leobus Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) 2 hours ago, Seed7 said: "Verotte" netwerkkaart, kan een verklaring zijn. Digitaal kan het wel fout gaan, alleen hoor je dat heel goed als tikjes, net als statische ontlading op een LP. Zie het plaatje voor een voorbeeld. Dit zijn spectrogrammen en amplitudes die uit een synthesizer die ik an het schrijven ben komen.links boven alles ok, dit is zoals het hoort. Verander ik het geheel naar multithreaded, multi processor dan gaat het ineens fout. Rechts boven verschijnen die rode lijnen tot aan 20kHz. In de twee blokken er onder zie je de oorzaak van die lijnen in de amplitudes. Kleine "spikes" in het signaal (oorzaak nog onbekend). Zo'n spike is 1 sample breed en is een zeer steile overgang in signaalsterkte. Dat uit zich dan weer in een breedbandige puls, de rode lijnen rechts boven. Met iets, tegenwoordig, simpels als de FFT analyzer moet je dus bij het zelfde nummer met verschillende "kastjes" verschillen gaan zien. (Het witte vlak onderin is het signaal, 200.0,300.0,501.0,1002.0,2003.0 Hz bij een amplitude van 1 en daarna 3dB verzwakt voor het naar een bestand wordt geschreven) Verder kun je met een netwerk analyzer pakketje voor pakketje bekijken en beoordelen of dat wat er in staat overeen komt met wat zou moeten. je kunt zien hoeveel pakketjes je verliest, hoeveel pakketjes opnieuw gestuurd worden en nog een hele reeks andere zaken. Je kunt dus precies zien wat er allemaal gebeurt. Maar ja, wie kijkt er naar? Het gaat er niet om dat de gewenste signalen niet doorkomen. Het gaat erom dat ongewenste signalen in de extra switch geblokkeerd worden. Tenminste dat is wat experts mij verteld hebben. Ik heb zelf ook een switch tussen de router en de streamer gezet. En dat gaf een fijnere weergave ondanks het feit dat bij mij het digitale muzieksignaal helemaal niet door die switch gaat. Gaat hier direct van SSD schijf naar de streamer. Heb de router/switch alleen nodig voor besturing van de streamer via de I pad. groet, Leobus Edited 3 oktober 2023 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 @Gydo: misschien had je voor onvoldongen feiten i.p.v. fabels moeten kiezen. Ikzelf zit ergens tussen believer en non-believer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 45 minutes ago, leobus said: Het gaat erom dat ongewenste signalen in de extra switch geblokkeerd worden. Tenminste dat is wat experts mij verteld hebben. Wat ik schreef, dan is je netwerkkaart niet op orde. Of, anders zitten er dingen in een pakketje die er niet horen? Dat is te controleren. Verkeerd bezorgde pakketje worden gedumpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 31 minutes ago, Seed7 said: Wat ik schreef, dan is je netwerkkaart niet op orde. Of, anders zitten er dingen in een pakketje die er niet horen? Dat is te controleren. Verkeerd bezorgde pakketje worden gedumpt. Dan zijn er heel veel netwerkkaarten niet in orde. Bijna iedereen die ik ken en die voor muziek of bediening van de streamer aan het WWW hangt, gebruikt minstens één switch na zijn router. En bij al die mensen verbetert dat het geluid. Zouden dan al die kaarten niet in orde zijn of speelt er meer. En dan bedoel ik niet “tussen de oren”. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 3 oktober 2023 Author Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) 1 hour ago, Vinyl_Fuchs said: @Gydo: misschien had je voor onvoldongen feiten i.p.v. fabels moeten kiezen. Ikzelf zit ergens tussen believer en non-believer. Ach, ik weet dat de meesten hier denken dat ik een zuivere techneut ben en enkel ga voor de harde feiten. De waarheid zit ergens tussenin. Waar ik van overtuigd ben is dat lage vervorming, mits een goed toegepast een mooier geluid neerzet. Dat kabels een verschil maken is voor mij een feit, ontkoppelen werkt ook prima, maar ik gebruik geen spikes maar wel sorbothane. Ik gebruik afgeschermde netsnoeren van EAT en die maken ook een verschil. Maar ik haak af als het een hoog Perkamentus gehalte heeft. Ik sta open om zaken uit te proberen en te modificeren, maar ik ga bv de oversampling van een Philips CD 16 bit speler niet bypassen, dan bekom je meer vervorming. Mogelijk vind je het mooier, maar ik zal dat nooit doen. Ik wil zelfs graag eens terug een buizenversterker bouwen, misschien een PP met de GM70, maar daar ben ik nog niet uit. Maar ik zal zeker voor UGT's gaan die zeer breedbandig zijn en een lage vervorming hebben. Ik denk even aan Monolith Magnetics. Die versterker zal zeker meer vervormen dan bv een Eigentakt maar soms moet je het gewoon doen omdat het leuk is, omdat het een uitdaging is. Ik ben er van overtuigd dat die aversie voor techniek te maken heeft met een gebrek aan kennis (en die van mij is beperkt) maar ook met vooroordelen, zoals dat lage vervorming klinisch speelt. Mensen geven vaak zaken geen kans (en ik ook vaak niet hoor) door die hardnekkige vooroordelen. Het grote voordeel van ouder worden is dat je milder word en beter kan relativeren, maar anderzijds blijf ik soms een rebel, zoals jullie wel ervaren hebben. Edited 3 oktober 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 Ik denk dat je technologie bedoelt i.p.v. techniek. Ik hou van zichtbare techniek, maar ik ben ben ook blij met technologie. Zolang het maar in mijn belang werkt. P.s. AI vind ik bijv. een ware verschrikking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 29 minutes ago, leobus said: Zouden dan al die kaarten niet in orde zijn of speelt er meer. Dat weet ik niet @leobus. Of er iets speelt (buiten de oren) zal men moeten testen met analyzers. Als de data pakketten geen problemen laten zien wat doen die switches en routers dan anders dan al die andere switches en routers die het pakketje doorgeven op het web? Een netwerk kaart is ook niet heel veel anders dan de switch, het stuurt de data er alleen op een wat andere manier uit. Ik blijf het frappant vinden dat we audio data de hele wereld rond kunnen sturen en dan de bestanden vergelijken en nul verschil vinden. Echt sample voor sample gelijk, megabyte na megabyte. Wat moet er dan anders klinken? Of, wat moet het dan anders doen klinken? Het laat mij zien dat je het dan niet in de data moet zoeken en niet in het transport daarvan. Heb je wel eens een ferrietkraal om je netwerkkabel geprobeerd? Niet dat ik er iets wezenlijks van verwacht want dan zouden we heel veel andere problemen moeten hebben, maar ik ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 7 hours ago, leobus said: Ik heb eens een demo meegemaakt waar meerdere switches achter elkaar gezet werden. Dat was goed te horen. Bij elke extra switch klonk het beter. Uiteindelijk drie stuks in de keten. Verklaarbaar? Dat niet, maar waarneembaar dus wel. groet, Leobus Volgens mij was ik daar toen ook bij maar waarschijnlijk zat ik op de verkeerde plek om het waar te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 55 minutes ago, Bebatoli said: Ach, ik weet dat de meesten hier denken dat ik een zuivere techneut ben en enkel ga voor de harde feiten. Mijn beeld is meer dat jij een muziekliefhebber bent die niet om zijn technische kennis heen kan Gydo. En dat is toch prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 Ik denk dat aardingproblemen via de switch en hoogfrequent wat gewoon door die trafootjes heen gaat de oorzaken zijn van het mindere klinken. Heel veel anders kan ik ook niet verzinnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Die versterker zal zeker meer vervormen dan in een ver verleden heb ik een hele reeks Van der Veen 100Watters gebouwd. Daar hadden we speciaal voor bassisten een knopje in gemaakt om het geheel asymmetrisch in te stellen en een lekkere vervorming te krijgen. Normaal doe je dat natuurlijk met de vv. Maar goed, waar het om gaat, het menselijk oor (lees hersenen) vinden vervorming wel lekker. Een beetje ruis ook. Als je dat wilt dan draai je dat er met een "kastje" in. Dat kan zowel in het digitale als het analoge domein probleemloos. Maar .... da's natuurlijk niet audiofiel, daar probeert men het zelfde te bereiken en noemt het matchen, of buizen klinken beter, of LP's of MC's etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 3 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik denk dat aardingproblemen via de switch en hoogfrequent wat gewoon door die trafootjes heen gaat de oorzaken zijn van het mindere klinken. Heel veel anders kan ik ook niet verzinnen. Maar dan heb je dat ook aan de kant waar de pakketjes het ontvangende apparaat in gaat. Daar doet de switch, router etc. niets aan. Sterker nog, als dat een probleem zou zijn dan accumuleert het door de hele keten van data provider tot jou luisterhok/plek. Die laatste switch is dan echt niet het apparaat dat alles wit wast. Maar misschien moet iemand dan maar eens een dikke professionele Cisco switch proberen en meten wat het verschil met het huis tuin en keuken ding is. Ik heb eigenlijk geen idee in welke mate al dit soort apparaten aan eisen moeten voldoen, of gecertificeerd moeten zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 Het blijft zo, dat er altijd ergens een grens is van wat wél werkt en wat niet. Dat gaat van "alle CD speler klinken eender" tot een briefje met wat vage tekst onder je apparaat. Bij mij dus ergens halverwege. Bij mij zijn er een aantal dingen waar ik behoorlijk begin te wantrouwen. Voodoo dingen zoals smeerseltjes en "klankschaaltjes" van 8 mm. Zijn aan mij niet besteedt. Ik geloof er niet in dus dan wordt effect horen erg moeilijk. Toch heb ik dat een aantal keren serieus geprobeerd. Maar ik kan er geen worst van maken. Maar ook dingen die voor een onverklaarbare hoge prijs verkocht moeten worden vallen ook zonder meer af (die Harmonix spullen b.v.). Maar kabels, ontkoppelen, steraarding, voedingen en bijvoorbeeld trillingsbestrijding zijn voor mij zeker van meerwaarde. Filters en afschermingen van minderwaarde. Maar ook hier. Spullen met onverklaarbaar hoge prijzen vallen zeker af. Maar het belangrijkst blijft... luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 1 minute ago, Seed7 said: Maar dan heb je dat ook aan de kant waar de pakketjes het ontvangende apparaat in gaat. Daar doet de switch, router etc. niets aan. Sterker nog, als dat een probleem zou zijn dan accumuleert het door de hele keten van data provider tot jou luisterhok/plek. Die laatste switch is dan echt niet het apparaat dat alles wit wast. Maar misschien moet iemand dan maar eens een dikke professionele Cisco switch proberen en meten wat het verschil met het huis tuin en keuken ding is. Ik heb eigenlijk geen idee in welke mate al dit soort apparaten aan eisen moeten voldoen, of gecertificeerd moeten zijn? Elk trafootje zal wel weer wat tegenhouden. Dus tien trafootjes doen meer dan 2. Of misschien wordt dat HF wel intern gefilterd. Misschien kan een swichontwerper daar iets van zeggen. Maar er schijnt ook zeker verschil in switches te zitten, ook professioneel gebruikte. Al is het alleen de prijs al. Zo'n pro Cisco heb je ook van meer dan € 10.000,-. Ergens zal er dus wel verschil zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 11 minutes ago, Seed7 said: misschien moet iemand dan maar eens een dikke professionele Cisco switch proberen en meten wat het verschil met het huis tuin en keuken ding is. Nou die sluit in ieder geval een poort af, als er teveel errors zijn. Die consumenten dingetjes kunnen dat denk ik niet. Of het moet iets van Ubiquiti die kunnen het verwacht ik wel. Dit lijkt me een aardig ding. Maar waarom zou je zo'n switch kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 3 oktober 2023 Author Report Share Posted 3 oktober 2023 Ik heb zelf ook wel eens een "audiofiele" switch gebruikt (Silent Angel Bonn N8) en kon geen enkel verschil waarnemen. Ik heb hem uiteraard niet gekocht en van het uitgespaarde bedrag samen met mijn vrouw 2x lekker gaan eten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 8 minutes ago, Tubejack said: Maar waarom zou je zo'n switch kopen? ...omdat je in ieder aspect van het leven en de hebzucht high-enders hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 11 minutes ago, Seed7 said: ...omdat je in ieder aspect van het leven en de hebzucht high-enders hebt? Hebzucht? Nou ik heb nog niet één bestelling voor mijn Anti HF Stickers binnen ik denk eerder enthousiaste mensen die lekker met hun hobby bezig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) 41 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar er schijnt ook zeker verschil in switches te zitten, ook professioneel gebruikte. Al is het alleen de prijs al. Zo'n pro Cisco heb je ook van meer dan € 10.000,-. Ergens zal er dus wel verschil zijn. Dat is ergens appels met peren vergelijken. De enterprise switches zijn vaak computers op zich, teneinde toe te laten om je netwerk heel gedetailleerd op te zetten. Het gaat hier over routing, security, failover, rate limiting, load balancing, DoS, Firewalling, enz. Eigenlijk allemaal zaken waar we thuis normaal gezien niet mee te maken krijgen. Maar de basis blijft weliswaar dezelfde. Edited 3 oktober 2023 by kurt1970 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) Daarom noem ik die van Ubiquiti , die zijn niet zo duur en gebruik ik zelf ook. Dit is een routertje met ingebouwde switch. Goedkoop en erg krachtig. Voor thuisgebruik eigenlijk niet nodig. Gewoon speelgoed. Edited 3 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 3 oktober 2023 Author Report Share Posted 3 oktober 2023 Misschien toch maar een apart topic over switchen opstarten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 We zijn hier enorm goed in het uitvergroten van één ding. Een serieus topic over switchen is waarschijnlijk in no time dood. Maar zo gauw er iemand afgemaakt kan worden, zijn we er als de kippen bij. In het verleden ging dat er nogal eens harder aan toe dan tegenwoordig. Eerder hadden we de "meters" en de "gelovigen". En die moeten kennelijk altijd ruzie maken. Dit is eigenlijk zo'n topic... Feiten (meters) en fabels (gelovigen). Dit zou 10 jaar geleden al lang ontspoort zijn. Ik denk dus dat er altijd ergens een grens is voor wat je wel wil geloven. Want zelfs al is het meetbaar, dan zullen gelovigen dat niet aannemen. En is iets alleen hoorbaar, dan zullen de meters dat niet aannemen. Voor de meesten hier ligt de waarheid tegenwoordig ergens in het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 8 minutes ago, Bebatoli said: Misschien toch maar een apart topic over switchen opstarten. Ik gebruik het omdat ik eigen servers draai en een internet aansluiting heb bij 2 providers dus gewoon wat meer mogelijkheden nodig heb. Dat komt allemaal binnen op dat kleine kastje. Voor de normale gebruiker zijn de nieuwste modems/routers van KPN, Ziggo prima en makkelijk te configureren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 2 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Ik denk dat je technologie bedoelt i.p.v. techniek. Ik hou van zichtbare techniek, maar ik ben ben ook blij met technologie. Zolang het maar in mijn belang werkt. P.s. AI vind ik bijv. een ware verschrikking. Had eigenlijk daarentegen moeten neertikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) 6 minutes ago, Hans van Liempd said: Voor de meesten hier ligt de waarheid tegenwoordig ergens in het midden. Ik kan niet voor anderen spreken Hans, vind beide wel leuk. En vind het verheugend, dat naast subjectieve beoordelingen sommige leveranciers ook met objectieve data komen. Edited 3 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts