Jump to content

microscoop voor afstelling/inspectie


Edje2
 Share

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje aan het kijken wat een microscoop kan bijdragen aan de afstelling van mijn platenspeler. Je kunt bijvoorbeeld de slijtage van een naald goed bekijken, maar ook de hoek waaronder de naald staat op de lp. Daarnaast vind j=het erg leuk om dingen vergroot te bekijken.

 

Heeft een van jullie ervaring met zo'n microscoop? Ik denk dan aan een dino-lite achtige, die sluit je aan op de pc. Alleen vind ik de nogal prijzig om af en toe eens iets te bekijken. Van de oudere (gebruikt) weet ik dan weer niet of die nog werken met windows 11. Er zijn vast alternatieven. Maar ook bijvoorbeeld de werk afstand is erg belangrijk. Als deze bijvoorbeeld 2 mm betreft bij een bepaalde vergroting gaat dat natuurlijk niet werken bij een element wat is ingebouwd.

Link to comment
Share on other sites

Microscopie is ooit deel van m'n opleiding en werk geweest. Met een gewone optische microscoop zie je bijzonder weinig aan een naald. Zeker niet of die wel of niet versleten is. Daarvoor heb je niet voldoende resolutie/vergroting en zul je naar een electronenmicroscoop moeten. Ook moet je een referentie naald hebben om te kunnen vergelijken.

 

Uitlijnig beoordelen is mogelijk, het betekend wel dat je een rigide en kalibreerbare opstelling voor je microscoop nodig hebt.

 

USB microscopen en aanverwanten heb ik nooit gebruikt. Een enkel goed microscoop objectief kost al een veelvoud van zo'n ding dus ik verwacht er niet veel van.

 

Werkafstand en vergroting gaan hand in hand. Hoe groter de afstand hoe geringer de vergroting. Er zijn in de "normale" microscopie langeafstandsobjectieven. Hiervoor betaal je een veelvoud van een normaal objectief.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Kraus vonBentinck said:

enz enz enz.

kwaliteitskundige, dessinateur (dessin-ontwerper), colorist (dessins inkleuren), verpakkingsspecialist, procestechnoloog, product ontwikkelaar, procurement (inkoper), brouwer, ondernemer, management assistent, meettechnicus (geometrische en optische meettechniek), huisman, fotograaf en zowaar, beeldend kunstenaar. Hobbies en nevenfuncties niet meegeteld. Een mens moet toch iets met z'n tijd ;) .

 

EDIT: in het kader van de meettechniek heb ik me veel met trillingsmeting en akoestiek bezig gehouden.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Seed7 said:

Microscopie is ooit deel van m'n opleiding en werk geweest. Met een gewone optische microscoop zie je bijzonder weinig aan een naald. Zeker niet of die wel of niet versleten is. Daarvoor heb je niet voldoende resolutie/vergroting en zul je naar een electronenmicroscoop moeten. Ook moet je een referentie naald hebben om te kunnen vergelijken.

 

Uitlijnig beoordelen is mogelijk, het betekend wel dat je een rigide en kalibreerbare opstelling voor je microscoop nodig hebt.

 

USB microscopen en aanverwanten heb ik nooit gebruikt. Een enkel goed microscoop objectief kost al een veelvoud van zo'n ding dus ik verwacht er niet veel van.

 

Werkafstand en vergroting gaan hand in hand. Hoe groter de afstand hoe geringer de vergroting. Er zijn in de "normale" microscopie langeafstandsobjectieven. Hiervoor betaal je een veelvoud van een normaal objectief.

Wat is dit dan voor een soort microscoop?

 

20210930123046_2021-09-30_A.J.VanDenHul_

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Roots said:

Wat is dit dan voor een soort microscoop?

 

Da's eerder een macroscoop voor vergrotingen tot ca 125x. Die worden veel gebruikt om kleine dieren (insecten), mineralen, bloemen en plantendelen te bestuderen. Bij een goed model kun je dan ook nog diepte zien. Prima om mee aan een element te werken.

 

Overigens, Aalt Jouk heeft op de school waar ik (technische)fotografie heb gestudeerd nog natuurkunde les gegeven. In die tijd begon ook het naalden verhaal en op een vlucht van of naar Japan heeft hij veel wolken foto's gemaakt. Daar mochten de studenten vervolgens voor hem afbeeldingen van naalden in monteren (in de doka, geen photoshop).

Link to comment
Share on other sites

Misschien moeten jullie dit artikel maar eens lezen. Het pietje precies uithangen wat betreft de VTA afstelling blijkt overroepen te zijn, iets wat mijn ervaring ook is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er flagrant naast moet zitten.

 

https://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Roots said:

dan is je naald ineens enorm groot

Ja.

Als je iets wilt dan kun jet het beste op de naald kijken, naar de tip. Bij een nieuwe naald zie je eigenlijk niets. Bij een oudere zie je links en rechts van de tip een vlakje dat oplicht. Die vlakjes waren gepolijst (spiegelend) en zijn nu wat ruwer en reflecteren het licht diffuus. Maar is de naald nu versleten? Daarvoor moet je meten, maar hoe? Hoe ga je die vlakjes interpreteren? Je kunt met de juiste software het oppervlak van de vlakjes bepalen, maar zegt dat iets? Je ziet lichtvlekjes die niet volledig in focus zijn, dus interpretatie wordt heel moeilijk

 

Je zou eigenlijk willen weten hoe ruw de vlakjes zijn. Dat word lastig. Bij een ruwheidmeter wordt een zelfde soort naald als in het element gebruikt. Beetje te groot dus. Een electronen microscoop is een optie, maar die is waarschijnlijk destructief voor de rest van het element.

 

Een modern optie is om bij een hoge vergroting, 1000x, het zgn focus stacking te gebruiken. Je veranderd steeds het focus punt en laat software de hele stapel plaatjes "samensmelten" tot een enkele. Dit geeft een veel beter beeld, maar interpretatie blijft heel moeilijk. De indicatie dat het echt veel te laat is is dat het "gladde lijntje" van de naald tussen de twee ruwe vlakjes verdwenen is.

 

Nog een optie is een laser scanning microscoop, ik weet echter niet of die echt commercieel verkrijgbaar zijn of dat die op bestelling gebouwd worden.

 

Hier een lange draad over het onderwerp, ik weet niet meer of er een echte conclusie in was, te lang geleden en domweg uren tellen is eenvoudiger. Wat je ook kunt doen is een referentie LP digitaliseren en na b.v. 1000 uur nog een keer en dan de vervorming bepalen. Dat lijk me de meest zinvolle methode.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebatoli said:

Misschien moeten jullie dit artikel maar eens lezen. Het pietje precies uithangen wat betreft de VTA afstelling blijkt overroepen te zijn, iets wat mijn ervaring ook is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er flagrant naast moet zitten.

 

https://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Heb het artikel gelezen. Is een goed stuk wat mij betreft, hij stelt eigenlijk alle vragen wel. Alleen staaft hij het effect alleen met één platenspeler/arm/element combinatie. Welk element er wordt gebruikt staat er niet. Een element met een conische (sferische) naald is zeer obgevoelig voor de hoek of fout ervan. Hoe beter een slijpsel des te gevoeliger wordt de afstelling lijkt me. Ik kan dat overigens niet vanuit de praktijk staven, maar kan het wel theoretisch bevatten.

 

Geeft in elk geval wel stof tot nadenken, ik probeer altijd heel goed te lezen wat iemand schrijft en dat ook tegen het licht te houden: klopt het wel of wordt er onzin verkondigt. Zeker met de zgn internet geleerden kun je daar heel snel de fout mee in gaan. En omdat iedereen elkaar maar wat napraat zijn de feiten al snel geboren. Ik ga het eens wat beter uitproberen. Moet zeggen dat ik zelf nog nooit de SRA of VTA gemeten heb, maar vinyl wel ongelooflijk goed klinkt.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Seed7 said:

 

Als je iets wilt dan kun jet het beste op de naald kijken, naar de tip. Bij een nieuwe naald zie je eigenlijk niets. Bij een oudere zie je links en rechts van de tip een vlakje dat oplicht. Die vlakjes waren gepolijst (spiegelend) en zijn nu wat ruwer en reflecteren het licht diffuus. Maar is de naald nu versleten? Daarvoor moet je meten, maar hoe? Hoe ga je die vlakjes interpreteren? Je kunt met de juiste software het oppervlak van de vlakjes bepalen, maar zegt dat iets? Je ziet lichtvlekjes die niet volledig in focus zijn, dus interpretatie wordt heel moeilijk

 

Je zou eigenlijk willen weten hoe ruw de vlakjes zijn. Dat word lastig. Bij een ruwheidmeter wordt een zelfde soort naald als in het element gebruikt. Beetje te groot dus. Een electronen microscoop is een optie, maar die is waarschijnlijk destructief voor de rest van het element.

 

Ik denk inderdaad dat een element bouwer of iemand die heel erg vaak een element bekijkt heel snel ziet wanneer iets niet meer is zoals het hoort. 

Ik heb zelf een Tonar naalden microscoop. Die is gemaakt voor mm elementen omdat die een wat grotere naald hebben en ook een wat groter slijtvlak. Een MC element is heel lastig te bekijken, de tip is gewoon te klein daarvoor. Maar waar kijk je nu precies naar? Lastig. Dan zou je inderdaad een nieuw element met een zelfde element moeten vergelijken die 2000 uur heeft gespeeld. 

Mij gaat het meer om wat algemene zaken die ik ermee kan doen. Overigens hier de link naar het Ortofon filmpje op youtube:

 

Wat ik hierin overigens echt niet begrijp is dat de SRA (Stylus Rake Angle) wordt gemeten aan de achterkant van de tip. Mij lijkt juist dat dit in het midden van de tip gemeten moet worden, zie op 20 min en 55 seconden.

Link to comment
Share on other sites

On 23-8-2023 at 21:05, Edje2 said:

Heb het artikel gelezen. Is een goed stuk wat mij betreft, hij stelt eigenlijk alle vragen wel. Alleen staaft hij het effect alleen met één platenspeler/arm/element combinatie. Welk element er wordt gebruikt staat er niet. Een element met een conische (sferische) naald is zeer obgevoelig voor de hoek of fout ervan. Hoe beter een slijpsel des te gevoeliger wordt de afstelling lijkt me. Ik kan dat overigens niet vanuit de praktijk staven, maar kan het wel theoretisch bevatten.

 

Geeft in elk geval wel stof tot nadenken, ik probeer altijd heel goed te lezen wat iemand schrijft en dat ook tegen het licht te houden: klopt het wel of wordt er onzin verkondigt. Zeker met de zgn internet geleerden kun je daar heel snel de fout mee in gaan. En omdat iedereen elkaar maar wat napraat zijn de feiten al snel geboren. Ik ga het eens wat beter uitproberen. Moet zeggen dat ik zelf nog nooit de SRA of VTA gemeten heb, maar vinyl wel ongelooflijk goed klinkt.

 

Ik heb het artikel ook gelezen en het heeft me wel geleerd beter om te gaan met de verschillende plaatdikten (tussen een 120 gram plaat en een 200 gram plaat zit 0,6 mm).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wat ik me van het artikel (of was er ook nog een tweede artikel) ondermeer herinner is, dat als je aan de achterkant van de arm het “armlager” verhoogt of verlaagt dat dit aan de voorkant van de arm bij de naald weinig effect heeft. Dat zou wel kunnen kloppen. Zelf stel ik de VTA zo “optimaal” mogelijk in en vergeet de VTA dan verder.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Bedoel je in de constructie of met het afstellen? Het gaat uiteraard om de hoek die de naald met de plaat maakt, in het ideale geval is deze 92 graden. Hoe hoog of laag het lager zit heeft daar niet zoveel mee van doen, je kunt zelfs de headshell onder een hoek zetten (niet dat iemand dat doet) en daarmee de hoek veranderen.

 

maar het begint er al mee dat ik niet eens begrijp hoe die hoek gemeten wordt. Het lijkt mij dat een naald slijpsel voor en achter enigszins symmetrisch is, dus de loodlijn door het midden van de tip loopt. Zoals ik het in het ortofon filmpje zie wordt er aan de achterkant van de tip de hoek gemeten. Als iemand het weet mag hij het zeggen. Ortofon lijkt me nu ook geen bedrijf wat een niet kloppend filmpje op YouTube zou zetten

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...