Jump to content

Mahagony


carl
 Share

Recommended Posts

Net terug van Amsterdam waar Ellie en ik met een vriendin naar de opera Mahagony zijn geweest. Voor wie deze niet kent “ the Alabama Song” van de Doors komt van die opera. Het nummer in de opera wordt overigens door een vrouw en dus veel hoger gezongen.

 

De opera is van Berthold Brecht (tekst) en Kurt Weil (muziek) en is in de jaren 30 voor het eerst opgevoerd. Dat schijnt nog wel een schandaal te zijn geweest want zowel de gegoede burgerij als de beginnende nazis hadden er erg moeite mee. Brecht was een Marxist en bekritiseerde in deze opera de macht van het geld en de wijze waarop geldhebbers er mee omgingen. Heel kort het verhaal: een paar boeven stichten in een woestijn in Amerika een stad waar boeven en gelukszoekers e.d. kunnen genieten van de “geneugten” van het leven zoals heel veel drank, vreetorgies en hoeren. Met een voorwaarde: je moest het wel kunnen betalen want geen geld hebben was een misdaad. De wederwaardigheden van 4 houthakkers werden besproken met een zeer negatief einde van drie van hen.

 

De regie van deze opera is in handen van Ivo van Hove: een Vlaming die internationaal inmiddels heel wat roem heeft vergaard (hoewel mijn vrouw en vriendin mixed feelings hadden bij opvoering van Lazarus van David Bowie). Hij had het werkelijk fantastisch uitgewerkt op dat grote toneel van de Stopera.  Je moet je het toneel voorstellen met rekwisieten erop en daarnaast op het toneel een groot filmscherm. Door de acteurs heen liep een kameraman die inzoomde op bepaalde details die te zien waren op het filmscherm. Dat werkte heel erg goed. Nadeel was dat op het toneel ook wel dingen wegvielen. Maar op de “hoeren” heb ik af en toe wel eens een blik geworpen.

 

De muziek is bekend door het hoofdthema de Alabama Song. De uitvoering was werkelijk excellent met een internationale cast waaronder Lauren Michelle: een fantastische zangeres en bovendien een donkere dame die het aanzien zeer waard is. Het orkest was natuurlijk boven iedere twijfel verheven. Je moet wel even wennen aan de avant-garde muziek, maar het ligt me wel.

 

Brecht en Weil hebben nog twee andere bekende werken samen gemaakt namelijk de Dreigroschenoper en de Sieben Todsunden. Ik heb ze nu alle drie gezien en gehoord. Ik hoop dat ik nog tijd van leven heb voor een herhaling.
 


 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Belangrijker natuurlijk dat Carl en zijn vrouw genoten hebben. Ben zelf niet zo van de opera's/ klassieke muziek en literatuur, maar sinds mijn autoradio de laatste tijd steeds slechtere FM-ontvangst heeft,  springt ie vaker over naar NPO klassiek/ radio 4 en WDR3. En dan luister ik er wel naar.   

 

Radio is inderdaad een mooi medium om kennis te maken met oude en nieuwe muziek Fuchs. Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen overdag de radio aanhebben thuis.

 

En sorry heren dat ik altijd wat last heb met moeilijke woorden. Heb ik eigenlijk altijd gehad.

Link to comment
Share on other sites

Bij opera denken we vaak aan Italiaanse opera George. Maar bijvoorbeeld Carmen is Frans en zeer meeslepend met veel dans. Wij hebben hem laatst in een Cubaanse versie gezien. De werken van Weil en Brecht zijn weer totaal anders muzikaal. Probeer maar eens.

Link to comment
Share on other sites

Tis meer dat bij een opera de muziek vaak weg wordt gestopt in een bak en daarmee de weergave minder mooi word.

Daarnaast al die gasten op het podium die aandacht staan te trekken en door de muziek staan te schreeuwen vind ik ook niet echt iets om naar uit te zien.

Ik luister dan liever naar de muziek in een concertgebouw waar de muziek op een podium staat. ik luister normaal ook meer naar muziek dan teksten bijvoorbeeld. het is dus niet echt iets waar ik lol an zal beleven.

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, kappa7 said:

ik luister normaal ook meer naar muziek dan teksten bijvoorbeeld. het is dus niet echt iets waar ik lol an zal beleven.

 

Op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, je luistert dan anders. De stem als instrument ipv als 'verteller'. Zelfs als er in een taal die je spreekt wordt gezongen is de verstaanbaarheid, gezongen, moeizaam. Dat maakt het verhaal volgen wel lastig. Dat allemaal neemt echter niet weg dat ik graag met enige regelmaat een opera op zet.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, kappa7 said:

Daar ben ik ook niet echt gek op eigenlijk.

 


Daar kan ik niet tegen op George (big smile). Ik luister trouwens ook niet zo naar teksten, maar bij zo’n opera kan je er natuurlijk niet omheen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...