Kraus vonBentinck Posted 17 september 2023 Report Share Posted 17 september 2023 (edited) Ik heb een aantal 26cm banden die ooit zijn opgenomen met een 2-sporen recorder. Ik wil ze echter gebruiken op een 4-sporen recorder. Dan is het wissen van de banden een probleem, dat lukt niet met een 4 sporen recorder, althans niet afdoende. Er blijft een te hoog residu achter. Nu zoek ik iemand met een twee-sporen reel-o-reel recorder die de banden voor mij zou willen wissen. Dat is nog best een klus want het zijn 7 banden met aan elke zijde een speelduur van 1h40' . Dat zijn dus bij elkaar best wat uurtjes. Ik heb er aan zitten denken om de banden te demagnetiseren met twee sterke magneten maar ik vermoed dat zoiets geen goed idee is. Mogelijk magnetiseer je op die manier de koppen van de recorder. Ik heb hier ergens nog wel een demagnetiseur liggen maar dat is een Amerikaans apparaat op 110 volt en ik ben mijn trafo kwijt. Bovendien heb ik daar ook niet veel vertrouwen in. Ik hoop op hulp van een mede-reel-to-reel enthousiast. Edited 17 september 2023 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 september 2023 Report Share Posted 17 september 2023 Demagnetiseren kan ook op een demagetiseertafel. De band op een kunststof spoel wikkelen en dan op de tafel leggen. Het ding aanzetten even wachten en dan de spoel langzaam van de demagnetiseertafel lichten terwijl deze aan blijft staan. Er zijn ook speciale apparaten die banden demagnetiseren. Ook bij een 4 spoel band is de afstelling niet altijd optimaal. Ik heb wel eens gehoord dat in een opname studio alle nieuwe banden eerst werden gedemagnetiseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 september 2023 Report Share Posted 17 september 2023 Ik heb een 2 sporen machine die 38cm/s kan draaien. Dan is het wissen ook een stuk sneller gedaan Deze week heb ik nog vakantie. Je bent welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 september 2023 Author Report Share Posted 17 september 2023 Super: ik ga proberen voor woensdag. Ik bel even zo gauw ik zeker ben van de dag en uiteraard of de woensdag jou ook uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 september 2023 Report Share Posted 18 september 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 18 september 2023 Author Report Share Posted 18 september 2023 Woensdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts