leobus Posted 18 augustus 2023 Report Share Posted 18 augustus 2023 Zijn er hier (speaker)zelfbouwers die ervaring hebben met Allen Bradley weerstanden? Ik heb onlangs gehoord dat die dingen niet stabiel zijn wat hun waarde betreft. Natuurlijk even nagemeten en inderdaad zijn beide waarden in de spanningsdeler voor de tweeter 10% gedaald. Bovendien hoorde ik dat die AB’ s wel wat aan de scherpe kant kunnen zijn. Iets dat ik al heel lang min of meer ervaar, maar waar ik niet echt een vinger op kan leggen. Nooit andere dan die AB’s gehad. En om de juiste waarde te krijgen heb ik een aantal van die AB’s parallel moeten zetten. Daarmee introduceer ik dan ook nog een inductie van ca 1,5 micro Henri. Hoe erg is dat dan weer? Vragen, vragen! groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 augustus 2023 Report Share Posted 18 augustus 2023 Bij mij staan Allen Bradley weerstanden juist voor een smooth geluid, maar er zullen vast verschillende types zijn. Waarom zet je er geen metaalfilm weerstanden in of als het hogere waarden zijn weerstanden speciaal bedoeld voor luidspreker filters? Dan weet je in elk geval zeker dat het daar niet aan ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 augustus 2023 Report Share Posted 18 augustus 2023 Dat geluid klopt dan wel weer maar waarde vast zeker niet. Vaak moet je toch al wat van die dingen matchen om goede paartjes te krijgen. Ik gebruikte ze dan niet in speakers maar in mn versterkers. Hoe veel ze verlopen zijn zou ik nog eens moeten nameten. al heb ik geen idee meer wat de waarde exact was toen ze er in gingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 augustus 2023 Report Share Posted 19 augustus 2023 1 hour ago, kappa7 said: Vaak moet je toch al wat van die dingen matchen om goede paartjes te krijgen. IK heb al eens 4 Audyn cap plus gekocht van 6.8 uF waarvan er 1 tussen zat van 5.8 uF. Terwijl er toch echt 6.8 op stond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 19 augustus 2023 Report Share Posted 19 augustus 2023 Ik heb ook allen bradley gehad in parallel schakeling, bij mij was het echter niet scherp. Nu gebruik ik Duelund Cast weerstanden, deze geven minder nadruk op het tophoog, misschien een goede match voor jou. De Mundorf Mresist kan ik zelf ook prima mee leven. Denk als het geluid scherp is, het filter qua waardes misschien nog wat getuned kan worden. Je zou Jeroen_d eens kunnen vragen voor een check up, inmiddels heeft hij weer een bak meer ervaring dan toen hij je filter bedacht had… Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 augustus 2023 Report Share Posted 19 augustus 2023 5 hours ago, Roots said: IK heb al eens 4 Audyn cap plus gekocht van 6.8 uF waarvan er 1 tussen zat van 5.8 uF. Terwijl er toch echt 6.8 op stond. Kan goed, zeker met condensatoren kan de waarde nog al variëren. er zijn niet zo heel veel merken die condensatoren leveren met minder dan 1% tolerantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 augustus 2023 Author Report Share Posted 19 augustus 2023 Een meelezende niet forum genoot uit Rotterdam heeft advies gegeven. Volgens hem zijn Takman carbon weerstanden zeer geschikt. De Allen Bradleys eigenlijk meer voor buizenversterkers. Berret van het audiofreaks forum beaamde dat ook nog eens. Hij zou eens kijken of hij nog wat voor mij had liggen. Even afwachten dus en anders bestellen. Zag dat Hificollective in Engeland ze leveren kan. Acoustic dimension levert ze ook, maar niet de goede serie. Ik kan geen andere leverancier in NL vinden. wordt vervolgd, groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 augustus 2023 Report Share Posted 19 augustus 2023 (edited) Ik heb laatst 2 watt 1% Amtrans AMRG weerstanden gebruikt in een zeer kritisch terugkoppel circuit. Ik weet het niet Leo. "het werkt" net als de metaalfilm weerstanden die er eerst zaten. Iets verderop in de uitgang van de versterker gewone 2watt 5% koolstof film van +/- 50cent en dat werkt ook goed. TE Connectivity koolstof composiet gebruik ik het ingang circuit. Het verschil met Vishay metaal film vind ik daar wél goed te horen. Maar ook daar kunnen m.i. gewone koolfilm weerstanden van 10 cent in. Groet Jack Sorry ging natuurlijk over luidsprekers... Edited 19 augustus 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 september 2023 Author Report Share Posted 1 september 2023 Vandaag zijn de Takman weerstanden bezorgd. Ik kon natuurlijk niet wachten om de Allen Bradley’s eruit te halen en de Takman’s erin te zetten. En natuurlijk gelijk even luisteren. Nou, dat maakt echt wel verschil. Dat altijd net te agressieve hoog lijkt nu toch echt vertrokken. En het lijkt wel of ik af en toe dingen hoor die ik niet eerder hoorde. Vreemd genoeg ook in het laag. Maar vooral het geheel klinkt gewoon meer ontspannen en met meer emotie. Ze moeten natuurlijk nog ingespeeld worden, maar een eerste indruk is toch echt positief. Heb nog wel een plukje voor de tweeter hangen, maar het zou me niet verbazen als dat weg kan. De heren adviseurs Cock en Berret (ze lezen hier beide mee) bedankt voor het advies deze weerstanden te nemen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 9 minutes ago, leobus said: Vandaag zijn de Takman weerstanden bezorgd. Ik kon natuurlijk niet wachten om de Allen Bradley’s eruit te halen en de Takman’s erin te zetten. En natuurlijk gelijk even luisteren. Nou, dat maakt echt wel verschil. Dat altijd net te agressieve hoog lijkt nu toch echt vertrokken. En het lijkt wel of ik af en toe dingen hoor die ik niet eerder hoorde. Vreemd genoeg ook in het laag. Maar vooral het geheel klinkt gewoon meer ontspannen en met meer emotie. Ze moeten natuurlijk nog ingespeeld worden, maar een eerste indruk is toch echt positief. Heb nog wel een plukje voor de tweeter hangen, maar het zou me niet verbazen als dat weg kan. De heren adviseurs Cock en Berret (ze lezen hier beide mee) bedankt voor het advies deze weerstanden te nemen. groet, Leobus Mooi, veel plezier met inspelen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 18 hours ago, leobus said: Vandaag zijn de Takman weerstanden bezorgd. Ik kon natuurlijk niet wachten om de Allen Bradley’s eruit te halen en de Takman’s erin te zetten. En natuurlijk gelijk even luisteren. Nou, dat maakt echt wel verschil. Dat altijd net te agressieve hoog lijkt nu toch echt vertrokken. En het lijkt wel of ik af en toe dingen hoor die ik niet eerder hoorde. Vreemd genoeg ook in het laag. Maar vooral het geheel klinkt gewoon meer ontspannen en met meer emotie. Ze moeten natuurlijk nog ingespeeld worden, maar een eerste indruk is toch echt positief. Heb nog wel een plukje voor de tweeter hangen, maar het zou me niet verbazen als dat weg kan. De heren adviseurs Cock en Berret (ze lezen hier beide mee) bedankt voor het advies deze weerstanden te nemen. groet, Leobus Top, ik kom snel weer eens luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 (edited) Ha Leobus, ik ga ervan uit dat er een serie weerstand en een parallel weerstand voor de tweeter zit, heb je de waarden al wel eens gevarieerd tov Jeroen zijn filter opzet, een paar tienden dB minder hoog kan klankmatig al veel doen. Edited 2 september 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 september 2023 Author Report Share Posted 2 september 2023 1 hour ago, Walt said: Ha Leobus, ik ga ervan uit dat er een serie weerstand en een parallel weerstand voor de tweeter zit, heb je de waarden al wel eens gevarieerd tov Jeroen zijn filter opzet, een paar tienden dB minder hoog kan klankmatig al veel doen. Ja, in het verleden heb ik wel eens wat gevarieerd. Wat ik nu heb, zijn de waarden die Jeroen ooit gevonden heeft. En dat bevalt goed. Overigens had ik Jeroen gemeld wat ik gedaan heb. Zijn reactie was dat ik veel te weinig vermogen weerstanden heb gebruikt. Ik heb nu 2 één watt weerstanden parallel staan. Geeft twee watt. Volgens Jeroen is 10 watt veilig en 5 watt op het randje. Voorlopig dus maar even niet te hard spelen. Ik zou er dus bijvoorbeeld 7 parallel moeten zetten. Dat zou dan 7x30 ohm moeten zijn voor de serie weerstand (geeft 4,3 ohm) en 6x 22ohm plus nog 1x 18 ohm parallel (geeft 3,0 ohm) voor de weerstand parallel aan de tweeter. Ik heb Jeroen gevraagd of dat kan, dus even afwachten wat hij hiervan vindt voordat ik ga bestellen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Hmmm dat parallel zetten van vele weerstanden, komt volgens mij de klank ook niet ten goede. Waarom test je niet een keer Duelund weerstanden, zo duur zijn die nu ook weer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 september 2023 Author Report Share Posted 2 september 2023 33 minutes ago, Walt said: Hmmm dat parallel zetten van vele weerstanden, komt volgens mij de klank ook niet ten goede. Waarom test je niet een keer Duelund weerstanden, zo duur zijn die nu ook weer niet. Nou, het is maar wat je niet zo duur noemt. 28 engelse ponden per stuk vind ik toch wel vrij veel voor een experiment. Jeroen stelde Jantzen superes voor om eens te proberen. Die zijn 2,74 engelse ponden. Dat is voor 4 weerstanden nog wel te doen. Kan ik samen met de Takmans bestellen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Wel 4 hele belangrijke weerstanden, klankbepalend. Zou hier niet gaan besparen, daar heb je vele jaren plezier van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 2 hours ago, Walt said: Hmmm dat parallel zetten van vele weerstanden, komt volgens mij de klank ook niet ten goede. Waarom test je niet een keer Duelund weerstanden, zo duur zijn die nu ook weer niet. Nou, dat parallel over de Tweeter zetten heb je nodig om de juiste impedantie te behouden. Je moet altijd inductie loze weerstanden hebben. Als je er meerdere parallel naast elkaar zet moet je ervoor zorgen dat ze voldoende afstand van elkaar hebben....De serie weerstanden zitten direct in de signaal weg, die zijn het belangrijkst....Volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 september 2023 Author Report Share Posted 2 september 2023 26 minutes ago, Walt said: Wel 4 hele belangrijke weerstanden, klankbepalend. Zou hier niet gaan besparen, daar heb je vele jaren plezier van. Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Ik zie dat er twee soorten zijn. Welke heb jij? En welke raad je aan? Ha, ha, natuurlijk die jij hebt…… Heb je een adres waar je ze kan kopen? Liefst hier in NL. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Ik had ze via Tony Gee, ik heb die donkere versie, de duurdere zeg maar. Let wel op, ze zijn wat ingehouden op het tophoog, als je daar nu al weinig van zou hebben moet je beetje oppassen. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Ha Roots, ik bedoel bijv. 10 weerstanden van 100 ohm en 1 watt parallel zetten om 10 ohm met 10 watt te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 (edited) Ik bedoel dat ook, want als je ze tegen elkaar plakt heb je alsnog inductie. Ik heb deze meter, koop gewoon zo'n ding en je weet wat je aan het doen ben VOLTCRAFT LCR 4080 Component tester Digital CAT I Display (counts): 20000 | Conrad.com Edited 2 september 2023 by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Meten is voor hifi, in de high-end luisteren we alleen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Als je genoeg geld hebt om veel Duelands aan te schaffen is dat ook een optie natuurlijk...Je kan ook meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 september 2023 Report Share Posted 2 september 2023 Leobus weet de waardes al, gewoon kopen wat nodig is, bij Duelund kunnen ze alle waardes maken dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 september 2023 Author Report Share Posted 2 september 2023 Ik kan meten. Ik heb deze: https://nl.rs-online.com/web/p/lcr-meters/7110038?cm_mmc=NL-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NL_EN_Test_%26_Measurement_Whoop-_-(NL:Whoop!)+LCR+Meters-_-7110038&matchtype=&pla-340372609104&gclid=EAIaIQobChMItr-awdSMgQMVXp2DBx2HnAzTEAQYAyABEgLirPD_BwE&gclsrc=aw.ds Daarmee mat ik aan het bosje Allen Bradleys naast een weerstand van 4 ohm ook een capaciteit van ca 20 pF. Over de prijs: 10 Takmans parallel gaat ongeveer 20 euro per samengestelde weerstand kosten. Wat de Duelund in NL kost, weet ik niet precies. In Engeland is dat 28 pond. Als ik die Duelunds neem weet ik zeker dat ik geen inductie probleem heb. Ga maandag even Tony Gee contacten. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts