Jump to content

Advies gevraagd

Clemens
 Share

Recommended Posts

:Ik ben een volslagen leek op dit gebied, maar weet wat mooi is(of kan zijn).

Ik sta momenteel op het punt om een nieuwe apparatuur aan te schaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op Denon met als A/V de 3802 als DVD speler 3800. Met als luidsprekers de David 501 van Visonik.

Ik vraag aan jullie of dit een goede keus is of dat ik naar andere vergelijkbare merken moet kijken. Bedankt alvast.

Clemens

Hallo Clemens,

De Denon spullen zijn zondermeer goed. Als concurrent hanteren wij o.a. Arcam.

Visonik luidsprekers hebben wij niet in onze winkel, luisterproeven alhier hebben ons nog niet in de verleiding gebracht om ze aan te schaffen. Goede alternatieven? Linn, Chario, Dynaudio, Totem.

Bedenk wel dat jij degene bent die het eindresutaat mooi moet vinden, en kies op grond van luisterproeven. Bedenk dat speakers en versterker als twee handen op een buik moeten zijn, de harmonie tussen die twee partijen is belangrijker dan hun individuele kwaliteiten. Om het niet te complex te maken: luister eerst met gewoon muziek in stereo, en laat dan de gekozen combinatie versterker/frontluidsprekers eens in een surround configuratie aansluiten om de center, rears en subwoofer te kiezen.

Waarschijnlijk heb je er twee luistersessies voor nodig. Praat met jouw favoriete winkelier over de eigenschappen van jou huis/home-theaterkamer, en luister alleen naar produkten die in jouw kamer toepasbaar zijn.

Succes,

Marcel

• 2 weeks later...

Beste Clemens,

Wanneer je een Denon combinatie als deze overweegt is het wellicht ook het overwegen waard om eens te kijken naar een vloerstaande luidspreker als front. Een receiver als de 3802 heeft een behoorlijk potentieel als het aankomt op vermogen leveren. Geef je liever de voorkeur aan het estetisch verantwoord samenstellen van een home cinema kan je eens kijken naar bijvoorbeeld de prachtige Piega's S4 (http://www.piega.ch/) of groter en indien je liever een kleine frontspeaker gaat gebruiken is de ASW Spot (leverbaar in zeer veel kleuren cq. houtsoorten) zeker een luistersessie waard. De ASW's worden gebouwd in een massief houten behuizing. Ook de ASW Genius-serie is een mooie combinatie. Eveneens een massief houten behuizing. http://www.asw-loudspeaker.com/ Moet wel zeggen dat de website niet in verhouding staat met de producten die men voortbrengt.

Juist omdat je de voorkeur geeft aan een DVD/audio/video speler geeft mij de indruk dat je ook muziek georienteerd bent. Laat dit bij je luidsprekerkeuze ook duidelijk meewegen. Een surround ervaring is heel indrukwekkend, maar kan ook heel misleidend zijn bij een luidsprekerkeuze. Dus zoals Marcel al vermeldde, luister zeker in stereo je voorkeursconfiguratie.

PAS OP !!!

Zorg dat bij het beluisten van een dergelijke combinatie erop dat de 3802 juist ingesteld wordt. De speakerconfiguratie in het menu zal bij een dergelijk kleine speaker (David, ASW Spot) moeten worden ingesteld op 'SMALL'. Foute instellingen kunnen leiden tot een teleurstellende luisterervaring.