Jump to content

High Ress downloaden

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

36 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nooit!

Wanneer het van de originele mastertape zou zijn is de kans dat deze is belegen levensgroot. Een 40 jaar oude digitale opname kan dan beter zijn als een band die 60 jaar opgeslagen heeft gelegen. Die digitale opname is waarschijnlijk van de 20 jaar oude band gemaakt.

En aan de originele mastertape komt geen platenperserij, die krijgen in het gunstigste geval een 2e of 3e kopie (kopie van een kopie).

Wat een ellende allemaal.

Op het Steve Hofman Forum worden opname's besproken. Wel spreekt men elkaar regelmatig tegen.

Ik dacht nog "het lijkt High End Forum  wel"😁.

Even wat serieuzer. Ik verzamel voor 95% jazz. Vaak worden er aan dat soort opnames veel tijd besteed.

Vandaag komt de floppy binnen, die ik besteld heb. Ik heb ooit eens aan een vrouwelijke collega gevraagd: "mag ik jouw floppy eens zien".

Wat ik misschien ga downloaden (als de AOW binnen is);

Nina Simone - Montreux

Cassandra Wilson - Coming forth by day

Chat - Chet Baker

Kabaal Washington - Heaven and earth

Mega Bass - Fr. Alaril

Brazilliance - Cl. Rockti

Return to forever

Balladyna - ECM

(er kunnen wat schrijffouten in staan)

3 minutes ago, Tubejack said:

Kun je niet beter een abonnement op Qobuz nemen?  Ik tel alleen al meer dan 150 opnames met Nina Simone.:blink:

Veel mensen vinden de kwaliteit van streamen minder goed Jack. Hoewel het bij Hans wel goed klonk.

Het is natuurlijk het proberen waard.

15 minutes ago, Jongensdroom said:

Veel mensen vinden de kwaliteit van streamen minder goed Jack. Hoewel het bij Hans wel goed klonk.

Het is natuurlijk het proberen waard.

Dat is een "valkuil" er is átijd beter of mensen denken dat.... gewoon niks van aantrekken.  :rolleyes: Het enige dat je nodig hebt is een goede internetverbinding en een actuele  Windows of Apple computer.  De gratis down te loaden Qobuz software is m.i. zeker de 1e maanden meer dan goed genoeg om te kijken of het iets voor je is. Sterker nog, ik gebruikte nog steeds regelmatig omdat ik het veel overzichtelijker vind dan Audirvana.  Verder kun je ik meen een maandje gratis proberen.    "kat in het bakkie" dacht ik zo ;) Ook voor "digibeten" goed te doen. :)

Edited by Tubejack

2 hours ago, Seed7 said:

:)

Gelukkig zijn er nog "oases van data in een woestijn van meningen"

Het probleem is alleen dat zowel de meningen als de data uit zijn verband worden gehaald. De echte nuance ontbreekt dan, en dat leidt zelden tot een goed advies. Heel veel is nog steeds niet goed meetbaar wat zeker goed hoorbaar is. Er zijn ook zat leiden die alleen geloven wat meetbaar is, en dat is zeker niet de volledige waarheid.

7 minutes ago, Edje2 said:

Het probleem is alleen dat zowel de meningen als de data uit zijn verband worden gehaald.

Meningen zijn uit het verband gerukte data.

8 minutes ago, Edje2 said:

Heel veel is nog steeds niet goed meetbaar wat zeker goed hoorbaar is.

Zoals?

9 minutes ago, Edje2 said:

Er zijn ook zat leiden die alleen geloven wat meetbaar is, en dat is zeker niet de volledige waarheid.

Meetwaarden, meetmethoden, data, wetenschap zijn niet dingen om te geloven. Het is geen religie. Het leuke is dat het maken van een opname niets anders is dan meten en registreren.

Ik doelde op de "religieuzen" van bijvoorbeeld audio science review. Er zijn heel goed metende versterkers die voor geen meter klinken en omgekeerd. En dan heb ik het niet per se over kleuring van buizen oid, maar gewoon organisch en natuurlijk klinkende versterkers. 

Als je bijvoorbeeld een stekker van een powercord vervangt voor een andere hoor je soms duidelijke verschillen. En waar dat dan in zit is niet goed meetbaar. Want waarom klinkt het geheel dan anders? Je kunt ongetwijfeld meten dat de weerstand van de stekker anders is, maar de conclusie dat deze veranderde meetwaarde verantwoordelijk is voor het geluidsverschil is slechts een aanname. In de versterker zelf kan helemaal niets gemeten worden wat duidt op het klank verschil. Dus zeg het maar.

8 hours ago, Jongensdroom said:

Op het Steve Hofman Forum worden opname's besproken. Wel spreekt men elkaar regelmatig tegen.

Ik dacht nog "het lijkt High End Forum  wel"😁.

Even wat serieuzer. Ik verzamel voor 95% jazz. Vaak worden er aan dat soort opnames veel tijd besteed.

Vandaag komt de floppy binnen, die ik besteld heb. Ik heb ooit eens aan een vrouwelijke collega gevraagd: "mag ik jouw floppy eens zien".

Wat ik misschien ga downloaden (als de AOW binnen is);

Nina Simone - Montreux

Cassandra Wilson - Coming forth by day

Chat - Chet Baker

Kabaal Washington - Heaven and earth

Mega Bass - Fr. Alaril

Brazilliance - Cl. Rockti

Return to forever

Balladyna - ECM

(er kunnen wat schrijffouten in staan)

Wat anders. Je hebt toch een mooie draaitafel? Waarom koop je die albums niet op vinyl? als dat kan.

21 minutes ago, Tubejack said:

Wat anders. Je hebt toch een mooie draaitafel? Waarom koop je die albums niet op vinyl? als dat kan.

Ja, maar als het vinyl van een cd afgehaald is, schiet ik er nog niks mee op.

Welnu heren,

Na drie kwartier is het gelukt om in te loggen bij HD-Tracks.

Mijn oog viel op een gratis record.

Het is zelfs gelukt om hun download programma te laden en deze record er op te krijgen.

Hoe krijg ik deze muziek nu op mijn nieuwe stick? Of moet het eerst op de pc? Waar en hoe?

Als het op de stick staat, moet het nog in de muziek-computer en in J-river, neem ik aan.

Met jullie hulp moet het lukken.

9 minutes ago, Jongensdroom said:

Welnu heren,

Na drie kwartier is het gelukt om in te loggen bij HD-Tracks.

Mijn oog viel op een gratis record.

Het is zelfs gelukt om hun download programma te laden en deze record er op te krijgen.

Hoe krijg ik deze muziek nu op mijn nieuwe stick? Of moet het eerst op de pc? Waar en hoe?

Als het op de stick staat, moet het nog in de muziek-computer en in J-river, neem ik aan.

Met jullie hulp moet het lukken.

Eerst PC en dan erop slepen zou ik doen.

Dan doe ik het toch anders, en heb van sommige opnames een 3 tal uitvoeringen, en heb ook wel eens een MP3  gebruikt als een eyeopener, waarbij die MP# op een goede set werd afgespeeld. De vraag daarna was , hoe klonk dit?, en dan vertellen dat het een MP3 is. Ik heb die opname ook in 24/192 en die opname is wel erg goed op de schijf gezet, "harde schijf", op vinyl ken ik hem niet.

Maar wel verschillende keren opnames die van een goede master komen, ik leen ook wel eens van mede liefhebbers en ruil wel dan wel eens wat, zonder dat de portemonnee open gaat.

Geeft dan wel leuke resultaten, en je blijft wel kritische luisteraar.