Jump to content

Upsamplen naar DSD, in streamer of in dac?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dat klopt, ik doe dat ook, dat boardje met de AK chip zet alles wat ik er in stop om naar DSD256. Dus MP3 en DSD64/128 naar DSD256, en dat gaat dan via I2S naar de PURE DAC, en die maakt er wat moois van, zeker met de nieuwe luidsprekers, en ongekend mooi geluid.

Grappig dat je dan wel een voeding voor de streamer bouwt, en dan de opzet met een andere opzet niet wilt.

Edited by HansP

14 hours ago, HansP said:

Dat klopt, ik doe dat ook, dat boardje met de AK chip zet alles wat ik er in stop om naar DSD256. Dus MP3 en DSD64/128 naar DSD256, en dat gaat dan via I2S naar de PURE DAC, en die maakt er wat moois van, zeker met de nieuwe luidsprekers, en ongekend mooi geluid.

Grappig dat je dan wel een voeding voor de streamer bouwt, en dan de opzet met een andere opzet niet wilt.

Die voeding is gebaseerd op een heel laag verbruik. Die heb ik alleen mechanisch ingebouwd. De elektronica is door mijn broer ontworpen en gebouwd. Een stekker solderen lukt me nog wel, maar printjes... daar zijn mijn handen te groot voor.

Ik denk dat er meer wegen naar Rome zijn. Laat ik eerst maar eens een Dac aanschaffen die ook DSD op voldoende hoog niveau aan kan. De huidige met Amanero USB klinkt best wel goed, maar via i2s gaat dat een heel stuk verder. Helaas werkt DSD niet via de i2s kaart. Bovendien gaat de PF DAC niet verder dan DSD 128.

HQ player kan altijd nog, maar zoals eerder al geschreven... ik denk dat mijn streamer de benodigde rekensnelheid niet heeft. Verder denk ik dat er ook nog vooruitgang is in de ontwikkeling van DAC's

Stapje je voor stapje Hans VL, dan heb je ook meer inzicht is wat doet nu wat.

Daarnaast heb je met je huidige streamer al best een aardige basis staan om van uit te gaan werken.

En met grote handen kan je ook prima SMD solderen hoor, kwestie van oefenen.

Edited by kappa7

On 20-10-2023 at 15:08, Hans van Liempd said:

Kappa7 is met zijn HQplayer project behoorlijk aan het werk geweest met upsamplen naar DSD in de streamer waarna het DSD signaal naar de DSD Dac gaat.

Nu lees ik dat er ook DAC's zijn die dat doen. O.a. de Meitner die we indertijd in het DAC vergelijk hadden, Maar ook DCS, Esoteric en zelfs Teac hebben DAC's die dat doen. Mijn DAC kan alleen PCM, wanneer ik zou willen upsamplen naar DSD, dien ik dus zeker een andere DAC te kopen. Met een gewone DSD DAC moet ik ook nog naar een zwaardere streamer waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb. Mijn streamer doet het immers uitstekend.

Ik ben dus door de demo van Kappa7 op het idee gebracht en nog overtuigender bij een bezoekje aan mijn broer die met een Teac DAC ook kan upsamplen naar DSD. Bij de laatste viel me op dat de ruimtelijkheid toch wel erg vooruit gaat. Bij eerdere demo's bij leden van de audioclub met enorme PC's en lineaire voedingen kreeg ik het idee dat upsamplen in de PC zwaar over de top gaat.

Wat is het voordeel van upsamplen in de PC t.o.v. upsamplen in de DAC? Of juist andersom?

Met mijn Aurender A10 kan ik ook alles upsamplen naar 352 kHz. Ik heb dat uit staan. Het klinkt wel ruimtelijker, maar ik vind de natuurlijkheid eronder lijden.

Chris had de metingen van Miska aan de Teac UD-701n ook gezien en vond dat deze er uitstekend uit zagen. Met HQ player inderdaad nóg een stukje beter, maar welke randvoorwaarden zijn er precies gebruikt? Vergeet ook niet, dat de filters in HQplayer natuurlijk ook aan stonden.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

? Vergeet ook niet, dat de filters in HQplayer natuurlijk ook aan stonden.

Ja dat is toch logies, dat is juist een van de dingen die HQP juist zo goed maken.

In Daphile zitten aak een aantal filter opties maar lang niet zo uitgebreid en dat maakt de meerwaarde voor HQP interessant.

Vandaag heb ik de Teac UD-701n besteld. Wanneer alles goed gaat, staat hij eind volgende week hier.

doublepoint_teac_ud-701n-s_front.jpg

Het ding is maar op één plaats in Nederland verkrijgbaar en die hadden hem ook niet op voorraad. Hij moet waarschijnlijk uit Oostenrijk komen.

Daarna ga ik de volgende stappen doorlopen.

1. Aansluiten tussen mijn streamer (via USB) en de voorversterker en er leven in zien te krijgen en de eerste instellingen doen.

2. Mijn streamer vergelijken met de ingebouwde netwerkstreamer.

3. De Dac rechtstreeks op de eindversterkers aansluiten en luisteren of dit voordelen heeft t.o.v. de B10 voorversterker van Array.

4. Tunebrowser de stream met verschillende instellingen naar de DAC sturen. Oa. PCM upsamplen in de DAC t.o.v. upsamplen in de streamer.

5. Keuze maken: PCM upsamplen of in de DAC naar DSD upsamplen en in welke verhouding. Maw de streamer of de DAC het werk laten doen .

6. Testen of een betere USB kaart ook verbeteringen geeft.

7. HQ player testen? Hoe?

Tussendoor en daarna definitieve kabels maken. De Array B12 heeft cinch aansluitingen, de Teac ook XLR. De eindversterkers zijn wél gebalanceerd. Voor de USB kijken of mijn gevlochten kabeltje voldoet.

Just now, Duclaasie said:

Leuk Hans, mooie aankoop hoor! Gezien je mooie gestructureerde aanpak ben ik heel benieuwd hoe je ervaringen zijn, veel plezier alvast!

Of die in werkelijkheid ook zo gestructureerd verloopt? Vaak wordt er halverwege nog van alles verzonnen.

Leuk Hans, lijkt me een interessant apparaat.

Mocht je met HQ player testen vast lopen dan wil ik wel een keer langs komen met de HQPC die via DLNA gewoon door je eigen streamer worden aangestuurd.

Van harte met je nieuwe aanwinst.

Het binnenwerk komt voor een groot deel overeen met de Esoteric N-05xd. Maar die is 4 keer de prijs van deze.

1 hour ago, Ove Rickland said:

Ik zie toch vooral een woud aan componenten en printplaatjes waar het signaal doorheen moet. Dat kan er toch niet beter van worden?

Behalve een DAC, is het ook een streamer en voorversterker. Er zijn twee sets analoge ingangen en streamen kan met de Teac app of met UPnP. Dan zitten er 4 lineaire voedingen in een aantal digitale ingangen. Bovendien is de DAC met FPGA gebouwd, en dat is niet een chipje. De volumeregeling is digitaal en dat zou onhoorbaar moeten zijn . Daarom eerst eens alleen met de DAC spelen. Kennelijk kunnen alle ongebruikte aansluitingen uitgezet worden.

En bijna vergeten... alles is dubbel mono uitgevoerd met veel discrete schakelingen.

Edited by Hans van Liempd

Wanneer hij net goed presteert dan het ding er uit ziet, komt het wel goed. Ik heb 30 dagen bedenktijd, maar ik ga er vanuit dat het een blijver is. Alhoewel... ik zit nou naar mijn PinkFaun te luisteren.. en die is ook absoluut niet mis. Maar die blijft zeker tot die 30 dagen bedenktijd voorbij zijn.

Toch even hier mijn ervaring tot nu toe met DSD in de Dac. Omdat het over upsamplen in de dac versus streamer gaat.

Ik kan in de streamer met Tunebrowser PCM upsamplen én ik kan dat in de DAC (Teac UD-701n) doen. Beide kan ook.

Het best lijkt het te klinken wanneer ik in de streamer 2x upsampel en dan nog eens 8x in de dac. Dat zou dan 16x worden... Maar zo schijnt het niet te werken. Hij staat dan in de streamer namelijk op 352,8.

Wanneer ik in de streamer 2x upsamplen kies, komt 44.1 in de dac binnen als 88.2. Wanneer ik upsamplen in de dac uit zet, blijft het 88.2. Maar wanneer ik in de dac 4x kies en in de streamer 2x laat staan, komt de uitgang van de dac op 176,4. Dan heeft de dac het kennelijk voor het zeggen. De dac communiceert middels de Asio driver met Tunebrowser. Maar andersom kennelijk ook. 

Zet ik in de streamer upsamplen uit, en in de dac op 2x, is het ook 88,2. En bij 4x in de streamer ook 176,4. 

Kennelijk "telt" alleen de hoogste waarde en maakt het niet uit waar dat is ingesteld. 

Maar met een hogere instelling in de streamer, gaat de processorbelasting wél wat omhoog. De dac krijgt het dan kennelijk weer wat makkelijker.

Ik kan ook instellen of het laatste stuk in de dac multibit of 1 bit wordt. Dat staat nu op 1 bit en daar blijft hij waarschijnlijk op staan. De ruimtelijkheid is zo wél heel erg mooi. Ook de DSD rate is instelbaar op 128, 256 en 512. Deze staat nu op 512. En als laatste nog 2 filterinstellingen, FIR 1, FIR 2 en uit. Ook weer twee mogelijkheden. De FIR 2 stetting schijnt volgens metingen van HQplayer meer vervorming op te leveren. Het filter staat nu op uit.

Maar met alle instellingen raak ik makkelijk de weg kwijt. Er zijn zoveel combinaties en die zullen voor verschillende albums (verschillende resoluties) ook wel weer anders optimaal staan. 

Voorlopig maar eens een tijdje luisteren. Tot nu toe brengt deze dac een betere klank dan ik zelfs had gehoopt.