Jump to content

Originele SME 3009

carl
 Share

Recommended Posts

Die arm ziet er heel mooi uit. Prachtig bewerkt en zal best wel goed zijn, maar ik vind het wel raar dat het een kromme arm is en geen S arm. Nu staat het messcharnier eigenlijk in de verkeerde lijn. Wanneer er een bobbel in de plaat zit, zal het lager van de verticale as ook moeten draaien.

image.jpg

Edited by Hans van Liempd

Dat snap ik wel Hans. Maar ik heb er altijd eentje willen hebben. Ik ben benieuwd hoeveel die moet gaan kosten. Kennelijk zijn er van de II de meeste gemaakt en bovendien passen er veel elementen op.

Leuk artikel gevonden:

https://auditur.dk/sme-series-3000-tonearms-a-guide/

Edited by carl

Als het om een 3009 Serie 1 gaat, bedenk dat het Engels is en oud (uit een periode dat kwaliteit in Engeland niet bepaald vooraan stond). Interne bekabeling is vaak aan vervanging toe. De kabelaansluiting is vaak vol corrosie. Slechte contacten zijn meer regel dan uitzondering. En vaak zit de headshell tamelijk los 
De aansluiting met de signaalkabel gebeurt d.m.v. drukcontacten. Ook dat is na al die tijd niet meer optimaal.

Er zijn wel overal oplossingen voor te vinden. Nieuwe bedrading is er wel in te trekken. Er zijn conversiekits te krijgen om de drukcontacten te vervangen.

Ik vind de Serie 1 overrated. Als die meer dan €350 moet kosten, dan vind ik 'm te duur. 

1 hour ago, Hans van Liempd said:

maar ik vind het wel raar dat het een kromme arm is en geen S arm. Nu staat het messcharnier eigenlijk in de verkeerde lijn.

Daarom is een SME3 ook zo leuk...Zelfs de balans in het meslager is regelbaar. Maar niet kritisch zeggen ze bij SME. Met andere woorden maak je er niet te druk om.

Ik vond het wel leuke armen, ik houd nu eenmaal van oude meuk.
De improved met vaste headshell had niet mijn voorkeur, de s2 met de zwaardere contragewichten vond ik mooier. Die kan ook veel middelzware elementen aan.
Ze zijn goed te modificeren oa met rca pluggen, dan kun je ook verschillende phonokabels gebruiken.
De meesten hebben zoals al gezegd wel nieuwe bedrading nodig.

Edited by Groovy

Zelf heb ik de 3009 Serie III en mijn element is de Denon DL103R ( Compliance: 5 x 10-6 cm/dyne) en die combinatie vind ik erg mooi. De Serie III is wel beter instelbaar, alleen is de keuze qua elementen wat beperkter, je moet een laag compliance element kiezen. De Denon is dat, maar meestal zal je bij MM elementen uitkomen. De Nagaoka MP elementen passen daar ook uitstekend  in die hebben ook een lage compliance: MP-500: 8.5 x 10-6 cm/dyne .

PA227863-1024x768.jpg

Edited by Bebatoli

2 hours ago, Bebatoli said:

Zelf heb ik de 3009 Serie III en mijn element is de Denon DL103R ( Compliance: 5 x 10-6 cm/dyne) en die combinatie vind ik erg mooi. De Serie III is wel beter instelbaar, alleen is de keuze qua elementen wat beperkter, je moet een laag compliance element kiezen. De Denon is dat, maar meestal zal je bij MM elementen uitkomen. De Nagaoka MP elementen passen daar ook uitstekend  in die hebben ook een lage compliance: MP-500: 8.5 x 10-6 cm/dyne .

PA227863-1024x768.jpg

Die Nagaoka MP elementen blinken nou niet bepaald uit in lage compliance. Die 8,5 is gemeten bij 100hz, waarbij 10hz als referentie wordt gezien. De MP-200 en MP-110 die ik had zaten gemeten met een testplaat qua compliance toch dik boven de 14. 

Nog een lichte arm is de Mission  774. Ik was vergeten dat ik die nog had. Ga ik monteren op een Thorens TD125 MKII voor mijn jongste zoon. Wel eerst een nieuwe sokkel maken (in beukenhout want dat heb ik nog liggen) .

774_01.jpg

Ik schat dat die van begin 64 is. Vanaf nummer 45 0484 is de geometrie aangepast voor Loefgren. Wat was dat concreet betekent voor de instelling? De vraagprijs is trouwens 450 euro. 

Edited by carl

11 hours ago, Bebatoli said:

Dat kan haast geen goede combinatie hebben opgeleverd. De SME serie 3 is een extreem lage massa arm, ik meen nog lager dan 7 gram. De DL103 (Behalve de M en de D) hebben een extreem lage compiantie. Dat geeft een resonantiefrekwentie die zelfs in het hoorbare gebied ligt (rond de 20 Hz). De resonantie "hoort" rond de 10 Hz te liggen. 

Een DL103 is een lastig element, die gaan alleen echt goed in een erg zware arm, zeg vanaf 20 gram.

On 2-10-2023 at 20:51, carl said:

Ik kan een II krijgen Roger. Zal wel eens vragen hoe oud die is.

We bellen eind van de week nog wel even. 

Heb er 2 liggen hier, de SME serie 2 en een S2 improved met afneembare headshell. De Series 2 vind ik beter. Die heeft een wat hogere massa en is daardoor beter/universeler inzetbaar. Ook is het contragewicht beter geconstueerd. De improved versie heet wel zo, maar is in mijn ogen echt een budget versie van de series 2.

Roger, een series 1 zul je niet zo snel vinden, die zijn extreem zeldzaam. Daarvan zijn er maar weinig geproduceerd als een soort voorloopmodel.

Een Series 2 doet al snel meer als 400 euro. Of die het waard is moet je zelf bepalen. Het is in elk geval een prachtige arm om te zien, mooi geconstrueerd en klinkt met de juiste speler en element best goed. Ik heb in beiden de armbekabeling vervangen voor Cardas. Dat doet de arm zeker goed. 

Zelf zou ik de arm zonder problemen aanschaffen, als er 1 product is die zijn waarde houdt is het de 3009 wel. Dus als je er weer vanaf wilt ben je hem zo kwijt.

15 minutes ago, Edje2 said:

Dat kan haast geen goede combinatie hebben opgeleverd. De SME serie 3 is een extreem lage massa arm, ik meen nog lager dan 7 gram. De DL103 (Behalve de M en de D) hebben een extreem lage compiantie. Dat geeft een resonantiefrekwentie die zelfs in het hoorbare gebied ligt (rond de 20 Hz). De resonantie "hoort" rond de 10 Hz te liggen. 

Een DL103 is een lastig element, die gaan alleen echt goed in een erg zware arm, zeg vanaf 20 gram.

Ik heb een extra gewicht aan de headschell toegevoegd. Nagemaakt door mijn zoon die het CNC gefreesd heeft en dat in verschillende diktes/ gewicht/materialen.

Dus gaat jou redenering niet meer op.

Vergelijkbaar met dit:

CIMG5780-2-765x678.jpg

Edited by Bebatoli

1 minute ago, Bebatoli said:

Ik heb een extra gewicht aan de headschell toegevoegd. Nagemaakt door mijn zoon die het CNC gefreesd heeft en dat in verschillende diktes/ gewicht.

Dus gaat jou redenering niet meer op.

Vergelijkbaar met dit:

CIMG5780-2-765x678.jpg

Ik geef je deels gelijk, maar dat gewicht is zeker geen 15 gram. Je resonantie ligt nog ver buiten het optimale. Tuurlijk doet het wel wat, maar de arm is in basis niet geschikt voor de 103. De armbuis is extreem licht en fragiel, een heel stug element doet daar ook dingen mee die je liever niet ziet. Ik heb vaak genoeg geprobeerd om een iets te lichte arm te verzwaren, maar dat levert lang niet altijd een optimaal resultaat op. Hiermee zeg ik niet dat het niet goed heeft kunnen klinken, maar optimaal is weer een ander verhaal.

Dit is een 3009 s2 improved. Ook eigen foto van mijn arm:

Let op het achterstuk. Dat is deels van kunststof, en beduidend minder dan de series 2. ook het contragewicht is een stuk lichter om de lichtere armbuis te compenseren.

IMG-1105.jpg

Edited by Edje2

1 minute ago, Edje2 said:

Ik geef je deels gelijk, maar dat gewicht is zeker geen 15 gram. Je resonantie ligt nog ver buiten het optimale. Tuurlijk doet het wel wat, maar de arm is in basis niet geschikt voor de 103. De armbuis is extreem licht en fragiel, een heel stug element doet daar ook dingen mee die je liever niet ziet. Ik heb vaak genoeg geprobeerd om een iets te lichte arm te verzwaren, maar dat levert lang niet altijd een optimaal resultaat op. Hiermee zeg ik niet dat het niet goed heeft kunnen klinken, maar optimaal is weer een ander verhaal.

Dat het niet optimaal is weet ik ook wel,   De arm is trouwens in titanium, inderdaad erg licht maar wel erg stijf. Als de Denon aan vervanging toe is koop ik wel een geschikter element.

5 minutes ago, Edje2 said:

Overigens breng ik in de armbuis vaak een stukje demping aan in de vorm van schuim. Daardoor worden resonanties wat beter onderdrukt en kan de bekabeling van binnen ook niet "trillen". 

Ik gebruik vaak bolletjes plasticine om te dempen en te verzwaren. Daar zit ook wat van in de SME arm. Maar schuim lijkt me prima als je de arm niet wil verzwaren.