carl Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 (edited) Bij de headshell van een Thorens TD 150 kan je de VTA instellen. (Ik had dat even niet door) De VTA stel je toch normaalgesproken in de buurt van het lagerpunt ( het armlager/de pivot) in. Simuleer dat eens met een buisje of latje. Edited 24 augustus 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 9 hours ago, carl said: Bij de headshell van een Thorens TD 150 kan je de VTA instellen. (Ik had dat even niet door) De VTA stel je toch normaalgesproken in de buurt van het lagerpunt ( het armlager/de pivot) in. Voor de Dual CS5000 & co had je ook een speciale headshell om dit in te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Zoek eens op Wally Malewics. Die man heeft zo ontzettend veel onderzocht aan draaitafels en elementafstelling. En veel gandige tpis en afstelgereedschapjes gemaakt. Helaas is hij overleden. https://nirvanasound.com/wally-tools/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Je mag er toch gewoon van uitgaan dat als de armbuis parallel ligt aan de plaat de vta correct is met de juiste naald druk. De hoek van het kantilever is dan maar net wat de fabrikant van het element heeft gekozen Die 92 graden zou ik wat dat betreft laten voor wat het is. Mocht de bouwer van het element dit al specifiseeren dan is dat de juiste hoek om aan te houden. Om dat dan met een verrekijker te bestuderen lijkt me vooral verloren tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Wally had daar veel verhalen en foto's van. Hij liet zien hoe een tip meestal niet recht in de cantilever zit. Door de boel dan wat schuin te zetten kun je dat compenseren. Henk deed dit ook regelmatig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 25 augustus 2023 Author Report Share Posted 25 augustus 2023 Precies, een element is een stukje mechanica wat alle kanten op kan schieten: als het rubber wat losser wordt door temperatuur, vochtigheid, ouderdom of wat dan ook zakt de cantilever verder door wat de hoek al een aantal graden kan veranderen. Ik ben het ermee eens dat je het zeker niet hoeft te meten om een goed spelend geheel te krijgen, maar ik vind het leuk om te kunnen zien en daarnaast leg ik graag een relatie tussen wat ik waarneem (op de camera in dit geval) en hoor. Ik realiseer me zeker dat het niet noodzakelijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Misschien is het wel verstandig de wat duurdere elementen na een jaar of 5 te laten checken en schoonmaken. Ik heb dit een keer laten doen door van de Hul en een tweede keer door Benz. Was toch wel de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 augustus 2023 Author Report Share Posted 26 augustus 2023 Dat doe ik vaak ook inderdaad. Met name met een gesloten body kun je er zelf niet bij. Je wilt niet weten hoe vies dit kan zijn als je dat met een microscoop bekijkt. Ook vaak metaalslijpsel aan het metalen gedeelte, dat komt vanaf het label uit de zwarte inkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 Voor controle of het element niet is doorgezakt kan het handig zijn maar dat kan je ongeveer met elke camera of smartphone wel doen. Sterker nog dat zie je zonder camera ook wel. Voor het schoonmaken ging ik voorheen altijd naar Ketelaar waar vd hul 1x per jaar platenspelers af kwam stellen. Daar heb ik voldoende zooi langs zien komen. Om te zien of je bijtel recht in de groef staat dat zie je dan weer beter op een scoop en met een test plaat. Om slijtage aan het element te zien moet ik je helaas teleur stellen. Dat zie ik zelfs met 125x vergroting niet. Uit gehard rubber even min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts