Tubejack Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 (edited) 2 hours ago, kappa7 said: Dat hebben de meeste mensen die gewoon wifi willen toch allemaal niet nodig Jack. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wil maar voor 99.9 % van alle gevallen zal de provider optie prima voldoen. Valt nog tegen hoor, ik schat dat 1/4 van alle vragen, problemen met WiFi waren. Veel mensen hebben geen benul van hoe zoiets werkt of willen zich er niet in verdiepen. Of menen dat "WiFi het internet is" Ik heb een paar maanden op de helpdesk van XS4ALL gewerkt. Standaard kregen de mensen een Fritzbox en zelfs dat voldeed niet altijd dus kregen op een gegeven ogenblik gratis een Fritz 1750 repeater. Waarmee je met de latere software versies een prima mesh WiFi netwerk kan maken. Maar goed, het is inderdaad slim om eerst de spullen van de internet provider te proberen. Dan kun je ook daar vragen stellen als iets niet werkt. Edited 19 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 2 hours ago, kappa7 said: Soms moet je gewoon dingen van een professional aannemen inplaats van denken dat je het beter weet. Hahaha het lijkt wel audiofielen high end audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 3 hours ago, Hans van Liempd said: Soms moet je ook aannemen dat iets wat ik jaren heb gebruikt gewoon goed werkt. Dat heeft niks met beter weten te maken. Voor een internetaansluiting met een snelheid van 200 mbps blijft er 100 mbps over. En dat is royaal genoeg voor wat Thingman wil. Dat een mesh netwerk beter werkt weet ik ook wel. Blijkbaar snap je het echt niet. Bij een ap krijg je een verbinding met dat ap en daar blijf je bij tot dat de verbinding weg valt. Dus ook als er een veel sterker station in de buurt is en je zit nog op de rand van het station waar je mee verbonden bent dan nog ga je niet over. Dat is een van de dingen die met Mesh opgelost zijn en vandaar dat je vandaag de dag echt niet meer met een repeater moet willen werken. Daarbij is de snelheid ook nog eens beperkt dus ga daar nu niet aan beginnen en bespaar iemand dis onnodige lijdensweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 (edited) Dubbel Edited 19 september 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 44 minutes ago, Seed7 said: Hahaha het lijkt wel audiofielen high end audio Ja en dan nog de karakter eigenschappen van de audiofiel er bij dat hij niets van de ander aan wil aannemen terwijl er 0 technische kennis is op dat gebied maar wel lopen blaten dat hij het beter weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 3 hours ago, Tubejack said: Valt nog tegen hoor, ik schat dat 1/4 van alle vragen, problemen met WiFi waren. Veel mensen hebben geen benul van hoe zoiets werkt of willen zich er niet in verdiepen. Of menen dat "WiFi het internet is" Ik heb een paar maanden op de helpdesk van XS4ALL gewerkt. Standaard kregen de mensen een Fritzbox en zelfs dat voldeed niet altijd dus kregen op een gegeven ogenblik gratis een Fritz 1750 repeater. Waarmee je met de latere software versies een prima mesh WiFi netwerk kan maken. Maar goed, het is inderdaad slim om eerst de spullen van de internet provider te proberen. Dan kun je ook daar vragen stellen als iets niet werkt. Jaa maar daar noem je ook precies de provider die er juist is ik bedoel was voor de 0.1% die wel verstand van zaken zou moeten hebben. En dan zie je al op de helpdesk dat daar een groot deel van de mensen dat toch niet snappen. Voor die mensen is de standaard provider oplossing echt veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 (edited) 35 minutes ago, kappa7 said: Ja en dan nog de karakter eigenschappen van de audiofiel er bij dat hij niets van de ander aan wil aannemen terwijl er 0 technische kennis is op dat gebied maar wel lopen blaten dat hij het beter weet. Laat maar. Gelukkig hebben we een alwetende. Lees eens van het begin door, wat ik geschreven heb. Edited 19 september 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Just now, kappa7 said: Jaa maar daar noem je ook precies de provider die er juist is ik bedoel was voor de 0.1% die wel verstand van zaken zou moeten hebben. En dan zie je al op de helpdesk dat daar een groot deel van de mensen dat toch niet snappen. Voor die mensen is de standaard provider oplossing echt veel beter. XS4ALL was juist voor gewone gebruikers die stabiel en veilig internet wilde. Het woord zeg het al: "toegang voor iedereen." Voor die 0,1....10% "kenners" waren er mensen die het écht wisten. ik behoor helaas niet tot die groep, maar kan me aardig redden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 1 hour ago, Seed7 said: Hahaha het lijkt wel audiofielen high end audio Hoe komt het, dat we hier zover gezakt zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Gelukkig hebben we een alwetende. Ja dat klopt wel, ik ben op dt moment en RF design aan het maken voor een miljoenen schip en daar valt ook het Wifi gedeelte onder. Jammer dat er dan altijd mensen zijn die denken er ook wat van te weten en dat maar blijven volhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Aan dit soort geblaat heb ik dus een spuughekel. Heb je het topic al doorgelezen? Ik beweer nergens dat ik er veel of zelfs maar iets van weet. Ik bied alleen Thingman een mogelijk werkende gratis oplossing aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 september 2023 Author Report Share Posted 19 september 2023 5 hours ago, Hans van Liempd said: Soms moet je ook aannemen dat iets wat ik jaren heb gebruikt gewoon goed werkt. Dat heeft niks met beter weten te maken. Voor een internetaansluiting met een snelheid van 200 mbps blijft er 100 mbps over. En dat is royaal genoeg voor wat Thingman wil. Dat een mesh netwerk beter werkt weet ik ook wel. Dat is zo Hans en dat waardeer ik. Er is nu een oplossing onderweg van de provider (Ziggo / wifi-versterker) en dat wil ik eerst eens uitproberen. Als dat werkt kan het zomaar zijn dat ik het weer terugstuur, want maandelijkse huur, en vervolgens een keer bij jou langs kom rijden. Inderdaad is 100mbps meer dan genoeg voor mijn doeleinden. Ik heb geen high-end internetverbinding nodig, zoals ik al schreef. Ik hou het in het achterhoofd en sowieso bedankt voor het aanbod! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Dank je. Ik heb hem regelmatig in de garage gezet om achter in de tuin in het tuinhuis Wifi te hebben. Maar elke situatie is anders. Een goede kennis heeft zelfs met z'n mesh netwerk nog regelmatig problemen. Maar daar de verdieping daarboven zit dan ook een stevige stoorzender te gamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 september 2023 Author Report Share Posted 19 september 2023 1 minute ago, Hans van Liempd said: Dank je. Ik heb hem regelmatig in de garage gezet om achter in de tuin in het tuinhuis Wifi te hebben. Maar elke situatie is anders. Een goede kennis heeft zelfs met z'n mesh netwerk nog regelmatig problemen. Maar daar de verdieping daarboven zit dan ook een stevige stoorzender te gamen. Een stoorzender speelt bij ons niet en het tuinhuis staat pal naast ons huis. Dat zou dus ook goed moeten gaan. Ik wacht het af en laat het nog weten hoe het uitpakt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 12 minutes ago, Hans van Liempd said: Aan dit soort geblaat heb ik dus een spuughekel. Heb je het topic al doorgelezen? Ik beweer nergens dat ik er veel of zelfs maar iets van weet. Ik bied alleen Thingman een mogelijk werkende gratis oplossing aan. Nu geef je aan dat je er niet veel verstand van hebt en dat klopt. Eerder wekte je de indruk dat je wel wist waar je het over had maar als ja dat weet dan zou je de gratis oplossing niet eens aangeboden hebben. De oplossing van de provider zal waarschijnlijk wel voldoen. en nogmaals het gaat niet om de bandbreedte maat over de handover tussen beide punten die gewoon niet geregeld wordt met een wifi repeater. Dat kan echt meer problemen geven dan je oplost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Ik vraag me af of je al hebt gekeken hoe het ding werkt. Er wordt een nieuw netwerk met een andere naam opgebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Klopt en daar blijft je verbinding aanhangen tot je het signaal helemaal kwijt bent pas dan gaat je telefoon of laptop naar een ander netwerk zoeken. Dus stel je zet de repeater op een plek neer waar je nog ontvangst hebt wat je wil doorzetten. Daarna loop je naar de ruimte waar je problemen met de verbinding had en constateert dat je probleem is opgelost. tevreden loop je terug naar een plek in huis waar je altijd goede wifi had en constateert dat je verbinding nu ineens minder goed was als voorheen. Kijk je dan waar je op verbonden bent dan constateer je dat je op de nieuwe repeater zit en dat terwijl je nu allang op je oude wifi terug had moeten zitten. Dat is namelijk precies hoe een oud draadloos netwerk werkt en daar hebben ze allemaal last van tenzij je een wifi controller in je netwerk hebt. Die zorgt er dan voor dat je wel terug gaat naar het accesspoint wat de beste performance geeft. Dat is dan ook precies waarom je een systeem nodig hebt wat door je router wordt aangestuurd tenzij je een nieuw netwerk aanlegt waarin dat is geregeld. In het algemeen kan je zeggen dat dit punt is opgelost met mesh als is dat niet exact het protocol wat dit regelt maar in het algemeen kan je zeggen dat een mesh systeem dat vaak al wel ingebakken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 (edited) Sterker nog, hier in huis hebben we twee verschillende Wifipunten. Dat van de router en dat van mijn accespoint op zolder (dus geen repeater maar een accespoint). Loop ik een keer naar beneden, dan blijft inderdaad dat accespoint "hangen" na verloop van tijd vindt mijn telefoon dat er een beter netwerk is en schakelt dan over naar de router. Kom ik weer boven dan duurt het even voordat de telefoon het veel sterkere punt boven ziet. Dat was met de Netgear eigenlijk niet anders. Maar een probleem was dat nimmer. Maar wij zitten in een rustige Wifi buurt. Alleen onze buurman heeft nogal stevige wifi en een paar extra punten aangelegd. Die hebben allemaal dezelfde naam, dus dat zal wel mesh zijn. Edited 19 september 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Ja dat kan wel kloppen en is precies wat er gebeurd. Je moet dus geduld hebben voor dat er geschakeld wordt maar soms wordt er ook helemaal niet geschakeld wordt. Ik dat geval blijf je plakken. een aparte controller voorkomt dat en maakt het allemaal net even gebruiks vriendelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 september 2023 Report Share Posted 19 september 2023 Uiteindelijk trek je aan het kortste eind Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 september 2023 Report Share Posted 20 september 2023 9 hours ago, Roots said: Uiteindelijk trek je aan het kortste eind Daarom is bedraad ook zo makkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 september 2023 Report Share Posted 20 september 2023 13 hours ago, kappa7 said: Ja dat kan wel kloppen en is precies wat er gebeurd. Je moet dus geduld hebben voor dat er geschakeld wordt maar soms wordt er ook helemaal niet geschakeld wordt. Ik dat geval blijf je plakken. een aparte controller voorkomt dat en maakt het allemaal net even gebruiks vriendelijker. Je kunt ook een systeem nemen met een Mesh master, die houdt alles bij. De nieuwere Fritz boxen kunnen dat, het werkt opmerkelijk goed. Je kunt het optimaal instellen zonder dat je een computergeleerde hoeft te zijn. Zodra de Mesh master in de gaten heeft dat er een sterker accespoint is schakelt die automatisch over en weer terug. Dit is mijn oude WiFi opstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 september 2023 Report Share Posted 20 september 2023 Klopt exact Jack en dat is tegenwoordig vrij standaard in alle huidige routers die je van de provider krijgt. Daar heb je dus niet perse een box van Frits voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 september 2023 Report Share Posted 20 september 2023 Geen idee George, in ons netwerk momenteel twee providers, Freedom en Ziggo. Freedom gebruikt standaard Fritz. Van Ziggo heb ik een modern modem gekregen of daar Mesh in zit weet ik niet, maar dat kan goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 september 2023 Author Report Share Posted 25 september 2023 Update: De door Ziggo geboden oplossing van een simpele wifi-versterker werkt uitstekend. De versterker is in de schuur ingeplugd en blijkt het modemsignaal van binnenshuis daar goed te kunnen ontvangen. Tussen schuur en studio zit een geïsoleerde wand, die eigenlijk geen belemmering vormt voor het signaal. In de studio is het signaal zo ongeveer op maximale sterkte en in de praktijk werkt het internet daar helemaal naar wens. Kortom: oplossing gevonden! Dank voor de tips, allemaal. Ik had aanvankelijk niet zo heel veel vertrouwen in de Ziggo-oplossing, maar dat blijkt dus onterecht te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts