Jump to content

Platenmat

carl
 Share

Recommended Posts

Veel geroemd is de Stein platenmat https://www.steinmusicstore.com/products/the-perfect-interface-cf-80-pi-cb-90-signature?variant=40656509337761

Er is een alternatief van hetzelfde materiaal namelijk https://eu.teac-audio.com/de-DE/audio-hifi/hifi-accessories/plattenspieler-zubehoer/ta-ts30un/p/156681

Het prijsverschil is echter opmerkelijk 250 versus 30 euro. Er is echter wel enig verschil namelijk de Stein mat is gelakt. Ik denk dat ik de Teac mat maar eens ga bestellen voor die 30 euro. Misschien kan iemand me hier wel vertellen wat voor een lak Stein gebruikt - DIY.

Edited by carl

Leuk ik heb nog niet eerder van deze platenmatten gehoord. Zijn ze van papier begrijp ik? En niet van koper geweven dun materiaal?

Het meelezend-lid in Rotterdam kun je bellen als je wat meer wilt weten over de coating, die gebruikt wordt op de Stein mat. 

Vertaling van de Teac mat:

Meer bescherming en verbeterde geluidskwaliteit voor je platencollectie - met de exclusieve "Un-Ryu Washi" papieren platenspeler van TEAC.

De TA-TS30UN-BW is een innovatieve draaitafelsteun die zorgt voor een optimale weergave van platen.

Platen afstoffen met een plumeau is voor veel muziekliefhebbers een echte ceremonie en een emotioneel moment. Het is echter erg vervelend als het stof door de statische lading hardnekkig aan de platen blijft plakken en slechts met moeite verwijderd kan worden.

Om de vreugde van deze ceremonie niet te bederven en een ontspannen muzikale ervaring mogelijk te maken, wilden we een manier vinden om de elektrostatische lading op de platen tegen te gaan.

Dus gingen we op zoek naar het best mogelijke materiaal voor een draaitafelsteun. Normaal gesproken worden draaitafelkussens gemaakt van siliconen, vilt of kurk, omdat deze materialen trillingen dempen. Vanuit ons oogpunt waren antistatische eigenschappen echter het belangrijkst voor het plateau. Daarom voerden we talrijke tests uit en vonden we uiteindelijk het ideale materiaal dat aan dit criterium kon voldoen: "WASHI".

"WASHI" is een traditioneel Japans papier gemaakt van moerbeivezels. Vanwege de karakteristieke duurzaamheid wordt het al eeuwenlang gebruikt voor ukiyo-e prenten en bankbiljetten.

Dankzij het mooie ontwerp en de uitstekende functionaliteit is het onlangs ook ontdekt als schrijfpapier en als materiaal voor interieurontwerp. "Unryu Shi" is een speciaal soort WASHI-papier dat in een speciaal proces wordt geproduceerd.

Hierdoor ontstaat de karakteristieke vezelstructuur op het papier - een uitdrukking van hoog vakmanschap. De combinatie van WASHI-papier en steenpapier als kernmateriaal geeft de draaitafel ondersteunende massa en zorgt ervoor dat hij gelijkmatig vlak is. Tegelijkertijd dempt het trillingen, vermindert het statische elektriciteit en voorkomt het dat stof zich ophoopt.

De TA-T30UN is de perfecte draaitafelsteun die optimale omstandigheden creëert voor het afspelen van platen met een eersteklas geluidskwaliteit.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

De vertaling van de Stein mat:

Gebruik van traditioneel handgeschept en houtgedroogd papier van de tapa-doekboom als basis voor de overlay om een optimale resonantiebeheersing te bereiken
Impregnatie met Stein Music Maestro lak gemaakt van de fijnste natuurlijke harsen voor een open en organische geluidskwaliteit met precieze timing en finesse
Compatibel met draaitafels gemaakt van verschillende materialen zoals metaal, acryl, hout of combinaties daarvan
Ontworpen en vervaardigd met als doel te genieten van muziek in al haar schoonheid.
De perfecte interfacesignatuur. De resonantiecontrole tussen een vinylplaat en de schijf is iets essentieels, dit wordt gegarandeerd door het gebruik van een draaitafelmat. Hiermee bereik je de audiokwaliteit waar je altijd al van hebt gedroomd. De basis van Perfect Interface is een zeer speciaal papier van de tapaklantenboom. Dit papier wordt traditioneel met de hand gemaakt in Japan en gedroogd op hout. We verwerken het verder in onze fabriek in Duitsland en brengen het in de juiste vorm en eigenschap om de ultieme interface tussen platenspeler en grammofoonplaat te vormen. Een van de essentiële technieken hierbij is het impregneren met SteinMusic Maestro lak. SteinMusic Maestro lak is een lak gemaakt van de meest kostbare natuurlijke harsen in een unieke samenstelling, geoptimaliseerd voor een perfecte resonantiecontrole. Het idee is niet demping, maar het creëren van een open en organisch geluid met precieze timing en finesse. Onze platenmat "The Perfect Interface π [piː]" werkt perfect met platen van metaal, acryl, hout maar ook van elk ander materiaal. Dit geldt ook voor platen die gemaakt zijn van een combinatie van verschillende materialen. De Perfect Interface Signature π [piː] is gemaakt voor maar één doel: Om je te laten genieten van de muziek in al zijn schoonheid.

39 minutes ago, Ivan10 said:

tapa-doekboom

is moerbei.

In het Engels, Paper Mulberry.

Washi, papier van de moerbeiboom noemen we in Nederland rijstpapier (al is al dat wat onder die naam wordt verkocht wast niet meer zuiver moerbei).

Ik kan me wel voor m'n kop slaan dat ik er nooit aan heb gedacht om het resultaat van m'n hobbypapierschepperij voor E250.- aan audiofielen te verkopen. Lakken en vernissen heb ik ook wel eens gekookt, dikke rookwolken, gevaarlijk ook en stank, buren niet blij. Maar bij E250.- voor een A3 papiertje.....

1 hour ago, Ivan10 said:

Welke mat heb je nu Carl?

Ik ben helemaal fan van de geweven koperen mat Ivan. Ik heb zelfs de eerste versie. De Stein mat vind ik wel erg duur, maar de Teac mat is zeer betaalbaar. Het is altijd leuk om iets uit te proberen.

58 minutes ago, Seed7 said:

is moerbei.

In het Engels, Paper Mulberry.

Washi, papier van de moerbeiboom noemen we in Nederland rijstpapier (al is al dat wat onder die naam wordt verkocht wast niet meer zuiver moerbei).

Ik kan me wel voor m'n kop slaan dat ik er nooit aan heb gedacht om het resultaat van m'n hobbypapierschepperij voor E250.- aan audiofielen te verkopen. Lakken en vernissen heb ik ook wel eens gekookt, dikke rookwolken, gevaarlijk ook en stank, buren niet blij. Maar bij E250.- voor een A3 papiertje.....

Van die vloeitjes waar je sigaretten van rolde?

6 minutes ago, carl said:

Ik ben helemaal fan van de geweven koperen mat Ivan. Ik heb zelfs de eerste versie. De Stein mat vind ik wel erg duur, maar de Teac mat is zeer betaalbaar. Het is altijd leuk om iets uit te proberen.

Die koper mat heb ik altijd interessant gevonden. Wat is jouw ervaring met die mat?

De idee van de koperen mat is om statische elektriciteit af te voren. Ik heb de idee dat dit het wel doet. In mijn geval is ook het chassis van de draaitafel geaard.

Die Teac mat van papier van 29 euro zou dat ook moeten doen. Snap niet helemaal hoe want papier geleidt toch niet?

Edited by carl

2 hours ago, Ivan10 said:

Vertaling van de Teac mat:

Meer bescherming en verbeterde geluidskwaliteit voor je platencollectie - met de exclusieve "Un-Ryu Washi" papieren platenspeler van TEAC.

De TA-TS30UN-BW is een innovatieve draaitafelsteun die zorgt voor een optimale weergave van platen.

Platen afstoffen met een plumeau is voor veel muziekliefhebbers een echte ceremonie en een emotioneel moment. Het is echter erg vervelend als het stof door de statische lading hardnekkig aan de platen blijft plakken en slechts met moeite verwijderd kan worden.

Om de vreugde van deze ceremonie niet te bederven en een ontspannen muzikale ervaring mogelijk te maken,

Wat een hyper gel....

Ik draai mijn hele leven al platen maar heb nog nooit enige emotie gevoeld bij het afstoffen van een singletje

2 hours ago, Ivan10 said:

De vertaling van de Stein mat:

Gebruik van traditioneel handgeschept en houtgedroogd papier van de tapa-doekboom als basis voor de overlay om een optimale resonantiebeheersing te bereiken
Impregnatie met Stein Music Maestro lak gemaakt van de fijnste natuurlijke harsen voor een open en organische geluidskwaliteit met precieze timing en finesse
Compatibel met draaitafels gemaakt van verschillende materialen zoals metaal, acryl, hout of combinaties daarvan
Ontworpen en vervaardigd met als doel te genieten van muziek in al haar schoonheid.
De perfecte interfacesignatuur. De resonantiecontrole tussen een vinylplaat en de schijf is iets essentieels, dit wordt gegarandeerd door het gebruik van een draaitafelmat. Hiermee bereik je de audiokwaliteit waar je altijd al van hebt gedroomd. De basis van Perfect Interface is een zeer speciaal papier van de tapaklantenboom. Dit papier wordt traditioneel met de hand gemaakt in Japan en gedroogd op hout. We verwerken het verder in onze fabriek in Duitsland en brengen het in de juiste vorm en eigenschap om de ultieme interface tussen platenspeler en grammofoonplaat te vormen. Een van de essentiële technieken hierbij is het impregneren met SteinMusic Maestro lak. SteinMusic Maestro lak is een lak gemaakt van de meest kostbare natuurlijke harsen in een unieke samenstelling, geoptimaliseerd voor een perfecte resonantiecontrole. Het idee is niet demping, maar het creëren van een open en organisch geluid met precieze timing en finesse. Onze platenmat "The Perfect Interface π [piː]" werkt perfect met platen van metaal, acryl, hout maar ook van elk ander materiaal. Dit geldt ook voor platen die gemaakt zijn van een combinatie van verschillende materialen. De Perfect Interface Signature π [piː] is gemaakt voor maar één doel: Om je te laten genieten van de muziek in al zijn schoonheid.

Hoe perfect/ultiem/gedroomd kan iets zijn?

!e prijs voor hoogdravende quatsch.

Een belletje naar het meelezend forumlid in Rotterdam lijkt mij 100% overbodig. De consumptie van dit debiele proza lijkt mij voldoende voor een eeuwige afkeer van de betreffende platenmatten.

1 hour ago, carl said:

Van die vloeitjes waar je sigaretten van rolde?

Neen. Papier van de moerbeiboom is daar een beetje duur voor. Je gebruikt alleen maar een deel van de bast, niet de hele boom zoals in de papierindustrie gebruikelijk is. Dat deel van de bast heeft een hele lange vezel wat een strek papier oplevert bij een geringe dikte. Het papier wordt o.a. in de traditionele Japanse schuifdeuren gebruikt.

Edited by Seed7

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Wat een hyper gel....

Ik draai mijn hele leven al platen maar heb nog nooit enige emotie gevoeld bij het afstoffen van een singletje

Hoe perfect/ultiem/gedroomd kan iets zijn?

!e prijs voor hoogdravende quatsch.

Een belletje naar het meelezend forumlid in Rotterdam lijkt mij 100% overbodig. De consumptie van dit debiele proza lijkt mij voldoende voor een eeuwige afkeer van de betreffende platenmatten.

Helemaal eens. Gezwets in de verste ruimte, maar ja je moet je prijzen natuurlijk wel een mooi verhaal geven, anders wordt het niet verkocht.

26 minutes ago, audiofreak said:

Helemaal eens. Gezwets in de verste ruimte, maar ja je moet je prijzen natuurlijk wel een mooi verhaal geven, anders wordt het niet verkocht.

Nou ik "veeg" mijn LP's met een stoere Levin Design borstel, daar word ik helemaal blij van Een zwarte, 6mm dikke rubber mat. Zorgt voor een "inktzwarte achtergrond. Noem het maar "onzin"  :o  :lol:

Edited by Tubejack

3 hours ago, Tubejack said:

Het is wel een "pittige dame" in het 1e filmpje :wub:

Inderdaad Jack. Ik denk dat ik die mat van Teac voor 29 euro maar ga kopen. Die is de dans ontsprongen bij deze dame. 

Edited by carl

4 minutes ago, Roots said:

Hahaha ja. Het is iig exotisch spul dus dat moet wel een verbetering zijn.

Kom nu Roots. 30 euro voor die Teac mat valt wel mee. Er wordt wel meer geld verspilt in onze hobby.

Ooit was ik fanatiek wielrenner en had je er veel voor over om je fiets lichter te maken. Onder de 10 kg moest er dan grof geld bij om 100 gram lichter te worden. Bij de tourrijders zag je soms de prachtigste spullen op hele dure frames. Soms zat er eentje tussen die aan zijn superdure en lichte  fiets toch een zwaar kettingslot had hangen. Daar doet me dit matte gebeurenaan denken.

Ook nu zijn er 70+ mannen in lycra die met carbon wieltjes van €1000 het fietspad betreden. There is no substitute for common sense.