Jump to content

Welke ontwerpers en hun producten spreken jullie aan ?


Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Een demo die ons (Katrien en ik) enorm is bijgebleven was er eentje met de Magnepan Tympani IVa. De demo werd verzorgt door Bert Bazuin, de man achter het voormalige Audiac. De set bestond uit de net uitgekomen Mark Levinson Dac, voorversterker en 4 monoblokken. Bert draaide toen uit de toen net uitgekomen Carré 6 van Herman van Veen het nummer Toveren. Vervolgens wat klassieke muziek en ook nog een nummertje met castagnetten, het was zo levensecht dat je er van ging hyperventileren.

 

2854520-645f80b7-magneplanar-tympani-iva

Link to comment
Share on other sites

Dat zijn natuurlijk de leuke bijkomstigheden, wanneer je in de audio-bussines zit/ zat. 

 

Voor mij persoonlijk (en dus zo subjectief als het maar zijn kan) als nitwit waren Triodedick (buizen en Klipsch) en (Saul) Marantz belangrijk in mijn keuze voor mijn opgebouwde audio-collectie. Triodedick is inmiddels meer "into" Classe D en DAC's (niks mis mee), maar zijn aanstekelijke verhalen over buizen hebben mij tot een buizenadept gevormd. Verder ben ik een onverbeterlijke nostalgicus en daar waar het kan laat ik me meer leiden door emotie dan door ratio. Toegegeven: niet altijd handig en verstandig, maar zo sta ik nu eenmaal in het leven. Meten is weten is begrijpelijkerwijs nodig vanwege kwaliteitscontrole, reproduceerbaarheid, wetenschappelijke benadering, etc., maar ook weer niet heiligmakend als het niet "mijn zaakje" raakt (nog platter geschreven: bij de ballen grijpt).    

 

Verder de man achter de legendarische Ongaku: wijlen Hiroyasu Kondo.

 

De mannen achter het traditiemerk Accuphase

 

De man achter ASR Audio

 

De man achter NAT Audio

 

En natuurlijk Cock: als je zo'n geluid weet te toveren uit een paar kutkleine, gemodificeerde KEF LS 50's ben je m.i. al een grootheid. En dat vormt nog slechts een kleine greep uit zijn bezigheden.

 

P.S. Wat niet wil zeggen dat met klasse D, actieve LS, BACCH, DSP, elektronica, etc. geen geweldige resultaten behaald zijn/ worden. Mijn TV, telefoon en tablet  (gebruiksartikelen ) heb ik het liefste op de nieuwste stand, maar m.b.t. mijn luxe genotmiddelen blijf ik oldskool. 

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Dat zijn natuurlijk de leuke bijkomstigheden, wanneer je in de audio-bussines zit/ zat.

 

Ik zat toen nog niet in de business .

Het moet ergens tussen 1989 en 1992 geweest zijn en vond plaats in Maastricht en als ik me goed herinner was het georganiseerd door Hifi Klubben.

Kharma stond daar ook met hun debuut speaker.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb Bruno Putzeys nog niet vernoemd, een man die heel wat heeft ontwikkeld.

Denk even aan wat hij betekend heeft in de klasse D wereld. De Ucd, Ncore en nu de Eigentakt. Behalve dat was hij ook de ontwerper van de Grimm LS1. Ik weet dat die geassocieerd word met Guido Tent en Eelco Grimm, maar die hebben pas later wijzigingen aangebracht.

Dan Kii Audio, de Kii Three blijft een toonaangevend ontwerp door zijn cardio afstraling, door zijn absolute neutraliteit. Ook in de studio wereld heeft de speaker een grote naam. Paul McCartney gebruikt de Kii Three in zijn opnamestudio maar privé heeft hij de Kii Three met BXT.

Op de DAE zal de nieuwe Kii Seven worden voorgesteld en ik vermoed dat deze ook wel een succes word.

Dan Mola Mola, een merk dat grote faam heeft opgebouwd. Met name de Tambaqui Dac is een referentie voor velen. Zijn unieke opbouw maakt dat hij jitter ongevoelig is maar de Dac is uiterst neutraal, geeft veel detail en zet toch een vloeiend geluid neer.

Laatste is Purifi. Een onderzoeksfirma waar 2 lijnen zijn uit voortgekomen, nml de Eigentakt klasse D versterker en de losse luidspreker units.

Ik heb zowel de Eigentakt's al uitvoerig kunnen beluisteren maar ook enkele prototypes met Purifi drivers. De laatste creatie is de Purifi SPK 16, waarin de nieuwe tweeter zit verwerkt. De SPK16 heeft me uit mijn sokken geblazen. Deze speaker vind ik fenomenaal, hij doet zoveel zaken goed, diep laag, heel neutraal, vloeiende weergave, geweldig ruimtebeeld. De komende maanden ga ik de speaker voor mezelf bouwen. Ik vind deze speaker nog beter dan bv de YG Acoustics Carmel 2 en zelfs de Hailey 3.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tubejack said:

Dick van de Merwe, beter bekent als Triode Dick. De man inspireert nog steeds, zoals begin dit jaar met Nakamichi cassette decks. :)

 

Klopt, ik heb hem verschillende keren ontmoet. Ik heb enkele versterkers nagebouwd van Dick en die waren erg mooi. Hij heeft destijds mijn Avalon clone speakers (zie foto) over genomen.

 

Op onderstaande foto zie je de speakers maar ook in het rack staat mijn buizenvoorversterker en naast het rack de buizen monoblokken, PP 2A3.

 

11020004.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebatoli said:

 

Ik zat toen nog niet in de business .

Het moet ergens tussen 1989 en 1992 geweest zijn en vond plaats in Maastricht en als ik me goed herinner was het georganiseerd door Hifi Klubben.

Kharma stond daar ook met hun debuut speaker.

Er is idd ooit een audioshow in het MECC geweest rond die tijd. Die werd toen georganiseerd door Kohnen Hifi. Wat mij daar van bij gebleven is was de demo van Linn met de LP12 en in een andere ruimte de Impulse luidsprekers.

 

Qua ontwerpers heb ik wel iets met Charles Hansen. Helaas veel te vroeg overleden

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Er is idd ooit een audioshow in het MECC geweest rond die tijd. Die werd toen georganiseerd door Kohnen Hifi. Wat mij daar van bij gebleven is was de demo van Linn met de LP12 en in een andere ruimte de Impulse luidsprekers.

 

Qua ontwerpers heb ik wel iets met Charles Hansen. Helaas veel te vroeg overleden

 

Juist, het was inderdaad in de MECC door Kohnen.

 

Charles Hansen, de ontwerper van Ayre, een merk welk wij jaren hebben gevoerd. Wij hadden de AX7 en CX 7 alsook de K-5xe, V-5xe & Ayre C-5xe en de Ayre C-5xeMP en de QB-9 . Prachtige producten !

Link to comment
Share on other sites

Peter Walker, de man achter Quad.

Vooral bekend van de legendarische ESL 57 en van zijn  uitspraak, "Een versterker moet zich gedragen als een rechte draad, niet toevoegen of weglaten". Uiteraard gaat het over de Current Dumping versterkers.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, MF is een erg mooi merk. Zelf heb ik enkele jaren met de MF MA50-X gespeeld, klasse A monoblokken. Nadeel was dat die eigenlijk veel te warm werden en dit niet goed was voor elco's . Zoals op de foto mag je ze niet gebruiken, wel naast mekaar of apart opstellen.

Na de MF versterkers ben ik voor jaren overgeschakeld nar buizenversterker met vooral zelfbouw. Mijn eerste buizenversterkers waren van Frank, een Belgisch ontwerp. Het was een PP met KT88.

 

musical_fidelity_ma50x-1.jpg

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebatoli said:

Zelf heb ik enkele jaren met de MF MA50-X gespeeld, klasse A monoblokken.

Heel lang heb ik een A-100X gebruikt. De versterker zou nog hier moeten zijn, ergens in een doos, maar ik durf dat ding niet meer aan te zetten. De laatste keer begon het spontaan te piepen en te fluiten. Revisie zit er (voor mij) niet meer in, dan moet heel veel vervangen worden ben ik bang. In zuid Duitsland zit een specialist voor revisie van oude MF's. Wel een interessante site voor iemand die zoiets wil aanpakken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Heel lang heb ik een A-100X gebruikt. De versterker zou nog hier moeten zijn, ergens in een doos, maar ik durf dat ding niet meer aan te zetten. De laatste keer begon het spontaan te piepen en te fluiten. Revisie zit er (voor mij) niet meer in, dan moet heel veel vervangen worden ben ik bang. In zuid Duitsland zit een specialist voor revisie van oude MF's. Wel een interessante site voor iemand die zoiets wil aanpakken.

 

Moest je er afstand van willen doen dan kan ik hem wel herstellen voor mijn jongste zoon. Hij heeft ook nog een Thorens TD125MKII die hij ermee kan gebruiken. Laat me maar weten, indien je hem weg doet, laat me maar weten wat prijs is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...