Jump to content

Feiten of fabels....

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Ik heb me een aantal jaar geleden behoorlijk zitten ergeren aan de "snot" smeerders, en draadjes die aan 1 kant verbonden zijn aan een stukje kurk of maanschuim.  

Gelukkig hoor je daar weinig meer over. (ik hoop niet dat er nu weer een smeerder opstaat....)

17 minutes ago, Paulebappie said:

Ik heb me een aantal jaar geleden behoorlijk zitten ergeren aan de "snot" smeerders, en draadjes die aan 1 kant verbonden zijn aan een stukje kurk of maanschuim.  

Die draadjes aan kurk kende ik nog niet.

8 hours ago, Paulebappie said:

Gelukkig hoor je daar weinig meer over. (ik hoop niet dat er nu weer een smeerder opstaat....)

Ik sta even op en ga dan snel weer liggen! Ik gebruik nog steeds een aantal tweaks uit die hoek ( Van de Heide), ook nieuwe die hier nog nooit genoemd zijn. Maar ik heb geen zin om daar ervaringen over te delen om gedram te voorkomen. En jouw reactie hier maakt het niet aantrekkelijker om ervaringen wel te delen.

groet,

Leobus

Gebruik maken van mensvriendelijke onderdelen werkt  goed, daar is niets zweverigs aan. Vintage audio zit er vol mee.

Vroeger was er niks anders, er waren alleen maar koolstofcomposiet weerstanden. Koolfilm kwam pas veel later.

Ik heb R1, t/m R5 (1/2watt)  en R12 (2watt) vervangen door koolstof composiet.   

Vooral het effect bij R** 220KΩ 2watt in het 100%  teruggekoppelde circuit is goed merkbaar.

Daarvoor heb ik een 1% nauwkeurige AMRG  weerstand genomen. 

Maar als je enkel  R1 veranderd, dan is zo'n kleine wijziging -in deze simpele versterker-   al hoorbaar. 

Omdat er geen vermogens worden verstookt.  Kun je hier voor  R1, t/m R5 gewoon koolfilm weerstanden gebruiken van 10 cent 

Voor een paar € heb je subjectief een beter klinkende versterker.  Hij meet objectief echter net zo goed, als met metaalfilm weerstanden.  

SE-10-schema.jpg

Edited by Tubejack

2 hours ago, Walt said:

Ja vreemd is dat, klinkt beter, maar geen verschil in de meting. Koolstof doet dus iets speciaals, wellicht klopt de theorie van Van der Heide, of het is iets anders wat we nog niet goed begrijpen. 

Toen ik leerde fietsen, vroeg ik me dat ook niet af.  -zou leuk zijn, maar dat doe ik niet- Het werkt gewoon, subjectief en objectief. Het is maar één klein elementje, uit zijn theorie, verder niks, zweverigs of geleuter. Koolstof is een mensvriendelijk element Zo'n 18% van ons lichaam bestaat daar uit https://wibnet.nl/mens/lichaam/uit-welke-elementen-bestaat-een-mens 

Als je goed oplet, doen wel meer audiomerken dit soort dingen. ;) Er hangt meestal wel een prijskaartje aan :lol:

Edited by Tubejack

In het verpleeghuis las ik net een interessant artikel over het aardstralenkastje van meneer Miermet. Dit kastje zou  de negatieve effecten van aardstralen voorkomen en was in de jaren 50 zeer populair. Nu ben ik bij het opruimen van het ouderlijk huis ook zo’n kastje tegengekomen. Je moet er wel voorzichtig mee omgaan want bij het openmaken van het kastje kunnen er allemaal enge dingen gebeuren (dat heb ik ergens eerder gehoord). Ze hebben er laatst een opengemaakt en er zat een lapje katoenen stof in, een stukje hout, ijzerdraadjes en een stukje koper. Deed met toch erg aan audio tweaks denken.

Lees en huiver https://aa-woonbiologie.nl/j-g-mieremet-aardstralen-wichelroede-en-onze-gezondheid/

1 hour ago, carl said:

Ik heb vandaag 5 Sugar Cubes van Audiomaat gekocht. Die komen op mijn ramen. Just for fun want ik betwijfel of het werkt.

https://www.audiomaat.nl/tuning/wonder-wood/

Die heb ik in mijn auto geplakt. Ik wilde ze niet weggooien.

Had ze ooit van de vorige importeur gekregen omdat ze akoestische aanpassingen overbodig zouden maken... :)

Edited by thingman

Dat is wel een goede Toine. Maar ik ben aan het oppassen in Schiedam dus ik kan het zelf nog niet uitproberen. Net naar Sesamstraat liedjes geluisterd.

Edited by carl

2 minutes ago, carl said:

Dat is wel een goede Toine. Maar ik ben aan het oppassen in Schiedam dus ik kan het zelf nog niet uitproberen. Net naar Sesamstraat liedjes geluisterd.

Ik bedoelde: wat voor goede ervaringen heeft die 'iemand' op wie jij doelt ermee...

Ik gebruik ook van dat soort blokjes op de ramen. Bij mij geeft dat net wat meer rust in de weergave. Je verlegt de resonantiefrequentie van je ramen er een beetje mee. Maar bij mij zit dubbel glas met beide ramen even dik glas. Als je dan één van de twee wat dempt met zo’n blokje komt de tweede niet in de dezelfde resonantie. Eigenlijk had ik dus dubbel glas met twee verschillende diktes moeten hebben. Misschien bedoelt Carl mij wel met “die iemand”.
groet,

Leobus

Inderdaad Leo ik bedoelde jou met iemand. Ik kan me hier ook wel iets bij voorstellen trouwens. De proof of the pudding moet nog komen trouwens. Ik koppel het resultaat nog wel terug.

PS dubbel glas met verschillende diktes gebruiken ze standaard voor geluidsisolatie om de door jouw genoemde reden.

Edited by carl