Jump to content

Act naturally - Audio in films

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

🎵They're going to put me in the movies....

And all I've got to do is

Act naturally.

Ik meen dat het hear al eens eerder aan de orde is geweest maar kan het niet vinden.

Iconisch is het "optreden" van de Transcriptor draaitafel in "A Clockwork Orange". Met veel aplomb wordt door de minister de draaitafel de ziekenzaal binnen gereden onder de denderende tonen van het vierde deel van de 9e van Beethoven (Walter Carlos op de Moog synthesizer). Dat maakt wel indruk natuurlijk. En een mooie rol voor de Transcriptor.

transcriptor-clockwork-orange.jpg

Deze Teac X-2000M hangt mooi aan de muur bij de schatrijke gangsterbaas in Pulp Fiction en de draaiende spoelen + de muziek komen uitgebreid in beeld en op de soundtrack.

teac-x-2000m-reel-to-machine-2-or-4-trac

Niet zo lang geleden was op de BRT een heel succesvolle serie: "Professor T." Een mega-eigenaardige hoogleraar aan de universiteit van Antwerpen die als criminoloog menige moord wist op te lossen. Een van zijn eigenaardigheden kwam uitgebreid in beeld. Trok de professor zich terug op zijn kamer om het criminloge brein optimaal te laten functioneren, dan werd steevast de platenspeler in beeld gebracht en het dalen van de naald in de groef.

Ik ben er nooit in geslaagd (niet goed opgelet) om vast te stellen welke pick-up het betrof al meen ik mij te herinneren dat er een AT element in de arm zat.

Verder valt mij op dat in best veel Krimi's op de zondag in Duitsland ergens in een interieur zich een platenspeler bevindt. Kennelijk een krachtig symbool van... (ja, wat eigenlijk?)

Gewone audio-apparatuur is natuurlijk wel vaker aanwezig in een interieur maar ik ben vooral benieuwd naar de keren dat het meer dan even vluchtig in beeld is of zelfs een rol speelt in het verhaal

Ik ben wel benieuwd of dat anderen ook is opgevallen en of men nog meer sprekende voorbeelden weet van prominent in beeld gebrachte audio-apparatuur.

Die scène dat ze aan elastieken hangt aan het plafond en zich verdedigt tegen een groep commando’s is wel erg leuk om te zien Kraus en dan die Clearaudio. 

Wat mij betreft gaat er niets boven Morse die met een Linn LP12 speelde.

Het stomme is dat ik een tijdje terug alle afleveringen weer eens bekeken heb en daar de aflevering met de LP12 niet meer kon vinden.

Zal waarschijnlijk anders in mijn geheugen zitten als in de serie.

Als je R2R recorders wil zien, in nagelnoeg elke aflevering van Aircrash Investigation op Discovery channel kom je er wel tegen.

Verder, in The Mechanic (1), remake met Jason Statham is een Pro-Ject RPM platenspeler pontificaal in beeld met een Ortofon 2M Bronze erin. Die komt 2 keer in beeld. 1 keer gewoon en bij de tweede keer gaat die in de fik, omdat het de ontsteker van een zelfvernietigingssysteem is.

2 hours ago, kappa7 said:

Wat mij betreft gaat er niets boven Morse die met een Linn LP12 speelde.

Het stomme is dat ik een tijdje terug alle afleveringen weer eens bekeken heb en daar de aflevering met de LP12 niet meer kon vinden.

Zal waarschijnlijk anders in mijn geheugen zitten als in de serie.

Ik vond hier wat https://www.avforums.com/threads/inspector-morse-hifi-equipment-etc.1104115/