Jump to content

Glasvezel

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Ik wordt binnenkort aangesloten op het glasvezelnet. Da's mooi. Nu zijn in huis tv en internet nog aangesloten via een bekabeling. Maar ik krijg nu in de meterkast een modem of zo, waardoor alles in huis via wifi gaat werken. Moet ik me nog druk maken over mogelijke negatieve effecten hiervan op mijn set, of valt dat reuze mee?

Het is wel verstandig om de setop box (het kastje waar je TV op aangesloten wordt) via een kabel aan te sluiten.

Daarnaast is het eigenlijk wel een stelregel dat vaste apparaten een vaste kabel aansluiting krijgen.

De negative effecten van HF instraling op je set hangt een beetje af hoe oud je apparatuur is en of deze gewoon aan de huidige regelgeving voldoet.

Dat kan je makkelijk testen met een oud GSM toestel wat op 2 of 3G werkt.

Als je apparatuur stoort op het moment dat je telefoon dicht bij is tijrwijl hij over gaat dan is je set niet goed ontworpen en komt er HF in je audio circuit binnen.

Dan nog is je wifi wel een vrij zwak signaal wat niet makkelijk door dringt in kabels en metalen kastjes.

Hoe hoger de frequentie hoe slechter het draagt door de lucht maar nog veel slechter door een kabel.

Wifi zit op 2.4, 5 en op 6GHz, veel hoger dan je gsm die op 0.9GHz werkt.

Daarmee is het effect ook veel minder aanwezig.

Vergeet niet dat je buren allang een wifi netwerk hebben en dat komt ook allang je huis binnen.

Met de huidige apparatuur is het motto gij zult niet storen en gestoord worden.

Oude apparatuur kan daar nog wel eens last van hebben maar moderne spullen mogen niet op de markt komen als ze daar niet aan voldoen.

Dat hangt helemaal van de omgeving af. In een appartementencomplex kan het helemaal mis gaan. Maar in een ruime wijk valt storing erg mee. 

Ik speel al weer n jaar via WiFi naar m'n streamer. Ik vind dat beter klinken dan via de kabel. Dat WiFi station staat wel dicht bij de ontvanger en het WiFi station is wel met kabels aangesloten.

Tv,  huiskamer streamer, vaste pc en NAS via kabels. Laptops, telefoons, keukenradio, uitlezen zonnepanelen en audiostreamer via WiFi.

Werkt allemaal perfect.

WiFi is gewoon niet aan te raden bij streaming. Zelfs met een afdoende verbinding heb je eerder kans op hertransmissies (lees dat data pakketjes opnieuw verstuurd moeten worden) En dan alleen nog met TCP pakketten waarvan e.e.a. gecontroleerd wordt. Bij UDP pakketen wordt de inhoud gewoon verstuurd en het bovenliggende programma b.v. jouw muziek programma moet er maar wat van zien te maken. Net als bij een krasje op een CD of DAB+ radio, Dan hoor je soms even niets of een tikje uit de luidsprekers komen.  

5 hours ago, Tubejack said:

WiFi is gewoon niet aan te raden bij streaming. Zelfs met een afdoende verbinding heb je eerder kans op hertransmissies (lees dat data pakketjes opnieuw verstuurd moeten worden) En dan alleen nog met TCP pakketten waarvan e.e.a. gecontroleerd wordt. Bij UDP pakketen wordt de inhoud gewoon verstuurd en het bovenliggende programma b.v. jouw muziek programma moet er maar wat van zien te maken. Net als bij een krasje op een CD of DAB+ radio, Dan hoor je soms even niets of een tikje uit de luidsprekers komen.  

Meestal klopt dit. Maar....

Ik gebruik tegenwoordig TuneBrowser en die heeft een behoorlijk buffer. Dat het hele nummer wordt geladen voordat het wordt afgespeeld kan ook, maar dan gaat het allemaal wat lang duren.

Het voordeel van Wifi is, dat er geen elektrische verbinding tussen de router en de streamer is. Die heb ik op twee verschillende groepen én apart liggende aarde zitten en zou ik met een netwerkkabel weer met elkaar verbinden. De streamer heeft een supervoeding om storingen te voorkomen en via de netwerkaansluiting zou er dan weer een hoop "zooi" binnenkomen. En dit hoor je duidelijk in de geluidskwaliteit.

Voor zover mij bekent is een netwerkkaart galvanisch gescheiden door een scheidingstrafo (blokje meestal direct achter je netwerkpoort)

Dus daar kan m.i. het probleem niet in zitten. Lokale netwerken met honderden computers werken zo.

Wat wel kan is een slechte router, modem of switch. dus die "standaard kastjes" die je van je internet provider te leen krijgt. Die zijn de goedkoopste in zijn soort.

Dus niet de beste. Veel beter is een eigen router in je netwerk op te nemen.  Gelukkig zien steeds meer internetproviders dat ook en "geven" b.v. een Fritzbox. of KPN b.v. de nieuwe Box 12 en zelfs Ziggo heeft nu een fatsoenlijk Segemcom modem.  

Verder heeft het geen zin om in "audiofiele" switches en UTP kabels te investeren. Koop gewoon stevig spul bij de plaatselijke computer winkel.

4 minutes ago, Tubejack said:

Voor zover mij bekent is een netwerkkaart galvanisch gescheiden door een scheidingstrafo (blokje meestal direct achter je netwerkpoort)

Dus daar kan m.i. het probleem niet in zitten. Lokale netwerken met honderden computers werken zo.

Ja, en zelfs 2x dan al. Gewoon een 1 op 1 trafo ertussen en de galvanische verbinding is verdwenen.

34 minutes ago, Roots said:

Ja, en zelfs 2x dan al. Gewoon een 1 op 1 trafo ertussen en de galvanische verbinding is verdwenen.

Die scheiding zit in netwerkkaarten, switches, routers, modems etc. Dus inderdaad 2x per netwerk verbinding. 2)  je bedoelt misschien een 1:1 220volt trafo? dat kan. 

2 minutes ago, Roots said:

gewoon wat je erin stopt komt er ook weer uit..1 op 1 maar dan galvanisch gescheiden.

Klopt, maar misschien is het handig om te vermelden waar je iets instopt :rolleyes:

Verder Hans jij in jouw situatie tevreden bent met je WiFi prima toch.  ;)

Edited by Tubejack

14 hours ago, Roots said:

gewoon wat je erin stopt komt er ook weer uit..1 op 1 maar dan galvanisch gescheiden.

De signaaldraden wél, de massadraden niet. Bovendien zijn het hoogfrequenttrafo's, dus storing gaat keurig met het signaal mee.

Dus het klopt, wat je er instopt komt er ook weer uit.

file.php?id=144475&mode=view

Ik gebruik dan ook nog een extra galvanische scheiding die de streamer van het netwerk separeert en op de laatste die dan naar de streamer/DAC gaat zit een zeer schone voeding, nog net geen SFP naar de DAC, zoals de MSB DAC.

1 hour ago, HansP said:

file.php?id=144475&mode=view

Ik gebruik dan ook nog een extra galvanische scheiding die de streamer van het netwerk separeert en op de laatste die dan naar de streamer/DAC gaat zit een zeer schone voeding, nog net geen SFP naar de DAC, zoals de MSB DAC.

Dat is een andere mogelijkheid. Hoe het klankmatig is t.o.v. de andere oplossing is kan ik niet beantwoorden omdat ik ze niet naast elkaar heb vergeleken.

25 minutes ago, HansP said:

De klank is wat de DAC er van maakt, en die krijgt het zo schoon mogelijk aangeboden, zodat dat proces goed en correct functioneert.

Wat wast witter?  Met dat "proces" kunnen er kennelijk ook verschillen ontstaan.

Ik heb verschillende oplossingen vergeleken en hoorde wel degelijk klankverschil. Ook al waren alle oplossingen "geoptimaliseerd". Bij de streamer van een audiovriend klonk dezelfde Wifi ontvanger en op dezelfde plaats in mijn set.weer minder dan met de kabel. Een eenduidige optimale oplossing, is er op dit vlak kennelijk ook niet.

Daarom gaf ik al aan dat dit bij jou schijnbaar een prima oplossing is.

In het algemeen is dat gewoon de laatste oplossing die je kiest voor vaste apparatuur.

Te veel variabelen die je niet in de hand hebt voor een betrouwbare verbinding.