Jongensdroom Posted 3 september 2023 Report Share Posted 3 september 2023 Beste mensen, Mijn cd's staan op de computer. Vandaaruit speel ik af via een Weiss dac. De voor mij allermooiste opnames zou ik in high ress zelf willen downloaden. Opnames die ik heb, zijn geschonken. Welke site komt daarvoor het meest in aanmerking. We praten overwegend over jazz. p.s. ik heb geen streamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 september 2023 Report Share Posted 3 september 2023 Dan moet je eerst weten welke aanbieder die betreffende CD's in HR aanbied. Ik zou er geen al te hoge verwachtingen van hebben. Dat HR beter klinkt ligt mi vooral aan de extra aandacht bij de opname. Maar van een CD kun je nou eenmaal geen echte highres maken. Dan moet er ergens een analoge of HR opname van het betreffende album zijn. En de meeste remasters klinken slechter dan het origineel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 3 september 2023 Report Share Posted 3 september 2023 ik heb ze wel eens bij HDTracks gekocht. Ik zou overigens wel nadenken over een streamer, desnoods mat alleen een digitale uitgang daar je bij geen vevuilender bron hebt als een normale PC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 september 2023 Report Share Posted 3 september 2023 (edited) Als je de opnames in High-res wil hebben dan is het te overwegen om de DSD versie te zoeken (SACD). Vaak hebben die masters wat meer aandacht gekregen dan de CD versie en is er wat meer dynamiek aanwezig. Dat is echter geen garantie, uiteindelijk is de master bepalend voor het geluiden het kan soms de plaat zijn, een andere keer de CD of de SACD. Verder is ook de weergave van SACD vaak wat prettiger dan de pcm varianten. DSD klinkt in mijn oren vaak wat natuurlijker. Bedrijven als Channel Classics nemen standaard in DSD op wat echt vaak mooie opnames zijn. https://www.nativedsd.com/label/channel-classics/ Edited 3 september 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 11 hours ago, Jongensdroom said: Beste mensen, Mijn cd's staan op de computer. Vandaaruit speel ik af via een Weiss dac. De voor mij allermooiste opnames zou ik in high ress zelf willen downloaden. Opnames die ik heb, zijn geschonken. Welke site komt daarvoor het meest in aanmerking. We praten overwegend over jazz. p.s. ik heb geen streamer Je kunt ook even op https://www.qobuz.com/nl-nl/shop kijken of daar de muziek van je keuze bij zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 12 hours ago, Jongensdroom said: Beste mensen, Mijn cd's staan op de computer. Vandaaruit speel ik af via een Weiss dac. De voor mij allermooiste opnames zou ik in high ress zelf willen downloaden. Opnames die ik heb, zijn geschonken. Welke site komt daarvoor het meest in aanmerking. We praten overwegend over jazz. p.s. ik heb geen streamer https://www.highresaudio.com/en/search/?genretag=Jazz&format=fl96&sort=-releaseDate Vanop deze site koop ik zelf geregeld hi-res flac bestanden (24 bit 96 kHz). Zoals al aangehaald staat of valt alles met de kwaliteit van de opname en de mastering. Bij popmuziek is de mastering vaak een ramp, omdat platenfirma's vanwege de "loudness wars" alle dynamiek uit de muziek halen zodat ze die zo luid mogelijk kunnen maken. Bij klassieke muziek en jazz gebeurt dat gelukkig niet, al zijn er een paar jazz-opnames opgedoken waarbij een productmanager uit de popwereld de touwtjes in handen had en gelijk beval om alle dynamiek eruit te halen. Maar zoiets is een uitzondering, gelukkig. Je kunt ook voor popmuziek tegenwoordig echt goeie kwaliteit opnames vinden met bakken dynamiek als ze door de artiesten zelf uitgegeven zijn en niet via een platenfirma, zoals bijvoorbeeld via bandcamp.com en zo. Daar heb ik ook al juweeltjes gevonden. Als je cd's in wav of flac afspeelt via een computer naar een externe DAC toe, is je computer per definitie een streamer. Als je computer Windows draait, hou er dan rekening mee dat Windows standaard niet bitperfect werkt maar alles intern omzet naar 16 bit 48 kHz. Dat kun je uitschakelen, google maar eens hoe je Windows bitperfect moet maken. Of gebruik een Mac of een Linux machine om alles bitperfect af te spelen, die doen dat standaard. Een streamer die alleen lokale bestanden vanaf een netwerkopslag of eigen schijven afspeelt, is een lokale streamer. Een streamer die zijn muziek haalt van een clouddienst op internet, is een internetstreamer of cloudstreamer. Veel streamers kunnen de twee zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 5 minutes ago, Bloom said: https://www.highresaudio.com/en/search/?genretag=Jazz&format=fl96&sort=-releaseDate Vanop deze site koop ik zelf geregeld hi-res flac bestanden (24 bit 96 kHz). Zoals al aangehaald staat of valt alles met de kwaliteit van de opname en de mastering. Bij popmuziek is de mastering vaak een ramp, omdat platenfirma's vanwege de "loudness wars" alle dynamiek uit de muziek halen zodat ze die zo luid mogelijk kunnen maken. Bij klassieke muziek en jazz gebeurt dat gelukkig niet, al zijn er een paar jazz-opnames opgedoken waarbij een productmanager uit de popwereld de touwtjes in handen had en gelijk beval om alle dynamiek eruit te halen. Maar zoiets is een uitzondering, gelukkig. Je kunt ook voor popmuziek tegenwoordig echt goeie kwaliteit opnames vinden met bakken dynamiek als ze door de artiesten zelf uitgegeven zijn en niet via een platenfirma, zoals bijvoorbeeld via bandcamp.com en zo. Daar heb ik ook al juweeltjes gevonden. Als je cd's in wav of flac afspeelt via een computer naar een externe DAC toe, is je computer per definitie een streamer. Als je computer Windows draait, hou er dan rekening mee dat Windows standaard niet bitperfect werkt maar alles intern omzet naar 16 bit 48 kHz. Dat kun je uitschakelen, google maar eens hoe je Windows bitperfect moet maken. Of gebruik een Mac of een Linux machine om alles bitperfect af te spelen, die doen dat standaard. Een streamer die alleen lokale bestanden vanaf een netwerkopslag of eigen schijven afspeelt, is een lokale streamer. Een streamer die zijn muziek haalt van een clouddienst op internet, is een internetstreamer of cloudstreamer. Veel streamers kunnen de twee zijn. Een aantal jaren geleden heeft iemand mij geholpen om pc, dac en programma geschikt te maken om cd's en high ress af te spelen. Dat klonk meteen goed. Ook goed opgenomen cd's (jazz) klinken al behoorlijk goed. Ik heb echter een paar high ress opnames gekregen, waar je van achterover slaat. Zo is er een fragment met accordeon en gitaar die levensecht klinkt. Daar kan ik enorm van genieten. Vandaar de vraag hier. HD Tracks heeft ook het e.e.a. voor me, zie ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 42 minutes ago, Jongensdroom said: HD Tracks heeft ook het e.e.a. voor me, zie ik. Ook een prima adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 https://www.soundliaison.com/index.php O.a het album van de Feenbrothers is prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 Het wordt tijd iedereen te bedanken voor de hulp. De muziekcomputer is niet aangesloten op internet. Maar ik kan de stekker even uit de andere pc halen. Hoe krijg ik de downloads op de muziek computer? Ik gebruik een programma om de muziek af te spelen. Moet het daar in en hoe doe je zoiets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Wellicht eerst naar een Memory stick kopieëren en vandaar op slaan op de gewenste PC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 10 minutes ago, Jongensdroom said: Het wordt tijd iedereen te bedanken voor de hulp. De muziekcomputer is niet aangesloten op internet. Maar ik kan de stekker even uit de andere pc halen. Hoe krijg ik de downloads op de muziek computer? Ik gebruik een programma om de muziek af te spelen. Moet het daar in en hoe doe je zoiets? Ik weet het weer. Het programma heet J-River. Lang geleden eens gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 3 minutes ago, Tubejack said: Wellicht eerst naar een Memory stick kopieëren en vandaar op slaan op de gewenste PC. Dan gaat de download niet verloren? Dat zou slim zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 51 minutes ago, Jongensdroom said: Het wordt tijd iedereen te bedanken voor de hulp. De muziekcomputer is niet aangesloten op internet. Maar ik kan de stekker even uit de andere pc halen. Hoe krijg ik de downloads op de muziek computer? Ik gebruik een programma om de muziek af te spelen. Moet het daar in en hoe doe je zoiets? Je kunt natuurlijk zoals al aangehaald de muziek downloaden op de op internet aangesloten computer en die dan via een usb-stick of zoiets overhevelen naar de muziekcomputer. Als de muziekcomputer een netwerkkaart heeft, zou je ook een netwerkswitch kunnen kopen. Daarop kun je dan beide computers aansluiten zodat ze allebei internettoegang hebben. Zoiets: https://www.bol.com/be/nl/p/netgear-prosafe-gs108-netwerk-switch-unmanaged-8-poorten/1003004006548852/?bltgh=pM1loLuDbgINvRzHee5MHg.qtNdK3sGFd0byjkS8e5HGw_0_4.7.ProductTitle Dit is er een met 8 poorten, veel meer dan je nodig hebt. Maar de kleinere versie met 4 of 5 poorten gebruikt heel vaak minderwaardige elektronica waardoor de prestaties even vaak abominabel zijn in vergelijking met de 8-poortenversie. Daarom raad ik die 8-poortenversie aan, ook al zou je maar 2 poorten daarvan gebruiken. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Dan gaat de download niet verloren? Dat zou slim zijn. Nee, je download hem eersts op een pc die verbonden is met het internet. Daarna kopieer je dat bestand naar je memory stick. Als je dat goed doet heb je de bestanden al op 2 locaties 1) de download pc 2) memory-stick. Daarna plug je de memory- stick in je muziek pc en je het naar je muziek pc. Als je dat goed heb heb je nu de bestanden op 3! locaties. E.e.a. kun je ook eerst oefenen met gratis muziek bestanden zoek met google.com op free music download Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Persoonlijk zou ik een externe harde schijf kopen en een backup maken van al je opgeslagen muziek. Dit is een mooi en krachtig hulpmiddel. Zorg wel dat je weet wat je doet. Het kan ook bestanden verwijderen. https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/syncback-freeware-backup-reservekopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 3 hours ago, Tubejack said: Nee, je download hem eersts op een pc die verbonden is met het internet. Daarna kopieer je dat bestand naar je memory stick. Als je dat goed doet heb je de bestanden al op 2 locaties 1) de download pc 2) memory-stick. Daarna plug je de memory- stick in je muziek pc en je het naar je muziek pc. Als je dat goed heb heb je nu de bestanden op 3! locaties. E.e.a. kun je ook eerst oefenen met gratis muziek bestanden zoek met google.com op free music download Succes Dit klinkt als muziek in de oren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 Je schijnt een upgrade te kunnen doen naar de laatste versie van J-River. Een prijs heb ik nog niet kunnen vinden. Ik weet ook niet of de pc dat aan kan. Er staat nog Windows XP op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 (edited) Dit is een gedeelte uit een mail van j river die ik een maand geleden kreeg. Persoonlijk ben ik bij versie 23 afgehaakt en overgegaan op LMS en squeezelite op een Raspberry Pi. You can UPGRADE at a Discount Here's a coupon worth $4 on an MC31 upgrade: MC31STBL Finding Your License If you're not sure what version you own, please use our Restore Page to email yourself your license(s). Search your email for buy-button or jriver.com . Don't forget to check your spam folder. Upgrade Instructions and Prices Use this $4 coupon: MC31STBL Please click one of the following links. Prices shown below are after the coupon above has been applied. Master License Upgrade $33.98 (for Windows, Mac, and Linux) Windows Upgrade Only $ 23.98 (Click the link on the left) Mac Upgrade $23.98 Linux Upgrade $23.98 For more complete details, please continue here. Je zou het kunnen proberen. De oude versie kun je naast de nieuwe versie gebruiken. Als ik het mij goed herinner kun je ook een tijdje de update gratis uitproberen. Edit: (30 dagen gratis uit te proberen) Edited 4 september 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 JRiver zit tegenwoordig op versie 31. Updates vanuit elke versie kosten $ 27,98, maar dan moet je wél een geregistreerde versie hebben. Hoe oud die versie is maakt niet uit. Er moet minimaal Windows 8 gebruikt worden. Dan kun je de HR versies afspelen, maar dat kun je nu ook al. Downloaden kun je met elke PC die aan internet hangt. Dan komt daar een bestand binnen en dat zet je mbv een USB stick op de HD van je muziek PC. Onder "recent" verschijnt dan na verloop van tijd je laatste aanwinst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 1 minute ago, Hans van Liempd said: Downloaden kun je met elke PC die aan internet hangt. Dan komt daar een bestand binnen en dat zet je mbv een USB stick op de HD van je muziek PC. Onder "recent" verschijnt dan na verloop van tijd je laatste aanwinst. Natuurlijk, maar waar haal je die muziek vandaan? Koop je het netjes of???? Ik verbaas me er over hoeveel muziekliefhebbers hun hele computer vol hebben staan met illegaal uit nieuwsgroepen of andere dubieuze sites gedownloade muziek. Kwaliteit is vaak ver te zoeken. En eigenlijk moet je dat niet willen. Onlangs had ik iemand die kwam luisteren en die de volgende dag me vroeg of ik een andere cd had gedraaid van een artiest als hij had opgeschreven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 59 minutes ago, Hans van Liempd said: JRiver zit tegenwoordig op versie 31. Updates vanuit elke versie kosten $ 27,98, maar dan moet je wél een geregistreerde versie hebben. Hoe oud die versie is maakt niet uit. Er moet minimaal Windows 8 gebruikt worden. Dan kun je de HR versies afspelen, maar dat kun je nu ook al. Downloaden kun je met elke PC die aan internet hangt. Dan komt daar een bestand binnen en dat zet je mbv een USB stick op de HD van je muziek PC. Onder "recent" verschijnt dan na verloop van tijd je laatste aanwinst. Gevonden! JRiver gekocht in 2013 voor 49,98 dollar. De registratie code heb ik ook nog. In de tekst staat "Media Center 19 Windows from JRiver. Is een nieuwe JRiver beter? Qua geluid? De Windows staat op een destijds tweedehands gekochte pc in 2013. Daar moet wel een oude Windows op staan. Hoe groot moet een USB Stick zijn? Ik heb hier een Adata Classic CH94 waar alle huidige cd's op staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2023 Author Report Share Posted 4 september 2023 1 hour ago, pjotr27 said: Natuurlijk, maar waar haal je die muziek vandaan? Koop je het netjes of???? Ik verbaas me er over hoeveel muziekliefhebbers hun hele computer vol hebben staan met illegaal uit nieuwsgroepen of andere dubieuze sites gedownloade muziek. Kwaliteit is vaak ver te zoeken. En eigenlijk moet je dat niet willen. Onlangs had ik iemand die kwam luisteren en die de volgende dag me vroeg of ik een andere cd had gedraaid van een artiest als hij had opgeschreven... Zodra ik uit de gevangenis ben Peter, ga ik een paar HR records netjes kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Hahaha, je bent een soort van prettig gestoord. Erg grappig meestal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 11 minutes ago, Jongensdroom said: Gevonden! JRiver gekocht in 2013 voor 49,98 dollar. De registratie code heb ik ook nog. In de tekst staat "Media Center 19 Windows from JRiver. Is een nieuwe JRiver beter? Qua geluid? De Windows staat op een destijds tweedehands gekochte pc in 2013. Daar moet wel een oude Windows op staan. Hoe groot moet een USB Stick zijn? Ik heb hier een Adata Classic CH94 waar alle huidige cd's op staan. Klinkt een nieuwe JRiver beter? Ik weet het niet, er zijn mensen die beweren dat elke versie van JRiver weer anders klinkt. Voor mij was er weinig verschil is al die versies. Ik speel tegenwoordig met TuneBrowser, daar kost de officiële versie ca. € 25,-. Een PC van 10 jaar oud... Dat is best een oudje. Misschien eens een jongere kopen? Een USB stick van 128 Gb kost tegenwoordig weinig en is ruim voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts