Bebatoli Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Om het topic " Het volgende "slachtoffer" van Cock wat te ontlasten heb ik dit topic gestart. Zoals jullie weten zijn de feiten voor mij belangrijker dan fabels. In de loop der jaren ben ik allergisch geworden voor audio voodoo. Zo, benieuwd wat jullie ervaren en denken of Feiten of Fabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Mijn voorkeur, de oase van data boven de woestijn aan meningen. Dat hoeven helemaal geen cijfertjes uitgedrukt in SI eenheden te zijn. Menselijke waarneming, zintuigen, zijn heel goed te meten. Je hebt er heel goed (wetenschappelijke methode) opgezette tests voor nodig en heel goed in die bepaalde waarneming getrainde proefpersonen. Een ABXje van een hele set door een club luistervrinden doet't'm niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Iedereen benadert dit met zijn eigen kennis en kunde en op zijn eigen niveau Gydo. Ik ben typisch alpha en heb heel weinig technische kennis. Een mechanisch ding als een platenspeler kan ik nog wel een beetje volgen. Bij de rest vertrouw ik toch op jullie. Wat ik wel lastig vind is, om om te gaan met zaken die volgens technici niet zouden kunnen, maar waar ik wel verschillen waarneem. Als het niet te veel geld kost laat ik me wel eens verleiden. Edited 2 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 2 oktober 2023 Author Report Share Posted 2 oktober 2023 35 minutes ago, carl said: Wat ik wel lastig vind is, om om te gaan met zaken die volgens technici niet zouden kunnen, maar waar ik wel verschillen waarneem. Als het niet te verklaren is ga ik het vermoedelijk niet uitproberen. Ik heb ooit eens enkele M-bags zakjes van Audiomaat toegestuurd gekregen en ik kon daar geen verschil in horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Ik ben meer van de feiten. Fabels brengen vaak meer geld in het laadje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Bergen feiten, meningen en fabels over een audiocomponent zijn van alledag. Dat is volgens mij een feit. Echter… Uiteindelijk zijn het JOUW oren, beleving en emotie die bepalen of je iets goed vindt klinken of niet. Volgens mij is dat ook een feit. Of je je er senang bij voelt en op JOUW manier van de muziek en de geluidsinstallatie kunt genieten. Edited 2 oktober 2023 by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Vind fabeltjes wel leuk brengt een beetje jus in de materie. Ik stoor me er totaal niet aan en moet er regelmatig heel hard om lachen. Maar dat doe ik alleen als je er niet bij bent. Edited 2 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 5 hours ago, Bebatoli said: Als het niet te verklaren is ga ik het vermoedelijk niet uitproberen. Ik heb ooit eens enkele M-bags zakjes van Audiomaat toegestuurd gekregen en ik kon daar geen verschil in horen. Ik heb iets vergelijkbaars geleend van iemand en kwam tot dezelfde conclusie Gydo. Kabels geloof ik dan weer wel in. Edited 2 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Het geloof wordt een stuk makkelijker wanneer er feiten bij aan te pas komen. Helaas worden er zo veel fabels aan gehangen (ook aan kabels) dat ik het allemaal "wel geloof". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Ik zie het anders. Vroeger wilde ik voor alles een verklaring hebben. Was die er niet, of vond ik de verklaring kul, ging het ding naar het rijk der fabelen. Tegenwoordig sta ik er toch een beetje anders in. Als het is te verklaren, is het mooi. Is het echter niet te verklaren, maar heb ik zelf het idee dat het iets doet, dan ben ik blij dat ik het ding heb en speel ik er ook mee. Als het niet te verklaren is en ik merk er ook niks van, dan gaat het ding retour. Ik ga echter geen absurde bedragen neerleggen om iets uit te proberen. Er is nog altijd een drempel die "redelijkheid" heet. Onder het motto, "De psyche (onderbewustzijn) luistert mee" vind ik tweaks die onverklaarbaar zijn, maar werken een prima toevoeging (voor mij een feit). Wat maakt het immers uit als iets niet aantoonbaar werkt of kan werken en ik er wel mijn voordeel mee heb? En als anderen dat niet waarnemen/horen/merken (fabel), even goede vrienden. En als iemand mij daarom gek verklaart, zij het zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Ik ben voor alternatieve feiten, als het een mooi verhaal is van een enthousiaste verkoper dan doe ik gewoon mee ...... en dan belanden we van een fabel in een sprookje : De nieuwe kleren van de keizer ! Volgende week lachen met Beekhuyzen : "klankverschillen tussen audiofiele netwerk switches" (DAE) Edited 2 oktober 2023 by marcel535i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 51 minutes ago, Sodejuu said: Onder het motto, "De psyche (onderbewustzijn) luistert mee" vind ik tweaks die onverklaarbaar zijn, maar werken een prima toevoeging (voor mij een feit). Wat maakt het immers uit als iets niet aantoonbaar werkt of kan werken en ik er wel mijn voordeel mee heb? En als anderen dat niet waarnemen/horen/merken (fabel), even goede vrienden. En als iemand mij daarom gek verklaart, zij het zo. Noem er eens een paar dan die wel werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Ik zeg niet dat ze werken. Ik zeg dat als ze voor mij werken. Edited 2 oktober 2023 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 43 minutes ago, marcel535i said: Volgende week lachen met Beekhuyzen : "klankverschillen tussen audiofiele netwerk switches" (DAE) Ga eerst eens luisteren wat de man te vertellen heeft in plaats van hem vooraf al af te branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) Ik hoop het van je te horen Hans. Overigens als ik bij herhaling een klankverbetering waarneem is het voor mij een feit. Dat kan voor iemand anders in andere omstandigheden anders liggen. Het is wel zo dat ik nauwelijks dat soort dingen in mijn systeem heb. Eigenlijk alleen de Schuman resonator. Zorgvuldig uitgezochte kabels en de koperen mat dat zal Gydo wel niet onder fabels verstaan. Edited 2 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 2 hours ago, Hans van Liempd said: Ga eerst eens luisteren wat de man te vertellen heeft in plaats van hem vooraf al af te branden. Alvast een voorproefje https://alpha-audio.net/nl/review/multitest-de-beste-switch-voor-streaming-audio/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 9 hours ago, marcel535i said: "klankverschillen tussen audiofiele netwerk switches" Ja hoor, klinken allemaal anders, als je ze van het balkon mikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 23 minutes ago, Seed7 said: Ja hoor, klinken allemaal anders, als je ze van het balkon mikt. Waarom zou je een audiofiele netwerk switch nodig hebben.? Sommige zorgen juist voor storing omdat ze niet alle netwerkpakketten doorsturen. De meeste nieuwe modems/routers van diverse internetproviders zijn goed en hebben 3 of 4 UTP aansluitingen waar je apparatuur op kunt aansluiten. Dus als je nog een oud ding hebt vraag een nieuwe aan je provider. Is meestal nog gratis ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 Ik hoor duidelijk verschil tussen het bedraad netwerk en WiFi. Allebei werken ze zonder verstoringen, dus daar kan geen verschil zijn. Maar wat wél zou kunnen, aardingsproblemen, en hf-storingen. Ik vind een goede en storingsvrije verbinding dus geen fabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) Afgezien van genoemde storingen door gebrekkige apparatuur. Razend knap, dat iemand verschil kan horen. Maar je eenmaal doorhebt hoe streaming werkt. Dan weet je dat er geen verschil kan zijn. Wel een goeie handel. Dat ik dat als ICTer niet verzonnen heb Edited 3 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 Ik heb eens een demo meegemaakt waar meerdere switches achter elkaar gezet werden. Dat was goed te horen. Bij elke extra switch klonk het beter. Uiteindelijk drie stuks in de keten. Verklaarbaar? Dat niet, maar waarneembaar dus wel. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) "Nieuw! The WiFi cleaner TM" Anti HF Sticker model "MAX" In de WiFi kanalen op 2,4 Ghz, 5Ghz en hoger is het tegenwoordig zo druk met stations; Dat die onderling elkaar in de weg zitten en daarmee helaas het audio signaal kunnen verstoren. Het enige wat u hoeft te doen is een speciale "anti HF sticker" op de router aan de zijkant te plakken. Het geluid zal direct al merkbaar beter worden. Na 2 weken inwerktijd, zal het effect optimaal zijn.. Er zijn 3 varianten. Normal, Medium en Max. Normal is geschikt voor laagbouw waar relatief minder WiFi stations elkaar kunnen storen. Medium is voor flats en Max in industrie gebieden met naast WiFi ook ander HF signalen kunnen storen. Uiteraard is deze revolutionaire vinding niet goedkoop, -maar gezien de toename van het aantal details in het geluid-, zal het veelal geen onoverkomelijke investering zijn. De werking is lange duur gegarandeerd, vandaar dat u 5 jaar garantie krijgt. Prijzen vanaf €200 voor de Normal variant. Eventueel kan op projectbasis het netwerk en de WiFi in uw woning of bedrijf geoptimaliseerd worden. "Hak en breekwerk" voor het aanleggen van leidingen en kabels, zal tot een minimum worden beperkt en zelfs veelal geheel overbodig zijn. Voorbeeld Fritzbox 4060 WiFi modem/router met model "Normal" Edited 3 oktober 2023 by Tubejack Wat type foutjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 Weer een concurrent voor Kemp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) 3 hours ago, leobus said: Ik heb eens een demo meegemaakt waar meerdere switches achter elkaar gezet werden. Dat was goed te horen. Bij elke extra switch klonk het beter. Uiteindelijk drie stuks in de keten. Verklaarbaar? Dat niet, maar waarneembaar dus wel. "Verotte" netwerkkaart, kan een verklaring zijn. Digitaal kan het wel fout gaan, alleen hoor je dat heel goed als tikjes, net als statische ontlading op een LP. Zie het plaatje voor een voorbeeld. Dit zijn spectrogrammen en amplitudes die uit een synthesizer die ik an het schrijven ben komen.links boven alles ok, dit is zoals het hoort. Verander ik het geheel naar multithreaded, multi processor dan gaat het ineens fout. Rechts boven verschijnen die rode lijnen tot aan 20kHz. In de twee blokken er onder zie je de oorzaak van die lijnen in de amplitudes. Kleine "spikes" in het signaal (oorzaak nog onbekend). Zo'n spike is 1 sample breed en is een zeer steile overgang in signaalsterkte. Dat uit zich dan weer in een breedbandige puls, de rode lijnen rechts boven. Met iets, tegenwoordig, simpels als de FFT analyzer moet je dus bij het zelfde nummer met verschillende "kastjes" verschillen gaan zien. (Het witte vlak onderin is het signaal, 200.0,300.0,501.0,1002.0,2003.0 Hz bij een amplitude van 1 en daarna 3dB verzwakt voor het naar een bestand wordt geschreven) Verder kun je met een netwerk analyzer pakketje voor pakketje bekijken en beoordelen of dat wat er in staat overeen komt met wat zou moeten. je kunt zien hoeveel pakketjes je verliest, hoeveel pakketjes opnieuw gestuurd worden en nog een hele reeks andere zaken. Je kunt dus precies zien wat er allemaal gebeurt. Maar ja, wie kijkt er naar? Edited 3 oktober 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 2 hours ago, Tubejack said: "Nieuw! The WiFi cleaner TM" Anti HF Sticker model "MAX" In de WiFi kanalen op 2,4 Ghz, 5Ghz en hoger is het tegenwoordig zo druk met stations; Dat die onderling elkaar in de weg zitten en daarmee helaas het audio signaal kunnen verstoren. Het enige wat u hoeft te doen is een speciale "anti HF sticker" op de router aan de zijkant te plakken. Het geluid zal direct al merkbaar beter worden. Na 2 weken inwerktijd, zal het effect optimaal zijn.. Er zijn 3 varianten. Normal, Medium en Max. Normal is geschikt voor laagbouw waar relatief minder WiFi stations elkaar kunnen storen. Medium is voor flats en Max in industrie gebieden met naast WiFi ook ander HF signalen kunnen storen. Uiteraard is deze revolutionaire vinding niet goedkoop, -maar gezien de toename van het aantal details in het geluid-, zal het veelal geen onoverkomelijke investering zijn. De werking is lange duur gegarandeerd, vandaar dat u 5 jaar garantie krijgt. Prijzen vanaf €200 voor de Normal variant. Eventueel kan op projectbasis het netwerk en de WiFi in uw woning of bedrijf geoptimaliseerd worden. "Hak en breekwerk" voor het aanleggen van leidingen en kabels, zal tot een minimum worden beperkt en zelfs veelal geheel overbodig zijn. Voorbeeld Fritzbox 4060 WiFi modem/router met model "Normal" ik lig dubbel!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts