Jump to content

Hifiberry 'reloaded'

MarcelMR
 Share

Recommended Posts

Hi, 

Ik heb de Hifiberry en zijn baasje de RaspberryPi weer eens uit de kast gehaald om eens wat experimenten te doen nu ik eindelijk een scope heb.

De variant Hifiberry die ik heb is de analoge plus-pro variant met de clock oscillatoren direct verbonden met de DAC. Eerste check die ik gedaan heb is om te kijken of deze oscillatoren wel als schone master clock fungeren of er voor spek en bonen opzitten en de RaspberryPi stiekem een vuile clock aanbiedt. In eerste instantie was dit zo maar na speurwerk met google en juiste settings kon ik op de scope zien dat de oscillator en de bit clock op I2S synchroon waren en de oscillator dus master is. Verder heb ik de Hans Beekhuizen tip opgevolgd en nog een stap verder gegaan door de analoge voeding op de HifiBerry niet uit de RaspberryPi te laten komen maar ik heb een accupack aangesloten. Als ik een "stilte" audiotrack afspeel is op de scope een zeer laag uniform ruispatroon zichtbaar. Met de RaspberryPi voeding zie je allerlei glitches op de output die denk ik hoorbaar moeten zijn. Ik heb de filter instelling van de Hifiberry geprogrammeerd op Low latency, Ringingless, DSP program = 4.

Nu nog kijken (luisteren) of het goed klinkt.

Zijn er nog meer tips voor dit project ?

setupsmall.jpg

Edited by marcel535i
typo

Goed bezig. Er is ook een scheidingsprintje voor voedingen. Dat wordt dan tussen de RPi en HifiBerry gezet. Heb je dat al eens geprobeerd? Hoe het ding ook al weer heet, weet ik niet meer, maar volgens andere RPi streamerbouwers zou dat veel schelen. Maar misschien is jouw batterijvoeding ook wel voldoende.

10 hours ago, Hans van Liempd said:

Er is ook een scheidingsprintje voor voedingen. Dat wordt dan tussen de RPi en HifiBerry gezet. Heb je dat al eens geprobeerd?

Het enige wat ik geprobeerd heb is een lineare net adapter maar dat gaf toch wat meetbare stoor glitches op de audio output. Misschien door een ground loop.

Ik denk dat een "zwevende" batterij voeding die problemen oplost. Clock jitter is zeer laag doordat het kristal master clock is en de audio source (RapberryPi) dit moet volgen. Ik weet alleen niet of de software van RaspberryPi  digitaal nog iets verprutst.  Al met al technisch ideaal maar dan nog een buizen trapje erachter om het muzikaal te maken. 🙂

Edited by marcel535i

On 6-9-2023 at 13:15, Geerdie said:

Leuk project! Heb hier ook zo'n PI alleen niet met hifiberry.
Verbazingwekkend wat je uit zo'n eenvoudig doosje kunt halen.

Voordeel is ook dat je nog kan experimenteren met de software, bijvoorbeeld het digitale uitgangsfilter. Misschien kan ik hem ook nog in NOS krijgen.

Voor mensen die nog meer hierover willen weten:  http://archimago.blogspot.com/2016/10/measurements-hifiberry-dac-pro-pcm5122.html

En ook:

https://www.head-fi.org/threads/guide-to-using-raspberry-pis-for-audiophile-projects.885632/

Edited by marcel535i

23 hours ago, SpaceJS said:

ik gebruik de PI met een hifiberry digi+ met daarbij een verbeterde voeding.

Ik heb hier ook het digi+ printje die ik kan gebruiken maar ik heb geen goede DAC alleen de matige Behringer DEQ2496.

Besef wel dat met digi+ de klok uit de RaspberryPi processor chip komt met mogelijk veel jitter, de processor is zeer dynamisch en veroorzaakt veel ruis op de voeding, een externe voeding stabiliseert de spanning alleen voor relatief laagfrequente storingen en lost geen HF en common mode storingen op(analoog en digitaal delen het ground pad ) verder dus grotere complexiteit    data+clock => spdif serieel => data+ clock (+ buffer) dus grotere complexiteit.

Voor 4 tientjes heb je HifiBerry+ pro   🙂

18 minutes ago, marcel535i said:

Ik heb hier ook het digi+ printje die ik kan gebruiken maar ik heb geen goede DAC alleen de matige Behringer DEQ2496.

Besef wel dat met digi+ de klok uit de RaspberryPi processor chip komt met mogelijk veel jitter, de processor is zeer dynamisch en veroorzaakt veel ruis op de voeding, een externe voeding stabiliseert de spanning alleen voor relatief laagfrequente storingen en lost geen HF en common mode storingen op(analoog en digitaal delen het ground pad ) verder dus grotere complexiteit    data+clock => spdif serieel => data+ clock (+ buffer) dus grotere complexiteit.

Voor 4 tientjes heb je HifiBerry+ pro   🙂

Misschien doe ik dat nog, gelukkig heb ik een meridian G68 die het binnenkomende signaal buffered en reclocked dus ik heb niet zoveel last van een matige klok bij de bron

• 3 months later...

Het ziet er mooi uit. Speel je alleen van USB stick en is de verbinding tussen streamer en DAC via i2s?

Dan begrijp ik alleen de BNC kabel nog niet.

Edited by Hans van Liempd

TOP 2024 !!!

20 hours ago, Hans van Liempd said:

Het ziet er mooi uit. Speel je alleen van USB stick en is de verbinding tussen streamer en DAC via i2s?

Dan begrijp ik alleen de BNC kabel nog niet.

Dank je, ik ben zelf ook heel tevreden met de resultaten met de beperkte middelen die ik heb in de Man-cave om zoiets te bouwen.

Ik kan spelen vanaf USB stick of vanaf RPi on-board geheugen of direct vanaf CD maar dit is nog niet getest.

I2S is inderdaad de verbinding die ik met CAT6 kabel gemaakt heb tussen DAC en RPi.  De BNC is bedoeld om een scope aan te kunnen sluiten voor metingen.

Zit nu de DAC clock op aangesloten omdat ik niet helemaal zeker was of de DAC of de RPi de master klok maakt. (dat laatste willen we natuurlijk niet)

19 hours ago, kappa7 said:

Even een gokje,

De data staat op de nas en daarvandaan speelt de muziek via LAN via de framboos.

De BNC kabel is voor de spdif van de TV of zo iets.

De CD Ripper stuurt de data direct naar de NAS.

Bijna goed  🙂

CD-ripper werkt direct als CD geladen wordt en kijkt of de CD al eerder geript is of anders leest hij de CD en schrijft hij WAV files naar USB-stick met netjes de titels en album art gelezen vanaf de internet database.  (applicatie is :  ABCDE staat voor a better CD encoder)  

(dit kan ook FLAC of MP3 zijn maar ik kies voor zo min mogelijk software processing)

Het uiteindelijk foutloos afspelen gaat vanaf de USB stick en RPi gebufferd geheugen. Het idee is dat als je een CD afspeelt en vooral oudere masters CD's waar ik liefhebber van ben dat dit  bij "life" afspelen fouten moet corrigeren en dit mogelijk hoorbaar kan zijn. Met een ripper wordt de CD foutloos ingelezen en desnoods herhaalde pogingen gedaan om de data goed in te lezen met andere settings van de drive. Verder weet je wat de bron is/was en ben je ook eigenaar van de muziek. (copyright)

Het afspelen wordt gedaan met applicatie CMUS. Dit is een minimal music media player van open source C-code. Je kan dit zelf uitpluizen en valideren.

De wifi stick is eigenlijk overbodig omdat de RPi zelf onboard wifi heeft maar ingebouwd is het bereik natuurlijk minder. 

De wifi wordt gebruikt om de data op te halen van de CD die geript wordt en de user-interface naar de iPAD.  

BNC is voor metingen / check op een scope. O.a. klok.

De DAC is op dit moment batterij powered met een lineare regelaar.  5 Volt aansluiting is alleen voor het blauwe ledje en om met een relay de batterij in te schakelen.

Speelduur met verse batterijen is 70 tot 100 uur dus ik wil nog een schakelaar toevoegen om een keuze extern of batterij power voor de DAC te kiezen.

In principe wil ik in geval van CD rippen een externe LAN kiezen en bij afspelen alleen de RPi als access point laten werken zodat de verbinding van RPi naar iPAD stand alone en direct is zonder tussenkomst router zodat ik niet afhankelijk ben van lokale netwerk omstandigheden. 

Nog even wat metingen:

Ik heb met Matlab een aantal test signalen gegenereerd en als WAV opgeslagen op de  USB stick. O.a.  impulse response, block , sinus en two-tone. Afgespeeld op de scope zie het er technisch gezien goed en stabiel uit maar de scope is de beperkende factor dus moet ik op het werk de jitter meter eens een keer afstoffen.

Ik verwacht overigens geen problemen omdat de klok uit een kristal oscillator komt op een paar mm afstand van de DAC en dit batterij gevoed is maar wie weet wat de DAC chip er nog aan verprutst. 

De volgende stappen zijn het verder technisch valideren van het output signaal voor software fouten en stabiliteit en digital noise.

Het resultaat van alles zal denk ik zeer klinisch gaan klinken en daarna wil ik nog een doosje toevoegen met een mooie buizen voorversterker trap om het muzikaal te  maken, dus dat is voor 2024 het plan en voor iedereen het beste gewenst !

Edited by marcel535i

Dat laatste is nou weer jammer. Klinisch klinken betekend dat er ergens nog iets niet goed zit. De boel weer gaan opleuken met een buizen voorversterker is eigenlijk alleen vervorming toevoegen.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat laatste is nou weer jammer. Klinisch klinken betekend dat er ergens nog iets niet goed zit. De boel weer gaan opleuken met een buizen voorversterker is eigenlijk alleen vervorming toevoegen.

Ik denk dat ik de term klinisch anders opvat. Voor mij is klinisch klinken te schoon, monotoon en een beetje (letterlijk) metallisch. 

Vervorming heb je in meerdere soorten.  Harmonische vervorming kan wat mij betreft onderdeel uitmaken van de muziek en klinkt natuurlijk.

Digitale artefacten (frequenties) door bijv. software fouten en intermodulatie vervorming en tijd jitter klinken niet natuurlijk.

Dus JA er wordt vervorming toegevoegd,  NEE dat is niet jammer als het "natuurlijke" vervorming is assonant/coherent met de muziek, sterker nog het kan voor mij iets toevoegen.  (snufje zout)

• 1 month later...
10 minutes ago, Bloom said:

Euh... Niks te zien?

Ik ben nog een beetje aan het stoeien met de onmogelijkheden van dit forum

Gelukt met "Ministeck resolutie. (oudere onder ons snappen dit)

REGA. headphone versterker, Sennheiser HD650 (what else)

Edited by marcel535i

On 4-2-2024 at 12:41, marcel535i said:

En dit is het setje geworden, blauwe oogjes is zelfbouw20240204_105031-min-2.thumb.jpg.593dd954e165d5a132aa4a7d74ad2a71.jpg

Je hebt het zeker ooit gemeld, maar wat zit er in die kastjes met blauwe lampjes? Een CD loopwerk en verder?

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Je hebt het zeker ooit gemeld, maar wat zit er in die kastjes met blauwe lampjes? Een CD loopwerk en verder?

Ja Hans, ene doosje loopwerk en raspberry pi 3+ en in het andere doosje een DAC met een Master clock en een accu voeding en een LDO regelaar.  (hifi berry DAC+ pro) Loopwerk is alleen om CD in te lezen naar WAV of FLAC. Afspelen gaat vanaf opgeslagen file (nu even USB stick) of als het echt nodig is van het loopwerk direct maar die is niet stil. Dus heel minimalistisch hardware en software als je vanaf WAV file uit geheugen afspeelt naar de DAC chip met eigen native clock oscillator en schone voeding. Sluit aan bij een eerder onderwerp op dit forum over "over-engineering".  

Met de REGA en HD650 klinkt het goed op het eerste gezicht maar ik moet dit nog wat langer testen.

Oh ja, er zit ook veel lucht in  de doosjes  🙂

Edited by marcel535i

On 7-2-2024 at 22:09, marcel535i said:

Met de REGA en HD650 klinkt het goed op het eerste gezicht maar ik moet dit nog wat langer testen.

Vandaag getest en vergeleken met de Marantz-CD6002 waarvan ik weet dat die een zeer goede koptelefoon versterker heeft, copy van de hogere Marantz-en dus moet kunnen concureren met de REGA.,

De verwachting was dat ik geen verschil zou horen, maar dat lijkt toch niet waar te zijn. Ik weet niet welke de beste was en zeker niet waarom maar ik neig naar de Marantz.

Vraag is dan of het verschil in de headphone versterker zit of dat toch de DAC iets toevoegt.  CD rip werd vergeleken met CD live. Vergelijken gaat denk ik gemakkelijker met een schakel-box ipv pluggen omsteken dus dat gaat een nieuw project worden:

https://sound-au.com/abx-tester.htm

Er gaat toch iets mis in de REGA koptelefoon versterker (boven) in het laag gebied. Onder de koptelefoon uitgang van de CD6002.

RasPi uitgang doorgeschakeld via de REGA ziet er wel goed uit. Kan ik hier niet laten. zien. ivm. limiet upload images.

Ook 30 mV DC op de uitgang van de REGA. Lijkt me ook niet zo netjes.

rpi_rega_block.jpg

cd6002_block.jpg

Edited by marcel535i