Tony Soprano Posted 9 augustus 2023 Report Share Posted 9 augustus 2023 Hoi, Als nieuweling op dit forum heb ik een vraagje betreft bovenstaande draaitafel. Sinds een maand in huis en mij is verteld dat het zeer goed klinkende platenspelers zijn. Eerlijk gezegd valt mij het geluid tegen en vraag ik me af hoe dat kan? Wat ik lees over Micro Seiki, in mijn geval de DD7/DD40, is dit alleen maar positief. Heb er een Ortofon Blue M2 MM element op zitten en van Hull RCA kabel naar de Rega Elex-r versterker. Het geluid is helder met weinig dynamiek, weinig power lijkt het wel. De Rega heeft een geode phono ingang. Ondanks dat heb ik het geprobeerd met een goedkopere project phono box (draaitafel voorversterker) op de Aux maar daar werd het niet beter van. Heeft iemand een idee, tips, trucs? Hoor het graag terug, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 augustus 2023 Report Share Posted 9 augustus 2023 Is het element wel goed gemonteerd en afgesteld, dus op de juiste afstand, overhang, afspeelgewicht enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Mocht je twijfelen over de afstelling dan zijn er vast mensen in de buurt die je daar mee kunnen helpen. Heb je het toerental ook al gecontroleerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Klinkt eigenlijk meer als onjuiste afsluitweerstand/ misaanpassing. Ik vermoed dat je daaraan niet zoveel kunt veranderen op de versterker. Het element heeft wel een erg hoge spanningsafgifte (5,5mV) en moet afgesloten worden op 47kOhm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 (edited) De Elex R heeft 47KOhm en 220pF op de phono ingang zie ik in de handleiding. Persoonlijk zou ik beginnen bij de basis, namelijk toerental en afstelling van het element. Edited 10 augustus 2023 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 (edited) T klinkt eigenlijk alsof er slechte persingen gedraaid worden... Edited 10 augustus 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 8 minutes ago, Hans van Liempd said: T klinkt eigenlijk alsof er slechte persingen gedraaid worden... Daar ben ik van op de hoogte. Lp's van waar ik weet dat ze goed klinken doen dat nu niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 14 minutes ago, Duclaasie said: De Elex R heeft 47KOhm en 220pF op de phono ingang zie ik in de handleiding. Persoonlijk zou ik beginnen bij de basis, namelijk toerental en afstelling van het element. Ik ben geen techneut dus dit begrijp ik niet. Kun je dit misschien verder uitleggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 45 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Klinkt eigenlijk meer als onjuiste afsluitweerstand/ misaanpassing. Ik vermoed dat je daaraan niet zoveel kunt veranderen op de versterker. Het element heeft wel een erg hoge spanningsafgifte (5,5mV) en moet afgesloten worden op 47kOhm. Helaas ik en geen techneut, kun je dit uitleggen of aangeven wat ik kan doen. Phono voorversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 12 hours ago, Edje2 said: Is het element wel goed gemonteerd en afgesteld, dus op de juiste afstand, overhang, afspeelgewicht enz Afstand, overhang? Naaldruk is 1,75 gram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 5 minutes ago, Tony Soprano said: Ik ben geen techneut dus dit begrijp ik niet. Kun je dit misschien verder uitleggen? Een MM element heeft een afsluit weerstand en een stukje toegevoegde capaciteit nodig om goed te kunnen functioneren. Die 47kOhm is voor MM grofweg een soort standaard en daar heb je weinig keuze in. de capaciteit is een ander verhaal. Die heeft vooral invloed op je hoog weergave en daar kun je bij een instelbare phono voorversterker dus wel wat mee spelen. Daarbij moet je echter ook de capaciteit van de gebruikte phono kabel meetellen, en dat kan flink variëren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 9 minutes ago, Tony Soprano said: Afstand, overhang? Naaldruk is 1,75 gram. naalddruk is slechts één van de factoren, als je element niet op de juiste punten (nul punten) op de plaat is afgesteld dan gaat het nooit goed klinken en sloop je zowel je naald als je platen. Bij twijfel dus door iemand met verstand van zaken laten controleren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Inbouw van een element komt vrij nauw in de zin dat hij exact die boog moet volgen over de plaat zodat de naald zo recht mogelijk over de groeven gaat. Op slechts 2 punten staat de naald exact recht op de groef, voor de rest is het een compromis. De kunst is de afwijking zo klein mogelijk te krijgen. De afstand van het scharnier van de arm tot aan de naaldpunt speelt daarbij een cruciale rol. En daarnaast , de overhang is de mate waarin de naald voorbij het center van de plaat komt als je die kromme zou doortrkken. Dat is ook voor elke arm een gegeven om tot een ideale aftasting te komen. Lees jezelf in, want is iets teveel om hier op te schrijven. Zit de originele arm er wel op (MA-505)? Dat is een dynamisch gebalanceerde arm en werkt met een soort van veersysteem om het gewicht op de naald in te stellen, samen met het balansgewicht op de achterkant. Wellicht is hier iets niet goed. Heb je hem van een betrouwbare verkoper gekocht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Is het element overigens nieuw, weet je de historie? Kan natuurlijk ook helemaal afgedraaid zijn, dan krijg je ook scherpte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 3 hours ago, Kraus vonBentinck said: Klinkt eigenlijk meer als onjuiste afsluitweerstand/ misaanpassing. Ik vermoed dat je daaraan niet zoveel kunt veranderen op de versterker. Het element heeft wel een erg hoge spanningsafgifte (5,5mV) en moet afgesloten worden op 47kOhm. De Rega is afgesloten 47kOhm en 220 pF, En is bedoeld voor een MM element van 1,7 mV. Wanneer die hetzelfde klinkt als een Project phonovoortrap, klopt het dat er weinig leven is zit. Die goedkope project klinkt als een dweil. Misschien eens een goede phonotrap lenen? En de boel goed afstellen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 2 hours ago, Edje2 said: Is het element overigens nieuw, weet je de historie? Kan natuurlijk ook helemaal afgedraaid zijn, dan krijg je ook scherpte. 3 maanden oud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 2 hours ago, Edje2 said: Inbouw van een element komt vrij nauw in de zin dat hij exact die boog moet volgen over de plaat zodat de naald zo recht mogelijk over de groeven gaat. Op slechts 2 punten staat de naald exact recht op de groef, voor de rest is het een compromis. De kunst is de afwijking zo klein mogelijk te krijgen. De afstand van het scharnier van de arm tot aan de naaldpunt speelt daarbij een cruciale rol. En daarnaast , de overhang is de mate waarin de naald voorbij het center van de plaat komt als je die kromme zou doortrkken. Dat is ook voor elke arm een gegeven om tot een ideale aftasting te komen. Lees jezelf in, want is iets teveel om hier op te schrijven. Zit de originele arm er wel op (MA-505)? Dat is een dynamisch gebalanceerde arm en werkt met een soort van veersysteem om het gewicht op de naald in te stellen, samen met het balansgewicht op de achterkant. Wellicht is hier iets niet goed. Heb je hem van een betrouwbare verkoper gekocht? jazeker, de originele arm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 9 minutes ago, Hans van Liempd said: De Rega is afgesloten 47kOhm en 220 pF, En is bedoeld voor een MM element van 1,7 mV. Wanneer die hetzelfde klinkt als een Project phonovoortrap, klopt het dat er weinig leven is zit. Die goedkope project klinkt als een dweil. Misschien eens een goede phonotrap lenen? En de boel goed afstellen natuurlijk. Suggestie voor een phonotrap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Hoeveel plaatjes heb je met het element gedraaid inmiddels? Kan ook zijn dat het element nog moet inspelen, kan een beetje slisserig klinken in begin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 wat is overigens je referentie. Je geef aan dat het niet best klinkt, maar in vergelijk met wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 8 minutes ago, Hans van Liempd said: De Rega is afgesloten 47kOhm en 220 pF, En is bedoeld voor een MM element van 1,7 mV. Wanneer die hetzelfde klinkt als een Project phonovoortrap, klopt het dat er weinig leven is zit. Die goedkope project klinkt als een dweil. Misschien eens een goede phonotrap lenen? En de boel goed afstellen natuurlijk. 1,7mV output is voor een MM of MI wel erg laag, volgens mij is Grado een van de weinigen die op grote schaal elementen met zo’n lage output levert. De Elys 2 en Exact van Rega leveren zelfs rond de 7mV, waarbij ze dus amper bruikbaar zouden zijn. Ik vind het ook vreemd dat ze de gain van de phono ingang niet specificeren. daarnaast vrees ik dat je betreffende de ingebouwde phono voorversterker gelijk hebt. In deze prijsklasse versterkers moet je daar echt niet teveel van verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 22 minutes ago, Edje2 said: wat is overigens je referentie. Je geef aan dat het niet best klinkt, maar in vergelijk met wat? Bluesound 2i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Soprano Posted 10 augustus 2023 Author Report Share Posted 10 augustus 2023 23 minutes ago, Duclaasie said: 1,7mV output is voor een MM of MI wel erg laag, volgens mij is Grado een van de weinigen die op grote schaal elementen met zo’n lage output levert. De Elys 2 en Exact van Rega leveren zelfs rond de 7mV, waarbij ze dus amper bruikbaar zouden zijn. Ik vind het ook vreemd dat ze de gain van de phono ingang niet specificeren. daarnaast vrees ik dat je betreffende de ingebouwde phono voorversterker gelijk hebt. In deze prijsklasse versterkers moet je daar echt niet teveel van verwachten. Dus als ik het goed begrijp een goede phonotrap uitproberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Persoonlijk zou ik het stap voor stap aanpakken, voordat je tot allerlei aankopen wordt verleid. Eerst moet je zorgen dat de basis goed is en van daaruit kun je verder redeneren. Begin dus met de afstelling van je element, voordat je in zaken als phono voorversterker en dergelijke gaat verdiepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 augustus 2023 Report Share Posted 10 augustus 2023 Een phonotrap kun je natuurlijk ook lenen. Misschien wil een in de buurt wonend forumlid een keer bij je langs gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts