Jongensdroom Posted 17 oktober 2023 Report Share Posted 17 oktober 2023 Een recensent wees al eens eerder op dit merk (studio)luidsprekers en op de show in Veldhoven weer. Op een of andere manier kwam ik ze daar niet tegen. Ik verdwaal daar nog steeds. Met Carl ben ik de afgelopen een paar keer in gesprek geweest over eventueel nieuwe luidsprekers voor hem. Alles combinerende wilde ik wel eens iets van het merk beluisteren. Een dealer, niet al te ver uit de buurt, was al snel gevonden. Ik weer niet of je hier eigenlijk wel namen van winkeliers mag noemen!? Bovendien is het een kleine wereld, dus ik doe het maar niet. Wel is het vermeldenswaardig dat hij als geen ander weet, welke apparaten je wel en niet met elkaar moet laten spelen. Dat maak ik zelden of nooit mee. Maar goed, we gingen luisteren naar bovengenoemde luidsprekers. Even achteraan beginnen: Voor 5500 euro zal het niet meevallen een beter stel te vinden. De opnames die ik al vele jaren gebruik, werden gestreamd. Slagwerk en percussie klonken zeer gedetailleerd. Stemmen, voor zover dat te beoordelen is, klonken vol en duidelijk. Blaasinstrumenten, zoals trompet, trombone en saxofoon, waren prettig om naar te luisteren. Het laag klonk zeer strak en duidelijk. De luidsprekers gaven geen krimp De verkoper en ik kwamen er achter dat ik nog wat analytischer luister. Het is maar net wat je wilt. Ik zit al mijn hele leven naast, voor en achter instrumenten en dat wil graag terug horen in een systeem. Kennelijk zit ik in een zaal graag op rij 1 (lange tijd gedacht dat het rij 7 was). Maar er zijn ook luisteraars die liever achterin zitten en ik ken zelfs iemand, die het liefst een oor in de beker van de saxofoon zou stoppen. Ga ik nou sparen voor deze luidsprekers? Nee, dat nou ook weer niet. Ik ga nog even verder met mijn Magnaplannen. Maar ik denk, dat dit voor veel luisteraars een perfecte keus zal zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 17 oktober 2023 Report Share Posted 17 oktober 2023 Moet je ook eens de 50 gaan beluisteren, dan is de 40 ineens een kinder speeltje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 oktober 2023 Report Share Posted 17 oktober 2023 Uiteraard mag je vermelden waar je bent geweest om te luisteren, ik ben namelijk wel benieuwd… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 oktober 2023 Report Share Posted 17 oktober 2023 Heb je trouwens de gewone of de SCM40A beluisterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 oktober 2023 Author Report Share Posted 17 oktober 2023 42 minutes ago, Walt said: Moet je ook eens de 50 gaan beluisteren, dan is de 40 ineens een kinder speeltje! Die is aanzienlijk duurder. Heb je die in Veldhoven gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 oktober 2023 Author Report Share Posted 17 oktober 2023 11 minutes ago, Duclaasie said: Uiteraard mag je vermelden waar je bent geweest om te luisteren, ik ben namelijk wel benieuwd… Bij Michel in 's Gravenmoer. Hij probeert eerst samen met de klant vast te stellen, wat voor type luisteraar de laatste is. Mijn "rij 1, 2, 3, 4, enz. benadering". Ik ga een stukje voor op zijn website schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 oktober 2023 Author Report Share Posted 17 oktober 2023 10 minutes ago, Duclaasie said: Heb je trouwens de gewone of de SCM40A beluisterd? De niet-aktieve versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 oktober 2023 Report Share Posted 17 oktober 2023 Ok, klinkt als een interessante benadering. Ik heb de SCM 40 A ooit eens mogen beluisteren en die sprak mij in die ruimte niet heel erg aan. Het deed niets fout, maar ik vond ze wat tam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 oktober 2023 Author Report Share Posted 17 oktober 2023 1 hour ago, Duclaasie said: Ok, klinkt als een interessante benadering. Ik heb de SCM 40 A ooit eens mogen beluisteren en die sprak mij in die ruimte niet heel erg aan. Het deed niets fout, maar ik vond ze wat tam. Ja, het zijn geen "rij 1" speakers. Volgens Michel is het altijd een soort van compromis. Je kunt niet tegelijkertijd een vol- en een analytisch karakter hebben. De kunst voor hem is, om uit te vinden wat de klant wilt horen. Daarom moet je weten, wat je met elkaar aansluit. Echter een luidspreker die zeer gedetailleerd is, moet je niet gaan verzachten, want dan verstoor je waar hij juist goed in is (als ik goed opgelet heb). Ik heb het bezoek als uiterst prettig en leerzaam ervaren. Het was een beetje alsof wij dezelfde taal spraken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 oktober 2023 Report Share Posted 17 oktober 2023 ATC is mijn droom luidsprekerfabrikant. Helaas net een beetje te duur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.T Posted 9 juli Report Share Posted 9 juli Geweldige speakers, ik heb bij een Duitse winkel naar de ATC SCM100ASL geluisterd en ben sindsdien voor een setje aan het sparen. Superlatieven te kort hiervoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 juli Report Share Posted 9 juli Ik snap het wel Elke keer op de dae vallen ze mij ook op een positieve manier op. Alleen dan vaak wel het grote model. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts