Jump to content

Audiotools

carl
 Share

Recommended Posts

Net Audiotools geïnstalleerd op mijn I pad. Als meetmicrofoon gebruik ik mijn ITestmic2 microfoon. Het is dezelfde opzet als Frank Imholz van RivaSono gebruikt. Frank kon met een Audiotools programma bij mij zien wat de exact juiste positie van de luisterplek is in mijn ruimte. Dat zou ik zelf graag ook doen. Kan iemand mij helpen hoe ik dit aanpak?

1 hour ago, carl said:

Net Audiotools geïnstalleerd op mijn I pad. Als meetmicrofoon gebruik ik mijn ITestmic2 microfoon. Het is dezelfde opzet als Frank Imholz van RivaSono gebruikt. Frank kon met een Audiotools programma bij mij zien wat de exact juiste positie van de luisterplek is in mijn ruimte. Dat zou ik zelf graag ook doen. Kan iemand mij helpen hoe ik dit aanpak?

Heel veel tijd nemen om heel goed te luisteren op verschillende plekken en slechts 1 parameter per keer wijzigen. Er bestaat geen substituut voor oren.

Vorige week nog een sub meettechnisch perfect afgeregeld. Het klonk werkelijk nergens naar...

Overigens was het toch al goed bij jou nu?

Ik heb inmiddels begrepen dat je voor Audiotools geld betaald om vervolgens nog meer geld te mogen betalen Seed (big smile).

In principe geloof ik ook in inregelen met de oren Toine. En dat heb ik ook gedaan voordat Frank Imholz hier langs kwam en tot mijn verbazing stond mijn luisterstoel precies goed. Maar het is toch wel leuk om af en toe wat te spelen met wat Tools.

1 hour ago, carl said:

Ik heb inmiddels begrepen dat je voor Audiotools geld betaald om vervolgens nog meer geld te mogen betalen Seed (big smile).

In principe geloof ik ook in inregelen met de oren Toine. En dat heb ik ook gedaan voordat Frank Imholz hier langs kwam en tot mijn verbazing stond mijn luisterstoel precies goed. Maar het is toch wel leuk om af en toe wat te spelen met wat Tools.

In dat geval zijn er ook wel gratis progs om dat te doen, toch?

Eigenlijk puur voor de lol George. En een hulpmiddel voor de plaatsing van de LS lijkt me wel prettig zeker omdat ik van de winter een of twee LS hier wil proberen.

45 minutes ago, Roots said:

Straks kan jij ons alles uitleggen over audiotools Carl. :) 

Ik ben jurist van oorsprong en ben niet erg handig met dit soort zaken Roots. Dus reken je niet rijk.

Edited by carl

Het is ook best leuk om je in te verdiepen.

Wat dat betreft is het wel handig om de metingen ook juist te kunnen interpreteren.

Tis nu niet echt een app die zegt of je meer naar links of naar rechts moet.

Ik ben benieuwd waar je op uit komt.

Om maar te beginnen Roots. Wat is het achtergrondsniveau in mijn ruimte afgezet tegen de landelijke gemiddelden. De landelijk gemiddelden vind je hier https://www.sonus.nl/dutch/begrippen/toelichtingen/achtergr.html. In mijn luisterruimte meet ik nu binnen en rond vijf uur 26 dB.  Dat verklaart ook de grote mate van detaillering. Je zou toch zeggen dat als het achtergrondniveau hoger ligt (in de stad zou dat nu 50 dB zijn) je minder details zou horen. 

Edited by carl

59 minutes ago, carl said:

Om maar te beginnen Roots. Wat is het achtergrondsniveau in mijn ruimte afgezet tegen de landelijke gemiddelden. De landelijk gemiddelden vind je hier https://www.sonus.nl/dutch/begrippen/toelichtingen/achtergr.html. In mijn luisterruimte meet ik nu binnen en rond vijf uur 26 dB.  Dat verklaart ook de grote mate van detaillering. Je zou toch zeggen dat als het achtergrondniveau hoger ligt (in de stad zou dat nu 50 dB zijn) je minder details zou horen. 

Ja natuurlijk hoor je dan minder details, tenzij je het volume navenant opvoert. Maar das niks nieuws toch? Hoe meer rumoer, hoe harder je moet spelen om iets te kunnen horen.

Metingen moeten altijd ruim boven de ruisvloer plaatsvinden, anders zijn ze niet betrouwbaar genoeg.

Overigens is een ruisvloer van 30-35dB (welke weging paste jij toe?) niet zo bijzonder in een goed geïsoleerd huis met driedubbel glas 

Ik heb gewoon een tijdje gemeten Toine en dan kom ik op 26 dB overdag en dat is een stuk lager dan wat jij noemt. s’ avonds zal dat nog minder zijn. 

Ik denk verder dat elke opname zijn eigen ideale volume kent. In die zin wil ik niet harder spelen als de opname vergt. Dat lukt me in het souterrain goed. In mijn vorige huis was dat wel een probleem.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Ik heb gewoon een tijdje gemeten Toine en dan kom ik op 26 dB overdag en dat is een stuk lager dan wat jij noemt. s’ avonds zal dat nog minder zijn. 

Ik denk verder dat elke opname zijn eigen ideale volume kent. In die zin wil ik niet harder spelen als de opname vergt. Dat lukt me in het souterrain goed. In mijn vorige huis was dat wel een probleem.

Uiteraard zal de ruisvloer bij jou heel laag zijn, dat betwijfel ik niet. Maar metingen in bijv. dBa geven een andere uitkomst dan dBc. Ik was gewoon benieuwd naar de weging die je had ingesteld, da's alles.

Verder zal de calibratie van de microfoon ook van invloed zijn. Dan zijn je metingen niet zozeer absoluut maar relatief, wat evenmin een probleem is natuurlijk.

Edited by thingman

Welke weging adviseer je Toine?

Dat kalibreren is even een puntje. Toch liggen de resultaten met en zonder losse Microfoon nagenoeg hetzelfde.

47 minutes ago, carl said:

Welke weging adviseer je Toine?

Dat kalibreren is even een puntje. Toch liggen de resultaten met en zonder losse Microfoon nagenoeg hetzelfde.

Op zich maakt het niet uit welke weging je hanteert in het meetprogramma, als je het maar consequent doet. Ik hanteer zelf altijd dBa.

Bij calibreren maakt de software een bestandje aan dat je dan steeds gebruikt bij je metingen met die specifieke microfoon. Dat levert dan steeds dezelfde (relatieve) meetresultaten op. Het is geen absolute calibratie, maar voor jouw doel prima geschikt om consistent over de tijd te meten.

14 hours ago, carl said:

In mijn luisterruimte meet ik nu binnen en rond vijf uur 26 dB.  Dat verklaart ook de grote mate van detaillering.

Ik zie geen causaal verband.

Meet eens op je ex-luisterzolder, met de zelfde buitenomstandigheden.

Die detaillering kan net zo goed aan da aanpassingen in je luisterruimte liggen. Sterker nog, het is doel van die aanpassingen, het wegnemen van versmering door een slechte akoestiek. De welbekende galmbak.