Jump to content

Platenpers

carl
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, carl said:

Weer een nieuwe LP met hoogteslag. Heeft iemand ervaring met een platenpers.

Terug sturen en een nieuwe en goede eisen.

Je kunt wel pletten, maar dan wordt het niet een ronde plaat. Dat overtollige materiaal moet ergens heen. Het levert meer wow&flutter op.

1 hour ago, Seed7 said:

Terug sturen en een nieuwe en goede eisen.

Je kunt wel pletten, maar dan wordt het niet een ronde plaat. Dat overtollige materiaal moet ergens heen. Het levert meer wow&flutter op.

+1 bij een nieuwe LP. Heb laatst een tweedehands LP met een serieuze wobbel gedraaid en zelfs daar schrok de Reed arm/ Denon MC niet van. 

@carl: de door jouw aangehaalde LP-vlakker en de Record PI zijn alleen in de VS te koop. Anders zou ik zeggen: voor het geld kun je er geen buil aan vallen. Over een wobbeltje zou ik me geen zorgen maken en anders het voorbeeld van Edje volgen.

Zoals ik al eerder had aangegeven, zelf 2 dikke ronde glasplaten laten snijden bij een glas bedrijf, iets groter dan een LP. Dan de plaat ertussen en in de oven. De plaat komt er kaarsrecht uit. wow en flutter geloof ik niet in en heb ik nog niet meegemaakt Seed, tenzij bij een plaat die al zo geperst is. De hobbel komt erin omdat de plaat te weinig tijd krijgt om af te koelen en daardoor krom trekt. Niet omdat hij op de zijkant wordt ingedrukt. Bij mij spelen ze nadien perfect. Sommige platen zijn overigens niet meer recht te krijgen vanwege het gebruikte vinyl. Dat heb ik met name gemerkt bij platen uit Japan. Die zijn niet voor niets zo geliefd, er wordt een ander soort vinyl gebruikt.

9 hours ago, Edje2 said:

wow en flutter geloof ik niet in en heb ik nog niet meegemaakt Seed

Wow & flutter zijn geen religie.

Als een plaat krom is is de groef aan de bolle zijde vervormd, opgerekt en die aan de holle zijde gecomprimeerd. Ga je dat nu pletten dan comprimeer je de groef aan de bolle zijde en rek je die aan de holle zijde op. Nu is de groef aan beide zijden twee maal vervormd. Het resultaat van die vervorming heet wow & flutter, je hebt waarschijnlijk meer wow dan flutter geinroduceert. Wow zit in het lage tot zeer lage frequentie bereik.

Het is wel grappig dat er zo met een LP wordt omgegaan terwijl er tegelijkertijd wel zeer hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de draaitafelafwerking gesteld worden.

Wow en flutter is de mate van snelheidsvariatie van het afspelen. Dat kan alleen als de plaat aan de zijkant is ingedrukt geweest of het gat niet in het midden zit. 

Als een plaat niet vlak is komt deze na vlakken weer in hetzelfde vlak terug. Ik ga er daarbij vanuit dat de plaat aan de zijkant dus niet naar binnen is gedrukt, maar dat komt vrijwel niet voor.

Ik bedoelde ook niet dat ik niet geloof in wow&flutter, maar bedoelde dus dat ik niet geloof dat een kromme plaat wow&flutter geeft nadat deze weer vlak is gemaakt.

1 hour ago, Seed7 said:

Wow & flutter zijn geen religie.

Als een plaat krom is is de groef aan de bolle zijde vervormd, opgerekt en die aan de holle zijde gecomprimeerd. Ga je dat nu pletten dan comprimeer je de groef aan de bolle zijde en rek je die aan de holle zijde op. Nu is de groef aan beide zijden twee maal vervormd. Het resultaat van die vervorming heet wow & flutter, je hebt waarschijnlijk meer wow dan flutter geinroduceert. Wow zit in het lage tot zeer lage frequentie bereik.

Het is wel grappig dat er zo met een LP wordt omgegaan terwijl er tegelijkertijd wel zeer hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de draaitafelafwerking gesteld worden.

Ik denk, dat dit bij een golf van 2 mm b.v. een beetje overdreven is. Bovendien wordt de uitgetrokken groef weer ingedrukt tijdens het opwarmen. Met 50 grd Celsius is het vinyl zacht, maar nog niet plastisch. Ik heb eens met een kledingbedrukpers geprobeerd platen vlak te maken. Dat lukt best wel goed, maar er was ook een patroon op de groeven gedrukt. Te warm geweest dus en de platen kon ik weggooien.

De gebruikerservaringen zijn eigenlijk best goed. Ik ga eens proberen of ik dat Amerikaanse ding ergens kan kopen. Zoveel geld is dat niet. 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

een golf van 2 mm

Daarvoor heb je toch een platenklem en een ring aan de buitenkant (die ik er altijd eng uit vindt zien)?

Het simpelste blijft direct retourneren, zowel nieuw als gebruikt. Als dat in voldoende mate gedaan wordt gaat men misschien ook eens ergens de oorzaak weg nemen. De beste klant is de klagende klant. Als iedereen maar met een "strijkapparaat" aan de gang gaat denkt de toeleveringsketen dat ze het goed doen.

Ik heb ook nooit problemen bij retourneren gehad als een plaat niet vlak of anders beschadigd was. Bij platenzaken vond men het wel vervelend, vooral bij bestelde dingen, want veel werk, maar ze deden het altijd.

On 4-10-2023 at 12:01, Seed7 said:

Daarvoor heb je toch een platenklem en een ring aan de buitenkant (die ik er altijd eng uit vindt zien)?

Het simpelste blijft direct retourneren, zowel nieuw als gebruikt. Als dat in voldoende mate gedaan wordt gaat men misschien ook eens ergens de oorzaak weg nemen. De beste klant is de klagende klant. Als iedereen maar met een "strijkapparaat" aan de gang gaat denkt de toeleveringsketen dat ze het goed doen.

Ik heb ook nooit problemen bij retourneren gehad als een plaat niet vlak of anders beschadigd was. Bij platenzaken vond men het wel vervelend, vooral bij bestelde dingen, want veel werk, maar ze deden het altijd.

Soms zijn platen niet zo makkelijk te krijgen en dan is zelf vlak maken de enige optie. 

Overigens haal ik de gevlakte plaat uit de oven en laat ze tussen de glasplaten liggen. Dan op het aanrecht, waarbij de onderste glasplaat heel snel afkoelt door het stenen aanrecht, en de bovenste doro de lucht. Kan er na een kwartier wel uit hoor.

On 4-10-2023 at 12:01, Seed7 said:

Retourneren moet je snel doen Seed. In dit geval was het een plaat die ik gekocht had toen ik problemen had met 45 touren. Te laat dus.

On 4-10-2023 at 11:38, Hans van Liempd said:

Wat heel erg van belang is, dat de plaat weer koud is voordat hij er uitgehaald wordt. Heb je zo veel geduld? Dat zal bij kamertemperatuur toch zeker enkele uren duren.

Ik vind het geen probleem een dag lang te laten afkoelen Hans. Maar eerst dat apparaat maar 😉

On 4-10-2023 at 11:38, Hans van Liempd said:

Wat heel erg van belang is, dat de plaat weer koud is voordat hij er uitgehaald wordt. Heb je zo veel geduld? Dat zal bij kamertemperatuur toch zeker enkele uren duren.

Ik vind het geen probleem een dag lang te laten afkoelen Hans. Maar eerst dat apparaat maar 😉

13 minutes ago, Seed7 said:

Een hobbel zie je toch ook bij 33 toeren??

Het was een 45 touren plaat Seed en die had ik weggezet in afwachting van mijn nieuwe platenspeler waar 45 touren wel werkte. De plaat moet wel draaien om die wobbel te zien.

Ik heb de 45 touren LP pas uit de hoes gehaald toen ik weer op 45 touren kon afspelen Seed.

Overigens vind ik de kwaliteit van nieuwe LP’s beter dan jaren geleden. Alleen dat te snel laten afkoelen.