n tester te krijgen. Heb het wel eens geprobeerd bij commerciële bedrijven, maar die komen natuurlijk tot de conclusie dat de (dure = winstmarge) spullen die ze zelf verkopen beter zijn. Gelukkig zijn er inmiddels aardig wat mensen die happy zijn met de VWR’s.

groet,

Leobus

Klopt, de VWR's zijn tot nu toe onovertroffen. 

Toch wil ik eens gaan kijken wat ik met de eierdoppen kan bereiken. Ondanks dat die van metaal zijn. Houten kogels zoals Mumsoft die gebruikte is misschien ook een goed idee. Al is de puntbelasting veel lager en zal de rolweerstand daarmee toenemen.

34 minutes ago, leobus said:

Ik heb een deel van de “Audiodrom” verwijzing bekeken. Daar staan wel dingen in genoemd die ik ook heb gebruikt bij mijn ideevorming voor het maken van de VWR’s.

Kennelijk heb ik nog niet zo verkeerd gezien. Ervan uitgaande natuurlijk dat de Audiodrom man het goed snapt.

De rest van zijn verhaal met het testen van allerlei dempers heb ik maar oppervlakkig bekeken. Jammer dat ik nooit de eerlijke kans krijg om mijn VWR’s bij zo’n tester te krijgen. Heb het wel eens geprobeerd bij commerciële bedrijven, maar die komen natuurlijk tot de conclusie dat de (dure = winstmarge) spullen die ze zelf verkopen beter zijn. Gelukkig zijn er inmiddels aardig wat mensen die happy zijn met de VWR’s.

groet,

Leobus

Leo, ben wel nieuwsgierig naar de werking van de VWR’s. Ik zal je een pm sturen.

Gebruik zelf blokjes:

IMG_9091.jpeg

Hallo Pitcher,

Ik heb jouw blokjes bij Peter L. gezien. De VWR’s werken wel anders.

Aanstaande zondag komt Peter hier luisteren. Als je het leuk vindt, is er nog wel een plekje voor een tweede luisteraar. Kan je gelijk zien hoe de VWR’s er uit zien. 
groet,

Leo

Edited by leobus

36 minutes ago, Tubejack said:

Ik gebruik gewoon een slap en gammel audiorekje. Echt prima. :)

Je moet wel een gelukkig mens zijn, Jack. Altijd tevreden met wat je hebt. Houden zo, zou ik zeggen. Ikzelf zit wat anders in elkaar. Altijd op zoek naar hoe het beter kan. Zal wel met mijn voormalige baan te maken hebben. Of misschien ook wel met mijn sport. Wil ik ook altijd beter. Niet alleen zelf, maar ook anderen beter maken.

groet,

Leobus

11 minutes ago, leobus said:

Je moet wel een gelukkig mens zijn, Jack. Altijd tevreden met wat je hebt. Houden zo, zou ik zeggen. Ikzelf zit wat anders in elkaar. Altijd op zoek naar hoe het beter kan. Zal wel met mijn voormalige baan te maken hebben. Of misschien ook wel met mijn sport. Wil ik ook altijd beter. Niet alleen zelf, maar ook anderen beter maken.

groet,

Leobus

Ik ben zelf ook iemand die weinig behoefte heeft om te veranderen (dat was vroeger wel anders). Ik ben zelf erg tevreden over mijn set en het enige wat ik hier wil doen is het akoestisch optimaliseren. Geen behoefte aan andere electronica en speakers. Ik vind het zalig om die rust te hebben en gewoon te kunnen genieten van  mooie muziek zonder telkens onrust te hebben. Lucky me ....

4 hours ago, leobus said:

groet,

Leobus

Dag Leo. Een klein deel van apparatuur die ik gebruik zijn zelfbouw pakketten van Menno van der Veen.  Zeer solide constructies, in de basis al erg goed doordacht. Er zijn in de loop der jaren een een aantal updates geweest, ook van mijzelf. Waardoor de resolutie alleen maar is toegenomen. Maar van de Veen spullen  zijn -in de kern- voor een groot deel nog steeds hetzelfde als 20 jaar terug. Die set is ook een van mijn referenties.

Het is zeker niet zo, dat ik nooit wat verander of anders probeer.  Ik zet regelmatig een van mijn andere sets neer. Dingen die ik als verbetering zie in alle soorten apparatuur publiceer ik gewoon vrij toegankelijk op mijn eigen website.

Ik kom ook regelmatig heel mooie nieuwe en vintage dingen tegen, met beeldschone techniek én goed klinkend voor bescheiden bedragen. Ook dat publiceer ik en/of hoe je dat kun zélf kunt onderhouden of opwaarderen. High-end is niet alleen voor oude mannen zoals ik.  Het is mooi, als dat voor een breed, dus ook jong publiek toegankelijk is anders sterft het uit.  Alles wat ik publiceer heb ik zelf, uitgezocht, getest, gedaan etc.  Verder heb ik nog meer hobby's en sport veel, maar dan met een andere betekenis van dat woord, Groet Jack     

Edited by Tubejack

6 hours ago, leobus said:

Hallo Pitcher,

Ik heb jouw blokjes bij Peter L. gezien. De VWR’s werken wel anders.

Aanstaande zondag komt Peter hier luisteren. Als je het leuk vindt, is er nog wel een plekje voor een tweede luisteraar. Kan je gelijk zien hoe de VWR’s er uit zien. 
groet,

Leo

Hallo Leo,

Kom graag eens kennismaken en luisteren. Weet nog niet of ik aanstaande zondag ruimte in mijn agenda heb.

groet,

Pitcher

Omdat ik ook uit een ontwikkelomgeving kom, kan ik mechanisch best wel e.e.a. "op z'n plaats redeneren". Ik probeer op mijn manier te begrijpen waarom de ene oplossing anders klinkt dan de andere. En wanneer je daar een lijn in kunt ontdekken is dat leuk om daar iets mee te creëren. Dat is dan meestal met materialen die hier op de zoldertjes in de garage liggen. En anders goedkope materialen van de bouwmarkt of elders. Denk aan de Hema eierdoppen (die ze niet meer verkopen) en de kogels (partijtje opgekocht bij een rommelmarkt handelaar). Die heb ik nu uitgebreid met een siliconen slang tussen twee van die doppen zodat het verticaal ook wat veert. De ondergrond wordt dan minder van belang. 

Dat heeft niks met onrust te maken, maar met een soort van scheppingsdrang. En wanneer er resultaat uit komt is dat mooi meegenomen. 

Ik heb het lange audiodrom verhaal gelezen. Maar toch wel erg eenzijdig. Zachte materialen (rubber-hout e.d.) worden afgedaan als "voor beginners". En verder gaat het alleen over kogels. Koppelen of ontkoppelen maakt niet uit, wanneer er maar kogels in zitten. En hoe harder hoe beter. Spikes zijn helemaal uit den boze. Bovendien blijkt hier "duurder is altijd beter" wat ook onzin is natuurlijk. Juist de slimme toepassingen kunnen het best werken. Denk aan de VWR's van onze Leobus.

De man kan overigens enorm wollig schrijven, ook in andere "reviews". Maar in de muziekkeuze zitten wel een paar leuke stukken. 

On 24-9-2024 at 12:23, Hans van Liempd said:

Zoals al eerder gezegd, denk ik dat absorberen niet altijd de goede oplossing is. Echte vrijheid lijkt mij het best, maar dat is onmogelijk, omdat je dan zwevende apparaten nodig hebt. Met een luchtkussen of magneten zou dat misschien kunnen, maar technisch niet simpel.

De horizontale ontkoppeling met kogels is al behoorlijk. Dit wordt ook voor trillingsgevoelige meetinstrumenten gebruikt. Maar verticaal is het gewoon gekoppeld. Ik weet niet in hoeverre dat erg is. En daar ben ik nu mee aan het experimenteren.

Ik heb nu twee eierdoppen in elkaar gelegd met daar een siliconen slangetje tussen. Dat slangetje kan korter zijn voor minder zwaar belastte plaatsen en helemaal rond voor zwaarder belastte. Die zwaardere staan onder de trafo en twee met stukjes onder het front en derde positie. De eerste indruk is, dat dit wat dempt. Echt positief ben ik nog niet. Eerst maar eens wat langer muziek draaien.

Dat dit wat te veel van het goede was, klopt na langer luisteren wél.

Nu heb ik van houten plankjes een soort van bladveren gemaakt waar de eierdoppen op staan. Dit lijkt heel wat frisser te klinken. Ook maar weer een tijd luisteren. En mocht dit bevallen, dan een definitieve constructie maken. Nu is het letterlijk houtje.. houtje.

Om bewegingsenergie om te zetten in warmte heb je een materiaal nodig dat hysteresis heeft. De rekkende en de krimpende beweging moet daarbij langs verschillende grafieklijnen lopen. Nu zijn de bewegingen bij trillingen zeer klein en heb je dus al hysteresis nodig bij zeer kleine rek. En wat blijkt nu: bij Twaron heb je dat al bij zeer kleine rek. Vandaar dat ik die matjes van Twaron heb gemaakt.

Ik heb wel wat hysteresis grafiekjes van rubber en siliconen gezien, maar bij hele kleine rekjes is dat (in die grafiekjes) zeer gering.

Ik weet niet of dat het probleem is Hans! Het zou ook kunnen dat je de siliconen te stijf tussen de eierdoppen hebt geperst en er al een voorspanning op de siliconen staat. Of je dan nog rek hebt, betwijfel ik.

groet,
Leobus 

Edited by leobus

Ik vond een paar latten uit een bedbodem. Die zijn voorgebogen. En doormidden gezaagd, precies de juiste lengte. Aan de voorkant een met de bolle kant naar beneden en daar een met de bolle kant bovenop. Daar één eierdop op. Aan de achterkant twee gebogen latten met de bolle kant tegen elkaar geschroefd en daar twee eierdoppen op. Dat dan twee keer En daar staan nu de eindversterkers op. De ontkoppeling is nu vrijwel perfect. 

Na een uurtje spelen durf ik al wel te zeggen dat dit toch wel erg mooi is. het lijkt wat luider te spelen en de dynamiek lijkt ook toegenomen. De ruimtelijkheid op b.v. Jazz Party van Duke Ellington gaat ver voorbij de luidsprekers. Misschien de euforie van het nieuwe. Maar weer eens een tijd luisteren.