Jump to content

AudioExpert Castle


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mark Levinson is groot geworden door John Curl die de legendarische eerste versterkers had ontwerpen en zeker niet door Mark Levinson zelf.

Sonus Faber is zijn magie verloren toen Franco Serblin weg ging.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je zou dat zo kunnen zeggen...Maar de één kon niet zonder de ander, anders waren die merken daar niet. Het gaat erom dat die mooie merken opgeslokt worden door investeringsmaatschappijen. En dat 'Bose' die merken overneemt is gewoon een trieste ontwikkeling.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebatoli said:

Mark Levinson is groot geworden door John Curl die de legendarische eerste versterkers had ontwerpen en zeker niet door Mark Levinson zelf.

Sonus Faber is zijn magie verloren toen Franco Serblin weg ging.

En toch is het allemaal niet zo simpel. John Curl heeft met Parasound niet hetzelfde kunnen neerzetten. Verder veranderen bedrijven nu eenmaal van koers, want stilstaan is achteruitgaan. En soms wordt er dan al eens verkeerd gevaren. Saul Marantz draait zich waarschijnlijk om in zijn graf, moest hij weten dat zijn merk nu versterkers met kant en klare ingekochte klasse D versterkers verkoopt. En zo zie je dat ook bij vele andere merken.

 

Het opgekocht zijn door een investeringsmaatschappij hoeft niet altijd slecht te zijn; het verschaft de opgekochte bedrijven vaak meer financiële middelen wat leidt tot meer en betere research en betere producten. Als het fout loopt, komt het vaak doordat het bedrijf die een ander bedrijf overneemt, plots hun stempel wil drukken over wat en hoe het overgenomen bedrijf verkoopt. Maar zolang de overgenomen bedrijven hun autonomie en identiteit kunnen blijven behouden, kan dit best goed werken. ZIe voorbeelden zoals KEF en Hegel, of Naim en Focal.

Edited by kurt1970
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kurt1970 said:

En soms wordt er dan al eens verkeerd gevaren. Saul Marantz draait zich waarschijnlijk om in zijn graf, moest hij weten dat zijn merk nu versterkers met kant en klare ingekochte klasse D versterkers verkoopt. En zo zie je dat ook bij vele andere merken.

 

En waarom, stilstaan is achteruitgaan schrijf je, misschien was Saul Marantz zelf wel op de kar van klasse D gesprongen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, kurt1970 said:

Ik kan het hem natuurlijk niet meer vragen. Dit was enkel ter illustratie van een radicale verandering.

 

Zo radicaal is die niet hoor, klasse D is ontwikkeld half jaren 50, alleen was het toen helemaal niet goed genoeg, maar dit ter zijde.

 

Maar mensen zijn vaak erg conservatief als het op nieuwigheden aankomt. Men houd vaak vast aan het oude. Ik zie dat heus niet alleen bij audio hoor. Tegenwoordig is retro helemaal in, kijk maar eens naar de fototoestellen, die lijken vaak op de oude klassieke exemplaren. Het gevoel weet je....

Kijk even naar Leica, de M serie, de huidige generatie ziet er nog quasi hetzelfde uit dan diegene die +60 jaar zijn.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Duclaasie said:


En dat soort marketing gebral geloof je? 

Sorry.. de tweede keer was ik de smiley vergeten.

Natuurlijk wordt dat niks. Bovendien denkt alleen aan snel geld verdienen. Ik vrees dus, dat we 2 mooie merken kwijtraken. Net zoals we Infinity, Marantz, Mark Levinson enz. Zijn kwijtgeraakt. Alhoewel... ML krabbelt weer een beetje op.

Link to comment
Share on other sites

De meeste investeringen willen maar één ding, en dat is rendement op hun investering. Veelal gaat dat gepaard met snoeien in de kosten (kaasschaaf methode) en komt het innovatie zeker niet ten goede. Investeerders, je kan niet met ze en je kan niet zonder ze…

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig heb ik geen binding met McIntosh en Sonus Faber, behalve de reeks die Franco Serblin had ontworpen.

McIntosh is nooit mijn ding geweest. Ik heb ze vaak genoeg kunnen beluisteren en ze hebben mij nooit overtuigd. Ook vind ik ze spuuglelijk, veel teveel blink, blink.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...