Jump to content

Quad 67 met of zonder Topping


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb van Roger een Topping 90 DAC geleend om eens op de Quad 67 CD van 30 jaar oud (!) uit te proberen. De Quad heeft een SPDIF uitgang en dat is verder geen probleem met een Kimber PBJ kabeltje. De resultaten vallen in alle eerlijkheid tegen want die Quad 67 klinkt echt niet minder dan dan de Topping. Ik ben dus nog niet zo overtuigd van al die verbeteringen van DACs waarover ik lees. 
 

Maar goed ik wil niet uitsluiten dat ik iets over het hoofd zie. Dus graag wat suggesties om uit te proberen. Ik zou bijvoorbeeld een andere kabel kunnen proberen tussen DAC en Topping zoals die TPS kabel. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Duclaasie said:

Heb je de cd-speler ook vergeleken met streaming via de Topping DAC? 


Ik zal mijn Auralic weer eens installeren Duclaasie.  Overigens valt me het verschil tussen oudere en recentere  CD’s met toch wel erg op. Ik heb een paar CD’s van Jack Johnson en dat klinkt wel erg lekker. Ben benieuwd want ik krijg een CD collectie van een goede vriendin. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, carl said:

Ik heb van Roger een Topping 90 DAC geleend om eens op de Quad 67 CD van 30 jaar oud (!) uit te proberen. De Quad heeft een SPDIF uitgang en dat is verder geen probleem met een Kimber PBJ kabeltje. De resultaten vallen in alle eerlijkheid tegen want die Quad 67 klinkt echt niet minder dan dan de Topping. Ik ben dus nog niet zo overtuigd van al die verbeteringen van DACs waarover ik lees. 
 

Maar goed ik wil niet uitsluiten dat ik iets over het hoofd zie. Dus graag wat suggesties om uit te proberen. Ik zou bijvoorbeeld een andere kabel kunnen proberen tussen DAC en Topping zoals die TPS kabel. 

Elk eindresultaat is zo goed als de bron.

Link to comment
Share on other sites

Wat Leobus zegt klopt, die Kimber is geen 75 Ohm kabel en op die manier bekom je extra jitter vervorming. In praktijk komt het er op neer dat het geluid te present is, alsof er spotjes staan op de muzikanten. Ook een wat onrustig geluid. Ik zou zeker een 75 ohm kabel gebruiken om te vergelijken. Een coax tv antennekabel is 75 Ohm, 2 plugjes erop zetten en gaat een veel eerlijker vergelijk hebben.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebatoli said:

Wat Leobus zegt klopt, die Kimber is geen 75 Ohm kabel en op die manier bekom je extra jitter vervorming. In praktijk komt het er op neer dat het geluid te present is, alsof er spotjes staan op de muzikanten. Ook een wat onrustig geluid. Ik zou zeker een 75 ohm kabel gebruiken om te vergelijken. Een coax tv antennekabel is 75 Ohm, 2 plugjes erop zetten en gaat een veel eerlijker vergelijk hebben.


Te present was de Topping zeker niet - integendeel Gydo. Ik ga achter een 75 ohm kabel aan. 

Link to comment
Share on other sites

Cinch stekkers zijn ook niet geschikt voor 75Ohm. Dat is een groter probleem dan de kabel. Ik weet niet welke stekkers er aan die Kimber zitten, maar de goedkoopste Neutriks voldoen dan weer beter dan zware WBT's of zoiets.

 

Onze gevlochten kabels werken voor SPdif uitstekend. Of dat veel verschil met de Kimber is weet ik niet. De gevlochten kabels met Neutriks komen heel aardig in de buurt van die gevraagde 75 Ohm. Carl, jij hebt toch ook een paartje vlechtsels van mij?

Link to comment
Share on other sites

Klopt die ga ik zoeken Hans. De verhuizing van de luisterzolder naar het souterrain is wat verstoord door het opruimen van het huis van mijn demente broer.

Link to comment
Share on other sites

Dan maar weer een stukje over de impedantie van een kabelschrijven.

In een coax kabel wordt de impedantie bepaald door de afstand tussen de kern van de kabel en de mantel.

Dus een kleine beschadiging aan de mantel kan al een misaanpassing geven en er voor zorgen dat het signaal vroegtijdig gereflecteerd word en voor overdracht fouten gaat zorgen.

Ik zou de kabel van Hans dan ook wel eens aan onze Anritsu willen hangen om te testen hoe 75 ohm deze werkelijk is.

 

Om even te snappen hoe een signaal transport over een coax kabel werkt even het onderstaande.

Voor de overdracht van een signaal wordt aan de ontvangende zijde de ingang afgesloten met een weerstand en die is voor een spdif 75 ohm.

De constructie van de kabel zorgt er dus voor dat deze is aangepast op de exacte 75 ohm, niet hoger en ook niet lager!

De weerstand zorgt er voor dat een signaal volledig wordt opgenomen en uit de kabel kan verdwijnen.

Een verkeerde combinatie zal tot gevolg hebben dat niet alle signaal wordt opgenomen maar weerkaatst en terug de kabel in gaat.

welke dan weer op de ingang zal reflecteren en weer richting de uitgang gezonden wordt.

je snapt dat dit bit fouten kan veroorzaken. we kennen dit mogelijk nog wel van vroeger al je bijvoorbeeld ghosting op de TV had.

 

Verder wil ik wel aangeven dat een coax niet de enige methode is om een 75ohm impedantie te krijgen.

Door twisten is dat ook mogelijk, kijk maar naar een cat kabel die heeft doorgaans een impedantie van 110ohm.

 

De diameter van de kern en de aantal twists per meter zijn dan bepalend voor de juiste waarde.

echter is deze methode niet erg constant en is het afmonteren van een connector erg gevoelig voor impedantie fouten.

daarnaast zorgt de mantel ook voor afscherming. het ontbreken van de mantel maakt de kabel gevoelig voor HF instralen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Cinch stekkers zijn ook niet geschikt voor 75Ohm. Dat is een groter probleem dan de kabel.

 

Dat blijkt onzin te zijn, ten minste dat zei Bruno toen ik hem een tijd geleden de vraag stelde. Het belangrijkste was de juiste impedantie volgens hem.

Ik had vroeger  een CEC CD transport en die had BNC, cinch en AE/EBU digitale uitgangen, wel ik kon met de beste wil van de wereld geen verschil horen tussen de BNC en Cinch. Beide kabels had ik zelf gemaakt met Belden, dus enkel de connectoren waren anders.

 

Een goede vriend en ook audiofiel, heeft zijn bron aangesloten via een coax 75 ohm kabel maar ik had voor hem een 110 Ohm XLR kabel gemaakt met de TPR van Grimm, die is 110 ohm. We hebben naar zijn set zitten luisteren en het geluid was totaal anders tussen beide kabels. Toen ik een weekje later terug bij hem was heb ik mijn eigen kabel meegenomen. Die is gemaakt van een stukje Belden, type ben ik vergeten. Terug vergeleken en nu was er nagenoeg geen verschil meer te horen tussen de 110 en 75 Ohm connectie.

Zijn kabel heeft Bruno eens doorgemeten en die week enorm af. Klein detail, mijn vriend had die kabel 2de hands gekocht voor 350€, een prikje want nieuw kostte die bijna 1000€ ! Mijn homebrew kabel koste nagenoeg niets.

 

 

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

Of het allemaal zo kritisch is bij een kabel van 0,5 m lang? Ik weet het niet.

 

Ik ben wél verschillende kabels kwijtgeraakt aan mensen die het eens als SPdif wilde proberen. Afgelopen vrijdag heb ik nog geluisterd naar het verschil met een Teac DAC die via DSD kan converteren. Daar gaat dus b.v. SPdif PCM 192/24 in en er komt analoog uit. Er was een behoorlijk verschil tussen de DSD conversie en de PCM conversie. Via DSD klonk het aanmerkelijk ruimtelijker dan rechtstreeks via PCM. Het laag leek dan bij PCM weer wat beter.

 

Deze DAC was ook aangesloten middels SPdif en een vlak gevlochten kabeltje. Ik denk wanneer het niet zou deugen een dergelijke geluidskwaliteit en verschillen onhoorbaar zouden zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...